PDA

View Full Version : Het Snaren Topic !



WD
15 november 2004, 18:29
Omdat er zoveel kleine topics over snaren gaan, hier een algemeen topic over Snaren

Stel hier al je vragen ivm snaren

_____________________________

Ik heb net nieuwe D'addario EXL110 op mn strat zitten maar erger me nogal aan de metaalachtige klank van de snaren
is dit nou echt met alle nieuwe setjes het geval?
ik kan me niet herinneren dat ik dat met mn bullets had... :???:

AART
15 november 2004, 18:45
neem ernie ball 8-)

WD
15 november 2004, 18:59
neem ernie ball 8-)

die hebben dat dus niet de eerste week?

WD
16 november 2004, 15:12
Ik heb Infinity Strings gekocht voor mn klassieke ibanez
ik vond d'addario ff wat te duur want ik moest veel inkopen

geen idee of dit goede dingetjes zijn :???:

Lacrymosa
16 november 2004, 15:34
snaren zijn echt dingen waar je gewoo niet op moet besparen, het kan zo verschrikkelijk veel verschil uitmaken

Joshua
16 november 2004, 15:46
ik gebruik nu houten snaren. aparte sound net als koch. dat klinkt echt heel anders als een plexi

WD
16 november 2004, 15:54
snaren zijn echt dingen waar je gewoo niet op moet besparen, het kan zo verschrikkelijk veel verschil uitmaken

zit wat in, maar de duurste zijn niet altijd de beste...

de verkoper zei dat dit wel goede dingen waren
ik ben niet echt thuis in klassieke gitaren

AcousticFreak
17 november 2004, 11:36
Snaren? ok! Ik had altijd D'addario's voor op m'n klassieke stukje hout. Maar ik kreeg laatst een setje 'Savarez' snaren en die klonken toch beduidend feller en mooier op m'n Bernabé!!

Tja, het is smaakafhankelijk lijkt me.

Azrael
24 november 2004, 22:47
Ik heb (na een lang topic hierover gelezen te hebben met iedereen zo enthousiast over Ernie Ball snaren) ze toch maar weer eens geprobeerd. Toen ik voor het eerste gitaar speelde (en later mijn volgende setjes ook) speelde ik op Ernie Ball snaren. Vervolgens had ik ze voor D'darrio omgewisseld en alles klonk veel beter. Ook gingen mijn snaren (over het algemeen genomen dan) iets langer mee. Ik was dus blij met de overstap naar D'darrio. Het geluid was ook wat helderder.
Maarja......tijdje terug en veel goede dingen op het forum over Ernie gehoord dus ik toch maar weer proberen. Mijn D'darrio's van 2 weken oud eraf en nieuwe Ernies erop. Wat blijkt.....de nieuwe Ernies klonken even "dof" als mijn oude D'arrio's en de beste dingen blijken ook nog eens sneller te slijten. De volgende keer dus gewoon weer D'arrio. Ik heb het nu op beide manieren geprobeerd dus van Ernie-D'darrio en vice versa en beide keren stemde ik voor D'darrio....
Speel overgens op de normale 0.10 van beide merken.

urezna
25 november 2004, 11:40
grappig, mijn ervaring is andersom....

ik speelde al jaren Ernie Ball 009, maar die bestonden aanvankelijk niet in 7-snaar versies... toen ben ik overgestapt naar D'addario, omdat die ze wel had, maar wel in dikte 010....
speelde niet zo lekker vond ik, maar klonken ook niet zo mooi als ik gewend was.
Later bracht EB wel 7snaar setjes 009 op de markt en ben ik terug gegaan, en nu klinkt het weer als vanouds :-)

met name het klankverschil bij gebruik van piezo-brug vond ik opvallend.... zo veel meer sprankeling met EB.....

smaken en ervaringen verschillen dus... ;-)

guvnor
26 november 2004, 12:20
Ik speelde meestal met GHS snaren totdat ik me realiseerde dat ze redelijk snel dof werden. Ben toen overgestapt op EB (power slinkies 0.011 - 0.048 ) en verbaasde me ook over het verschil in geluid. Voor de zekerheid wel nog eens een setje d"Addario's getest, maar vond toch de EB's lekkerder.

Snaren zijn dus een belangrijk onderdeel van de gitaar... Je zou het zelfs zo kunnen draaien dat de gitaar slechts een apparaat is dat jouw snaren op de juiste spanning houdt. Dus als je bakken geld uitgeeft aan een gitaar, waarom zou je dan besparen op het meest essentiele deel daarvan?

Azrael
26 november 2004, 12:29
Zou het mogelijk zijn dat Ernie Balls op mijn gitaar doffer klinken en op een andere gitaar juist scherper dan D'darrios? Want ik ben echt 2 keer tot dezelfde conclusie qua klank gekomen bij mijn gitaar.

Azrael
27 november 2004, 16:02
Welke snaardikte gebruiken jullie? Ik nu 0.10.......

Enig idee welke snaardikte Steve en Joe Satriani gebruiken?

AcousticFreak
28 november 2004, 01:59
Snaren zijn dus een belangrijk onderdeel van de gitaar... Je zou het zelfs zo kunnen draaien dat de gitaar slechts een apparaat is dat jouw snaren op de juiste spanning houdt. Dus als je bakken geld uitgeeft aan een gitaar, waarom zou je dan besparen op het meest essentiele deel daarvan?

Ik vind de klankkast toch nog altijd het meest bepalend voor de klank! Deze bepaalt het volume, de 'volheid' van de klank.. Je kan het hout ook eigenlijk bijna voelen via je snaren. Maar idd.. met een setje verroeste snaren klinkt het nergens naar :razz:

e_lukather
28 november 2004, 02:27
ik gebruik nu houten snaren. aparte sound net als koch.

hhahahahahaahah houten snaren. grapjas.

ontopic : Ernie ball nog steeds nr1. Heb ook ddarios geprobeert maar was niet veel soeps. eb's zijn wat gladder op het begin. `ik gebruik 0.9 volop relaxed.

Azrael
29 november 2004, 17:40
Hey allemaal........

Waar kopen jullie eigenlijk je snaren en tegen welke prijs? Koop ze nu bij Nederland Music in Almere maar dat stel eikels is duur/onvriendelijk etc......

Pakje snaren van Ernie Ball kost mij daar 10 euro en dat is teveel van het goede. En een Ibanez RG3120 daar kopen zou mij 1800 euro gekost hebben...hoezo afzetters :roll:

Lenweë Míriel
3 december 2004, 16:41
D'addario 0.10

denk er nog wel eens aan om over te stappen naar 0.11 maar moet je daarvoor veel veranderen aan je gitaar zo als brug instellingen en hals instellingen en je pick up's instellen

zo ja wat moet er dan allemaal gebeuren
en is dat gemakkelijk zelf te doen

ps ik speel op een epiphone les paul

Azrael
4 december 2004, 14:36
D'addario 0.10

denk er nog wel eens aan om over te stappen naar 0.11 maar moet je daarvoor veel veranderen aan je gitaar zo als brug instellingen en hals instellingen en je pick up's instellen

zo ja wat moet er dan allemaal gebeuren
en is dat gemakkelijk zelf te doen

ps ik speel op een epiphone les paul

Ik ben van 0.9 naar 0.10 overgestapt. Zover werk is dat nu ook weer niet. Je moet wel even weten hoe je het moet doen anders kun je maar beter niet aan je hals gaan lopen draaien. Stap overgens binnenkort (weekje ofzo) weer over op 0.9 want ik vond 0.10 te weinig voordeel in geluid geven om het slechtere speelgevoel te verantwoorden.

AcousticFreak
5 december 2004, 17:16
0,09 :lol:

ResNovae
7 december 2004, 12:29
Heeft er iemand tips welke snaren in combinatie met mijn Ramirez R1 tot meer sustain en transparantie zouden kunnen leiden? Prijs is ondergeschikt.

Ik heb al het een en ander zelf geprobeerd: De hele Pro-arte series klinken te 'klinisch'. De Savarez die er nu op liggen zorgen wel weer voor een wat natuurlijker geluid bij de aanslag, maar slaan al snel dood. (geen sustain)

Voor de duidelijkheid: ze heeft een Afrikaans massieve mahonie-klankkast en een massief rood-cederen bovenblad, is fel van klank en klinkt sprankelend helder.

ResNovae
7 december 2004, 12:29
dubbelpost

Buzz
7 december 2004, 13:06
Probeer eens Hannabach carbon snaren. Alleen....niet goedkoop :(

ResNovae
7 december 2004, 20:07
12 euro voor een pakje?? dat valt toch wel mee? Mijn laatste pakje Pro-arté zat op 15 euro.

Volgende setje gaan die Hannabachs erop. Je hoort wel hoe het bevalt!

BLOK182
9 december 2004, 19:00
Ik ga nu Ernie Ball Skinny top heavy bottom proberen, hoge snaren uit 0.10 set en lage uit een 0.11 set. Mijn standaard regular slinky's waren overal uitverkocht hiero :roll:

Bluesbreaker
9 december 2004, 21:07
12 euro voor een pakje?? dat valt toch wel mee? Mijn laatste pakje Pro-arté zat op 15 euro.

Volgende setje gaan die Hannabachs erop. Je hoort wel hoe het bevalt!

vorig weekend betaalde ik 12,50 voor 2 setjes ernie ball, gewoon in de winkel

ReinoutV
11 december 2004, 12:35
Hey allemaal........

Waar kopen jullie eigenlijk je snaren en tegen welke prijs? Koop ze nu bij Nederland Music in Almere maar dat stel eikels is duur/onvriendelijk etc......

Pakje snaren van Ernie Ball kost mij daar 10 euro en dat is teveel van het goede. En een Ibanez RG3120 daar kopen zou mij 1800 euro gekost hebben...hoezo afzetters :roll:

www.stringbusters.com. Ik heb laatst 128 euro betaald voor 20 pakjes EB 011, dan worden ze voor je deur afgeleverd.

