PDA

View Full Version : Podxt Live via PC



nickless5@hotmail.com
15 november 2004, 11:28
Ben in het bezit van Podxt Live welke heel goed bevalt. Speel nu via gitaarversterker. Nu ben ik heel nieuwsgierig hoe dit apparaat klinkt als ik hem aansluit op de computer in combinatie met een paar goede speakers (monitoren). Heeft iemand hier ervaring mee? Graag wil ik het geluid krijgen wat ik ook hoor via een hoofdtelefoon en dat lukt niet met een gitaarversterker.

Lord Abortion
15 november 2004, 11:53
Over de PodXT kan ik niets zeggen, maar over de rest wel.
Verwacht veel ruis als je een slechte soundcard hebt. Een pro-audio kaart is een must, en werk liefst met gebalanceerde kabels. Als je een paar goede monitoren hebt (ook gebalanceerd verbinden indien mogelijk, en niet op de line-out van soundkaart) dan krijg je je klank redelijk zuiver. Let wel: voor een degelijke soundkaart en een setje monitoren ben je al snel 500 euro kwijt. Zeker niet besparen op een soundkaart, want dat is het zwakste stuk van de setup, en nu besparen is extra kosten binnen een jaar.

Zelf speel ik hier ook met de PC als versterker met volgende setup:

Gitaar > Effectenpedaal > Buizenvoorversterker > 2*15 Bands EQ > PC > Monitoren

Het is wel wat werk om je setup in orde te zetten, en om het volgende apparaat in je setup niet te oversturen, maar eens dat in orde is krijg je een goede klank.

Bouke
15 november 2004, 14:20
Ehhh, tja, je kunt inderdaad meteen moeilijk gaan doen, maar 't kan ook anders...

1) Simpelste is van de headphone out naar de line-in van de pc. Werkt prima, redelijke kwaliteit (soundcard is in dit geval 'belangrijk'). Selecteer dus de line-in van je soundcard bij opnames.

2) Iets beter is de twee outputs van de pod gebruiken en dan verloopjes naar de mini-jack van de line-in van je soundcard (die ook in dit geval bepalend is voor de kwaliteit van je opname dus net als de vorige optie in die zin belangrijk). Ook hier weer de line-in selecteren bij opnames.

3) Beste kwaliteit is het geruiken van de USB-uitgang van je pod naar een usb ingang op je pc. Als je alle drivers goed hebt geinstalleerd, kun je in je opnameprogramma (of in windows zelf) kiezen voor de PodXt als soundcard. Deze handelt nu alle geluid af dat je wilt opnemen en je andere soundcard komt daar bij het recorden niet aan te pas. Om te monitoren terwijl je record, kun je de pod alsnog via kabeltjes en verloopjes aan de line-in van je pc hangen. Of aan je stereo, of aan een mixer, of.... etc. Maar de geluidsoverdracht voor het recorden van pod naar pc gaat dan via usb en wordt afgehandelt in de pod. Het enige wat de pc doet is het opslaan op de hdd. Als je op deze manier werkt heb je nog niet meteen een hele dure setup nodig. Niet dat ik het niet eens ben met de vorige poster over goeie kwaliteit etc, maar je kunt dus veel goedkoper beginnen met een heel aardige kwaliteit van opnames. Als je dan echt zo goed bent dat je ook de allerbeste opnametechnieken moet toepassen om de allerfijnste details in je spel te laten horen, kun je altijd nog eens een andere soundcard kopen.

O ja, als je e pod aan je hi-fi setje knoopt kom je aardig in de buurt van wat je door de koptelefoon hoort.

Bouke