PDA

View Full Version : gekraak



zZoRgO
1 juni 2002, 13:15
ik heb een epiphone LP100 m'n eerste gitaartje, goedkoop ding hoor, maar klinkt tamelijk lekker , makkelijk te bespelen nek en lichter dan een standaard...
Wel, ik heb die nu een jaar of vijf en als ik cleane akkoorden harder aansla, dan hoor ik een gekraak...
ligt niet aan de versterker want met m'n strat heb ik het niet...
ik dacht het ligt wschl aan die humbuckers, en ik heb ze wat lager gezet zodanig dat ze verder van de snaren verwijderd zijn, maar het blijft kraken... weliswaar iets minder, maar ik kan m'n elementen niet veel verder verlagen...heeft iemand een andere verklaring voor het gekraak??

nilfisk
1 juni 2002, 14:09
misschien moet je de verbindingen enz ff met contact clean schoonmaken ? ik zeg maar wat hoor, maar misschien werkt et

Wbremer
3 juni 2002, 13:00
Twee humbuckers? Eerst de ene dan de andere schakelen. Kraken ze 't allebei? Mooi, dan zit 't (hoogstwaarschijnlijk) in de bedrading. Indien een van de twee kraakt: waarschijnlijk overleden.... Oplossing; ligt voor de hand he... Bedrading controleren: begin bij chassisdeel. Da's meestal de boosdoener (Trouwens, al eens een andere gitaarkabel geprobeerd?) Potmeter en toonregelaar EN stappenschakelaar controleren. Eventueel reinigen met spray c.q. vervangen. Kraakt ie nog? Ja? Dan wordt het lastiger. Stapsgewijs de bedrading controleren en waar nodig vervangen..... Check OOK alle soldeerpunten. Succes!

zZoRgO
6 juni 2002, 15:57
Aan de bedrading ligt het volgens mij niet hoor...allemaal goed gecheckt...
Wat is een potmeter in feite?
(heb hier allemaal niet zoveel verstand van :wink:)
Maar om toch ff duidelijk te stellen:
Wat ik hoor is in feite een soort oversturing... misschien toch de humbuckers die nog wat te hoog staan?

Kjiratsiekoedel
6 juni 2002, 16:04
Potmeter=regelbare weerstand

op een gitaar om je volume te regelen

baxteen
7 juni 2002, 20:41
je volume en tone knoppen op je gitaar, en ook je versterkers, allemaal pot meters. hebben de nare eigenschap bij tijd en wijle te gaan kraken. Marshalls zijn er o.h.a berucht om. Maar als deze goed kapot zijn, hoor je het ook wanneer je zonder aan te slaan, maar met genoeg volume op je versterker, heen en weer draait. nou, wie weet, iig succes