PDA

View Full Version : welke Fender amp heeft nu de mooiste clean sound?



chorial
16 november 2004, 11:32
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort beginnen aan de bouw van een Fender buizen gitaarversterker.Hierbij wil ik zoveel mogelijk het origineel benaderen.
Als ik de schema's van al die Fender versterkers zie, dan zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik wil een versterker met als belangrijkste eis een mooie volle warme clean. + reverb
Zelf denk ik aan een Twin-reverb of een Super reverb of een Deluxe reverb of een Vibrolux AB763 schema...of, of.......
Misschien is zelfs een Princeton reverb al voldoende.

Wat zijn de meningen hier op het forum. Wat vinden jullie nu de mooiste Fender amp en waarom.....
Ik weet het , het is uiteraard zeer subjectief maar ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Alvast bedankt.

nicoverduin
16 november 2004, 12:27
Succes met de bouw. Kijk hier maar : http://home.wanadoo.nl/nico.verduin

Groetjes
Nico

chorial
16 november 2004, 12:42
Hallo Nico,

Kompliment met je site. Ik had hem al eens bezocht.
Ik zie dat jij trafo's van AE Europe hebt gebruikt . In ieder geval de voedingstrafo. Heb jij de OT ook door AE laten wikkelen?

Kun je misschien iets zeggen over de klankverschillen van de super reverb vs twin reverb en deluxe reverb.

Groet Chorial

Quink
16 november 2004, 13:12
Succes met de bouw. Kijk hier maar : http://home.wanadoo.nl/nico.verduin


Sorry dat ik even tussendoor fiets, maar het ziet er echt geweldig uit, mn de Deluxe Reverb en de 18W Marshall. Wow.

nicoverduin
16 november 2004, 13:20
Die Twin is een originele Super Six (= Twin alleen met 6 speakers). Die is in ieder geval veeeeeeel te hard voor mij. De Deluxe daar moet ik nog aan tweaken (kinkt nu nog te schel). De Super is hard genoeg klinkt lekker met 4 x 10"alnico. Verder is het een kwestie van veeeeeeel tijd erin steken met tweaken totdat je vind dat ie lekker klinkt.

De OT van de Deluxe is een oude trafo uit een Bocama Lafayette. Ooit koop ik nog eens een Mercury Magnetics oid.

Nico

nicoverduin
16 november 2004, 13:23
Succes met de bouw. Kijk hier maar : http://home.wanadoo.nl/nico.verduin


Sorry dat ik even tussendoor fiets, maar het ziet er echt geweldig uit, mn de Deluxe Reverb en de 18W Marshall. Wow.

Die 18 watt heb ik niet meer (is verkocht). Klonk overigens geweldig met een vintage 30. Wel in het begin veel problemen gehad met oscilleren. Bleek uiteindelijk dat de Jack voor de tremolo te dicht bij de buis zat. Eenmaal met een afgeschermt snoer verder er vandaan, was het probleem weg.

Nico

Mr.Jay
16 november 2004, 15:07
Hallo Nico,

Kompliment met je site. Ik had hem al eens bezocht.
Ik zie dat jij trafo's van AE Europe hebt gebruikt . In ieder geval de voedingstrafo. Heb jij de OT ook door AE laten wikkelen?

Kun je misschien iets zeggen over de klankverschillen van de super reverb vs twin reverb en deluxe reverb.

Groet Chorial

Geheel gebruiksafhankelijk > qua circuit/sound zijn ze allemaal bijna hetzelfde, klinken allemaal Fender.
Het grootste verschil zit em gewoon in de speakerconfig. en vermogen, dus WAT wil je ermee doen is gewoon de vraag. Daarna kies je voor een type.

JaY

chorial
16 november 2004, 15:22
Hallo Mr. Jay,

Begrijpelijk.
Ik speel eigenlijk nog maar relatief kort en in eerste instantie alleen voor thuisgebruik...... En het is gewoon leuk om een dergelijke versterker te bouwen.
Ik denk dan ook dat ik kies voor een 4 x 10" Jensen alnico P10R .
Met een super reverb AB763 schema.
De Twin reverb is dan toch te zwaar in huishoudelijk gebruik.