Ome Henk
11 december 2004, 14:44
Ik vraag me af welke snaren er af fabriek op een electrisch gitaar zitten (in mijn geval een Ibanez SZ720).

Is dat 9-11-16-26-36-46 :???:

Bluesbreaker
11 december 2004, 14:50
Geen idee, als je gitaar bij een goede winkel koopt stellen ze hem bij binnenkomst eerst ook even af en zetten ze er meteen goede snaren op.

Als je het zeker wilt weten moet je ze even gaan vergelijken met nieuwe snaren.

Azrael
11 december 2004, 16:35
Meestal gewoon standraad 0.09 setje......
Laatste snaar dus gewoon 0.42

Vandaag weer van 0.10 naar 0.09 overgestapt. Ik blijf bij 0.09
Het speelt echt een stuk soepeler dan 0.10 en aangezien ik vooral snelheid probeer te leren is het toch echt prettiger. Qua klank vind ik het op elektrisch weinig verschil uitmaken. Op akoestisch is het verschil wel groot.

Jeroenvanhulsteijn
11 december 2004, 19:10
ik heb double ball end :) dus ik ben al blij als de muziekzaak ze ueberhaupt heeft :( . Vroeger had ik altijd D'Addario, die klonken het meest helder op mijn gitaar.

Voor akoestisch (klassiek) heb ik meestal LaBella. Kweet niet waarom.

SAnTANnetje
11 december 2004, 19:19
D'Addario zitten ook op mijn akoustische gitaar... De electrische heeft Ernie Ball snaren geloof ik, met zo'n felroze verpakking. Volgens mij zijn t allebei de goedkoopste merken maar ja... Zolaatst bij iemand een gitaar gezien met kopere snaren (geloof ik) speelde ook wel mooi...

Azrael
11 december 2004, 19:49
D'Addario zitten ook op mijn akoustische gitaar... De electrische heeft Ernie Ball snaren geloof ik, met zo'n felroze verpakking. Volgens mij zijn t allebei de goedkoopste merken maar ja... Zolaatst bij iemand een gitaar gezien met kopere snaren (geloof ik) speelde ook wel mooi...

Uh.........D'addorio en Ernie Ball zijn beide gewoon top snare. De meest bespeelde en zeer zeker niet de goedkoopste. Ik vind ze veel te duur......

Binnenkort gooi ik een setje GHS snaren 0.12 op mijn akoestische. Eens kijken hoe die klinken.....GHS is een goedkoper merk.....

guitardude
12 december 2004, 00:35
Ik gebruik ook altijd ernie ball 0.09 geven gewoon een lekker gevoel..
maar toen ik mijn epi explorer bij nederland muziek kocht hadden ze volgens mij gewoon de fabrieks snaren der op laten zitten. Ik kon dat ding gewoon met geen mogelijkheid stemmen :-? raakde ook na 1 minuut al weer ontstemd. Dus ik nieuw pakje ernie ball's erop en onstemt helemaal nooit meer. Beetje slordig van de winkel. Ernie ball's kosten daar wel 10 euro jah, in leiden krijg ik ze voor 7.

Ome Henk
12 december 2004, 15:04
Ernie ball's kosten daar wel 10 euro jah, in leiden krijg ik ze voor 7.
En ik koop ze gewoon van over de plas voor omgerekend 4 euri :D

Reel Big Fish
12 december 2004, 15:54
Ernie ball's kosten daar wel 10 euro jah, in leiden krijg ik ze voor 7.
En ik koop ze gewoon van over de plas voor omgerekend 4 euri :D

Huh? Wat bedoel je?? Over de plas?? :???:

Edit: ik snap hem nu AL: vanuit het buitenland, ok... :oops:

Ome Henk
12 december 2004, 16:06
Ernie ball's kosten daar wel 10 euro jah, in leiden krijg ik ze voor 7.
En ik koop ze gewoon van over de plas voor omgerekend 4 euri :D

Huh? Wat bedoel je?? Over de plas?? :???:

Edit: ik snap hem nu AL: vanuit het buitenland, ok... :oops:
Wél de grote plas hoor :D (die gunstige dollarstand helpt hier prima bij)

guitardude
12 december 2004, 16:22
Ernie ball's kosten daar wel 10 euro jah, in leiden krijg ik ze voor 7.
En ik koop ze gewoon van over de plas voor omgerekend 4 euri :D

Huh? Wat bedoel je?? Over de plas?? :???:

Edit: ik snap hem nu AL: vanuit het buitenland, ok... :oops:
Wél de grote plas hoor :D (die gunstige dollarstand helpt hier prima bij)

mag ik vragen welke site/winkel? dan kan ik ze misschien ook een keer goedkoop inkopen :)

Ome Henk
12 december 2004, 17:26
Ernie ball's kosten daar wel 10 euro jah, in leiden krijg ik ze voor 7.
En ik koop ze gewoon van over de plas voor omgerekend 4 euri :D

Huh? Wat bedoel je?? Over de plas?? :???:

Edit: ik snap hem nu AL: vanuit het buitenland, ok... :oops:
Wél de grote plas hoor :D (die gunstige dollarstand helpt hier prima bij)

mag ik vragen welke site/winkel? dan kan ik ze misschien ook een keer goedkoop inkopen :)

http://stores.ebay.com/Maverick-Music

Ome Henk
13 december 2004, 20:21
http://stores.ebay.com/Maverick-Music
Even een paar doosjes besteld:
1 * Earnie Ball 2223
1 * D'Addario EXL120+
1 * D'Addario EXL120

Het laatste doosje gaat naar mijn collega (=gitarist van Cripple Circus/Oscar Benton)

Omgerekend is dit 28 euro voor 10 sets D'Addario en 37 euro voor 12 sets Earnie Ball :lol: Vanzelfsprekend moet ik nog rekening houden met douane-/importrechten :cry:

Ome Henk
14 december 2004, 14:07
Nu nóg een vraag over gitaarsnaren :roll:


Wat zijn de standaard snaarmaten voor een westerngitaar (in mijn geval de DG-11 van Fender)?

Is dat .013-.017-.026-.035-.045-.056 ?

Azrael
14 december 2004, 14:38
Nu nóg een vraag over gitaarsnaren :roll:


Wat zijn de standaard snaarmaten voor een westerngitaar (in mijn geval de DG-11 van Fender)?

Is dat .013-.017-.026-.035-.045-.056 ?

Geen 0.13 iniedergeval.....lichter is standaard.....
Zal wel van de 0.10 tot de 0.12 zitten.....

pol
16 december 2004, 23:24
ik ben onlangs overschakeld op ghs omdat die d'addario's en ernie bals altijd zo snel oversprongen op mijn gitaren. (dikte 0.11, 0.50)
Bij de ghs heb ik hier geen last meer van, en ze zijn nog goedkoop ook.
Ze klinken wel iets doffer dan de andere 2 merken, maar dat vind ik eerder een voordeel, ik hou niet van dat metalige geluid van verse snaren, en bij de ghs is dit metalige al na een paar uurtjes spelen weg.

NRK
17 december 2004, 12:54
Ik heb een hele tijd D'addario's .010-0.52 gebruikt. Wel oke snaren, iets te stalig en na 2 weken dood.

Nu heb ik Elixir .010-.052 met coating. klinken natuurlijker en gaan natuurlijk vrijwel niet dof klinken, door de coating. Fantastische snaren. Kosten 15 euro ongeveer.

SAnTANnetje
17 december 2004, 22:26
Voor goedkope snaren za of zo ff naar feedback gaan... geloof dat ze dan 3 euro-en-nog-wat zijn.... Max 10 setjes per klant stond in de folder....

Rw
26 december 2004, 14:33
d'addario heeft prima snaren de snare waar jij het over hebt gebruik ik ook alleen moet je in het begin ff heel veel op die gitaar gaan ragge ontstemme ze ineens minder snel en dan is de klank erg goed

bloempot
9 januari 2005, 21:23
ik heb al veel merken uitgeprobeerd maar ik blijf toch bij men dean markley's ,zijn voor mij toch echt wel de beste

Spi6
25 januari 2005, 19:44
gvd weer een snaar gebroken. eerst zat er standaard snaren op mijn gitaar(5 maanden gebruikt niks gebroken). en ik had 3 weken geleden ernie ball's(0.09) gehaald en die waren na 2 weken gebroken had toen weer een nieuw setje gehaald(weer 0.09) en had die al na een week gebroken. weet iemand mischien wat er tegen te doen is. heb al gecontroleerd op scherpe randen maar die zaten er niet echt. of moet ik dikkere snaren halen?(speel nog wel hard op die snaren)

UnbrokenGuitarPlayer
7 februari 2005, 11:46
welke snaren zitten er standaard op een epi les paul std?
is dit het setje 009 tot 042?

iemand ervaring met gibson snaren? heb tot nu toe alleen maar op d'addario's gespeeld , wil es iets anders proberen :)

de wachter
9 februari 2005, 11:38
Ik speel nu op stagg snaren (09-11-16-24-32-42), ik ben daar content van maar moet er wel bij zeggen dat ik er geen andere gewoon ben buite veroeste snaren da er op stonden toen ik de gitaar kocht. Ik ben gewoon naar de muziekwinkel een setje snaren gaan kopen en ze hebben mij die verkocht, ze waren 4 euro.

Azrael
9 februari 2005, 12:46
Ik speel nu op stagg snaren (09-11-16-24-32-42), ik ben daar content van maar moet er wel bij zeggen dat ik er geen andere gewoon ben buite veroeste snaren da er op stonden toen ik de gitaar kocht. Ik ben gewoon naar de muziekwinkel een setje snaren gaan kopen en ze hebben mij die verkocht, ze waren 4 euro.

