PDA

View Full Version : kop van les paul's



Morpheus
15 november 2004, 23:10
Onlangs was ik weer s in een hevig dialoog verwikkeld met een maat van me. hij is anti-gibson, en ik juist weer pro...

hij zei, en ik citeer hem nu even: gibsons zijn brak....waarom? ze klinken als een godje, zien er prachtig uit (over het algemeen genomen) maar die headstock, die kop...een tikje er tegen (bij wijze van spreken) en die kop ligt eraf......

ervaren jullie les paul bezitters dit ook zo? of is dat gewoon zwaar overdreven?

Bluesbreaker
15 november 2004, 23:15
Ik heb geen les paul, maar heb jij ooit bands zien optreden die halverwege het nummer van gitaar moesten wisselen omdat de kop van zn les paul af dreigde te vallen?

Ik niet iig, sprookje dus.

Luca P
15 november 2004, 23:15
Nou die van mij is 2 keer op de grond geflikkerd, maar hij zit er nog aan hoor!
Hij zal wel een slechte ervaring hebben met Les Pauls.
Zo wie zo verschilt elk stuk hout zodat de ene weer sterker is dan de andere.
Ook de periode waar uit de Les Paul stamt speelt een rol.
Er zijn verschillen te zien in de dikte van de "bult" (volute) achter op de hals waar de kop begint.

sash
15 november 2004, 23:21
Ze zijn niet zo onverwoestbaar als Fenders, maar ze kunnen wel een stootje hebben. Kheb een Les Paul Studio gehad en die is meermalen erg ongelukkig gevallen, maar is ook nooit wat ernstigs mee gebeurd.

Kasper
15 november 2004, 23:23
Gibson is nu ook niet onmiddellijk een onbekend merk....
Hoe meer mensen er mee spelen, hoe meer mensen er problemen mee zullen ondervinden, net zoals elk ander merk ook soms problemen heeft. Het feit dat het een Gibson is, zal wel een grotere indruk nalaten wanneer 1 persoon op 500.000 eens de kop van zijn gitaar verliest, en dat verder verteld.

jaywalker
15 november 2004, 23:30
Mijn spaanse ibanez viel heel zachtjes om en was wel mooi kapot (zelfde soort kop als een lespaul).

Maargoed, geef mij maar een fender

jaywalker
15 november 2004, 23:30
Mijn spaanse ibanez viel heel zachtjes om en was wel mooi kapot (zelfde soort kop als een lespaul).

Maargoed, geef mij maar een fender

Bluesbreaker
15 november 2004, 23:39
Mijn spaanse ibanez viel heel zachtjes om en was wel mooi kapot (zelfde soort kop als een lespaul).

Maargoed, geef mij maar een fender

hehe, zelfde soor hoeft niet zelfde kwaliteit te beteken he

BramVersteeg
15 november 2004, 23:44
Ik vind het echt onzin. Omdat de kop een hoek maakt ten opzichte van de hals zal deze relatief sneller breken dan een fender(achtige) kop. Gibsons hebben zich al lang bewezen en dat hadden ze niet gedaan als de kop er snel af zou vallen.

Morpheus
15 november 2004, 23:47
ah, dus als ik t goed heb, the myth about headstocks of les pauls breaking of EASILY when they fall, is busted, right??

Morpheus
15 november 2004, 23:48
Nou die van mij is 2 keer op de grond geflikkerd, maar hij zit er nog aan hoor!
Hij zal wel een slechte ervaring hebben met Les Pauls.
Zo wie zo verschilt elk stuk hout zodat de ene weer sterker is dan de andere.
Ook de periode waar uit de Les Paul stamt speelt een rol.
Er zijn verschillen te zien in de dikte van de "bult" (volute) achter op de hals waar de kop begint.

ik heb t dan vooral over nieuwe les pauls....

Bobbel
16 november 2004, 00:23
of het nou de kop is of een ander onderdeel van een Gibson, het blijven vrijw zwakke gitaren... en ik vind mezelf niet anti-Gibson, maar ik ben er geen liefhebber van, dus voor mij is het makkelijk oordelen... en het is altijd zo dat negatief zijn makkelijker is dan positief zijn...




En dat verhaal over die kop dat heb ik ook wel eens vaker gehoord, niet dat die er helemaal af ligt. Maar wel dat er een goeie scheur in zit en in tegenstelling tot Fender, waar de praktisch gezien nooit gebeurt, is dat zeer vervelend...

