PDA

View Full Version : nieuwe eindtrafo... maar welke?



Metoshade
15 november 2004, 17:01
test

Metoshade
15 november 2004, 17:02
Hoi hoi,

Er komt binnenkort een nieuwe eindtrafo in mijn 50 watt Woodstock te zitten. Nu moet ik alleen nog even bedenken welke ik wil. Ik ben niet zo thuis in de eindtrafo's misschien weet iemand een site waarop ik wat info kan vinden over de verschillende beschikbare trafo's.

Ik speel overwegend Classic Rock, Disco beetje pop in mijn band, maar ik hou van een lekker warm Blues geluid. Ik zoek dus ook een mooi rond clean en een romige crunch. Lekker warm, Bluesy soundje. Iemand een idee?

Ik hoorde ook dat een 100 Watt eindtrap over het algemeen een warmer clean geeft dan eentje van 50 Watt. Ik overweeg dus om er 2 KT88 (opgevoerde EL34's toch?) eindbuizen in te zetten, dan kom ik op iets van 70 Watt vermogen. Maar die krengen zijn alleen heel erg duur, 190 euro per duo ofzo. Maakt het erg veel uit als ik zou overstappen naar KT88's?

Ik heb nu al de mogelijkheid om te wisselen tussen 6550, 6L6 en EL34 op mijn versterker, misschien is daar ook nog iets extra's uit te halen?

Alvast bedankt voor alle info!!

Rick

matto
15 november 2004, 19:13
Wat is de reden dat er een andere trafo in moet, een defect of zoek je een andere sound?
Voor een andere sound zou ik eerst eens een andere versterker proberen.
Bij een defecte trafo zou ik kiezen voor een originele vervangingstrafo omdat de hele versterker en zijn componenten op elkaar worden afgestemd in de ontwerpfase.

Mr.Jay
15 november 2004, 19:34
Wat is de reden dat er een andere trafo in moet, een defect of zoek je een andere sound?
Voor een andere sound zou ik eerst eens een andere versterker proberen.
Bij een defecte trafo zou ik kiezen voor een originele vervangingstrafo omdat de hele versterker en zijn componenten op elkaar worden afgestemd in de ontwerpfase.

En wie zegt dat dát ontwerp optimaal is, of dat er gekeken is naar budget-oplossing b.v. ?

JaY

Metoshade
15 november 2004, 19:49
Het zou een upgrade worden voor mijn sound. Het karakter van de versterker wordt in grote lijnen behouden, maar door een beter component, de eindtrafo in dit geval, wordt de sound verbeterd. De modificatie gaat waarschijnlijk richting de 300 euro oid. Het eindbuizen verhaal buiten beschouwing latende, dat wel.

Ik heb opzich al wel een andere amp op het oog/oor, een Framus Dragon, maargoed, daar heb ik op het moment niet echt het geld voor. Een Bogner XTC Classic is natuurlijk ook een optie, maar die is helemaal prijzig. Aangezien mijn Woodstock na een paar mods al gelijkwaardig klinkt aan een multitone en een nieuwe betere eindtrafo de boel nog verder op kan krikken, lijkt me dat ook een redelijke optie.

Het karakter van de versterker zoals deze nu is, past bijna precies bij mijn wensen. De kwaliteit van het geluid kan nog verbeterd worden via een andere eindtrafo, dus pols ik hier ook nog maar even voordat ik mijn keuze maak. Misschien ben ik niet slim bezig en kan iemand me vertellen waarom ik beter 1500 euro kan neerleggen voor een nieuwe versterker, die ik na een paar maanden pas goed leer kennen met het risico dat ik teveel nadelen ontdek, dan 300 euro voor een nieuwe eindtrafo die me de versterker geeft die ik eigenlijk zoek...

Oja, er zal standaard wel een KittyHawk trafo in dat ding zitten aangezien het chassis ook van KH is. De bouwer van Woodstock versterkers (ergens in Harderwijk) is alleen niet zo heel slim geweest in de componentkeuze en het algehele ontwerp van de versterker. De ontwerpfase was dus al brakjes en slecht doordacht. Na een paar mods (lees: binnenwerk volledig opnieuw aangelegd en doorgewerkt) klonk de versterker enorm veel beter dan eerst, om nu verder te gaan moet ik naar een nieuwe eindtrafo.