Stagg snaren.... :roll: Hoop dat ze beter zijn dan de gitaren...hehe....

groovyB3
9 februari 2005, 13:03
Voor mij Ernie Ball Power Slinky! :)

Izegrim
10 februari 2005, 00:31
Ik zoek nog altijd naar een betaalbare en verkrijgbare .013-.056 set. Nu ben ik aan de Ernie Ball Medium's, maar die zijn zo tegen een tientje per set. Iemand een alternatief?

marter544
10 februari 2005, 09:09
Ernie ball 09, had ik 2 setjes van gekocht voor 5 euro per set, speelde gewoonweg (...) :evil: , maar dat lag aan de gitaar (handgemaakte SG custom, dan zou je denken dat dat fijn speelt, maar als die 30 jaar oud is niet meer :cry: ). Zelfde snaren nou en een Ibanez, en dat speelt goed. :D

scholier
10 februari 2005, 16:36
kheb gister een ernie ball 0.10 erop gezet, alleen de bovenste 3 snaren zijn dikker dan normaal(bij 0.10 ernie ball) het speelt wel heel lekker en mijn geluid is veel beter maarja wat wil je met squier snaren erop(teminste denk dat er squier snaren op zaten)

savecracker85
11 februari 2005, 00:11
kep laatst via een oude tip hier op het forum 12 setjes ernie ball regular slinky voor 39 euro gekocht
uit de VS :P

ToTaL FaKe
11 februari 2005, 10:50
met verzendkosten??
en waar was dat :-D heb zelf ook weer ff snaren nodig..(heb nog maar 2 pakjes)

savecracker85
11 februari 2005, 13:53
inclusief verzend kosten ja...De snaren kosten zelf 42 dollar daar kwamen nog 7 dollar verzendkosten bij...En omgerekend is dat 39 euro

lees dit topic maar eens:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=39007&postdays=0&postorder=asc&start=0

Mr Freeze
14 februari 2005, 00:24
Ik gebruik ernie ball 009 snaren en soms ook D'addario's 009 :)

WickedAnita
18 februari 2005, 14:09
Ik heb ook een vraagje.. Ik speel net 3 maandjes akoestische gitaar..
Hoevaak vervangen jullie gemiddeld jullie snaren?
Ik heb D'Addario 0.11 tot 0.52 (is dat een beetje een goede keus :-? ? )

:dance: alvast bedankt :noob:

Azrael
18 februari 2005, 15:05
Ik heb ook een vraagje.. Ik speel net 3 maandjes akoestische gitaar..
Hoevaak vervangen jullie gemiddeld jullie snaren?
Ik heb D'Addario 0.11 tot 0.52 (is dat een beetje een goede keus :-? ? )

:dance: alvast bedankt :noob:

zoekfunctie......

savecracker85
18 februari 2005, 18:27
Ik heb ook een vraagje.. Ik speel net 3 maandjes akoestische gitaar..
Hoevaak vervangen jullie gemiddeld jullie snaren?
Ik heb D'Addario 0.11 tot 0.52 (is dat een beetje een goede keus :-? ? )

:dance: alvast bedankt :noob:

zoekfunctie......

:-? ..Je kan toch wel gewoon antwoord geven, tis pas een eerste post op dit forum..
En dat kost volgens mij nog minder moeite dan dat jij dat bericht moet plaatsen en zij vervolgens de zoekfunctie moet gaan gebruiken...

0.11/0.52 is een prima keus anita, ikzelf gebruik 0.10 omdat dit iets makkelijker speelt, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur..
Het hangt er vanaf hoe vaak je speelt .. Maar op een gegeven moment gaan ze gewoon minder klinken en dan zijn ze aan vervanging toe..Ik zelf vervang ze gemmideld om de 1.5 / 2 maanden, dat zou ik het liefts vaker doen..maarja snaren kosten ook geld :P

AcousticFreak
18 februari 2005, 18:38
Ligt er helemaal aan hoe vaak je speelt.

ResNovae
18 februari 2005, 19:14
Een ervaring die ik even wil delen:

Het setje wat ik nu op mijn strat heb zitten is werkelijk waar een openbaring ten opzichte van die Ernie Balls en D'Addario's die ik daarvoor gebruikte.

Heb nu een setje Thomastik-Infeld 0.10 Techno-Brights uit de Fusion serie erop liggen. Eigenlijk zijn die dingen ontworpen voor archtop gitaren, maar hebben op mijn strat een vollere toon tot gevolg dan de twee merken die ik eerst gebruikte. Ze liggen er al goed drie weken op en nog geen slijtage-sporen te zien. :razz:

BassAgent
18 februari 2005, 19:25
Ik heb op mn Fender nog de fabriekssnaren liggen (heb m pas 2 maanden) en op mn Yamaha liggen Cocco's.

WickedAnita
19 februari 2005, 02:55
:-? ..Je kan toch wel gewoon antwoord geven, tis pas een eerste post op dit forum..
En dat kost volgens mij nog minder moeite dan dat jij dat bericht moet plaatsen en zij vervolgens de zoekfunctie moet gaan gebruiken...

0.11/0.52 is een prima keus anita, ikzelf gebruik 0.10 omdat dit iets makkelijker speelt, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur..
Het hangt er vanaf hoe vaak je speelt .. Maar op een gegeven moment gaan ze gewoon minder klinken en dan zijn ze aan vervanging toe..Ik zelf vervang ze gemmideld om de 1.5 / 2 maanden, dat zou ik het liefts vaker doen..maarja snaren kosten ook geld :P


tnx :) Daar heb je nog wat aan! :speed:

Shaggy
21 februari 2005, 16:48
ik ben van 009 naar 010 gegaan en de eerste 4 frets ratelen dus.. je zou zeggen dat als je meer spanning hebt dat de hals holler gaat staan maar het lijkt alsof ie min of meer hetzelfde is gebleven en dat de zadeltjes iets omhoog moeten en dat er iets geintoneerd moet worden.. nu mijn vraag dan =>

moet de spanning iets eraf gehaald worden als je de zadeltjes omhoog gooit en intoneerd ??


btw .. GHS Infinity Strings .. sucks :evil:

Thundermane
17 november 2006, 19:23
Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen tegen roest van mijn snaren en een soort "ratel/ fuzz" bij me twee dunste snaren? ligt eht er aan dat ik ernie ball snaren heb? alsjeblieft naar me mailen want ik kom hier nauwelijks me mail = thundermane@hotmail.com
Tis toch wel een groot probleem voor mij want het verpest me riffs en vooral me solo`s extreem... tis een wonder dat me buren er niet over klagen want ik jank er over :(

Jupe
17 november 2006, 19:47
Ik had een eigen topic aangemaakt maar ik zie nu dit, dus ik zal het netjes even hier posten :


Hallo, ik heb flink wat door zitten zoeken maar een antwoord op mijn vraag niet kunnen vinden op dit forum, dus ik zal hem maar stellen. Ik heb véel snaren van iemand gekregen van Steinberger- double ball system, maar ik kan geen kloppende setjes maken helaas..dus ik vraag me af of je in een setje ook bijvoorbeeld inplaats van .015 een .017 kan pakken of iets dergelijks. Hoeveel maakt dit verschil uit? Alvast hartelijk dank.

Tho
17 november 2006, 20:29
ELIXIRRRRRRRR 0.10 :D

freekick
18 november 2006, 10:23
Ik heb ook een vraagje.. Ik speel net 3 maandjes akoestische gitaar..
Hoevaak vervangen jullie gemiddeld jullie snaren?
Ik heb D'Addario 0.11 tot 0.52 (is dat een beetje een goede keus :-? ? )

:dance: alvast bedankt :noob:

ik gebruik snaren (akoestisch) plm 30 uur. dan moet ik me wel inhouden want je gaat al snel verlangen naar dat heldere geluid van een nieuw setje.

als je maar 1 gitaar gebruikt is dat ook niet te duur.

ken ook mensen die de snaren er gewoon een halfjaar op hebben zitten!

FruscianteFan
18 november 2006, 11:02
snaren zijn echt dingen waar je gewoo niet op moet besparen, het kan zo verschrikkelijk veel verschil uitmakenJuist wel. Het is niet zo dat goedkope setjes per se slecht zijn. Ik merk wel dat mijn setjes 010 net even iets minder zijn dan EB, D'ads of Electro Harmonix (die laatste vind ik het fijnst), maar ze kosten dan ook geen drol.

Ik schrik me kapot als ik lees dat er mensen hier gewoon 10 euro neerleggen voor één setje! Ik betaal hooguit 4 euro voor een setje.

BlazeSF
27 november 2006, 15:58
Zelf koop ik gewoon voorraadverpakkingen aan snaren van bijvoorbeeld GHS of D'addario. Bespaart wel veel en je hebt altijd snaren in huis :)

Lkan
27 november 2006, 20:39
ben D'addario .09 gebruiker, maar zit te denken om over te stappen op Fender super bullets.



oja, wie kan mij vertellen wat precies het verschil is tussen de paarse en de oranje?

FruscianteFan
27 november 2006, 21:23
De ene is .009 en de andere is .010? Tenminste bij D'addario wel, zo uit mijn hoofd.

The Mess
27 november 2006, 21:44
011 D'addario.
Het maakt me eigenlijk geen fuck uit, van welk merk het is :D
Maar als ik fulltime metal ga spelen zet ik er minstens 012 op xD

Butcher
30 november 2006, 08:21
Het grappige is dat Ernie Ball en d'Addario precies dezelfde snaar zijn. Zelfde fabriek. Dus ik gebruik ze allebei. GHS vind ik niet te beren, vooral de Nickel Rockers. Ik heb een tijdje DR gespeeld, maar die waren te duur. Ik heb die alleen nog op m'n baritone. Voor de rest gebruik ik 11-50 op 25,5" scale gitaren, en ik heb 13-54 op een Strat voor slide.

