PDA

View Full Version : snaren om stoptail



demetalenman
15 november 2004, 11:20
hey luitjes, soms zie ik gasten op internet, die hebben een les paul. En dan hebben ze hun snaren 1 keer om hun stoptail geslagen en dan over de brug (begrijpen jullie wat ik bedoel). Wat is hier in hemelsnaam het nut van.

metalman

Lord Abortion
15 november 2004, 11:27
dat is waarschijnlijk een wraparound brug, dat moet gewoon zo

demetalenman
15 november 2004, 11:46
ja dat dacht ik ook, maar das niet zo.

SiNiSTRaL
15 november 2004, 11:53
mail die gasten die je op internet ziet erover ;)

demetalenman
15 november 2004, 11:58
http://www.robwesley.com/guitars/listings/Gibson%20Les%20Paul%20Deluxe%20Goldtop%201973/

ik hoop dat deze link werkt.

fred dons
15 november 2004, 12:01
de spanning van je snaren wordt hierdoor minder (de hoek van de snaren
tov de brug wordt minder stijl wat gek genoeg in een lagere spanning resulteert)

persoonlijk vind ik het overbodig op een LP omdat de spanning in
vergelijk met een strat door de kortere schaallengte toch al lager is
(ik vind het voor mietjes maar Zakk Wylde denkt daar anders over)

Anders Destium
15 november 2004, 12:03
Is het een wraparound brug wat je bedoelt? Daar wikkel je de snaar om de brug heen :)

http://elderly.com/images/new_instruments/30N/CUST110_pickups.jpg

demetalenman
15 november 2004, 12:04
oke thnks man.

1959SLP
15 november 2004, 12:11
da`s wel degelijk een wraparound stoptail. Nadeel hiervan is dat de hoek idd iets minder scherp is (blijft persoonlijk). Door de hoek scherp te houden wordt de toon iets feller. De maximale scherpte zou niet of nauwelijks wat mogen uitmaken mbt slijtage van de snaren.

Mooi trouwens, die ABR-bridge. Eigenlijk die hele plank.

demetalenman
15 november 2004, 12:15
nee ik bedoelde niet die wraparound bridge's (die voornamelijk op PRSjes zitten).

1959SLP
15 november 2004, 12:17
nee ik bedoelde niet die wraparound bridge's (die voornamelijk op PRSjes zitten).

Dat klopt, ik heb het ook over die goldtop (jouw linkje).

Nadeel van die wraparound bridge op de pic van Anders is, dat je em niet kan intoneren. Dit is overigens alleen een nadeel als je andere snaardiktes gaat gebruiken. Dit geeft wel weer even aan hoe secuur men bij PRS te werk gaat.

Dr. Funkenstein
15 november 2004, 12:33
Ik zag ook dat die gitarist van Lenny Kravitz dit had gedaan op zn LP (dit was ook geen Warp-around bridge) tijdens pinkpop dit jaar. K vond het al zo vreemd.

john.3001
15 november 2004, 13:09
Ik kan me op zich wel voorstellen dat je dat zou doen met een setje .012's ofzo. Dat je toch die heavy sound hebt, maar niet de bijkomende ongemakken...

maestro_nl
15 november 2004, 21:10
Het lespaulforum staat er vol van...
Het gaat NIET om een 1-piece wraparound brug maar een 3 delige TOM brug waarbij je de snaren om het straatstuk draait.

Zelf getest met standaard afstelling, snaren van binnen naar buiten onderdoor en overheen en van buiten onderdoor en overheen (snappie?).

De sustain wordt echt met de helft langer (seconden dus!), maar de punch en attack neemt ook af.
Verder beinvloed je de snaarspanning omdat je de hoek veranderd.
Naar mijn mening absoluut niet bevordelijk voor je TONE.