PDA

View Full Version : vreemd?



wietse
14 november 2004, 18:48
las laatst op een amerikaans forum een post van iemand die bij een gitaarboer werkt , en die zich er over verbaasde hoeveel jonge gitaristen wel kunnen spelen maar zelf niet eens een gitaar kunnen stemmen en snaren vervangen.
lijkt nij toch een basis kennis , of zijn die amerikanen soms allemaal zo dom?
of zit het in de generatie , merk het bij stagelopers bij on op het werk wel meestal moet je ze echt alles voorkauwen en herhalen tot vervelens toe ,vinden zelf niks meer uit , degene waar je wel wat mee kan zijn zeldzaam.

WD
14 november 2004, 19:11
Stemmen moet je toch wel kunnen...

maar snaren vervangen is toch best een rotwerkje (tot nu toe)
ik speel iets van 2½ jaar, maar heb nog niet zo vaak mn snaren hoeven te vervangen ('t ging afgelopen keer ook een beetje mis :o )
maar ik denk dat dat met de jaren komt en ook als je het gewoon vaker doet (zoals ik nu ga doen voortaan :cool: )


maar stemmen.... :???:

Chris Wolstenholme
14 november 2004, 19:47
nou dit herken ik wel, mijn vriend speelt spaans klassiek, kan wel wat spelen, maar laat er snaren er altijd bij de winkel op leggen ( lastige knoop )

Ome Henk
14 november 2004, 20:59
maar stemmen.... :???:
Daar heb ik een Korg GA-30 voor :o

Luca P
14 november 2004, 23:04
Ik zie soms gitaren van gitaristen die al meer dan 15/20 jaar spelen met de snaren verkeerd gemonteerd.
Wat? De hele gitaar verkeerd afgesteld!
Zie het maar als een bestuurder(vrouw :D ) die al 20 jaar auto rijdt en nog nooit een band heeft verwisselt.

Wormaap
14 november 2004, 23:10
Hm. Ik moet toch wel toegeven dat't me gisteren 2 uur gekost heeft om'n snaar te verwisselen op m'n Model 6. Nu was dat dan wel omdat ik de schroef in de stringlock te ver eruit had gedraaid, daardoor het plaatje dat de snaar vastklemt kwijtraakte, besloot dan maar de toplock van m'n Kahler erop te gaan zetten (die ik nog steeds moet laten monteren :-? ) erachter kwam dat dat niet zo even snel wilde lukken omdat de schroefgaatjes nét niet overen kwamen, het plaatje terugvond, de oude stringlock terug heb gezet en daarna de pijn van een heel set snaren op'n floyd leggen...

fred dons
15 november 2004, 08:49
helaas het is waar, ik heb in een winkel in volendam gewerkt en daar kwamen hele goede (jonge) gitaristen die dus inderdaad geen snaren konden verwisselen :???:
volgens mij was het een typische patatgeneratie uiting (gemakzucht) omdat het nou niet echt rocketscience is om een nieuwe snaar op je gitaar te gooien :wink:

michielv
15 november 2004, 08:57
Ik heb een tijdje (in mijn jonge jaren) meegeholpen bij een bandje (roadie is een groot woord, manus van alles past beter) en daar konden die gasten ook niet zo heel veel aan hun gitaren.

Maar je ziet het overal: op je werk, bij sportverenigingen, muziek, zelfs een fietsband plakken is al te moeilijk voor veel mensen.

Het gaat niet goed met de wereld.. :roll:

Snaar'n Bennie
15 november 2004, 11:06
Vooral als je een Floyd Bennie gebruikt, ben je soms uuuuuuuuuren bezig!! Rotdingen! Hupsakeeh!!! Eraf slopen dat ding!!! :-D

Lord Abortion
15 november 2004, 12:03
Ik heb nog nooit de snaren op mijn Floyd vervangen, en ik heb hem nu bijna 4 maand. Maar als het nodig is zal ik toch wel eens vragen aan iemand om het voor te tonen. Maar met mijn oude string-thru-body was dat wel een heel gemakkelijk klusje, en stemmen is nu ook de wereld niet.

woutB
15 november 2004, 12:13
De 1e paar keer vond ik het wel moeilijk om die snaren er op te krijgen. Maar nu is het een eitje.

Stemmen kan ik nog steeds niet zonder stemapparaatje :(

Wicked Willy
15 november 2004, 13:04
Als je een aantal jaren gitaar speelt moet je een aantal dingen toch wel kunnen:

-snaren verwisselen
-potmetersschoonmaken
-gitaar afstellen (hals/brug)
-kabeltjes solderen

Zo moeilijk is het allemaal niet......je moet er gewoon ff de tijd voor nemen......en het spaart je geld uit...kom op zeg!!!

bert k
15 november 2004, 15:05
Jongejongejonge...wat een sukkels lopen er rond :o Snaren wisselen is toch basic, wat moet je tijdens een optreden als er wat breekt? Ik kan op mijn Model 4 met Floyd in twee minuten wisselen, als ik me kwaad maak. Ja, je moet wel een paar keer oefenen, dat wel. Maar moeilijk? Nee, echt niet.
En dat verhaal van die klassieke gitarist die het knoopje te moeilijk vond! Dat is geen zemansknoop, het is gewoon twee keer doorsteken. Dat kan je een chimpansee nog wel leren, al spelen die niet zo mooi gitaar.
Als gitaarwinkel heb je dan gewoon de plicht op 50 euro te rekenen voor snaren wisselen...