Het kutte bij EB's en d'Addario is dat een keer in de zoveel tijd de compound-formule verandert, en daarmee de tone, zonder enige notificatie.

FruscianteFan
30 november 2006, 09:46
Het grappige is dat Ernie Ball en d'Addario precies dezelfde snaar zijn. Zelfde fabriek.Volgens wie?
Je denkt toch niet dat ik (we?) dat gaan geloven zonder enige betrouwbare bron he? :p

farstreetblues
1 december 2006, 00:35
In de winkel waar ik mijn snaren haal, ...hebben ze nu ook voorgestemde snaren,..erg handig, je hoeft ze er alleen maar op te zetten..... :B

drap
1 december 2006, 09:54
Het grappige is dat Ernie Ball en d'Addario precies dezelfde snaar zijn. Zelfde fabriek.

Het kutte bij EB's en d'Addario is dat een keer in de zoveel tijd de compound-formule verandert, en daarmee de tone, zonder enige notificatie.

Hu? Sorry hoor, maar beide beweringen over de twee merken geloof ik niet.

el_jello
20 januari 2007, 13:02
Ik speel momenteel op D'addario's van 10inch, maar bij mijn volgende snaarwissel ga ik eens ernie ball proberen.
Ik vind dat d'addario een iets vollere klank geeft, dan meeste snaren waar ik al op gespeeld heb, maar ernie ball zou makkelijker en flexibeler zijn om op te spelen. Vandaar dat ik die eens ga testen

Is dat de moeite die ernie balls?

hendrix_appendix
20 januari 2007, 14:39
In de winkel waar ik mijn snaren haal, ...hebben ze nu ook voorgestemde snaren,..erg handig, je hoeft ze er alleen maar op te zetten..... :B
WTF, dat is iets voor de hondsluie,zwakbegaafde gitarist? What's Next, zelfspelende plectrums?

Spitfire
20 januari 2007, 14:42
Gitaren met ingebouwde stander

Even een vraag, klopt het dat met dikkere snaren op de gitaar de fretbuzz vermindert (waardoor je dus de actie lager kunt zetten), door de kleinere amplitude van de snaren?

Thundermane
5 juli 2008, 00:15
snaren zijn echt dingen waar je gewoo niet op moet besparen, het kan zo verschrikkelijk veel verschil uitmaken
Dat is inderdaad een zeer zinnige opmerking, wanneer ik nieuwe snaren zet klinkt het alsof het een andere gitaar is.
Het zorgt zelfs of het meer of minder distorted klinkt.

R2on
5 juli 2008, 01:24
Ik heb een Epiphone Les Paul, ik wil graag .010 snaren kopen. Wat voor merk raden jullie mij aan? Het liefst waar je waar voor je geld krijgt :D

Alvast bedankt! :)

guitarnijboer
5 juli 2008, 01:56
Gitaren met ingebouwde stander

Even een vraag, klopt het dat met dikkere snaren op de gitaar de fretbuzz vermindert (waardoor je dus de actie lager kunt zetten), door de kleinere amplitude van de snaren?

Volgens mij klopt dat niet, maar ik ben geen expert. Volgens mij is de actie die je gitaar kan hebben meer afhankelijk van hoe hard je aanslaat. Dit bepaald ook de amplitude. Lage actie vind ik ook niet op iedere gitaar even lekker spelen.

Thundermane
5 juli 2008, 11:17
Ik heb een Epiphone Les Paul, ik wil graag .010 snaren kopen. Wat voor merk raden jullie mij aan? Het liefst waar je waar voor je geld krijgt :D

Alvast bedankt! :)
D'Addario, want die zijn behoorlijk goedkoop en ze spelen heel lekker.
Alleen, en dat ben ik gewoon gewend, switch ik snaren minstens elke 2 weken, want het verschil tussen nieuwe en oude snaren is ZIEK, het klinkt net alsof je een andere gitaar hebt.

Rocketman
6 juli 2008, 18:57
Heb altijd D'Addario gespeeld, eerst 09 en nu 11.

Maar heb er sinds een week Elixir 11 op liggen (de D'Addario's 11 waren op dus kreeg een setje Elixir voor D'Addario prijs) maar echt een wereld van verschil zeg. Een veel mooiere sound. Overigens hebben Elixir snaren een soart coating waardoor ze langer goed schijnen te blijven.

Ik denk dat ik op Elixir overstap.

Heynis
6 juli 2008, 19:02
Ik speel al sinds jaar en dag op Gibson brite wires. Dat schijnen de enige snaren te zijn die mijn zweethanden langer dan een week overleven. D' Addario roestte bij mij in letterlijk een week helemaal weg, en sommige andere merken nog sneller. Elixir en Cleartone snaren heb ik ook nog over gedacht, maar ik vind ze de hogere prijs niet waard. Ze kosten ruim 3 keer zo veel, maar gaan niet veel langer mee dan m'n Gibson.

Voor de akoestische gebruik ik Martin 80/20 fosforbrons. Elixir heb ik ook geprobeerd, maar die gaan gigantisch rafelen als je met een plectrum speelt.

Thundermane
6 juli 2008, 20:19
Ik speel al sinds jaar en dag op Gibson brite wires. Dat schijnen de enige snaren te zijn die mijn zweethanden langer dan een week overleven. D' Addario roestte bij mij in letterlijk een week helemaal weg, en sommige andere merken nog sneller. Elixir en Cleartone snaren heb ik ook nog over gedacht, maar ik vind ze de hogere prijs niet waard. Ze kosten ruim 3 keer zo veel, maar gaan niet veel langer mee dan m'n Gibson.

Voor de akoestische gebruik ik Martin 80/20 fosforbrons. Elixir heb ik ook geprobeerd, maar die gaan gigantisch rafelen als je met een plectrum speelt.
Ja Elixer snaren zijn een leuk concept, maar ze gaan in feite niet echt heel lang mee.

Rocketman
6 juli 2008, 20:32
Nou ik zal wel zien met die Elixirs; ik heb op andere plaatsen gelezen dat ze juist wel lang meegaan vanwege die coating. En dat rafelen heb ik alleen 1 keer hier op gitaarnet gelezen.

Als ze niet lang meegaan dan is het inderdaad niks. We zullen zien. Maar voorlopig vind ik het soundje echt schitterend. Het spettert echt de amp uit.

Thundermane
6 juli 2008, 20:58
Het spettert echt de amp uit.
Dat is een feit die ik niet zal ontkennen :D

zjanke
6 juli 2008, 21:41
Ik speel al sinds jaar en dag op Gibson brite wires. Dat schijnen de enige snaren te zijn die mijn zweethanden langer dan een week overleven. D' Addario roestte bij mij in letterlijk een week helemaal weg, en sommige andere merken nog sneller.

Ik had hetzelfde probleem, ik speel nu op stainless steel power slinky van Ernie Ball, die houden het bij mij 4-6 weken vol

rock 'n roll
6 juli 2008, 21:54
Speel nu op ernie balls regular slinky ipv d'addario. Vind de ernie balls helderder klinken ben er wel blij mee, de levensduur valt nog af te wachten dit is het eerste setje dat erop ligt.

Rocketman
6 juli 2008, 22:08
Ik vond de Ernie Ball Power Slinkies (afgezien van de naam) echt helemaal 3x niks.

Zou het iets met pickups te maken hebben?

Zijn de Slinky aanhangers soms humbucker spelers of zo?

Mi-J'Den
7 juli 2008, 12:12
Zijn er hier nog meer die DR snaren gebruiken? Ik heb ze vanaf het eerste moment gebruikt en ben iedere keer weer verrast over de klank: echt super. :cooler: Maar ooit wil ik nog eens experimenteren met andere merken, gewoon om zeker te zijn dat ik niks mis.

Qua dikte blijf ik voor .010 gaan. Ik heb een keer .009's gehad, maar die vond ik te dun. Ik speel uiteindelijk lekkerder (en sneller) op .010's.

Twee dingen die me wel opgevallen zijn:
- Snaren die er net op zitten zijn wat té helder. De klank vind ik zelf het lekkerst na een uurtje inspelen.
- Hoe snel snaren slijten heeft volgens mij ook veel te maken met de zuurtegraad van je huid. Bij mij gaat dat dus héél snel. Net zoals het nikkel van m'n de brug van m'n PRS SE al flink is aangetast in één jaar :(

Vraagje: In hoeverre bepaald voor jullie je muziekstijl je snaarkeuze?
(even los van dat je dikkere snaren gebruikt voor downtuning, en alle 'jazz-' / 'blues-' etc. setjes die fabrikanten aanbieden.)

Rocketman
7 juli 2008, 19:15
Nou ik speelde altijd op een strat en daar liggen 09's op, maar mijn Gretsch kwam met 11's.

Ik speel veel dingen die "clean met een randje" zijn dus gebruik meestal geen overdrive of tubescreamer of zo.

Ik heb 1 keer 09's op mijn Gretsch gelegd en die klonk daarna zo iel en lamlendig dat ik ze er direct weer heb afgehaald.

Als ik nu naar oude opnames luister van mijn strat, herken ik dat mislukte geluid wat ik ook had bij mijn 09 testje op de Gretsch. Dus ik ga op mijn strat ook 11's leggen.

We praten hier over single coil gitaren wellicht dat het bij humbuckers heel anders is.

Ik merk het verschil met name bij clean spel. Dikkere snaren geven gewoon een veel vollere en mooiere klank, terwijl dunne snaren klinken als piel piel piel. Met name de hoge E en de B enzo.

Daarnaast gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat de "floating bridge" op de Gretsch alle kanten op-float met dunne snaren.