Maargoed, welke eindtrafo's zijn aan te raden? (of ben ik de enige die z'n top laat upgraden door de eindtrafo te vervangen?)

mathe
15 november 2004, 22:31
Bij een defecte trafo zou ik kiezen voor een originele vervangingstrafo omdat de hele versterker en zijn componenten op elkaar worden afgestemd in de ontwerpfase.

Hahaha, dat is transistortaal :stop:
Een buizeneindtrap wordt echt niet meer ontworpen tegenwoordig, maar alleen gekopieerd. Met buizen is bijna alles al eens ontworpen dus bespaart men zich die moeite. Alle 'nieuwe' dingen komen voor 99% tot stand via het trial & error principe.

Metoshade: De eindtrafo maakt een groot deel uit van het geluid. Als je er nog niet uit bent wat voor eindbuizen je wilt gaan gebruiken en dus wat voor geluid je precies zoekt zou ik daar eerst eens naar gaan kijken.
Of de KT88 een optie is voor jouw versterker weet ik niet. Een KT88 is geen opgevoerde EL34 maar een buis met hoger vermogen en een ander karakter. Een EL34 heeft meer crunch, terwijl de KT88 pas later overstuurd. Een KT88 klinkt ook wat glaziger dan een EL34. Daarrbij komt natuurlijk ook dat onderling EL34's en KT88's van verschillende fabrikanten nogal (veel) verschil maken. Zo valt alles wat er tegenwoordig uit de fabrieken rolt aan EL34 in het niets bij een oude Philips EL34.
Om nog even naar eindtrafo's te kijken. Er is zo veel te koop dat je door de bomen het bos niet meer ziet als je niet precies weet wat je zoekt. Ik kan je op het gebied van Marshall sounds wel wat adviezen geven, maar ik weet niet of dat is wat je zoekt. Om eerlijk te zijn ben ik in Nederland nog geen trafomaker tegengekomen die naar mij smaak iets goeds maakt. Maar da's misschien mijn persoonlijke smaak.

Marc

matto
15 november 2004, 23:14
Ik bedoel eigenlijk dat een Woodstock versterker min of meer is opgebouwd uit de overblijfselen van Kitty Hawk versterkers.
Er zit iemand in Harderwijk die deze versterkers een tijdje heeft vervaardigd.
Is deze versterker voor de rest de moeite waard om te gaan tunen met de eindtrafo? want dat is al met al toch nog wel een kostbare operatie.
Voor trafos kun je terecht bij FNS tubetech in Renkum, TAD in Duitsland en er zal op ebay of zo ook wel het een en ander aangeboden worden.
Ik zelf zou toch gewoon doorsparen en op zoek gaan naar een versterker
die het niet nodig heeft om met een andere eindtrafo getuned te worden. :roll:

Metoshade
15 november 2004, 23:24
@Marc: Bedankt voor je adviezen tot nu toe!

Ik ben er op dit moment vrij zeker van dat ik op EL34's door wil gaan. Ik weet welke sound ik zoek, ik overwoog KT88 alleen vanwege het grotere vermogen. Is het waar dat 100 Watt versterkers "beter"/warmer klinken dan dezelfde versterker in 50 Watt versie? Ik hoorde het, maar ik vond het een bijzonder verhaal...

Ik hou van het karakter van de EL34. 6L6 is mij te knauwerig en te schel, het laag spreekt me ook niet helemaal aan. EL34's passen dan toch beter bij mij.

Ik kan kiezen uit veel verschillende trafo's die waarschijnlijk niet in Nederland worden gemaakt. Ik weet echter nog niet uit welke typen/merken/modellen ik precies kan kiezen. Ik kan het wel sturen.

Ik zoek vooral een warm clean met voldoende belletjes en helderheid. Beetje cliche om Fender er weer bij te halen, maargoed, beetje die richting, maar dan iets dikker en romiger maar MET de belletjes dus. Crunch moet overtuigend zijn, maar mag best lekker los zijn, met veel ballen, Bluesy, romig, vet en rond midden gebied. Het hoeft niet superstrak, het is ook geen highgain monster. Het moet vooral goed kunnen "beuken".