Ik heb nog een tweetal Celestions 12" Greenbacks liggen. Hebben jullie een idee hoe deze klankmatig verschillen van de Jensen Alnico P10R?

Chorial

bert k
16 november 2004, 15:44
Hoi chorial, als je alleen voor thuis iets maakt kan je met veel minder vermogen toe. Ik ga binnenkort een poging wagen om een 18 Watt Marshall te bouwen (met twee Greenbacks eronder) Misschien is het wat om een dergelijk schema op te zoeken?

Negative K3 fan
16 november 2004, 16:13
ik zou ook voor 10 inch speakers gaan voor clean, vind ik zelf toch behoorlijk lekker. Ook zou ik gaan denken over minder vermogen, want je hebt echt geen 2 6l6's nodig (super reverb dacht ik) om alleen thuis te blazen waar waarschijnlijk 1 of 2 6v6jes al voldoende zijn.

Mr.Jay
16 november 2004, 18:10
Hallo Jay,

Begrijpelijk.
Ik speel eigenlijk nog maar relatief kort en in eerste instantie alleen voor thuisgebruik...... En het is gewoon leuk om een dergelijke versterker te bouwen.
Ik denk dan ook dat ik kies voor een 4 x 10" Jensen alnico P10R .
Met een super reverb AB763 schema.
De Twin reverb is dan toch te zwaar in huishoudelijk gebruik.

Ik heb nog een tweetal Celestions 12" Greenbacks liggen. Hebben jullie een idee hoe deze klankmatig verschillen van de Jensen Alnico P10R?

Chorial

Er zijn velen die een SuperReverb of tweedBassman ( beiden 4x10 ) véél te hard vinden op het podium > wat moet je er thuis mee dus.

Kleinere 5E3 TweedDLX is een leuke amp om te starten > kun je meteen 1 Greenback in kwijt, geen verkeerde speaker voor zo'n amp.
Ik heb zelf o.a. zo'n amp gebouwd tijd terug.

Bovendien qua kostenplaatje ben je enorm duurder uit met een Super/Twin dan met een kleine tweed b.v. ( grotere trafoos, meer buizen e.d. )

JaY

chorial
16 november 2004, 18:53
Bedankt voor jullie reacties.

oeps, daar ging wel wat met die postings van mij, 3 x is wel teveel van het goede.

Ik ga er nog eens een paar nachtjes over slapen.......
Ik heb wel al de trafo's en 6L6 buizen liggen....tweed en tolex is er ook nog.....dus is het wel aantrekkelijk om direkt een grote broer te maken.

Maar misschien is het toch wel verstandig om te beginnen met een kleinere amp.

groet, Chorial

mathe
16 november 2004, 21:53
Ik ga binnenkort een poging wagen om een 18 Watt Marshall te bouwen (met twee Greenbacks eronder)
Da's niet mis! Toch wel G12H's hoop ik?

Marc

Al
16 november 2004, 22:34
Ik wil een versterker met als belangrijkste eis een mooie volle warme clean. + reverb
Zelf denk ik aan een Twin-reverb of een Super reverb of een Deluxe reverb of een Vibrolux AB763 schema...of, of.......
Misschien is zelfs een Princeton reverb al voldoende.

Wat zijn de meningen hier op het forum. Wat vinden jullie nu de mooiste Fender amp en waarom.....


Voor grootse cleane toon een Twin. De 4 eindpitten dragen daartoe bij. Op de tweede plaats een SR vanwege de 4x10 config. Amp met uitstekende projectie.

Voor thuis een 5E3 of iets anders met 6V6, een Princeron reverb met goede speaker ofzo. Een DR is behoorlijk potig voor thuis.