Het enige nadeel dat ik ondervind van dikke snaren is dat hammer on's en pull off's met mijn pink niet zo lekker gaan. Maar ik heb laatst een uurtje een goeie gitarist bekeken van heel dicht bij en het viel me op dat hij bijna alle dingen die ik met mijn pink deed, met zijn ringvinger doet. En dat ben ik nu sinds een weekje ook aan het doen en dat gaat inderdaad veel trefzekerder en klinkt veel overtuigender. Leuk om zo na 30 jaar gitaarspelen weer eens iets voor de hand liggends op te steken.

Bends gaan moeilijker met dikke snaren maar die doe ik niet zoveel.

rock 'n roll
21 augustus 2008, 12:31
Kheb eens een vraagje.

Ik speel nu met ernie ball regular slinky's dus gewoon 10-46.
Maar ik vind de 2 bovenste snaren een beetje te los spelen en ze zouden wat meer ballen mogen hebben dus kwam ik op ernie ball heavy bottom uit.
Deze hebben als snaardikte 10-13-17-30-42-52, de 3 bovenste snaren zijn dus dikker.
Zou ik hiervoor nu moeten gaan vijlen in mijn topkam want wat als het me dan niet bevalt dan is men topkam naar de kloten. En zouden er nog andere dingen veranderd moeten worden ivm met de snaarspanning of maakt dit niet zo'n verschil aangezien er maar 3 snaren dikker zijn?

FruscianteFan
21 augustus 2008, 12:47
Denk dat het wel meevalt. Gewoon proberen. Als blijkt dat de EAD snaren in de topkam klemmen kun je eerst beslissen of de dikte je wel bevalt. Maar zo'n vaart zal het niet lopen.

Ik heb gister de 12-snarige akoestische gitaar van mijn oom eens van nieuwe snaren voorzien. Omdat ik haar in mijn band wil gebruiken en ze een passief element heeft, waarbij ik heb ervaren dat brons omwonden snaren niet zo hard versterkt worden als nickel (omwonden) snaren, heb ik er snaren voor elektrische snaren op. Eerst 012, maar dat trok toch wel hard aan de hals. Nu heb ik bij Schreeven een setje 010 samengesteld (kostte €16 voor Ernie Ball 010 en 6 losse snaren). Wat een verschil man! Naast dat ze helderder en versterkt duidelijker klinkt, speelt ze uiteraard veel lichter. Akoestisch klinkt ze wel minder, maar dat geeft niet (klinkt sowieso niet zo vol).

Het grappige is dat als ik op thomann kijk wat een dergelijk samengesteld setje me kost en dat vergelijk met wat een regulier setje 010 voor elektrische 12-snaar me kost, het goedkoper blijkt om een setje samen te stellen uit GHS en Pyramid snaren.

EuroCinema
21 augustus 2008, 13:28
Ik gebruik op m'n holle jazzgitaren Thomastik Infeld Swing (flatwound) .11 en op mijn 335-model (Heritage 535) D'addario roundwounds .11.
De roundwounds van Thomastik (Bebop) en de Flatwounds van D'Addario (chromes) zijn me gek genoeg allebei niet zo bevallen.

beruk
21 augustus 2008, 13:41
Ik andersom. Die tomastik flatwounds hebben soort hoog wat ik niet mooi vind klinken op m'n joe pass. Die klinkt van nature al vrij puntig en dan komen de een stuk mattere d'addario flatwounds 0.11 er goed op uit. Die tomastik gaan wel veel langer mee en zijn mooier afgewerkt.
Op mijn strat d'addario exl 0.11 (was ik even vergeten, in een mistig moment 0.10 gekocht, waarom ratelen de A en E snaren opeens zo dacht ik nog.... :noob: :sssh: )

Heibel
21 augustus 2008, 14:05
GHS Boomers als die te krijgen zijn bij de plaatselijke gitaarboer. Anders Daddario...altijd 0.10..Was 'n tijdje terug geswitched naar 0.11...voor slag fantastisch, maar solo's net iets te zwaar...

Anyway, ik vind snaren fucking duur! Ga ze binnenkort op het net ergens bestellen...Ik heb het idee dat muziekzaken vooral hun marges op de snaren binnenhalen..Men wilde mij laatst €11 laten betalen voor een setje Daddario..ben toch niet gek...?! Na lang op en neer zeuren kreeg ik ze mee voor € 8... Een setje snaren mag wat mij betreft max € 5 kosten...

Flitser
21 augustus 2008, 21:07
Ik zit nu met een probleem :( Ik heb sinds kort een nieuwe gitaar, maar ik heb daar nu al 2 keer een snaar gebroken. De 1ste keer ging het bij het stemmen mis, en laatst deed ik een (te?) harde bend waardoor de snaar knapte. Maar mijn vraag is nu: Kan je snaren los kopen? Anders moet ik steeds een nieuw pakje snaren kopen omdat er 1 snaar kapot is :(

jasper159
21 augustus 2008, 21:25
Tuurlijk , gewoon vragen bij de muziekwinkel.

eggen_h
21 augustus 2008, 21:46
iemand bekend met john pierce snaren? die hebben twee setjes in 1 set, bijv hoge e-b-g snaar vanaf 010 en d-a-e uit een setje 011, schijnt heel lekker te zijn, omdat je iets lekkerder kan raggen op je lage snaren en je hoge snaren wel gewoon soepel opdrukken.

kreeg het een keer ergens mee, ga ze nog wel es uitproberen.

rock 'n roll
21 augustus 2008, 23:36
iemand bekend met john pierce snaren? die hebben twee setjes in 1 set, bijv hoge e-b-g snaar vanaf 010 en d-a-e uit een setje 011, schijnt heel lekker te zijn, omdat je iets lekkerder kan raggen op je lage snaren en je hoge snaren wel gewoon soepel opdrukken.

kreeg het een keer ergens mee, ga ze nog wel es uitproberen.

zelfde als ernie ball heavy bottom dus

NightFox
23 augustus 2008, 17:01
Hallo

Kheb net een nieuwe strat en er zitten 010 op...
Aangezien ik hem nogal zwaar vind spelen dacht ik...
Ik ga de volgende keer er 009 op zetten. Maar veel mensen zeggen dat de klank er echt enorm van naar beneden gaat..

Vraagjes.

1.Word echt baggerder of valt dat wel mee...?
2.Is het verschil tussen die snaren ook te merken?

DAnke schon

Ebbers

jasper159
24 augustus 2008, 13:07
010 komt je klank echt ten goede hoor, dus probeer er even aan te wennen en oordeel dan zelf :)

FruscianteFan
24 augustus 2008, 13:11
Ik zou inderdaad eerst maar eens eraan wennen. Maar vergeet zeker niet om een keer een setje .009 te proberen - als je geen problemen hebt met de klank en fijner speelt, waarom niet? Je kunt ook eens naar .011 gaan en dan terug naar .010, zal ineens een stuk lichter spelen.

Rocketman
24 augustus 2008, 13:30
Ik laat andere diktes snaren altijd vergezeld gaan met zo'n dure afstelbeurt bij mijn gitaargoeroe....... doen jullie dat niet?

Bram+
24 augustus 2008, 14:06
Serieus? Nee. Ik weet niet hoe vaak je van snaardikte verandert (en hoe extreem die veranderingen dan zijn), maar het loont om zelf te leren afstellen, op twee manieren:
-financieel
-je kunt zelf meer tweaken, kleine aanpassingen doen en op zoek gaan naar jouw ideale afstelling.


Overigens zal ik me niet zo druk maken om de tone bij een verandering van .010 naar .009. Perfect tone chaser gelul, maar er zijn zoveel factoren die je geluid beïnvloeden positief en negatief, dat, als er überhaupt verandering is, dat marginaal is vergeleken met andere factoren (versterker, kabels, electronica in je gitaar, etc).

NightFox
24 augustus 2008, 14:53
goed goed bedankt allen!

Ik zal eens experimenteren...

Mr_Moustache
29 september 2008, 21:58
hey jongens, ik heb net een nieuw gitaartje (nja... tweede hands ;) ) en er zitten 0.13 snaren op. Op zich geen probleem; leuk voor slide, maar nu zit ik met een vraagje:

Kan ik de gitaar gewoon in e stemmen? Hij staat nu in Eb, maar kan de gitaar E wel aan, zonder krom te trekken oid? Het is een Ibanez Talman Artcore.

Alvast bedankt !

TimmU
29 september 2008, 22:02
Uiteraard kan die gitaar het wel aan. :)

Mr.Bluesbreaker
29 september 2008, 22:07
GHS Boomers als die te krijgen zijn bij de plaatselijke gitaarboer. Anders Daddario...altijd 0.10..Was 'n tijdje terug geswitched naar 0.11...voor slag fantastisch, maar solo's net iets te zwaar...

Anyway, ik vind snaren fucking duur! Ga ze binnenkort op het net ergens bestellen...Ik heb het idee dat muziekzaken vooral hun marges op de snaren binnenhalen..Men wilde mij laatst €11 laten betalen voor een setje Daddario..ben toch niet gek...?! Na lang op en neer zeuren kreeg ik ze mee voor € 8... Een setje snaren mag wat mij betreft max € 5 kosten...

Klopt, 11 euro is echt achterlijk. Maargoed, als je vaste klanten niet beter weten of toch wel betalen, waarom zou je ze goedkoper verkopen.

Als je even doorzoekt, kun je online nog wel wat besparen.
Mijn laatste mooie deal was 10 sets d'addario 0.10 voor 34 euro incl. verzenden, maar ik ben vergeten waar dat was...volgens mij via een store in de achterhoek, iemand?

rock 'n roll
29 september 2008, 22:16
Eindelijk een setje ernie ball heavy bottom gelegd, wat een geweldige dingen :) .
0.10 op de onderste 3 snaren en 0.11 op de bovenste. Voelt veel krachtiger aan, gedaan met fretbuzz, spelen gewoon 100x beter als gewoon 0.10 en de onderste 3 speelden al goed en die blijven goed dusjah.
Wel topkam beetje moeten bijwerken maar dat heb ik gewoon met het uiteinde van de snaren gedaan een paar keer erdoor gehaald tot ze niet klemden en geen last van ontstemmen dus ik ben een blije gitarist.

