PDA

View Full Version : Info over Gibson LP Custom's



BramVersteeg
16 november 2004, 12:29
Wat is het verschil tussen verschillende LP Custom's? (aged, reissue, nieuw, enz.) En dan bedoel ik qua klank en bouw. Ik weet wel wat het inhoud en dat er verschil in prijs is.
Wat is de 2e hands prijs van een LP Custom?
Die slechte periode was toch in de jaren '80? Wat was er dan anders dan normaal?
Zijn er nog productieverschillen geweest door de jaren heen? Verschillende verf (zoals bij fender bijvoorbeeld), hardware, afmetingen enz.
Alle info is welkom!
Grz. Bram

Stratman70
16 november 2004, 15:18
In de jaren 70 werd de welving van het bovenblad op een gegeven moment telkens vlakker. Deze modellen, die soms ook uit heel veel houtdelen bestonden staan bekend als de 'pancake' modellen, maar zijn dus gewoon Les Paul Customs en Standards, die weinig meer te maken hebben met het oorspronkelijke model en hoewel plat, soms ook echt lood en loodzwaar wogen.

BramVersteeg
16 november 2004, 15:51
Dank je. Dat verhaal had ik nog nooit gehoord, maar het is me wel opgevallen dat dit bij sommige Les Paul's iets anders is(nu je het zegt).
En waar je ook waar je aan kunt herkennen of ze uit meerdere stukken hout zijn gemaakt? En klonken deze gitaren ook anders dan de andere?

BramVersteeg
16 november 2004, 17:58
iemand?

Harry
16 november 2004, 20:57
je moet ze gewoon uitproberen. Ik heb er een uit 1978, en die is goed. En of deze uit meerdere stukken hout gemaakt is zou ik niet weten. De bespeelbaarheid is goed, het geluid ook, en de prijs was ook prima....

V!N
17 november 2004, 01:38
Ik laat voor het gemak de speciale modellen en jubileum-uitgaven van de Custom buiten beschouwing. Ook verschillen in samenstelling en dikte van de verf, knopjes en kleur van de hardware is niet de moeite waard.

De prijzen van tweedehands Customs verschillen enorm. Mede omdat de "slechte" modellen nu als "vintage" worden beschouwd. Hoe "slecht" die nu echt zijn, komen we later wel op ..



Nieuw:


Custom Shop heruitaven:

Met een constructie zoals deze vroeger gebruikt werd. Een langere halslip voor meer sustain, geen willekeurig geboorde gaten voor gewichtsbesparing en geen bijeen gelijmde verzameling latjes maar massief hout. De halzen op deze modellen zijn dik of dikker.

'54 Custom - Deze heeft een mahonie bovenblad en P-90 elementen. Hierdoor kun je het geluid hiervan vinden in de hoek van de "Goldtops" met P-90's. Goldtops hebben echter een esdoorn bovenblad en een palisander toets, alle customs uit alle jaren hebben een ebben toets.

'57 Custom - Wat hout betreft gelijk aan de 54'er, maar dan verkrijgbaar in uitvoeringen met zowel twee of drie dubbelspoelselementen . De uitvoering in twee is ook leverbaar in "Faded Cherry".

'57 Custom Mastertone - Gelijk aan de '57 met drie dubbelspoelselementen, maar nu met drie volumeknoppen en ้้n toonknop die voor alle drie elementen geldt.

'68 Custom - In 1968 nam Norlin de Les Paul terug in het assortiment van Gibson, maar zette er een esdoorn bovenblad op. Dit in combinatie met de ebben toets, maakt het dat deze helderder klinkt dan de reguliere Les Pauls.
De originele '68 Customs waren zwart, maar deze kun je nu ook met een flamed top in verschillende kleuren krijgen.

'68 Custom Authentic - Gelijk aan de '68 Custom, maar dan wel in het zwart ..


Reguliere Custom - Dunne hals, korte halslip en willekeurig geboorde gewichtsbesparende gaten. In tegenstelling tot de "PAF"-achtige dubbelspoelselementen in de heruitgaven, zitten hier aanzienlijk krachtigere elementen in. Dit maakt deze gitaar een betaalbare en zeer geschikte metalgitaar.



Gebruikt:

Vanaf het midden van de jaren '80 tot op de dag van vandaag hebben de reguliere Customs een constructie zoals hierboven omschreven.