Al

Al
16 november 2004, 22:42
Ik denk dan ook dat ik kies voor een 4 x 10" Jensen alnico P10R . Ik heb nog een tweetal Celestions 12" Greenbacks liggen. Hebben jullie een idee hoe deze klankmatig verschillen van de Jensen Alnico P10R? Chorial


Er zijn bijna geen slechtere speakers dan de P10R RI's (tenzij je van erg pinnig hoog houdt) Alleen in een mix is er eentje nog wel eens bruikbaar. Onvoorstelbaar dat Fender die in de SR RI heeft gehangen. Ze denken daar kennelijk alleen maar aan geld. Het is een speaker die het blackface circuit geweld aan doet, een bijzonder slecht huwelijk. Een Greenback is een veel betere speaker. Ik ben niet kapot van de huidigen, hoe ouder hoe beter.

Al

nicoverduin
16 november 2004, 23:02
Ik wil een versterker met als belangrijkste eis een mooie volle warme clean. + reverb
Zelf denk ik aan een Twin-reverb of een Super reverb of een Deluxe reverb of een Vibrolux AB763 schema...of, of.......
Misschien is zelfs een Princeton reverb al voldoende.

Wat zijn de meningen hier op het forum. Wat vinden jullie nu de mooiste Fender amp en waarom.....


Voor grootse cleane toon een Twin. De 4 eindpitten dragen daartoe bij. Op de tweede plaats een SR vanwege de 4x10 config. Amp met uitstekende projectie.

Voor thuis een 5E3 of iets anders met 6V6, een Princeron reverb met goede speaker ofzo. Een DR is behoorlijk potig voor thuis.

Al
Klopt. De DR is al veel te hard in een rijtjes woning. Bij mij is het standje 5-6 hooguit. :-D :-D
Nico

Mr.Jay
16 november 2004, 23:04
Ik ga binnenkort een poging wagen om een 18 Watt Marshall te bouwen (met twee Greenbacks eronder)
Da's niet mis! Toch wel G12H's hoop ik?

Marc

Denk je dat 2 M's die power niet aan kunnen ?
en in een Bluesbreaker dan ?

JaY

chorial
17 november 2004, 00:15
Hoi Al,
Ik heb twee G12M greenbacks liggen. jaren 80-90 denk ik.
Ik was er van overtuigt dat die Jensen P10r een stuk beter waren...
Nou ja beter, voor mijn toepassing dan, een mooie warme, volle cleane sound.
Je verwacht toch niet dat Fender in hun reissues slechte speakers stopt.


Dus ik zou de greenbacks kunnen gebruiken in een SR configuratie?
Of in een mooie Princeton reverb bv.met een 6v6 buis.

Dat zou me inderdaad een hoop geld schelen

Choral

mathe
17 november 2004, 07:28
Denk je dat 2 M's die power niet aan kunnen ?
en in een Bluesbreaker dan ?
Powerhandling is het probleem niet, maar wel de toon. De M mist t.o.v. de H hoog en laag.

bert k
17 november 2004, 11:01
Ik ga binnenkort een poging wagen om een 18 Watt Marshall te bouwen (met twee Greenbacks eronder)
Da's niet mis! Toch wel G12H's hoop ik?

Marc

Denk je dat 2 M's die power niet aan kunnen ?
en in een Bluesbreaker dan ?

JaY

Ik heb een heleboel G12M's 20 watters uit half jaren 60, heel oud.

@chorial: als je al 6L6 hebt liggen, is er niet iets te maken met slechs 1 6L6 ? Single ended, scheelt de helft in je vermogen.

Mr.Jay
17 november 2004, 12:05
Denk je dat 2 M's die power niet aan kunnen ?
en in een Bluesbreaker dan ?
Powerhandling is het probleem niet, maar wel de toon. De M mist t.o.v. de H hoog en laag.

o zo, inderdaad. Kan bij fender juist van pas komen.