Alleen wel een pak duurder heb er €9 voor betaald dus daar moet ik ook maar een oplossing voor vinden.

Roro92
29 september 2008, 22:36
€11,- voor een setje snaren?

Jullie hebben geen recht van spreken. Ik dok er makkelijk €30,- als bassist. Voor Elixirs zelfs €70,- geloof ik.

rudolf
15 december 2009, 22:13
Maar zijn ernie balls in vergelijking met d'addario's wat helderder?

edit: ja dus

BW87
15 december 2009, 22:43
ik gebruik snaren (akoestisch) plm 30 uur. dan moet ik me wel inhouden want je gaat al snel verlangen naar dat heldere geluid van een nieuw setje.

als je maar 1 gitaar gebruikt is dat ook niet te duur.

ken ook mensen die de snaren er gewoon een halfjaar op hebben zitten!
Ik heb op mijn ibanez rg350 na ik denk iets meer dan 1.5 jaar nog steeds de fabriekssnaren eropzitten.(half jaar weinig gespeeld ivm meer dan 2 werkweken van de meeste mensen per week te draaien op stage, de rest ongeveer 4 tot 8 uur per dag gemiddeld)

nu voor sinterklaas wel nieuwe d'addario 0.9 gekregen. dus moet ik maar eens een keer gaan kijken hoe ik de snaren in dit systeem vervang(of eigenlijk naar de winkel en kijken of ze me het willen laten zien want ik ben er als de dood voor om mijn gitaar te vern**ken, zoals ik mijn 1e gitaar krom heb laten trekken door er wat te dikke snaren erop te zetten zonder hem af te laten stellen.

Gearjunkie
17 december 2009, 13:50
(half jaar weinig gespeeld ivm meer dan 2 werkweken van de meeste mensen per week te draaien op stage, de rest ongeveer 4 tot 8 uur per dag gemiddeld)
Nee, tuurlijk, da's duidelijk...


nu voor sinterklaas wel nieuwe d'addario 0.9 gekregen. dus moet ik maar eens een keer gaan kijken hoe ik de snaren in dit systeem vervang(of eigenlijk naar de winkel en kijken of ze me het willen laten zien want ik ben er als de dood voor om mijn gitaar te vern**ken, zoals ik mijn 1e gitaar krom heb laten trekken door er wat te dikke snaren erop te zetten zonder hem af te laten stellen.

Wat denk je dat je fout kan doen? Gewoon één voor één de snaren vervangen!

JER00N
17 december 2009, 15:49
Ik zag bij Nekymusic.com (waar ik lekker goedkoop snaren haal) ook stainless steel snaren van Ernie Ball. Ze zijn nauwelijk duurder (scheelt 15 dollarcent) en het lijkt me wel wat. Iemand ervaring met deze snaren, of met RVS-snaren van andere merken?

J.B.
17 december 2009, 20:43
Groentje-vraag van de maand: mijn B en E snaren hebben last van een soort van schokkerig geluid, vooral met distortion. Waar ligt dat aan? Fretbord? Snaren zelf (ze liggen er nu 3 maanden op)? Amp?

joesman
18 december 2009, 09:55
Heeft er iemand tips welke snaren in combinatie met mijn Ramirez R1 tot meer sustain en transparantie zouden kunnen leiden? Prijs is ondergeschikt.

Ik heb al het een en ander zelf geprobeerd: De hele Pro-arte series klinken te 'klinisch'. De Savarez die er nu op liggen zorgen wel weer voor een wat natuurlijker geluid bij de aanslag, maar slaan al snel dood. (geen sustain)

Voor de duidelijkheid: ze heeft een Afrikaans massieve mahonie-klankkast en een massief rood-cederen bovenblad, is fel van klank en klinkt sprankelend helder.

Probeer zeker de Savarez Corums eens,ze zijn wat duurder maar de nylons hebben heel veel 'klaarheid' en de bassen zingen mooi en gaan ook nog eens redelijk lang mee

cetse
26 december 2009, 20:41
Ik ben al jaren tevreden met d'addario.
Voor mijn part de beste snaren.
Heb wel nog nooit Ernie Bals geprobeerd.

FruscianteFan
31 maart 2010, 18:57
Ik wilde ff wat kwijt in een snarentopic, ik zal misschien niet de meest recente te pakken hebben?

Ik heb dus 'jaren' gespeeld met GHS Boomers 012-052. Ik was wel benieuwd naar Elixirs (of andere gecoate snaren). Laatst 012-052 van Elixir op mijn Indie gelegd, maar dat was te dik: de A en D snaren zijn 032 en 042, en niet 028 en 038. Dus, eergister eens een setje Elixir 011-049 erop gelegd, en dat bevalt wel echt. Sowieso vind ik de feel van die coating wel lekker, maar het blijkt ook dat ik deze snaren niet te dun vind, ik vind het wel fijn. Ook het akoestisch volume is niet noemenswaardig achteruitgegaan.

iFender
31 maart 2010, 20:09
Vraagje

Wat voor snaren zitten er standaard op een Squier Affinity Telecaster?

FruscianteFan
31 maart 2010, 20:19
Fender .009 denk ik.

FlameDude
1 april 2010, 11:50
Wat voor snaren zitten er op een Epi SG Special?

Kampenaar
1 april 2010, 20:31
Ik heb snaren van Ernie Ball en van D'addario gebruikt, en ik merkte geen verschil tussen bijde. Spelen prima. Momenteel gebruik ik een setje zwarte snaren van DR. Speelt ook prima :ok:

FruscianteFan
4 april 2010, 14:08
Ik ben net tot de schrikbarende ontdekking gekomen dat je niet met een strijkstok kunt spelen als je Elixirs op je gitaar hebt liggen. Ergens wel logisch, de coating zorgt er natuurlijk voor dat vuil (en geloof me, hars is vuil!) zich niet hecht, zodat je absoluut geen grip hebt. 't Is echt alsof er helemaal geen hars op zit.

soup
4 april 2010, 15:19
Hoe klinkt dat als je met een strijkstok op je gitaar speelt (geen JP filmpje aub), moeite waard om te proberen ?






+

Wanneer moet je de snaren van je akoestische gitaar vervangen of wanneer lijkt het nuttig? Bij mij klinken ze nog goed maar toch ...

FruscianteFan
4 april 2010, 15:35
Kan een beetje alle kanten op, ligt eraan waar je strijkt, hoe hard en wat je allemaal aan effecten gebruikt. Een beetje een kruising tussen gitaar en cello is een mogelijkheid, de sound van Sigur Rós (bijv. Ny Batteri of Popplagid) kan ook met overdrive en veel galm...

In mijn band blijkt het voor 1 nummer heel goed te werken dus ik vind het voor die €30 zeker wel de moeite waard - ik heb een goedkope besteld bij Thomann.

Verder: tis heel makkelijk, als je een beetje weet wat je moet doen. Je moet hem namelijk wel eerst spannen (het dingetje aan het uiteinde schroeven) en vervolgens over een stuk hars/rosin strijken. Vervolgens kun je strijken, en ik zou vooral de lage E-snaar pakken, liefst op een gitaar waar je makkelijk alleen maar de lage E strijkt (Les Paul bijvoorbeeld). En dan... komt er heel veel zooi op de gitaar, wat je er met speeksel heel makkelijk weer afhaalt.

iFender
5 april 2010, 00:07
Vraagje:

Krijg je door dikkere snaren een voller geluid van je gitaar af?

FruscianteFan
5 april 2010, 00:10
in principe wel ja.

FruscianteFan
9 april 2010, 18:48
Heeft iemand ervaring met gecoate snaren, naast die van Elixir?

Thiez
9 april 2010, 19:02
ja ik heb die van ernieball laatst gehad maar ik vind het zijn extra geld niet waard. Merk weinig verschil met de normale snaren van ernieball. Behalve dat hier na een tijdje velletjes van de coating aankomen bij je plectrumplaats.

FruscianteFan
9 april 2010, 20:11
hmm, op de site van D'addario staat bij hun EXP's ook dat je het verschil qua feel niet zult merken. Jammer, want ik vind die nanowebs juist erg fijn aanvoelen.

Glim
23 april 2010, 17:12
Ik zweer bij elixir.

009 op mijn acoustische gitaar, gestemd in D. 011 op mijn elektrische metal scheurijzer gestemd in B. Werkt voor alle twee geweldig.

De coating verminderd het scratchy geluid van posities overpakken en de snaren gaan daadwerkelijk langer mee, zoals beloofd.

Beginnertjekb
13 mei 2010, 13:39
Ik ga voor het eerst naar de gitaarwinkel om nieuwe snaren te kopen, heeft iemand tips voor me? De snaren van de fabriek van de Ibanez heb ik net twee maanden en klinken dof en vals. Is er een middel op de markt om de snaren langer goed te houden, welke gauge snaren kan ik het beste kopen voor mijn elektrische Ibanez?

rozh
13 mei 2010, 13:50
wat zijn eigenlijk de nadelen van zwaardere snaren behalve dat er meer stress op de gitaar staat en het moeilijk spelen is?

ik ben nu van .09 naar. 11(power slinkys) gegaan en dat vond ik een grandioze verbetering.
ik heb nu ook al een setje .12 medium light erniballs besteld , kijken hoe dat is.

FruscianteFan
13 mei 2010, 13:55
Ik vind persoonlijk dat er flink wat nuance verloren kan gaan doordat je zo hard moet werken om erop te spelen.

rufus
13 mei 2010, 16:48
wat zijn eigenlijk de nadelen van zwaardere snaren behalve dat er meer stress op de gitaar staat en het moeilijk spelen is?

ik ben nu van .09 naar. 11(power slinkys) gegaan en dat vond ik een grandioze verbetering.
ik heb nu ook al een setje .12 medium light erniballs besteld , kijken hoe dat is.