Morpheus
16 november 2004, 07:37
hmm..ok...

thnx voor alle info hier, ik weet genoeg :)

.ChiefRebelAngel.
16 november 2004, 08:49
effe serieus, enkele jaren geleden in de studio, onze andere gitarist zijn SG stond rechtop tegen zijn box en kantelde om, resultaat... de nek was gebroken, en dat was echt geen harde val, zelfs nog op tapijt!!!
Dat kan natuurlijk een geïsoleerd voorval zijn ook hè, ik maak hier geen statement!

Dweezman
16 november 2004, 08:54
als je een ferrari tegen een boom rijdt, heb meer schade dan als je dat met je kadett doet...

(en ja: ik speel Fender, vanwege het geluid)

Morpheus
16 november 2004, 09:33
kan ik dan voor t geld dat ik voor een GIBSON uitgeef, dan net zo goed een gitaar laten custom bouwen? ik ken nl een goeie bouwer, die voor de prijs van een gibson een gitaar compleet custom bouwt, maar wel zo, dat de kop haast niet breekt als ie per ongeluk omvalt....

deze bouwer is zelfs iets goedkoper....

BramVersteeg
16 november 2004, 10:13
Check ebay.com. In de USA zijn gibsons veeeel goedkoper. Alleen zijn daar lastig verkopers te vinden die ook naar Nederland willen verzenden. Maar als die bouwer er een custom kan maken voor minder dan een echte Gibson zou ik dat ook overwegen.

Morpheus
16 november 2004, 10:31
Check ebay.com. In de USA zijn gibsons veeeel goedkoper. Alleen zijn daar lastig verkopers te vinden die ook naar Nederland willen verzenden. Maar als die bouwer er een custom kan maken voor minder dan een echte Gibson zou ik dat ook overwegen.

ik heb al gedacht aan kopen in de usa, maar je moet ook invoerrechten e.d. betalen......dan wordt t ongeveer evenveel als in nederland....vin ik persoonlijk nie echt de moeite....

om een een of andere gare reden zat ik ook al te denken aan epiphone.
maar ik zie net dat iemand al daar een topic over heeft geopend (epi <-> gibson) dus daar zal ik hier maar nie over doorvragen....

Morpheus
16 november 2004, 10:31
Check ebay.com. In de USA zijn gibsons veeeel goedkoper. Alleen zijn daar lastig verkopers te vinden die ook naar Nederland willen verzenden. Maar als die bouwer er een custom kan maken voor minder dan een echte Gibson zou ik dat ook overwegen.

ik heb al gedacht aan kopen in de usa, maar je moet ook invoerrechten e.d. betalen......dan wordt t ongeveer evenveel als in nederland....vin ik persoonlijk nie echt de moeite....

om een een of andere gare reden zat ik ook al te denken aan epiphone.
maar ik zie net dat iemand al daar een topic over heeft geopend (epi <-> gibson) dus daar zal ik hier maar nie over doorvragen....

Bluesbreaker
16 november 2004, 11:19
kan ik dan voor t geld dat ik voor een GIBSON uitgeef, dan net zo goed een gitaar laten custom bouwen? ik ken nl een goeie bouwer, die voor de prijs van een gibson een gitaar compleet custom bouwt, maar wel zo, dat de kop haast niet breekt als ie per ongeluk omvalt....

deze bouwer is zelfs iets goedkoper....

pff, het is nu toch al gezegd, die kop breekt er niet zomaar af
tuurlijk kun je custom wat laten bouwen, maar om daarvoor als reden te gebruiken dat je bang bent dat de kop afbreekt gaat wel erg ver.

Anders Destium
16 november 2004, 11:27
>Morpheus

Ga eerst eens sparen en bedenk wat je echt wilt, als je dat niet weet ga je met zo'n beetje elke willekeurige gitaar de boot in.

Invoeren vanuit de VS is bij Amerikaanse gitaren van rond de 2000 euro echt wel de moeite, bij een Gibson is alleen het probleem dat je er meestal een paar test en degene koopt die het beste klinkt.

Een Gibson is 2ehands weer goed te verkopen, een custom gebouwde gitaar raak je aan de straatstenen niet meer kwijt.


