PDA

View Full Version : Ibanez SZ versus BL L500 XL



strontraper jos
15 november 2004, 19:10
hallow,

ik heb een ibanez SZ 520 maar ik vind de brug pickup wat te modderig
wat ik wil is het volgende:
- het moet strak zijn (bruikbaar voor metal)
- tone hebben (niet te steriel)
- aanvaardbaar clean
- ook bruikbaar voor gewone rock

is de 500 XL hier voor aan te raden, of liever de 500 L / C / R?

ik las op het forum na wat opzoekwerk dat de 500 XL in combinatie met mahonie nogal zompig, te bassig zou gaan klinken, klopt dit?

mvg,
jos

gerrekat
15 november 2004, 19:17
L 500 XL's zijn alles behalve zompig maar eerder helder, in combinatlie met maple of alder kunnen ze zelfs TE helder zijn.

Voor metal is de XL zeker de beste keuze, let wel dat je de echte koopt en niet de stew mac "bill lawrence USA" versies die klinken in geen velden of wegen zo goed als de "echte" www.billlawrence.com

strontraper jos
16 november 2004, 08:29
ok, thx!!

NeeraDJ
16 november 2004, 18:05
wat ik wil is het volgende:
- het moet strak zijn (bruikbaar voor metal)
"Check"- tone hebben (niet te steriel)
"Hmm semi-check, alle high output elementen met keramische magneten zijn een beetje steriel, daar is geen ontkomen aan"
- aanvaardbaar clean
"Nope, deze klinkt op zichzelf heel slecht op het gebied van clean, en dan stel ik niet eens zulke hoge eisen, clean klinky ie minder gebalanceerd en een beetje flabby"
- ook bruikbaar voor gewone rock
"Check"

2,5 van je 4 eisen is redelijk en ik vind dit ding geweldig klinken, veel minder steriel en organischer dan mijn oude EMG81, maar lees:

ik las op het forum na wat opzoekwerk dat de 500 XL in combinatie met mahonie nogal zompig, te bassig zou gaan klinken, klopt dit?
"Klopt geen aars van, juist in mahonie komt dit element tot zijn recht, het balanceert uit, zorgt voor een mooie responsieve bottom end. Ik en andere L500XL fans die ik ken vinden dit meer een element voor lagere stemmingen, hoe lager je stemt hoe beter, responsiever en agressiever dit element klinkt. Als ik ooit een baritone zou kopen dan zou ik 'm meteen uit m'n Gibbie halen"

Leuke naam trouwens 8-)

Ritch
26 november 2004, 16:22
ik speel de SZ520 ook en mijn pups klinken zalig.... of je moet er gewoon een EMG81 ingooien... pure metal sound nou 8-) suc6 greetz

strontraper jos
26 november 2004, 18:49
jij hebt daar den die 500XL ingestoken,of vergis ik mij nu? :)

NeeraDJ
26 november 2004, 19:31
Die SZ pups klinken ook niet slecht maar hebben het net niet, heb ik ook bij die IBZ/DMZ elementen, de QM elementen vind ik wel weer lekker klinken though. Kijk als je de rest uit een topklasse amp weet te halen dan heb je dat ook niet nodig, maar wij zijn misschien te verwend :wink:

Ritch
27 november 2004, 12:39
nee, ik heb de originele pups er nog in... :)