Warm, los, romig, en een vet en sterk middengebied. Geen idee of dit termen zijn waarbij je een eindtrafo kunt bedenken, maargoed, ik heb er ook (nog) geen verstand van ;)

Wie weet is er iets Marshall-achtigs bij te passen.

Metoshade
15 november 2004, 23:46
@Matto: Het is inderdaad een moeilijk verhaal. Aan de ene kant een behoorlijk zware modificatie, aan de andere kant een nieuwe versterker.

Al met al zal de nieuwe versterker duurder zijn en het is nog maar de vraag of de versterker ook volledig bevalt. Ik heb het namelijk al vaker meegemaakt dat je een versterker pas echt leert kennen na een paar maanden en wat optredens. Helaas kun je de versterkers waarvan je denkt dat ze goed bij je passen niet zolang op proef meenemen. Aan de andere kan kan het inderdaad zomaar zo zijn dat een nieuwe versterker een schot in de roos is. In mijn sig. is te lezen dat ik een Framus overweeg, de Dragon in mijn geval. Ik ken de versterker alleen helemaal niet goed genoeg. De klank, opties en uitvoering moeten dan wel precies overeenkomen met wat ik zoek, anders zit ik na een paar maand weer met mijn Amp-doctor en de soldeerbout in dat ding te frotten. Kost allemaal extra geld...

Ik ken mijn Woodstock volledig qua karakter, dat komt omdat het karakter bijna precies overeenkomt met mijn wensen. Ik heb menig uurtje met mijn amp-doctor en een soldeerbout boven het binnenwerk gehangen om dit karakter vorm te geven. In de klankkwaliteit zit nog ruimte voor verbetering, waarbij een betere eindtrafo op dit moment volgens mijn amp-doctor het meeste effect zal sorteren. Het maximum aan "tone" wordt op dit moment uit de bestaande componenten geperst, als ik betere toon wil, moet ik aan betere componenten. De versterker heeft alle features al die ik wil. Clean, Crunch, Lead, Crunch+Lead en een schakelbaar mastervolume. 2 Eq's, Presence, Deep-control, ideale fx-loop.

Ik weet dat ik tevreden zal zijn met deze mod, ik weet ook dat ik over een aantal jaar een nieuwe buizenbak zal kopen, een combo of een top... Zo gaat dat als je gitarist bent. Ik ben op dit moment ook student en ik kan een XTC Classic nou eenmaal niet betalen, dat komt dus later wel. Ik weet ook dat ik nu al voor 75% tevreden ben met deze versterker. Na de mod durf ik m ook zonder moeite naast bekende "(Aso)Super Tops" te zetten. Of er later nog een peperdure Rivera, Bogner of een Framusje bijkomt, weet ik nu nog niet. De Woodstock is op dit moment MIJN versterker met MIJN sound. Een mod kan die sound verder verfijnen, bij een andere amp is het mogelijk dat ik overnieuw moet beginnen...

Maargoed, ik sta zeker open voor adviezen en de benodigde argumentatie, hopelijk door ervaring. Iemand met ervaring heeft me ook al gezegd dat hij niet meer in mods gelooft, maar dat kwam denk ik ook omdat ie voor 2000 euro heeft laten modificeren aan een Marshall top. Zover wil ik echt niet gaan met een top, dit zou een laatste stap zijn.

PeeVee
17 november 2004, 17:01
Ik weet niet, maar ik denk toch dat je verwachtingen wat te hoog gespannen en de beleving ook niet helemaal klopt met de werkelijkheid.

OT speelt een belangrijke rol in de "overall sound" van een buizenversterker want zit letterlijk tussen dé eindbuizen en je speakers. Het is van groot belang dat het signaal dat de eindbuizen goed en efficient wordt getransformeerd naar lagere impedantie zodat je je speakers er mee aan kunt sturen. Een goeie OT zorgt voor een optimale "overdracht" geluid tussen eindbuizen en speakers.

