PDA

View Full Version : Spaans/Ac. naast elektrisch [Yamaha CG 110A]



ArthurS
31 mei 2002, 20:56
Ik speel nu een paar maanden elektrisch en overweeg om er voor de aardigheid een acoustische of Spaanse gitaar bij te kopen.

Het geluid van een staalsnarige acoustische gitaar spreekt me wat meer aan dan van een Spaanse, maar vandaag heb ik op een Vanderson acoustische gespeeld en dat is eigenlijk net elektrisch met een klankkast. Klinkt wel heel mooi, maar ik weet niet of ik er met m'n huidige niveau wat mee opschiet. Als ik wat verder gevorderd ben kan ik zoiets altijd nog kopen lijkt me, ze zijn zeer makkelijk te spelen.

Een Spaanse gitaar daarentegen is heel anders; nylon snaren ipv staal, volledig andere hals etc. Bovendien schijnt het ook goed te zijn voor je techniek.

Nu kan ik een tweedehands Yamaha CG 110A Spaanse gitaar kopen voor, ik geloof, zo'n 130 euro. Ik ben er nog niet van overtuigd dat ik dat wil of nodig heb, maar voor het geld hoef ik het eigenlijk niet te laten.

De vraag is lekker origineel: is dit een goede keus? Of kan ik toch beter een staalsnarige acoustische gitaar kopen, of een andere Spaanse? Of gewoon helemaal niets en me eerst maar eens concentreren op elektrisch?

Alvast bedankt voor de adviezen :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ArthurS op 2002-05-31 20:57 ]</font>

Boer Bavo
10 juni 2002, 11:11
Ik denk dat je best een gitaar koopt in functie van de muziekstijl die je wilt spelen.
Als je meer geïnteresseerd bent in blues, ragtime of "popliedjes", dan ben je gewoon veel beter af met een western.
Als je graag klassieke muziek of bv Zuid-Amerikaanse deuntjes en zo wilt leren spelen, dan is een Spaanse gitaar een goede aankoop.
Je zegt dat de sound van een western je eigenlijk wat meer aanspreekt als die van een Spaanse. Misschien zoek je dan beter een western.
Wat die techniek betreft. Klassieke muziek leren spelen, is idd erg goed voor je techniek. Maar... je leert een "klassieke techniek" aan. Als je op een western speelt is het soms bv erg handig om een basnoot meet je duim te "fretten". Dat zal je niet snel zien gebeuren op een Spaanse gitaar.
Wat ik bedoel is... iedere muziekstijl heeft zijn specifieke techniekjes en je leert dus best gewoon die muziek spelen die je wilt spelen, zonder "omwegen".

Just my 2 cents...