PDA

View Full Version : Klassieke muziek voor piano



Strat uber alles
16 november 2004, 14:42
hallo gitaristen,

ik weet dat ik helemaal verkeert zit om het hier te vragen, maar
kan iemand een aantal beroemde klassieke stukken opnoemen van Chopin, Bach, Beethoven of Mozart, ik ben niet echt thuis in die wereld.

Ik speel ook piano en wil graag wat beroemde klassieke stukken spelen
dat lijkt me vet tof, bedankt voor jullie reacties, sorry dat ik het hier plaats....

groeten Gertjan

Daevren
30 november 2004, 20:17
Beroemde stukken of goede stukken?

Ik ben wel redelijk thuis in deze wereld, behalve Mozart, die vind ik niet fijn.

J.S. Bach, Das Wohltemperierte Klavier I en II

Een prelude en fuga in elke toonsoort, dus 48 stukken per boek van rond de 1 tot 5 minuten. Korte stukken zijn denk ik beter voor beginners. De stukken zijn vooral geschreven als pedagogie. Typische J.S. Bach muziek.

Goede opnames: Glenn Gould, Andras Schiff en vele anderen.

J.S. Bach, Goldberg Variations

Naar mijn mening het beste werk van J.S. Bach. Het zijn 32 variaties op een aria. De variaties zijn enkel harmonisch van aard. De aria bestaat uit 32 grondtonen, eentje per maat. En alle 32 volgende variaties hebben alles deze grondtonen nog. Die variatisch zijn ook nog eens symmetrisch geordend, in groepjes van drie te verdelen, enz enz. De laatste variatie is extra interessant omdat het een Quodlibet is, wat dat is staat in de Van Dale, maar wel fout :) Het is een humoristisch getinte compositie waarin melodieen van populaire volksliederen gebruikt werden. Het is heel typisch dat Bach in dit werk, welke soms wel het meest serieuze en ambitueze pianowerk ooit geschreven genoemd wordt, eindigd met een Qoudlibet. De liederen waarvan de melodie gebruikt zijn heten: "Ich bin so lang nicht bei dir g'west. Ruck her, ruck her, ruck her." en "Kraut und Räben haben mich vertrieben, hätt' mein' Mutter Fleisch gekocht, so wär' ich länger blieben."
Naar mijn eigen ervaring is het een erg moeilijk te waarderen stuk, vooral omdat het zo complex en gestructureerd is. Maar het is wel redelijk populair. Verder geloof ik dat dit werk uitermate goed is voor je hersenen, net zoals meditatie zeg maar.

Naar mijn mening komt geen enkele opname in de buurt van Glenn Goulds tweede opname(die uit 1981). Er is ook een Video(DVD?) van.

Mozarts bekendste pianowerk is denk ik wel K. 331 Sonata in A majeur. Die melodie in de derde beweging wordt in een-op-de-drie reclames gebruikt, je wordt er helemaal gek van.

Beethoven heeft een hele rits sonatas. De grootste, moeilijkste en wellicht de beste is Op. 106 No.29 "Hammerklavier". Verder heb je Op. 57 Sonata No.23 "Appassionata", Op. 28 No.15 "Pastorale". Zelf vind ik de laaste, No.32 wel fijn. Ze hebben niet allemaal bijnamen. Hele bekende zijn verder Op. 27 No.14 "Moonlight Sonata". Verder heeft hij nog 5 piano concertos.

Goede Beethoven-uitvoerders zijn. Claudio Arrau, Wilhelm Kempff en Emil Gilels.

Chopin heeft oa 24 preludes, Op. 28. Die zijn denk ik wel interessant voor beginners. Zitten ook enkele bekende stukken tussen. bekend maar vreselijk is de C# mineur Impromptu. Hij heeft ook 3 sonatas, waarvan ik zelf de 2de het beste vind. De concerto's kun je naar mij mening beter overslaan, want Chopin weet niet goed hoe hij voor een orkest moet schrijven, de orchestratie is zwak. Maar waarschijnlijk erger jij je daar niet aan, dus misschien toch het proberen waard.
Verder heb je ook nog de etudes, Op.12 No.12 "Revolutionary", Op.25 No.6 'de tertsen-etude' en Op.25 No.11 "Winter Wind" zijn mijn favorite Chopin-stukken. Maar nog liever heb ik de Godowsky-versies. Chopin is zeker de minste componist van de mensen die je opnoemt, maar hij heeft wel fijne melodieen en houd zijn muziek redelijk simpel. Verder is hij de enige echte romantische componist van deze vier, dus dat is ook een verschil. De harmonie is anders.

Goede Chopin-opnames: Voor de preludes: Martha Argerich, voor de etudes: Cziffra voor lompe techniek, Ashkenazy voor subtiliteit. Ik weet niet of Sokolov de eerste set ook opgenomen heeft, maar die zijn ook redelijk goed. Iets minder subtiel dan Ashkenazy, maar niet zo overdone als Cziffra. Smaak komt dus ook vaak om de hoek kijken als het gaat om welke uitvoering je het beste vind, ja dat maakt het allemaal nog eens wat lastiger. Voor de upgegrade Godowsky-studies van de Chopin etudes is Hamelin de enige keuze.

Maar ik ben bang dat mijn favoriete stukken te moeilijk zijn om te spelen. Dus dit is meer een post gebaseerd op wat het mooiste luistert.

Mijn favoriete componisten zijn trouwens Liszt, Scriabin(Skrjabin) en Alkan.

Voor klassiek piano kun je het beste les nemen, trouwens.

Handige links:

Pedagogisch gelul:
http://members.aol.com/cc88m/PianoBook.html

Gratis Bladmuziek:
http://www.sheetmusicarchive.net/
http://muslib.mmv.ru/index_eng.html
http://www.byronhoyt.com/ebrary/

Moeilijkheidsgraden:
http://www.ukpianogroup.f9.co.uk/pt-gr-uk/valerie.htm

munkie
1 december 2004, 12:50
Ons aller gitaarprins Jan Akkerman heeft op zijn CD Focus in Time volgens mij een heel stuk Goldberg variaties gejat, waarschijnlijk gewoon een midi file van het internet geplukt :D en daar echte drums en zijn elektrieke gitaartje tegenaan gespeeld. "Gecomponeerd" door M.Muleta (= J.A. te V.) :-D

bert k
1 december 2004, 13:42
Ik ga dit verplaatsen. Muzikanten diversen dacht ik

Daevren
11 december 2004, 18:30
Niemand?

Tsss...

Mark S
11 december 2004, 19:04
Beethoven's 'Für Elise': het pianisten equivalent van 'The house of the rising sun'

tiediediediediediedie.....

SAnTANnetje
11 december 2004, 19:24
Ja Fur Elise is er ook op de gitaar, die is grappig alleen heb ik nog nooit de complete versie ontdekt. Helaas.... Het is dan ook heel makkelijk te leren... Mocht je wel de hele versie vinden, wil je m dan ff online zetten? :D