PDA

View Full Version : Chromatische oefeningen



Soulflyhigh
15 november 2004, 15:12
Hey jongens ik wil graag wat meer snelheid (ik heb speed mechanics :-D ) en finger independace ontwikkelen. Weten jullie nog goede oefeningen hiervoor. Ik heb zelf bijna alleen maar 1234 oefeningen.

Lacrimosa
15 november 2004, 16:09
kzal er een voor je maken, maar die is ook een 1234 soort oefening, alleen dan btje gevarieerd.
Kstuur wel op je hotmail als je wilt!!

sneez0r
15 november 2004, 17:00
Wil je nou wel of geen chromatische oefeningen?

Lacrimosa
15 november 2004, 17:04
naja dude check je mail maar :wink: !!!

Thom TK
15 november 2004, 19:59
@ lacrimosa: wil je die svp mij ook sturen??
Ik heb ook wel belangstelling :wink:

Lacrimosa
15 november 2004, 20:16
gestuurd!! :wink:

remcoz
15 november 2004, 21:10
ook naar mij? asjeblieft remcoz89@hotmail.com

Lacrimosa
15 november 2004, 21:29
LOL, jammer dat je ptb files nie kan uploaden eh :D, ik niet iig!!

verstuurd :) !!

Soulflyhigh
16 november 2004, 17:32
@Lacrimosa
Bedankt maar ik heb een Mac en daar kan ik geen guitarpro mee downen.

Ik heb me trouwens niet helemaal goed verwoord. Ik zoek oefeningen om vinger-onafhankelijkheid te trainen en snelheid. Dat hoeven dus niet perse chromatische oefeningen te zijn. Mijn fout. Heeft iemand nog goede oefeningen?

sneez0r
16 november 2004, 19:59
Ik zou ten eerste alles minder opgefokt spelen en efficiënter bewegen. Zachter spelen helpt ook. Dat alles speelt fijner en betaalt zich ook uit in snelheid. En minder RSI/carpaaltunnelsyndroom.

Ik vind het leuk om toonladders helemaal uit te buiten. Daar kan je echt een oneindige hoeveelheid oefeningen mee bedenken. Ik zou beginnen met zo'n 3 noten per snaar-patroon. Die kan je sequencen (1-2-3-4 | 2-3-4-5 | 3-4-5-6 | enzovoort, of 1-3 | 2-4 | 3-5| enz., of 3-8-6 | 2-7-5 | 1-6-4 | enz.). Die nummers staan dus voor functies van tonen.

Dan kan je kiezen hoe je ze wilt spelen. Legato / alles aanslaan / combinatie, metrum (maatsoort, shuffle/straight spelen, zestiende noten/triolen/kwartnoten/enz.). Je moet ook nog kiezen welke toonladder. Majeur, harmonisch/melodisch/gewoon mineur, pentatonisch (majeur/mineur), wat is de grondtoon van de toonsoort?

Ik heb zelf een soort Chinees keuzemenu gemaakt. Een blokje met de techniek, eentje met het type toonladder, eentje over de grondtoon van de toonsoort (tonica), eentje maatsoort, en de laatste gaat over de notenwaarde (achtste, zestiende, sextool, enzovoort). Uit elk blokje kies je datgene wat je het moeilijkst of leukst lijkt.

Ook nog op dynamiek en expressie letten. Staccato/legato spelen (of dingen daartussenin), frasering, volume, en eventuele versnelling/vertraging.

http://www.ibreathemusic.com/article/122
Daar staan trouwens nog veel meer nuttige, inspirerende artikelen.

taylor
18 november 2004, 11:17
dat is iets wat ik niet vaak terug vind in deze topics dynamiek, expressie,zwartepunten

als je iets perfect speelt(bv 130 bpm) dus met alle bovenstaande dingen dat klinkt vaak sneller dan iemand die "slordig" speelt op 140bpm.

snelheid alleen heb je eigenlijk niks aan als je de rest vergeet.

Soulflyhigh
18 november 2004, 14:17
Precies daarom oefen ik nu met m'n gitaarleraar accenten te leggen in je spel anders wordt het een beetje een slordige brei van noten. Plkus dat het overzichtelijker voor je zelf wordt.

Das Schaap
18 november 2004, 15:06
Ik heb me trouwens niet helemaal goed verwoord. Ik zoek oefeningen om vinger-onafhankelijkheid te trainen en snelheid. Dat hoeven dus niet perse chromatische oefeningen te zijn. Mijn fout. Heeft iemand nog goede oefeningen?
Ik heb wel nog een etude liggen die ik gebruikte om mn ringvinger wat sterker te maken enzo, kan em wel mailen. Is een ptb.