Bij buizen heb je veel verschillen soorten en speelt smaak een grote rol. Gebruik je 6L6GC JJ's, Svets of misschien zelfs wel ander soort b.v. KT88, 6550's, 5871's etc. Bij OT's werkt dat volgens mij niet helemaal zo, je zoekt daar eigenlijk gewoon "goede/optimale kwaliteit" c.q. "overdracht" van hoogimpedant naar laagimpedant.

Een goeie OT is zonder meer belangrijk en een slechte OT kan amp overall kut laten klinken. Ik heb niet zulke spitse oren als een aantal mensen hier in het forum en vind Schumacher (Fender) trafo's doorgaans prettig klinken. Als een versterker's overall sound niet OK is, dan probeer ik dat toch eerst op andere plekken aan te passen; circuit of speakers. Upgrade van een "redelijk goede" naar een "betere" trafo' zal een nuance zijn die het totaalgeluid nog weer een tikkie beter / voller / gedefiniëerd kan maken, maar het maakt niet vaak het verschil tussen b.v. "nu is de versterker geschikt voor pop" en "nu is het de versterker geschikt voor blues".

Je schrijft dat max. aan tone al uit de amp wordt geperst, toch even vragen; wat voor buizen gebruik je? Wat voor speakers gebruik je? Wat voor parts gebruik je? Wat zijn de spanningen in de amp. Wat vind je op dit moment niet in orde als het gaat om "de kwaliteit van het geluid"? M.a.w. wat is er nu niet in orde en waar zoek je de verbetering? Wat voor gitaar gebruikt je nu en hoe is het gesteld met de kwaliteit van het signaal dat je in de amp stopt? De kwaliteit van je geluid wordt bepaald door de gehele keten. Het is nooit de amp die perfect is noch de gitaar, maar DE COMBINATIE. Ik ken tal van voorbeelden van erg goede amps en erg goede gitaren die gecombineerd maar zeer matig presteren. Dit is geen vermanend vingertje hoor, maar ik denk dat als je wat duidelijker aangeeft wat het precies is dat je zoekt, dat er wellicht nog wat alternatieven zijn. Als je huidige OT van "redelijke" kwaliteit is, dan zal een upgrade misschien een nuance beter zijn terwijl er misschien ergens anders nog meer te halen is. Voor €300 heb je b.v. ook een leuk setje speakers, ik noem maar effe wat. Waarom denk je dat je OT de beperkende factor is?

Ik heb juist een Bandmaster weer voorzien van zijn originele (kleinere) output trafo i.p.v. een oversized non Fender (Schumacher) replacment. Ondanks dat die kleine trafootje inderdaad op hoge volumes wat eerder vastloopt (wat op zich eigenlijk ook wel z'n charme heeft), is de kwaliteit van het geluid op "normaal" volume aanzienlijk beter dan van de grotere replacement (die ik lang heb beschouwd als "upgrade"). De grote replacement trekt het zonder meer langer; maar klinkt duidelijk minder warm, is heel goed gebleken in b.v. bass settings die normal tussen 4 en 5 stonden en nu, met zelfde speaker config en eindbuizen, tussen 3 en 4 moet staan en zelfs dan nog wat te dominant aanwezig lijkt te zijn.

Zo zie je maar dat "upgrade" toch altijd relatief is, elk voordeel heeft zijn nadeel? Ik meende al eens vaker te constateren dat een kleine OT bij "normale" volumes beter klonk dan een oversized trafo op zelfde volume... iemand anders ook die ervaring? Gaat m.n. om Bandmaster size - Bassman size (zelfs wanneer beiden Schumacher); ik vond de kleintjes op laag volume beter klinken dan de grote of is dat suggestie of toeval?

matto
17 november 2004, 21:46
Kijk, de reactie van PeeVeee dat bedoel ik, alleen heb ik niet genoeg experimenten uitgevoerd om daar verder veel zinnigs over te kunnen zeggen.
Wel weet ik uit ondervinding dat mijn versterker de ene avond hartstikke
goed klinkt en de andere avond voor geen meter.
ik wijt dat nog steeds aan factoren zoals bier, stress, plaats van de versterker en mezelf , sfeer in de zaal, sfeer in de band, enz. enz.
En ik denk dat dit soort factoren veel duidelijker hoorbaar is als een andere OT.
En laten we wel wezen voor 300 euro kun je ook een heleboel bier kopen :wink:

Metoshade
18 november 2004, 13:35
Ok, ik zal het kort proberen te houden dit keer. Ik denk dat t niet zal lukken, maar toch. Laat ik beginnen bij het begin.