Over die kop, volgens mij staat op de site van Ed Roman een hele stapel horrorverhalen. Eigenlijk kan het dan al niet meer écht waar zijn :lol:

1959SLP
16 november 2004, 11:44
Ajuu BFP? :wink:

Negative K3 fan
16 november 2004, 13:22
Onlangs was ik weer s in een hevig dialoog verwikkeld met een maat van me. hij is anti-gibson, en ik juist weer pro...

hij zei, en ik citeer hem nu even: gibsons zijn brak....waarom? ze klinken als een godje, zien er prachtig uit (over het algemeen genomen) maar die headstock, die kop...een tikje er tegen (bij wijze van spreken) en die kop ligt eraf......

ervaren jullie les paul bezitters dit ook zo? of is dat gewoon zwaar overdreven?

dus hij vindt een een les paul geweldig klinken en er geweldig uitzien, maar het zijn kut gitaren omdat bij 1 tikje de headstock eraf ligt...

tja, het is maar waar je je prioriteiten legt :roll:

Anders Destium
16 november 2004, 13:34
Ajuu BFP? :wink:

McNaught gaat het niet meer worden, maar ik ben nu toch maar aan het opruimen geslagen :)

Falcon
16 november 2004, 14:15
De kop van een Les Paul breekt inderdaad niet zomaar af, maar hij is wel degelijk zwakker.

Hier mijn persoonlijke horror verhaal.
Ik heb eens mijn 3 maanden oude Les Paul (in de koffer!!) rechtop tegen de muur gezet. Na een klein stootje viel hij voorover. Met bonkend hart de koffer geopend, en ja hoor kop gebroken. :cry: Hij was geknakt en ingescheurd tot het eerst stemmechaniek. Is wel zeer professioneel en bijna onzichtbaar gerepareerd.

Een gitaar van mahonie kinkt geweldig, maar helaas is mahonie nu eenmaal niet de sterkste houtsoort.
Het ligt er ook aan hoe de kop geconstrueerd is. De kop en hals van mijn Les Paul zijn uit één stuk gemaakt en dit is over het algemeen zwakker dan een apart aangelijmde kop.

Morpheus
16 november 2004, 14:24
@anders

ik weet wat ik wil, een les paul, maar ik hoorde dus van een zwakke kop, en d8, ff navragen...c'est tout...

bert k
16 november 2004, 14:35
De kop van een LP is toch aangelijmd?

Als je een echte horrorkop wilt, neem dan een SG... Die heeft een veel kleiner hielblok, en breekt nog eerder af. Vriend van me heeft een SG uit 1961 (!) vind hem op een ochtend met een zwaar gescheurde kop in de standaard. Zomaar. Spontaan gebarsten van de snaarspanning.

Morpheus
16 november 2004, 14:37
De kop van een LP is toch aangelijmd?

nope, die zit vast aan de nek, is volledig uit een stuk....

Falcon
16 november 2004, 14:43
De kop van een LP is toch aangelijmd?

Niet altijd. Bij mijn Les Paul in ieder geval niet.

BramVersteeg
16 november 2004, 14:48
+1

robzilla
16 november 2004, 15:00
@anders

ik weet wat ik wil, een les paul, maar ik hoorde dus van een zwakke kop, en d8, ff navragen...c'est tout...

Is dus niet erg, dus, kopen die LP! :D

wessel
16 november 2004, 15:05
Ik heb ook een les paul (studio)... Die van mij is ook een keer voorover gevallen op tapijt en.... kop gebroken :evil: heb hem goed laten repareren, en die reparateur (Heinz uit Friesland) zei dat ze berucht erom waren. Ik heb het idee dat dat wel juist is

Anders Destium
16 november 2004, 15:15
@anders

ik weet wat ik wil, een les paul, maar ik hoorde dus van een zwakke kop, en d8, ff navragen...c'est tout...

Is dus niet erg, dus, kopen die LP! :D

Probleem is alleen dat de knakker geen geld heeft en volgende week weer wat anders wil :)

1959SLP
16 november 2004, 15:43
Hoe je `t ook draait of keert, het blijft de zwakste plek van een gitaar. Dit geldt dus voor alle types en merken. Door de symetrische vorm van de LP-headstok is de kans op breuk alleen groter. Bij a-symetrische headstocks zou ie al onder een specifieke hoek moeten vallen voordat ie breekt. Kortom, weg met die standaards en gewoon veilig aan de muur hangen.
Tip voor de gasten die optreden: Kijk uit met ventilators e.d. Heb het nl bij Action in DC mogen meemaken dat een ventilator het gordijn naar voren blies, en zo Sebi`s LP uit de standaard duwde. Verzekering dekte welliswaar de schade maar het blijft KUT!!

Negative K3 fan
16 november 2004, 16:08
niet altijd, maar de gibson puristen vinden dat het wel zo hoort, puur pro forma, terwijl er eigenlijk vrijwel alleen nadelen aan kleven. Als ik zou moeten kiezen zou ik het mooi in gedeeltes laten lijmen.

Javaca
16 november 2004, 16:11
Het ligt aan de structuur van het hout.