De laatste paar jaar van de jaren '60, de gehele jaren '70 en de eerste helft van de jaren '80 zijn er Les Paul (Customs) Geweest die door velen als "slecht" worden bestempeld .. Helaas heeft bijna niemand die hierover zo'n duidelijk uitgesproken mening heeft, ooit een Les Paul uit dit tijdperk in handen gehad.

De halslip werd kort, de kop werd breed en het bovenblad van zwarte Customs kan soms uit wel zeven aan elkaar gelijmde esdoorn latjes bestaan. De modellen in sunburst hadden er slechts drie.
De body bestaat uit zowel mahonie als esdoorn en de hals is vanaf al vroeg in de jaren '70 niet meer van (drie delen) mahonie, maar drie delen esdoorn. Dit maakt het de helderst klinkende Les Paul met dubbelspoelselementen ooit en daardoor erg breed inzetbaar !
Er werden toen nog geen gewichtsbesparende gaten geboord, daarom komen Les Pauls met deze constructie vaak op een totaalgewicht van (ver) boven de vijf kilo.

Maar voordat je nu deze gitaren als brandhout verslijt, laat me een paar namen voor je opnoemen die allemaal met een Les Paul met een dergelijke constructie in de studio of op het podium zijn gesignaleerd:

John Fogerty van Creedence Clearwater Revival en zijn zwarte Custom
Randy Rhodes, met zijn bekende witte Custom
Rodger Fisher, ook een witte Custom
Duane Allman, ondanks dat meneer een prachtige "Burst" heeft uit het einde van de jaren '50 (met de bijnaam "Hotlanta"), speelde hij ook maar wat graag op een witte Custom uit 1970.
David Bowie, Adam Nogwattes van Tool, Edge van U2, Keith Richards, Steve Howe, Slash, Ace Frehly ..

En tot slot is Zakk Wylde is wel het mooiste voorbeeld. Zijn signature-modellen zijn welliswaar gebouwd met een jaren '50-constructie, hij speelt zelf liever op zijn loodzware "slechte" Les Pauls ..

Ik zou graag iemand in discussie willen zien treden met Zakk of een van de andere bovenstaande figuren dat hij een slechte gitaar heeft.

Ik heb een tijdje een '72 Custom gehad en dat was een anker waar je de Queen Elizabeth II midden op zee mee zou stil kunnen leggen. Het leek wel een parket ! Zoveel latjes, maar toch klonk deze geweldig.



Je moet voelen, horen, proberen .. ookal komt eruit dat de voor jou best klinkende gitaar een is waarvan hele volksstammen (op het internet) zeggen dat het een slechte gitaar is.

DREAMMACHINE
17 november 2004, 10:41
.. dus een gibson les paul custom 2pups uit 1973 is wel de moeite waard?
ken iemand nl die hem misschien van de hand wil doen voor een leuke prijs, ...mijn vraag dus: wat is een beetje gangbare prijs in nl voor een in perfect gespeelde staat zijnde lp custom uit 73 (black) ?

PeArLjAm
17 november 2004, 12:19
.. dus een gibson les paul custom 2pups uit 1973 is wel de moeite waard?
ken iemand nl die hem misschien van de hand wil doen voor een leuke prijs, ...mijn vraag dus: wat is een beetje gangbare prijs in nl voor een in perfect gespeelde staat zijnde lp custom uit 73 (black) ?

1400 ofzoiets?

BramVersteeg
17 november 2004, 15:28
Wow! V!N,
Bedankt! Dit was dus zeer nuttige info. Natuurlijk ga ik Customs uitproberen als ik ze wil kopen maar hierdoor kan ik me veel beter en breeder ori๋nteren. En weet ik ook waarom die gitaar zo klinkt of waarom ie zo goedkoop/duur is. Ik heb zelf helemaal geen probleem met zware gitaren, vind ik zelfs wel fijn. In ieder geval heel erg bedankt voor de info. :wink:

Slashhh
17 november 2004, 15:32
britse ebay:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33040&item=3761945006&rd=1

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33040&item=3762527360&rd=1

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33040&item=3762616116&rd=1

alle drie ongeveer 1400 euro.
ik heb t geld pas rond nieuwjaar, anders bood ik nu op de winered totdat ik m had, wat een prachtige ding zeg 8-)