Ik probeer zoveel mogelijk aandacht aan mijn toon te schenken en er voor de zorgen dat het signaal dat ik aan de versterker geef, zo goed mogelijk is. Mijn materiaal wordt door mij besproken op de website van mijn band

http://www.sweetinnocence.nl/ en dan onder "Materiaal" en dan "Rick"

Gitaar + Effecten: In het kort: Ik speel op een Fender Stratocaster en een aantal pedalen. De toon wordt niet door de pedalen belast. Ik heb de toon via al mijn pedalen getest met de toon direct in de versterker via een Klotz kabel van ongeveer 2m en er was geen hoorbaar verschil.

Speakers: Ik gebruik nu een Marshall 1936 cabinet met 2V30's. Ik heb ervaring met Greenbacks, G12H's en G12T75's. De V30's klinken mij nog het best vanwege de hoeveelheid Punch, definitie en warmte. Binnenkort ga ik 2 2x12's combineren, V30's en G12H's eentje halfopen, eentje dicht.

De Versterker: Zoals gezegd een Woodstock (Legend III). De gebruikte componenten zijn van middelmatige kwaliteit. Hoe de versterker was gebouwd was in feite een kleine ramp. Na een paar mods klonk de versterker daarom ook stukken beter. In eerste instantie zaten er 2 6550 Svetlana buizen in, ik ben overgestapt op EL34 buizen van Ruby Tubes. Er zitten GT buizen in de voortrap, 2 x 12ax7A en 2 x 12ax7C. Ik ken geen specifieke details van de componenten of spanningen, daar is mijn Amp doctor voor :)

De Klacht: De versterker klinkt op lage volumes eigenlijk beter dan op hoge volumes. Hoe harder je de versterker zet, hoe meer laag en body je verliest. Vooral op het clean is dit erg te merken. Het lijkt als je "buizen" wegdraait als je het volume omhoog draait. Het clean wordt vlak, hard en levenloos, veel te harde "attack". Als je er laag indraait, dan wordt het geluid niet warmer, maar komt er een soort van sublaag bij, hifi achtig ofzo. Opzich kun je nu denken aan een te lage ruststpanning bij de eindbuizen, maar die was precies goed. Ik weet niet welke andere componenten je nog kunt vervangen om de versterker qua klankkwaliteit op te krikken en mijn amp doctor kwam met het eindtrafo (OT) verhaal. Tot op heden heb ik niets te klagen gehad, dus neem ik dat ook aan. Op dit forum probeer ik zoveel mogelijk wijsheid van anderen op te zuigen om dus mee te kunnen denken over mijn eigen versterker.

Ik kwam met de muziekstijlen aanzetten omdat ik (nog) niet weet in hoeverren een eindtrafo (OT) daar bepalend in is. Ik ben geen metalbeest maar ook geen jazman, meer mainstream. Ik verwacht niet dat een eindtrafo het karakter van mijn versterker zal veranderen. Ik hoop dat het het karakter van mijn amp zal "versterken" of benadrukken. Zoals gezegd, op laag volume klinkt de versterker erg lekker, op hoog volume verliest de versterker wat aan het losse karakter, het warme laag...

Ik overwoog KT88 omdat je met 2 van die buizen aan 70-75 watt komt. Ik heb zelf liever 50 Watt, is volume gewijs meer dan genoeg. Ik heb alleen gehoord dan een 100 Watter de potentie heeft om op het zelfde volume warmer, buiziger, dynamischer te klinken dan een 50 watter. Ik wil geen nieuwe voedingstrafo en een nieuwe eindtrafo, das me te duur. 4 EL34's zit er dus niet in. 2 KT88 eventueel wel, dan hoef je geen nieuwe VT. Maar ik stap ook al van KT88 af omdat die te duur zijn. EL34 it is.