JaY

PeeVee
17 november 2004, 16:38
Je verwacht toch niet dat Fender in hun reissues slechte speakers stopt.
OEI... :o

Je moest eens weten wat voor tinniftroep er tegenwoordig wordt gebruikt in huidige productie amps. Ze klinken "best aardig" maar kan niet in de schaduw staan van voorgangers. Is geen "mojo" maar gewoon kwestie van kwaliteit van gebruikte parts. IK vind zelf Jensen P10R best bruikbaar als "schreeuwlelijk" in een combinatie. Als je niet te hard speelt is P10R ook best leuk, zeker gezien de prijs maar dat maakt het nog niet een "goede speaker". Wel goeie prijs/kwaliteit verhouding (kan haast niet anders want ze kosten maar iets van 5 tientjes per stuk) en zonder meer bruikbaar in een combinatie. De P10Q van Jensen is wat aangenamer, is wat duurder (€72 geloof ik) en ondanks de wat hogere prijs misschien nog wel hogere prijs/kwaliteit verhouding want de prestaties zijn goed en klank aangenaam. Ik kan natuurlijk niet in ieders portemonnee kijken, als je b.v. maar €200 te besteden hebt, dan is setje C10Q en P10R best te pruimen; zit nog steeds in mijn sf SR en die vind ik heel behoorlijk.


Dus ik zou de greenbacks kunnen gebruiken in een SR configuratie?
Heuh?! Greebacks zijn toch 12" en SR toch 4 x 10"?!


Of in een mooie Princeton reverb bv.met een 6v6 buis
Heuh?! PR is toch klasse AB PP? Kun je niet zomeer een eindbuis uittrekken hoor. Het is niet schadelijk ofzo, maar zal geen SE worden, dan moet je ook andere OT gebruiken.

chorial
17 november 2004, 17:33
Hoi Peevee,

Ik begrijp je verwarring.
Ik snap wel dat je niet zomaar een eindbuis eruit kan trekken. Maar ik moet nog beginnen met de bouw van de versterker.
Dus....ik heb alle mogelijkheden om de versterker te bouwen die ik wil.
Ik heb voldoende liggen om een Twin R te bouwen.

Een aantal onderdelen heb ik al, trafo's ( zwaar genoeg voor 4 x 6l6), mooie zware PP uitgangstrafo, tolex of tweed , voedingscondensatoren .

En 2 greenbacks G12M.

Dus ik vroeg me af als ik kies voor een Super reverb of ik deze greenbacks zou gaan gebruiken of een set Jensen Alnico's te kopen (bv.voor een 4 x 10' cab).

groet, Chorial

Mr.Jay
17 november 2004, 18:13
Hoi Peevee,

>Dus ik vroeg me af als ik kies voor een Super reverb of ik deze greenbacks zou gaan gebruiken of een set Jensen Alnico's te kopen (bv.voor een 4 x 10' cab).
groet, Chorial

IK ben het met Peevee eens :
een SR met 2x12 kan niet ! > dan ben je dus gewoon géén SR aan het bouwen.
Niks mis met de bedoeling hoor, en qua sound ook niet verkeerd, begrijp me niet verkeerd, maar als je uitgaat van 2x6L6 Fender met 2x12 heb je b.v. een PRO en beslist geen SR.
Het typische karakter van een SR bestaat voor het grootste deel juist uit de 4x10 config en niet persé het circuit, da's hetzelfde dan een Bandmaster/Pro/Vibrolux e.d.

JaY

chorial
17 november 2004, 19:24
Hoi Jay en Peevee,

Bedankt voor jullie bijdrage. I understand.

De prijs is niet eens zo'n probleem. Met de huidige dollarkoers koers en ebay.com is het nog wel mogelijk om mooie units in de US te scoren.
Ondanks dat de douane er hier met handen aan zit.
En ik heb best wel wat over om een goede versterker te bouwen.
Als het allemaal maar half werk is , met goedkope onderdelen e.d. kan ik er beter niet aan beginnen, dan valt het altijd tegen, toch?

Ik ga van het weekend eens kijken bij een muziekzaak in de buurt.
Daar hebben ze de meeste Fender modellen wel staan. En ik hoop ook een aantal originele inruil versterkers. Kan ik eens het verschil beoordelen.

Ik laat het jullie weten.

Groet, Chorial

mathe
17 november 2004, 20:44
Ik heb een heleboel G12M's 20 watters uit half jaren 60, heel oud.
..en mooi :wink: Heb je het verschil al ondekt tussen die 20 Watters en de latere G12M uit eind jaren 60 en verder?