Marc Oblivian
17 november 2004, 17:33
Ohhhwwww...probeer nou toch eerst een gitaar uit voordat je em koopt!!!
Je kan toch niet aan plaatjes zien of ie ook goed klinkt????
Ik zou nooit een gitaar ongehoord/ongevoeld kopen...en al helemaal niet van een buitenlandse ebay-er.
Ik bedoel: tis geen pak suiker (die krengen zijn duur!!!) dat je koopt, maar iets waar je (hopelijk) heel vaak op zal spelen en waar jij (en wellicht nog andere mensen) vaal naar zal moeten luisteren ook...
Probeer zoveel mogelijk Les Pauls uit en vorm een idee wat jij het beste geluid vindt...koop daarna de gitaar die daar het meest bij in de buurt komt
Ik denk dat Adam Nogwattes van Tool dit echt zal beamen :wink: :-D

BramVersteeg
17 november 2004, 18:38
Ik ga de gitaar zeker niet zonder te horen kopen hoor :razz: .
Dit is juist om me te ori๋nteren welke ik moet gaan proberen als ik er evt. een wil kopen.

DREAMMACHINE
17 november 2004, 22:32
mmh... 1400 voor een lp custom uit 73 lijkt mij nogal een koopje..maar als er iemand is die m daarvoor weg wil doen...prima!
...

Joop M
17 november 2004, 22:38
Het is ook het start bod maar je kan geluk hebben

Grz Joop :-D

Marc Oblivian
18 november 2004, 14:51
Maar wel excl reiskosten naar Engeland :razz:

V!N
18 november 2004, 16:27
Wow! V!N,
Bedankt! Dit was dus zeer nuttige info.

Graag gedaan ! Zodra het hier over Les Pauls, Marshalls of Tonebenders gaat, kun je erop rekenen dat ik van de partij ben. ;)

Ik ben benieuwd hoe lang je zware gitaren nog fijn gaat vinden als je een een nacht met Custom van 6ฝ kilo op het podium staat. Geloof me, ze bestaan !
Het geluid kan dan welliswaar hemels zijn, maar een beetje meer comfort dan dat kan geen kwaad. :)

V!N
19 november 2004, 11:22
Hm, gisteren heb ik een reactie geplaatst die hier (nog steeds niet) staat.
Maar terwijl ik dit aan het typen ben, staat mijn reactie van gister wel mooi in het overzicht hieronder ! :???:

V!N
19 november 2004, 11:26
Aha, daar was hij dan eindelijk ! Dat krakkemikkige phpBB kon het zeker niet aan om een tweede pagina aan te maken. :-D

Agent_Smith
21 november 2004, 23:10
.. Helaas heeft bijna niemand die hierover zo'n duidelijk uitgesproken mening heeft, ooit een Les Paul uit dit tijdperk in handen gehad.


Maar voordat je nu deze gitaren als brandhout verslijt, laat me een paar namen voor je opnoemen die allemaal met een Les Paul met een dergelijke constructie in de studio of op het podium zijn gesignaleerd:

John Fogerty van Creedence Clearwater Revival en zijn zwarte Custom
Randy Rhodes, met zijn bekende witte Custom
Rodger Fisher, ook een witte Custom
Duane Allman, ondanks dat meneer een prachtige "Burst" heeft uit het einde van de jaren '50 (met de bijnaam "Hotlanta"), speelde hij ook maar wat graag op een witte Custom uit 1970.
David Bowie, Adam Nogwattes van Tool, Edge van U2, Keith Richards, Steve Howe, Slash, Ace Frehly ..

En tot slot is Zakk Wylde is wel het mooiste voorbeeld. Zijn signature-modellen zijn welliswaar gebouwd met een jaren '50-constructie, hij speelt zelf liever op zijn loodzware "slechte" Les Pauls ..

Ik zou graag iemand in discussie willen zien treden met Zakk of een van de andere bovenstaande figuren dat hij een slechte gitaar heeft.



:dance: idd V!N! Ik durf te wedden dat al die lui die geen goed woord over hebben voor de Norlins er nog nooit 1 hebben aan geraakt.
Twee van mijn drie LP's zijn Norlins en ik kan je vertellen: dit zijn killers!
Zoveel vibe!

Oja, kzal je rijtje nog ff aanvullen:

John Sykes
Brian Robbertson
Nou ja, bijna alle Thin Lizzy gitaristen 8-)
John Norum
zo zijn er velen te noemen. Heel veel classic rock songs zijn op deze gitaren geboren. Wie durft nou nog te beweren dat dit slechte gitaren zijn?

8)