PDA

View Full Version : elementen



marcov
19 september 2001, 00:14
ik ben pas met een natuurkunde-onderzoek begonnen en daarin ga ik de elementen van mijn gitaar onderzoeken. weet iemand van jullie hoe ze nou precies in elkaar zitten en hoe ze werken, en of dr ook een internetsite is met heel veel informatie over elementen

marco

Jimi Hendrix
19 september 2001, 09:04
Het is een flux-verhaal.
De metalen snaren bewegen bij aanslaan door het magnetische veld van de elementen en daardoor ontstaat een wisselstroompje met de frequentie van de aangeslagen snaar/toon.

Outshine
19 september 2001, 12:09
Ik heb nog een stukje in een gitaarboek staan over elementen. Die scan ik wel ff voor je als ik thuis ben.

Rectifier
19 september 2001, 12:35
Een element is eigenlijk een gebonden spoel.
Een element op zich is niet zo interessant, wel de werking ervan.
Je hebt wel vele verschillende soorten elementen.
Magneetpooltjes die per snaar werken,dat zijn de standaard elementen.
Lace sensors van Fender bestrijken echter het hele gebied van de onderste snaar tot de bovenste snaar.Dat is een heel apart verhaal op zich.
EMG is natuurlijk weer helemaal anders,maar die worden gevoed door een 9v.batery omdat dat circuit actief is, dus hogere output.
Je hebt zoveel verschillende soorten en merken. Is wel moeilijk,maar ik zou er maar een paar onderzoeken.

taylor
19 september 2001, 13:48
het principe is een spoel en een magneet wat dus een manetisch veld geeft als je daar en stuk metaal in laat trillen dan wekt een aantal millivolts op.

net als in natuurkunde boeken staat.(het principe hier van)

Kitaarhiero
19 september 2001, 15:27
In het Boek "De Gitaar" van Ralph Denyer (vastenzeker te koop bij de betere boekhandels en te leen bij een openbare bibliotheek) staat een uitgebreid hoofdtuk over de apparatuur in een gitaar, niet alleen hoe het eruit ziet, maar ook hoe het écht werkt. Er zit nog een machtig interessant stukje in over effecten trouwens.:wink:

Outshine
19 september 2001, 16:21
Op 2001-09-19 14:27, schreef Kitaarhiero:
In het Boek "De Gitaar" van Ralph Denyer

Dat boek bedoel ik dus en d'r staan idd leuke stukjes in over elementen en over gitaar-onderhoud en customizing enzo.

marcov
19 september 2001, 18:31
hee bedankt allemaal, wat ik alleen nog even zou willen weten is hoe die spoelen dan aan hun spanning komen. het enige wat ik kan bedenken is dat dat via je gitaarsnoer moet komen!!! maar hoe zit dat nou precies???

anoniem
19 september 2001, 19:01
Bij gitaarnet staat ook een goed stukje over de werking van elementen/spoelen, bij het interview met Ellio Martina (http://www.gitaarnet.nl/magazine/meesterbouwers/martina/elementen.php3)

Conundrum
19 september 2001, 20:05
Dit heeft niets te maken met het het topic, maar is dat boek "De gitaar" bruikbaar voor absolute beginners (ik denk dat ik het al eens heb zien liggen in de buurt)?

Jimi Hendrix
19 september 2001, 20:35
Neenee, als het goed is zorgt het bewegen van de snaar voor de stroom. (middelbare school is alweer een paar jaar geleden)
De kinetische energie van de snaar wordt door de spoel met magneetkern omgezet in elektrische energie.
Dus de elektrische gitaar wekt zélf stroom op!!

Rectifier
20 september 2001, 10:41
Ik ben ook niet zo'n grote techneut,maar ik meende dat er op de gitaaringang toch een paar mili-volt staat.Ik kan het mis hebben, maar volgens mij stuurt de amp een paar Mili-volt naar je elementen.
En door de trilling van je snaren die de elementen dan opvangen zorgen ervoor dat je amp stroom-impulsen krijgt in de vorm van de toon die je snaar voortbrengt.
Maar natuurkunde is voor mij ook weer even geleden....haha!

taylor
20 september 2001, 21:10
nee je gitaar stuurd een aantal millivolts naar je amp.

waarom denk je dat zo,n ding verterker wordt genoemt.

maarja geef niet

Rectifier
20 september 2001, 21:55
Ach, zolang je nog maar in je
"element" bent!

taylor
20 september 2001, 23:03
your right :smile:

Jimi Hendrix
21 september 2001, 10:25
Terug naar de discussie: taylor en ik hebben gelijk, dat hebben we trouwens altijd, niet? :wink:

Eko
21 september 2001, 11:11
Conundrun,
Ja het boek van Ralph Denyer is voor beginners tot ver gevorderden. Je leert er de basis accoorden , linker en rechterhandtechnieken en speelstijlen. Er staat zeer veel in over de gitaren zelf , maar ook over de technische kant , incl. studio- en opname techniek.
Verder een boek wat je de rest van je ( spelende ) leven regelmatig zult lezen en naslaan.
En nee, ik heb geen aandelen of dergelijke belangen bij de verkoop van dit boek , ik gebruik het alleen regelmatig.

taylor
21 september 2001, 18:38
er zijn wel betere boeken die over elementen gaan denk ik.

kijk anders is op http://www.vergelijk.nl daar kun je misschien wat boeken er over vinden(en isdn nummer)

dat boek(waar eko het over had) is wel erg goed (alleen de theorie is en beetje vreemd uitglegd+het behandelt niet alles)

Ibanez
23 september 2001, 15:59
Op 2001-09-21 09:25, schreef Jimi Hendrix:
Terug naar de discussie: taylor en ik hebben gelijk, dat hebben we trouwens altijd, niet? :wink:

zozo das gewaagd..... :smile: :smile: :grin:

taylor
23 september 2001, 23:05
ja maar tis wel waar :smile:

just kidding.