Maargoed, das dus een beetje het verhaal. Ik verwacht dat een nieuwe en betere eindtrafo het geluid zal laten opbloeien (bloom zoals ze dat in Amerika zeggen) en de klankkwaliteit van de versterker zal vergroten. Op dit moment klinkt het te "geknepen". Als er andere componenten vervangen moeten worden om dit te realiseren, dan hoor ik het natuurlijk graag!!

Rick

PeeVee
19 november 2004, 10:49
De Klacht: De versterker klinkt op lage volumes eigenlijk beter dan op hoge volumes. Hoe harder je de versterker zet, hoe meer laag en body

In eerste instantie zaten er 2 6550 Svetlana buizen in, ik ben overgestapt op EL34 buizen van Ruby Tubes. Er zitten GT buizen in de voortrap, 2 x 12ax7A en 2 x 12ax7C.

Eén woord: SOVTEK

Jouw "klacht" beschrijft eigenlijk vrij goed wat veel Sovtek eindbuizen doen. Op lager volume klinkt het eigenlijk allemaal wel aardig, maar op hoger volume worden ze schreeuwerig, dun en pinnig. EH maakt geen buizen zelf maar stempelt gewoon ingekocht buizen over, veel EH is Saratov productie (beter bekend als Sovtek). Er zijn ook uitzonderingen hoor, maar meest wat ik ben tegengekomen is gewoon Sovtek. Ook de GT preamp buisjes; grote kans op Sovtek. Om een lang verhaal kort te maken: probeer eerst eens met wat fatsoenlijke buisjes, dan heb je pas een referentie. Overigens vind ik V30's ook niet bepaald een compliment voor een versterker maar dat schijnt een kwestie van (wan)smaak te zijn ;-)

Wat was er mis met de Svetlana 6550's? Dat zijn soort 6L6'en on steroids, die zouden toch lekker warm moeten klinken. Ik weet niet wat er precies in kan, maar ook niets mis met een kwartetje 6L6'en. Een goed setje (Svets, TAD blackplates, JJ) zou trouwens ook een goeie 50W moeten gooien en het verschil tussen 2 of 4 eindbuizen is niet "twee keer zo hard" (10 dB) maar slechts 3 dB dus eigenlijk alleen maar merkbaar als "iets meer headroom" en dan alleen als je hard(er) gaat spelen.


Het clean wordt vlak, hard en levenloos, veel te harde "attack". Als je er laag indraait, dan wordt het geluid niet warmer
Sovtek!


mijn amp doctor kwam met het eindtrafo (OT) verhaal.
Dat klopt ook wel, maar ik denk eerlijk gezegd dat er links en rechts nog wel wat meer te halen is op componenten en vooral op buisjes. Begrijp dan weer niet dat je amptech die Sovtekkies heeft laten zitten en je niet eens wat "ouds" heeft laten horen, ik heb toevallig gisteren mijn voorraadje Philips 12AX7's uit zitten zoeken en moet zeggen dat ik daar de laatste tijd erg mee in m'n sas ben... Lekker warm, lekker helder, lekker dynamisch... eigenlijk lekker alles ;-)

Ik heb net een setje TAD RCA blackplate repro's in mijn blondie Bandmaster gestopt, eens proberen. Al was er niet ontevreden over (let wel op dat je daadwerkelijk de versie krijgt met blackplates en vraag daar ook om bij je leverancier). Ik had de GEC repro ook al geprobeerd, die vind ik niet verkeerd, mechanische constructie even half jaarje afwachten dan weten we dat. Het zijn Chinese buizen (dus Sino?) waar ik eigenlijk nooit zo kapot van was, maar eerlijk is eerlijk, deze klinken "niet verkeerd" en da's op mijn schaal al best hoog.