Heb je toevallig niet een verdwaalde G12H25 met SP444 conus liggen die je wilt laten gaan?

Marc

bert k
18 november 2004, 00:08
Ik ken dat verschil alleen uit de simulatie uit mijn Line6 :oops:
En helaas, een G12H kan ik je niet aan helpen. Ik heb destijds twee 4 x 12 kasten gekocht en daar dus 8 Greenbacks ingezet. 1 kast wordt nu geplunderd om twee 2 x 12 kastjes van te bouwen.

PeeVee
19 november 2004, 11:12
Als het allemaal maar half werk is , met goedkope onderdelen e.d. kan ik er beter niet aan beginnen, dan valt het altijd tegen, toch?
Om te beginnen zou ik gewoon een versterker kopen die aardig in de richting komt van het geluid dat je zoekt. Als je zelf wilt knutselen (en dat is leuk!) zou je b.v. een vroeg 70's silverface Fender kunnen overwegen. Ze worden nog genoeg aangeboden, prijzen rond (dus zowel onder als flink boven) de €1000 afhankelijk van het model en de uitvoering. Zo'n versterker is een prima uitgangspunt om aan "jouw sound" te gaan werken. Een grotere OT is altijd leuk om eens uit te proberen dus al die parts die je hebt, komen vast van pas, verschillende caps proberen, buisjes etc.


Daar hebben ze de meeste Fender modellen wel staan.
Zijn "leuk"en zien er mooi uit maar is zoals gezegd inferieur aan voorgangers; zeer onbereikbare printplaten, flimsy constructie en dito parts; zeer moeilijk om zelf nog iets in te doen.


En ik hoop ook een aantal originele inruil versterkers. Kan ik eens het verschil beoordelen.
Vergelijking is misschien weer niet eerlijk omdat de "oude" versterker mogelijkerwijs aan een servicebeurt toe is. Die oudjes zijn doorgaans zeer goed klinkende te krijgen. Let op dat je geen 70W of 135W model koopt. Die zijn niet per definitie verkeerd, maar liggen wat verder weg van hun legendarische voorgangers. Op zich wel prima voor hard, clean basisgeluid (Country of allround), de oudjes zijn wat warmer en "veren" wat lekkerder mee.

chorial
19 november 2004, 12:20
Hoi Peevee,

Het is me helemaal helder.
Ik ben gisteren eens wezen kijken en luisteren naar wat van die nieuwe Fender versterkers en jullie hebben helemaal gelijk. Voor het geld is het drie keer niks. Natuurlijk best aardige versterkers maar ik ga toch voor de oudjes.

Ik bouw een kast met faceplate van de super reverb . De versterker wordt een 2 x 6L6 (AB763 schema) opgebouwd met vintage onderdelen.
De luidsprekers worden ook vintage (4x10). Daar ga ik naar op zoek in de US.
voorlopig ben ik dus nog wel even zoet.......

bedankt allemaal voor jullie inbreng

groet, Chorial

matto
19 november 2004, 13:27
Er zijn bijna geen slechtere speakers dan de P10R RI's (tenzij je van erg pinnig hoog houdt) Alleen in een mix is er eentje nog wel eens bruikbaar. Onvoorstelbaar dat Fender die in de SR RI heeft gehangen. Ze denken daar kennelijk alleen maar aan geld. Het is een speaker die het blackface circuit geweld aan doet, een bijzonder slecht huwelijk. Een Greenback is een veel betere speaker. Ik ben niet kapot van de huidigen, hoe ouder hoe beter.

Al :???:

Dus mijn vibrolux reverb kan nog beter klinken?
Heb je adviezen voor de te gebruiken speakers?
De originele speakers zijn inmiddels op de vuilnisbelt belandt (kapot) en ik heb er 2 Jensens P 10 R voor in de plaats gezet.
Dit klinkt echt niet verkeerd maar als het nog beter kan dan wil ik vanzelfsprekend graag advies hierover.