Mahonie heeft korte cellen.
Maple heeft lange cellen.
Her is net als bouwen, lange stenen hebben meer grip op elkaar dan korte kleine steentjes.

Morpheus
16 november 2004, 16:52
@anders

ik weet wat ik wil, een les paul, maar ik hoorde dus van een zwakke kop, en d8, ff navragen...c'est tout...

Is dus niet erg, dus, kopen die LP! :D

Probleem is alleen dat de knakker geen geld heeft en volgende week weer wat anders wil :)

geld, kan kloppen...

en ja, wellicht wil ik volgende week idd wat anders...

wellicht een uhm.....honeyburst ipv een lightburst??

Anders Destium
16 november 2004, 16:53
Ga gewoon voor een custom in het winered, dan koop ik hem later wel van je over :)

BramVersteeg
16 november 2004, 16:56
Of een Murphy aged '68! Koop ik hem wel!

Morpheus
16 november 2004, 20:01
sorry, t word geen winered en ook geen black beauty en ook geen murphy aged....t word een gewone, normale, honeyburst classic. reden? klinkt t lekkerst van allemaal, althans, in mijn ogen (uh, oren..)

en wellicht spoor ik in jullie ogen helemaaaal niet, als ik zeg dat ik m t mooiste vind.....ja, ik vin t wel mooi hoor, die ECHTE grove nerfstructuur van de classic, en die groene knoppen en inlays :wink:

maar ja, iedere heug zn meug he

Josdevos
16 november 2004, 20:23
:cool:

Morpheus
16 november 2004, 20:36
en helemaal lollig is, mn budget is dusdanig flexibel, dat ik een fender strat erbij kan nemen!! :lol:

1959SLP
16 november 2004, 21:15
Bedoel je bij die Laatmaarzitson?

bat
16 november 2004, 21:39
Zoals ik het altijd begrepen heb zijn koppen van Les Pauls en SG en alle soortgelijke koppen kwetsbaarder omdat de kop onder een hoek ten opzichte van de hals staat (naar achteren dus). De nerven van het hout lopen daar dus niet mooi rechtdoor, zoals bij een Fender bijvoorbeeld wel het geval is.

Probleem wordt makkelijk verholpen door de kop er onder een hoek aan te lijmen ipv alles uit 1 stuk hout te maken, maar daar houden sommige puristen niet van, waardoor Gibson het doorgaans niet doet.

Overigens moet je het niet overdrijven: het is een kwetsbare plek, maar de meeste LP-eigenaren krijgen er gelukkig nooit mee te maken.

doncker
16 november 2004, 21:53
De kop van mijn sg is al is gebroken geweest, en overlaatst die van de andere gitarist ook. Per ongeluk laten vallen en een mooie scheur erin.
Op verzekering kunne laten maken en ze speelt nog altij even goed zegt ie

IndiepoprockJesse
17 november 2004, 09:40
Tja, een Les Paul is nou eenmaal gemaakt van kwetsbaarder hout dan een fender.. En dat hebben ze niets voor niets gedaan..

Toen Les Paul zijn gitaar ontworp ging hij echt voor de sound en feeling van de gitaar, en daarom gebruikte hij waarschijnlijk mahonie.. Dan heb je gewoon een grotere kans op zwakke plekken..
Pete Townshend gebruikte niet voor niets SG en LP (for throwing reasons)

Fender was gewoon een slim zakenmannetje die voor weinig geld en simpele productie methoden een gitaar ging maken.. Daarom is een Fender ook een soort massief blok waar je uren mee bezig bent om hem naar de tering te helpen..

Je moet gewoon met een Les Paul vrij voorzichtig omgaan, aan de muur hangen bijvoorbeeld... maarja, het is ook een gebruiksvoorwerp.. de rest van de gitaar gaat neit zo makkelijk kapot, alleen oppassen voor de headstock en de neck (maarja, lijkt me dat je dat ook doet bij een fender, of je wilt graag een kromme hals ofzo)

Ik vind het een beetje een nutteloze discussie zo, veel gelul en weinig feiten..

Jesse//

Anders Destium
17 november 2004, 11:58
en helemaal lollig is, mn budget is dusdanig flexibel, dat ik een fender strat erbij kan nemen!! :lol:

Waar wacht je nog op, ik ben benieuwd wanneer je nu eindelijk een keer iets gaat kopen :) En tot wanneer je aan het afbetalen bent natuurlijk (ook belangrijk, omdat een aankoop vaak verdere GAS aanwakkert :lol: )

Neals
17 november 2004, 22:16
Als je alleen op kwalen afgaat zul je nooit een gitaar kunnen kopen