Op dit forum probeer ik zoveel mogelijk wijsheid van anderen op te zuigen om dus mee te kunnen denken over mijn eigen versterker.
Tuurlijk, is ook leuk. Toch moet ik je wel zeggen dat je uit een "matige" versterker eigenlijk vrijwel nooit een "hele goeie" versterker kunt maken behalve wanneer je zo'n beetje alles vervangt en zelfs dan nog... Desondanks is het een leuk leerproces dus wat dat betreft alle begrip. Ik hoor hele goeie dingen over Mercury Magnetics, worden door WMS geimporteerd, wel duur maar kwaliteit. Hoffman ook niet verkeerd. Een Fender (Schumacher) is wellicht ook niet verkeerd, loop je soms nog wel eens occ. tegenaan.


Ik overwoog KT88 omdat je met 2 van die buizen aan 70-75 watt komt.
Verschil minder dan 3 dB zul je echt niet horen, een gezond setje 6L6'en doet 50W of zelfs nog iets meer bij hogere spanning, huidige productie Svetlana is zonder meer te pruimen. Ik ben zelf helemaal geen liefhebber van EL34's; vind ze te "druk" in het midden. KT88's heb ik geen ervaring mee maar is inderdaad wel het Britse antwoord op de 6550's. Ik heb er geen ervaring mee maar hoor dat het erg hard, direct en steriel is. Overigens vraag ik me ten zeerste af of jij die vermogens die je claimt wel uit een KT88 of 6550 haalt want die beginnen eigenlijk boven de 500V pas lekker te klapperen, zo rond 450V (gangbare spanning voor 6L6) doen ze qua vermogen in ieder geval weinig meer dan 6L6 maar staan ze gewoon "koud" ingesteld.


Ik heb alleen gehoord dan een 100 Watter de potentie heeft om op het zelfde volume warmer, buiziger, dynamischer te klinken dan een 50 watter.
In tegendeel zou ik zeggen; juist als je wat meer op de eindbuizen leunt zou je geluid wat warmer moeten worden. Teveel headroom vind ik niet mooi, er zijn mensen die zweren bij een Twin Reverb die op 2 of 3 staat; je hebt dan inderdaad heel veel headroom en heel veel dynamiek; alles wat je erin stopt komt er precies zo uit. Dat klinkt logisch en aangenaam, maar dat vind ik helemaal niet lekker spelen. Amp mag van mij best een beetje dichtlopen; daarom speel je toch ook op een buizenamp of niet? Je wilt toch die "natuurlijke compressie"?


> Ik wil geen nieuwe voedingstrafo en een nieuwe eindtrafo, das me te duur. 4 EL34's zit er dus niet in. 2 KT88 eventueel wel, dan hoef je geen nieuwe VT.
Ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt, maar een "normale" voedingstrafo voor een duootje 6L6'en kan niet zomaar even twee KT88's bedienen hoor. Die laatste kunnen meer vermogen leveren en zullen dus ook meer vermogen vragen van de PT. Gloeistroom is volgens mij ook hoger van een KT88. Nogmaals, die 100W (of zelfs niet 75W) ga je niet halen bij een "normale" 6L6 spanning dus is lood om oud ijzer.


Ik verwacht dat een nieuwe en betere eindtrafo het geluid zal laten opbloeien (bloom zoals ze dat in Amerika zeggen) en de klankkwaliteit van de versterker zal vergroten.
Klopt wel, maar bedenk je wel dat verandering niet altijd verbetering hoeft te betekenen. E.e.a. is afhankelijk van hoe goed/slecht je huidige trafo is. Overigens kan een slechte best goed klinken (smaak) en een goeie best slecht... Het is maar waar je van houdt en wat je zoekt... het is allemaal zooooo relatief...

Een versterker is zo goed als je 'm zelf vindt. Als er al iets aan het opbloeien is, dan vrees is dat het een sluimerend gevoel van ontevredenheid is m.b.t. je huidige gear. Je kunt dat ding gaan opwaarderen tot je een ons weegt, maar mijn ervaring is dat dat maar een tijdelijke remedie is, het gevoel van onrust blijft... Geloof me, ik ken het verschijnsel (en velen met mij denk ik)... ik zou dus maar vast gaan sparen ;-)

(deze fase wordt meestal vooraf gegaan door een periode van andere plectrums, snaren en kabels proberen; dit zijn ook symptomen op basis waarvan de diagnose zou kunnen worden gesteld)