.12 zou ik niet op kunnen spelen in standaard stemming dat weet ik zeker maar als je dat ziet zitten waarom niet

Wabbie
13 mei 2010, 17:01
012 is even wennen, maar het is prima te doen. Zeker op een Les Paul met een kortere mensuur. Je zult je hals wat moeten bijstellen maar voor de rest is het prima te doen.
Ik gebruik zelf een set EB 012-056 ( de titanium coated versie) in E op een Stratocaster. Ik vind dikkere snaren fijner spelen omdat alles even net wat stugger is en je net even wat meer kracht moet zetten om je toon eruit te halen. Ik krijg meer nuance uit een set dikke snaren dan uit een set dunne snaren. Dan zwabbert alles alle kanten op.
Maar dat is echt een persoonlijke voorkeur, ik speel ook bas dus ik ben wel wat gewend qua kabels.

rufus
13 mei 2010, 17:07
Ik speel heel licht, 0.9 op fenders en 0.10 op les pauls. Artrose in m'n linkerhand dwingt me ertoe...

FruscianteFan
13 mei 2010, 17:08
012 is even wennen, maar het is prima te doen. Zeker op een Les Paul met een kortere mensuur. Je zult je hals wat moeten bijstellen maar voor de rest is het prima te doen.
Ik gebruik zelf een set EB 012-056 ( de titanium coated versie) in E op een Stratocaster. Ik vind dikkere snaren fijner spelen omdat alles even net wat stugger is en je net even wat meer kracht moet zetten om je toon eruit te halen. Ik krijg meer nuance uit een set dikke snaren dan uit een set dunne snaren. Dan zwabbert alles alle kanten op.
Maar dat is echt een persoonlijke voorkeur, ik speel ook bas dus ik ben wel wat gewend qua kabels.
Nouja, ik moet zeggen dat ik met dunnere snaren 011-049 bedoel. Het is allemaal net even wat subtieler en gevoeliger dan de vertrouwde 012-052, waardoor ik het gevoel heb dat ik meer zelf bepaal hoe de klank eruit komt, maar tegelijk ook minder controle heb doordat het de snaren zich minder makkelijk laten bedwingen.

Wabbie
13 mei 2010, 17:40
grappig, ik heb juist het gevoel dat ik meer controle en grip heb op een set 012-056 dan op een lichter set. Iedereen zo zijn eigen voorkeur ;)

FruscianteFan
13 mei 2010, 17:58
grappig, ik heb juist het gevoel dat ik meer controle en grip heb op een set 012-056 dan op een lichter set. Iedereen zo zijn eigen voorkeur ;)
Dat heb ik juist precies zo. Het is makkelijker om een zwaardere set in bedwang te houden.

Jay-Jay...
16 mei 2010, 17:35
Ik heb sinds kort een Gibson BFG voor het lagere werk aangeschaft. Ik stem de gitaar naar C# dropB. Voorheen gebruikte ik een Michael Kelly Low Boy (bariton gitaar) en een Gibson LP Std uit 1981. Op de MK gebruikte ik GHS Boomers Zakk Wylde snaren. 011-014-018-036-052-070, wat door de langere mensuur goed te doen was. Op de '81 LP dezelfde set snaren, maar dan een maatje dunner: 010-013-017-036-052-060. Met name die 070 was toch echt te veel van het goede.

Nu heb ik op die BFG het setje 010-...-060 liggen, maar nu vindt ik met name de dunste 3 snaren te licht. Ideaal zou denk ik een combi van deze setjes, dus de 011 set, maar dan met 060 ipv 070 als 6e snaar.

Nu is dat wel te doen door voor één gitaar 2 setjes te kopen, maar weet iemand of er een bestaand merk is met 011-013-018-036-052-060?

Mijn overige gitaren in normale stemming hebben normale 010 setjes op een '79 Fender strat na, die heeft een normaal 0.11 setje.

FruscianteFan
16 mei 2010, 17:42
Dean Markley heeft wel een 7-string setje. Dan heb je geen .036, wel een .030 en een 042, maar voor de rest precies de diktes die je zoekt.

J.B.
30 mei 2010, 11:15
Ik vind Ernie's stroever spelen dan D'Addario's. Ze klinken wel voller.

FruscianteFan
30 mei 2010, 11:34
Even een tussenstand: ik heb nu grofweg 2 maanden hetzelfde setje Elixirs op mijn Indie, en ze spelen nog fijn en klinken nog prima. Alleen jammer dat de coating op veel plekken loslaat, maar 2 maanden dezelfde snaren is lang geleden bij mij, zeker voor mijn main-gitaar.

Exi
30 mei 2010, 11:43
Ik speel heel licht, 0.9 op fenders en 0.10 op les pauls. Artrose in m'n linkerhand dwingt me ertoe...
Ik speel ook met 0.09 op mijn strat en 0.10 op mn superstrats en Les Paul.
Ik heb geen klachten, maar ik vind het gewoon veel fijner spelen zo.


Ik vind Ernie's stroever spelen dan D'Addario's. Ze klinken wel voller.
Mee eens. Er liggen nu Ernie's op mijn strat en ik vind ze redelijk stroef tegenover de Elixer snaren op de rest. D'Addario's vind ik vanwege het geluid niet fijn ze klinken nogal dun (wat niet slecht hoeft te zijn op sommige gitaren).
Die Ernie's lijken ook wat langer mee te gaan dan de D'Addario's, maar dat kan ook gewoon liggen aan de speel frequentie.

Toaster
30 mei 2010, 12:47
Ik gebruik Elixer snaren. Ik heb Ernie Ball gehad D'addario en DR. Allemaal wel leuke snaren maar de klank van elixer is gewoon goed of beter en constanter dan van de andere merken.

Vooral DR takelt in een week of twee af.

De Elixers gaan heel erg lang mee bij mij. Ik treed 30 tot 40 keer per jaar op en repeteer elke zaterdag en speel er thuis ook 2 uur per week op. Ik vervang ze uit voorzorg 1x in het half jaar. (en soms vergeet ik zelfs dat te doen dus liggen ze er misschien wel een jaar op)

Dus ze gaan echt heeeeeel lang mee en als je er een nieuwe set oplegt hoor je amper verschil.

En dan moet je niet denken dat ik dat niet kan of wil horen want ik ben nou juist hartstikke secuur als het om geluidskwaliteit gaat. Dus Monster kabel, George L pluggen en kabel, boutique pedalen, '60 jaren buizenversterkers, en Amerikaanse gitaren.

En ja je ziet een beetje coating loskomen op de plek waar je met je plectrum aanslaat. En wat dan nog?????

Het enige merk dat ik nu nog ooit wil uitproberen zijn snake oil strings. Maken vintage correcte snaren haha :D

Mcgryphon
2 juni 2010, 03:16
Ik ga nu van 11's overstappen op 12's. Ik vind de laagste snaren alsnog wat te flubberig als ik in D speel, zoals met het bandje.

Mr.Bluesbreaker
2 juli 2010, 00:38
Op western gitaar is het bij mij sinds 2002 al Elixir 012, geen twijfel mogelijk. Houdt het langst zijn klank en breekt niet.

In deze warme dagen moet ik af en toe 2 a 3 keer per weekend het podium op en dan in de hitte met lampen vaak 2,5 tot 3 uur per avond knallen. Op mijn elektrische gitaren kan ik dan elke week mijn snaren vervangen, als je ziet hoeveel je ook zweet met dit weer geen raar gevolg. Nu werd ik wat lui en dacht kom, laat ik ook gewoon Elixirs op mijn elektrische gitaren leggen. Eerder vond ik ze iets stugger spelen dan de usual d'addario's maar toch maar testen.

Ik heb potverdrie 2 snaren uit een gloednieuwe set elixir's gebroken op 1 avond, G en hoge E. Zelfde band, zelfde show, zelfde gitaar, niks anders. Moet er bij zeggen dat ik nooit snaren breek, en uitgerekend toen met de Elixirs. Heb 2 sets besteld, en heb de andere set nu op mijn PRS gezet. Setje waar ik 2 van brak op mijn Ibanez breek ik normaal nooit andere snaren op. Iemand hier ook last van? Hopen dat ik morgen met mijn PRS de boel heel hou...

Thyrif
2 juli 2010, 01:00
Ik gebruik nu ook zon half jaar Elixirs, 010. Ook op mn prs-en, dus ook 25 inch scale. Nog geen een gebroken. Heerlijk dat ze zo lang meegaan! De ene nu al bijna 3 maanden, de andere zit er pas 3 weken op.
Met d'addarios en ernie balls had ik de coating er na een week of drie echt wel af, en speelde het alsof de snaren twee jaar buiten in de regen gelegen hadden. Misschien heb ik agressief zweet ofzo..

FruscianteFan
2 juli 2010, 01:03
Integendeel! Ik speelde al een paar jaar op GHS 012, en heb nu al 3 maanden een setje Elixir 011 op mijn Indie. Tot mijn grote verbazing vind ik ze ontzettend lekker spelen, klinken ze nog niet dood en zien ze er qua vuil nog als nieuw uit (al is de coating op meerdere plekken gaan rafelen).

Die GHSjes gaan bij mij meestal maar een maandje mee. Na een paar optredens zit er al heel veel vuil op (niet dat ik op dit moment optreed), en als ik na een maand een snaar breek, ga ik ook niet alleen die snaar vervangen.

Dus hoewel ik eerst heel negatief (bevooroordeeld) was over Elixir, heb ik er alleen maar positieve ervaring mee. Ik heb ze vandaag op mijn Jaguar gelegd, ben benieuwd. Tot nu toe gaat het goed, en ben ik blij dat het gezweet met dit weer er niet meer per se toe leidt dat mijn snaren na een week dood zijn. Overigens, ik heb ze besteld bij nekymusic.com, voor plusminus €8,50 per set (ipv de €15 voor het setje dat ik bij Schreeven kocht... met korting).

