PDA

View Full Version : Vraagjes over chordprogressie Am Dm E F



flipie
14 november 2004, 18:50
De "progression" Am Dm F E in welke toonaard is die?

Het is een mineur progressie, maar in Am kan het niet zijn want dan zou de E uit de progressie een Em moeten zijn.

Heeft dit soms iets te maken met harmonic mineur of is het gewoon in Dm?

Ander vraagje:
om er over te soleren kun je altijd over de akkoordtonen soleren, dat weet ik :P
Om wat meer kleur in je solo te steken kun als je over het Dm akoord een B en F spelen.

Wat nu gezegt wordt is dat je over het F akkoord een Eb gaat spelen. Dit begrijp ik niet echt. :???:

Over het E majeur akkoord gebruikt men de diminished scale gebruiken, wat is nu juist diminished scale?

Dat waren al mijn vraagjes.
Hopelijk kunnen jullie mij wat meer vertellen, alvast bedankt

Flipie

sneez0r
14 november 2004, 19:29
Het zou A harmonisch mineur kunnen zijn [ a b c d e f gis a]. Dan heb je ook een Emaj in plaats van een Em. Maar ik zet mijn geld op E Spaans-Phrygisch, omdat het laatste akkoord een E is, die F daarvoor zorgt voor een sterke oplossing.

De Spaanse Phrygische modus op e bevat
e f g gis a b c d e

(Eigenlijk octotonisch dus.)
Met die gis kan je extra contrast aanbrengen. Kijk wel een beetje uit dat het geheel niet te dissonant wordt.

Die E is dus eigenlijk een E7 (e gis b d). Een es over het F akkoord zorgt voor een dominant-septime-geluid. (f a c es > F7).
De overgang F7 - E7 is behoorlijk sterk. Probeer maar eens.

De diminished scale is een vreemde toonladder.
Hij bestaat uit een patroon van hele tonen en halve tonen (heel-half-heel-half-heel-half, enzovoort).
( 1 2 b3 4 b5 #5 6 7 ).

E diminished is dus
e fis g a bes bis cis dis.

KaaS
18 november 2004, 00:18
Dit stukje staat wel degelijk in A mineur
De trappen zijn dan namelijk I-IV-VI-V. De G# in de E komt idd uit de harmonisch mineur ladder. G# is de "leidtoon" voor A. Deze geeft dat extra dwingende tintje en bevestigd dan ook de toonsoort duidelijk.
Wat je erover soleert maakt idd dat je de akkoorden op verschillende manieren kunt kleuren maar over de akkoordprogressie zou ik niet zo moeilijk doen

sneez0r
19 november 2004, 16:37
Ik weet niet of je wel kan zeggen dat deze progressie in a staat. Juist vanwege de volgorde van de akkoorden lijkt a me sterk. i - IV - bVI - V is niet zo logisch. Tenzij volgens de TS Am duidelijk het tonica-akkoord is, ga ik voor e Spaans-phrygisch.

WesMontgomery
20 december 2004, 12:10
Wat een kneusjes toch... Deze progressie staat gewoon in Am. Met E als vijfde trap dominant.... speel er maar eens E7, dat klinkt zelf beter. Speel er gewoon a mineur pentatonisch op.

Daevren
21 december 2004, 13:59
Je ziet eigenlijk vaker een E of een majeur dominanttrap V, in mineur dan een Em of een mineurakkoord. Dan wordt er inderdaad afgeweikt van de normale mineur toonladder(aeolisch) en krijg je dus harmonisch mineur of melodisch mineur.

En dat is gewoon een verschil tussen majeur en mineur. De toonsoort majeur bestaat uit maar een toonladder, de majeurtoonladder. Maar de mineur toonsoort bestaat uit drie toonladders.

Natuurlijk kun je deze progressie ook jazzier behandelen, zoals Sneez0r bespreekt.

willem1940
28 december 2004, 13:09
Ik antwoordde onder een dubbel bericht (dubbele draad dus) en zie nu dat Wes het eigenlijk al gezegd heeft.

Dit merkte ik op:

Ik denk dat die E moet zijn: E7. Dan krijg je gewoon Am als tonica en dat "glijden" over die F (evt F6=Dm) om in E7 te komen hoor je vaak o.a in Flamenco.

Het loopje Am Dm G C(7) F(6) E7 lijkt me ook tamelijk "familie" hiervan of zelfs Am G F(6) E7.

Dm of F6 als voor- of tussenslag bij E7 als die E7 anders te lang duurt of zomaar voor de aardigheid omdat er tijd voor is, geeft altijd een lekker effect, ik noem dat oneerbiedig een "schommeltje".

Ik weet (nog) niet zo erg veel gangbare reeksen, redeneer meestal vanuit "kwintencirkel" (goed ding, maar onvoldoende en bijvoorbeeld bij BossaNova nutteloos) maar heb een afspraak-op-termijn met een kanjer-musicus om binnenkort wat losse lessen te regelen om mijn hobby wat op te krikken.

rodrigo
30 december 2004, 11:18
Speel gewoon wat lekker klinkt...