Overigens betekent duur niet altijd goed en goedkoop niet altijd slecht. Heb bij EvdH inmiddels een amp gehoord die gebouwd is met goedkopie Wimaatjes (caps) en die klonk echt niet verkeerd, voor een moderne hi-gain amp dan he :lol:

Metoshade
19 november 2004, 19:22
Even tussendoor: Ik ben vanmiddag bij Musik-Produktiv geweest in Duitsland. Ik heb daar verschillende versterkers getest. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat ik vind dat mijn huidige versterker beter klinkt dat de versterkers die ik daar heb getest met mijn eigen gitaar, te weten:

Framus Dragon (beetje een tegenvallertje, sisserig hoog)
Framus Ruby Riot
ENGL Fireball
ENGL Savage
Peavey JSX
Mesa/Boogie Dual Rectifier (ja gek he :wink: )

Een versterker kwam op gelijke hoogte:

Orange Rockerverb 50.
Deze versterker bleek alleen een te "droog" middengebied te hebben. Voor de rest waren de klanken en freq. goed in balans. Clean had iets warmer gekund, maar op volume kwam ook dat ook helemaal goed. De opties waren nogal standaard, dus daar zou dan weer veel aan gedaan moeten worden...

Combo was gewapend met 2V30's, ik heb de top nog aangesloten op een 2x12 V30 cab en een 4x12 Greenback cab. De V30's wonnen het toch weer in helderheid en levendigheid. Greenbacks klinken ook zeker erg goed, maar ze misten toch weer het volle ronde laag en het sprankelende hoog. Middengebied was natuurlijk wel beter.


Inderdaad een produktieve dag. Ik zal alles nog eens goed overdenken, nu ik heb gehoord hoe de verhoudingen liggen tussen mijn versterker en "fabrieksversterkers" is er weel veer opgehelderd.

Ik heb op het moment nog wel vertrouwen in de klank en kwaliteit van Ruby Tubes en GT buizen. Ik ga zeker nog even achter buizen aan die nog beter kunnen zijn. Ik zal de dingen nog even overleggen met mijn amp-doctor, misschien de condensatoren vervangen door zilver-mica's... We zien nog wel even.

Hoe dan ook, aan een Orange zou gesleuteld moeten worden, aan mijn Woodstock ook.

We komen er wel :)

Metoshade
7 december 2004, 17:04
Er is ondertussen alweer aardig wat gebeurd en ik denk, ik post nog even hoe het er nu voorstaat.

Mijn eigen versterker heeft een kleine mod gekregen waardoor ik een "deep regelaar" heb, een soort laag-regelaar voor de eindtrap. Dat maakt de sound van de versterker al wat losser en warmer. Het karakter van het clean blijft nog wel hetzelfde.

Na een paar metingen is gebleken dat de eindtrafo op 16ohm prima werkt (50 watt), op 8 ohm begint ie in te storten naar iets van 43 Watt en op 4ohm is het nog minder. Ik heb een cabinet van 8ohm, dus op volume komt de eindtrafo soms te kort.

Een tijd geleden hebben we de voedingstrafo al aangepast en deze heeft genoeg peut om een setje KT88's warm te laten draaien, ook een kwartet EL34's ligt binnen de mogelijkheden. Een eindtrafo/eindtrap mod komt al gauw op de 350 a 400 euro te liggen en dan is er inderdaad niet de garantie dat de specifieke problemen worden verholpen.

Met dat in het achterhoofd en alle hulp die is geboden via dit forum heb ik mijn oog laten vallen op een 2e hands Koch Powertone top, 120 Watt 6550 buizen en zeker niet te duur. Ik laat de voortrap van deze top aanpassen zodat deze "opener" zal klinken. Meer zoals ik het graag hoor. Deze ingreep zal veel minder kosten dan een eindtrap mod en de versterker is makkelijk in orginele staat terug te brengen zodat deze z'n waarde behoudt. Deze versterker is erg voordelig in de aanschaf en daarom is dit plan te realiseren. Jammergenoeg moet ik wel mijn Delta-Blues van de hand doen om aan genoeg euro's te komen voor deze hele onderneming. Uiteindelijk zal ik beloond worden met een top die fantastisch klinkt :)