Overigens, die gecoate snaren van D'addario zijn op mijn akoestische gitaar ook een wonderbaarlijke 10 maanden meegegaan.

Mr.Bluesbreaker
2 juli 2010, 01:09
He, dat is een goed adres. In NL krijg ik ze niet onder de 13,- per set tot nog toe.
Morgen afwachten hoe het zich houd, toch dan eens nog een kans geven als dat werkt.
Hoe betaal je op die site, en zijn de verzendkosten hoog?

FruscianteFan
2 juli 2010, 01:29
He, dat is een goed adres. In NL krijg ik ze niet onder de 13,- per set tot nog toe.
Morgen afwachten hoe het zich houd, toch dan eens nog een kans geven als dat werkt.
Hoe betaal je op die site, en zijn de verzendkosten hoog?
Ik moest een paypal-account aanmaken, want da's de enige betaaloptie. Ik heb voor de goedkoopste verzendoptie gekozen, kostte $6. Dus voor 4 setjes 40 dollar betaald.

Houd er wel rekening mee dat je veel minder communicatie hebt dan met bijv. Thomann. Ik kreeg pas een bevestiging van dat de bestelling verzonden was toen ik erover mailde - maar de dag erna was het pakketje er al (dagje of 10). Aan de andere kant, toen ik een paar keer per ongeluk op 'bestellen' drukte omdat ik nog bezig was mijn paypal aan te maken, kreeg ik een mailtje dat als ik problemen had met bestellen, ik ook gewoon een mailtje kon sturen. Prima service dus.

Thyrif
2 juli 2010, 11:25
Ah, dat is een mooi adresje, even een paar bestellen van de week. Dank!

Ik ben echt verbaasd hoe lang deze meegaan (of hoe kort de rest meegaat).

RedBuell
11 juli 2010, 15:09
Momenteel heb ik een setje EB Beefy slinky (11-15-20-30-42-54) op mijn LTD EC1000 zitten, hij staat in D standard of drop C gestemd en de .022p g-snaar heb ik vervangen voor een .020 omdat ik die .022p te dik vond voor een onomwonden snaar.

Nu ga ik de LTD in Eb laten afstellen en er komt een EMG 85 (x) in de brug omdat ik er geen zware metal meer mee speel. Ik wil dan ook een ander setje snaren erop hebben. Vind opzich EB lekker spelen, daddario vond ik ook altijd wel fijn, nou vraag ik me af wat een leuk setje is voor mij. Ik twijfel een beetje tussen Ernie Ball power slinky's (11-14-18-28-38-48) daddario EXL 1156 (11-14-18-28-38-49) en de daddario exl 116 (11-14-18-30-42-52)

Ik wil voor Eb gaan omdat best veel nummers in Eb staan die ik speel, ik kan dan ook makkelijk naar D en E standard, wat dan maar een half stapje verschilt en me beter lijkt voor de intonatie dan nu van D standard naar E. Voor E standard vind ik die Beefy Slinkys te dik maar voor D vind ik ze heerlijk mits die g-snaar een .020 is ipv een .022. Roep maar, welke en waarom....

tostiapparaat
11 juli 2010, 16:50
op mijn lp had ik eerst EB regular slinky. 10-13-17-26-36-46

maar nu sinds donderdag power slinky 11-14-18p-28-38-48
(weet iemand waar die p voor staat?)

wat speelt dat heerlijk zeg:crazyhappy:

En op mijn goedkope strat kloon liggen goedkope kijkshop snaren,
had 1 d'addario dunne E gekocht en die ging al kapot toen die nog niet helemaal op stemming was! :dontgeti:

Plant
11 juli 2010, 17:20
... maar nu sinds donderdag power slinky 11-14-18p-28-38-48
(weet iemand waar die p voor staat?)

wat speelt dat heerlijk zeg:crazyhappy:

Ja, fijn zijn die power slinky's hè? Ook mijn favoriet :grouphug:

p staat voor 'plain', wat betekent dat ie niet omwonden is. Bij dikkere snaren (denk ook maar aan stalen snaren voor een western) is ook de g snaar omwonden. Ernie Ball geeft dus even duidelijk (nou ja...) aan dat de g snaar bij de power slinky's onomwonden is.

tostiapparaat
11 juli 2010, 18:08
Ja, fijn zijn die power slinky's hè? Ook mijn favoriet :grouphug:

p staat voor 'plain', wat betekent dat ie niet omwonden is. Bij dikkere snaren (denk ook maar aan stalen snaren voor een western) is ook de g snaar omwonden. Ernie Ball geeft dus even duidelijk (nou ja...) aan dat de g snaar bij de power slinky's onomwonden is.

oke, bedankt, ik wist niet dat de g bij een western omwonden was

YannickH
12 juli 2010, 13:39
d'addario 0.11-0.52:lovelove:

J.B.
12 juli 2010, 15:39
GHS is ruk.

HaroldA
12 juli 2010, 15:43
GHS is ruk.

En waarom is dat zo volgens jou? Ik heb jaren met GHS 010-060 gespeeld en die speelden en klonken geweldig en gingen nooit kapot!

Soesje
12 juli 2010, 17:07
Ik heb nu Cleartone snaren .012 op me akoetische gitaar.. klonken in het begin..meh naar maten van inspelen klinken ze best goed.

Maar ik ben nog steeds fan van Elixer snaren, die sliden lekker :) (vind ik)

J.B.
12 juli 2010, 19:00
En waarom is dat zo volgens jou? Ik heb jaren met GHS 010-060 gespeeld en die speelden en klonken geweldig en gingen nooit kapot!
Klinken niet beter dan Ernie's en D'Addario's en zijn na een paar dagen versleten. En neen, dat ligt niet aan zweethanden of iets dergelijks. Ernie's en D'Addario's gaan bij mij een maand mee.

lindstrom
19 juli 2010, 13:40
D'Addario's gaan bij mij een maand mee.

D'Addario's komen er bij mij niet eens op... dat is toch wel zulke geldverspilling.. kun je net zo goed niet je snaren vervangen...

Nee, voor mij alleen nog maar Ernie Ball 010 013 017 030 040 054 in Droppen C

KoenStradlin
22 juli 2010, 12:46
09 omdat mijn ibanez daar op afgesteld is
merk meestal D'addario of Ernie Ball

FruscianteFan
22 juli 2010, 13:09
Ik heb een paar dagen terug na 3,5 maand de Elixirs op mijn Indie vervangen. Ze waren nog niet helemaal op, maar je merkt toch wel iets meer leven in de nieuwe snaren. Overigens, ik had een snaar gebroken, vandaar.

Jellyfish00
22 juli 2010, 13:48
Vraagje, ik heb nu een Ibanez (met vaste brug) waar een setje .009 op ligt. Ik wil nu switchen naar .010, betekent dat dat ik mijn gitaar opnieuw moet afstellen of aan de trussrod moet zitten i.v.m. spanning op de hals? Of kan ik het gewoon zo laten?

HaroldA
22 juli 2010, 13:50
Vraagje, ik heb nu een Ibanez (met vaste brug) waar een setje .009 op ligt. Ik wil nu switchen naar .010, betekent dat dat ik mijn gitaar opnieuw moet afstellen of aan de trussrod moet zitten i.v.m. spanning op de hals? Of kan ik het gewoon zo laten?

010-wat? 054? 060? 070?

Als het maar een kleine stap is hoef je waarschijnlijk niets te veranderen.

Thyrif
22 juli 2010, 13:57
Vraagje, ik heb nu een Ibanez (met vaste brug) waar een setje .009 op ligt. Ik wil nu switchen naar .010, betekent dat dat ik mijn gitaar opnieuw moet afstellen of aan de trussrod moet zitten i.v.m. spanning op de hals? Of kan ik het gewoon zo laten?

Als het gewoon een standaard setje is (geen heavy bottom oid) zal het niet erg veel uitmaken nog. Ik zou wel even de intonatie checken, en de hoogte van de snaren (kun je afstellen op de brug).

Jellyfish00
22 juli 2010, 14:04
010-wat? 054? 060? 070?

Als het maar een kleine stap is hoef je waarschijnlijk niets te veranderen.

Standaard setje, geen heavy bottom oid.

HaroldA
22 juli 2010, 14:05
Standaard setje, geen heavy bottom oid.

Dan gaat het zeer waarschijnlijk geen probleem zijn.

Ronald.ZaZ
22 juli 2010, 14:10
Ik koop 'altijd' bij nekymusic 4 setjes Elixir snaren.
Daar kan ik dan een jaartje mee doen en het kost in totaal ongeveer € 25 dus voor een jaar spelen.
Dat is dan op mijn hoofdgitaar.
De andere gitaren die ik heb en maar heel af en toe op speel laat ik de setjes Elixir rustig een half jaar of meer opzitten.

Jellyfish00
22 juli 2010, 14:40
Dan gaat het zeer waarschijnlijk geen probleem zijn.

Bedankt! Ik ga gelijk aan de slag.

FruscianteFan
22 juli 2010, 14:44
010-wat? 054? 060? 070?

Als het maar een kleine stap is hoef je waarschijnlijk niets te veranderen.
Grappig dat je drie maten noemt die véél dikker zijn dan de standaard bij 010. Bij GHS zit zelfs in het setje 012 geen 054.

HaroldA
22 juli 2010, 14:46
Grappig dat je drie maten noemt die véél dikker zijn dan de standaard bij 010. Bij GHS zit zelfs in het setje 012 geen 054.

Bij mij zit standaard 056 bij een 010 setje ;)

FruscianteFan
22 juli 2010, 14:52
Dat zal best, maar dat maakt het nog geen standaard 010-setje. Dat ik 011-049 lekker dun vind, betekent nog niet dat dat dunne snaren zijn.