wietse
15 november 2004, 15:48
Als je een aantal jaren gitaar speelt moet je een aantal dingen toch wel kunnen:

-snaren verwisselen
-potmetersschoonmaken
-gitaar afstellen (hals/brug)
-kabeltjes solderen


ik ken zelf maar weinig gitaristen die hun gitaar zelf af kunnen stellen , de rest lukt ze wel , maar als je helemaal nooit iets technisch hebt gedaan dan houdt het bij velen op met zelf snaren wisselen en gitaar stemmen.
intoneren weten ook veel niet wat het is.
dan komen ze dus bij mij aanzetten omdat hun gitaar vals blijft. :-D

H.Manback
15 november 2004, 15:51
Jongejongejonge...wat een sukkels lopen er rond :o Snaren wisselen is toch basic, wat moet je tijdens een optreden als er wat breekt? Ik kan op mijn Model 4 met Floyd in twee minuten wisselen, als ik me kwaad maak. Ja, je moet wel een paar keer oefenen, dat wel. Maar moeilijk? Nee, echt niet.
En dat verhaal van die klassieke gitarist die het knoopje te moeilijk vond! Dat is geen zemansknoop, het is gewoon twee keer doorsteken. Dat kan je een chimpansee nog wel leren, al spelen die niet zo mooi gitaar.
Als gitaarwinkel heb je dan gewoon de plicht op 50 euro te rekenen voor snaren wisselen...

Ja shit zeg, dat van die knoop :o

Man het liep bij mij al goed af toen ik met m'n el cheapo ding ff nieuwe snaren er op moest leggen... (later is ie wel overleden door een stommiteit, maar dat was niet met snaren wisselen :razz:)

Dick Wolkendeck
16 november 2004, 15:29
Hoe vaak doe je het? :razz: Als ik twee optredens gedaan heb onder hete lampen is een nieuw setje daarna nog wel bruikbaar om mee te oefenen, maar dat is dan ook alles. Dat komt er dus op neer dat ik iedere maand een nieuw setje erop gooi, al was het maar omdat oude snaren de neiging hebben te breken, en dat is nie leuk nie tijdens een gig. Bovendien klinken oude snaren slecht, dof en hebben geen sustain. Om nog maar te zwijgen over de stroefheid van oude snaren, effe lekker over de hals heen en weer wordt dan lastig. Net prikkeldraad. Zo te lezen laten velen onder jullie de snaren er te lang op zitten... Ik weet, ze zijn duur, dan maar geen bier :D Vaak doen dus, word je er vanzelf handig in.

guitartub
17 november 2004, 11:21
@ Wietse:
Ik heb dezelfde ervaring met stagelopers, en op een gegeven moment bleken de kids alleen maar in de weg te lopen of soms zelfs de verkeerde interesse voor verkeerde zaken te tonen, ter info: ik werk met oa inbeslag genomen (vuur)wapens en verdovende middelen. (Een enkele goede daargelaten, maar die waren idd zeldzaam)

Het opzetten van snaren en afstellen doe ik zoveel mogelijk zelf maar is over het algemeen een geduld klus wat bij mij ook niet altijd zonder vloeken en schelden gaat, terwijl ik over het algemeen toch over het nodige geduld beschik.

Greetz,
Bert.

AcousticFreak
17 november 2004, 11:33
maar stemmen.... :???:
Daar heb ik een Korg GA-30 voor :o

Stemmen met een apparaatje is voor een snaar op zich heel nauwkeurig. Maar elke gitaar is anders, dus moet je daarna nog wel even wat snaren op elkaar afstemmen lijkt me. Paar akkoorden spelen om te horen of het zuiver klinkt. C akkoord werkt altijd goed bij me. :)

Neals
19 november 2004, 00:31
Wat gebruik van snaren, ik speel elke maand 1 gig, doorgaans zitten er gewoon 3 tot 5 weken tussen. Wat ik doe is voor een de snaren wisselen, smeren met fast-fret en de 2e gig met het setje snaren gewoon spelen.

Zelf speel ik dan in een punkband, duren de shows meestal niet echt langer dan 3 kwartier, maar toch het werkt allemaal wel.

Na de gig gebruik ik de snaren ook om te oefenen tot het moment dat ze of dood klinken of dat er 1 van het setje knapt.

Maar om eventjes on-topic te komen: De jeugd kan echt bar-weinig, ze laten zelfs hun brommertjes opvoeren bij de garage, terwijl ik mijn geld wel aan andere doeleinden kan besteden (GAS anyone?).

Ze durven gewoon niet een misser te maken. Ik heb ook menig setje verkloot toen ik snaren leerde monteren, rijk was ik niet dus knutselde ik de snaar maar weer aan de ball-end, maar uiteindelijk draai ik mijn hand er niet meer voor om. Ook een stemapparaat had ik niet, en nu ik steeds beter leer stemmen lukt het me ook steeds beter om akkoorden uit te zoeken als ik eens met cd meespeel.

Afstellen laat ik daarentegen wel over aan de pro!

Neals
19 november 2004, 00:31
Wat gebruik van snaren, ik speel elke maand 1 gig, doorgaans zitten er gewoon 3 tot 5 weken tussen. Wat ik doe is voor een de snaren wisselen, smeren met fast-fret en de 2e gig met het setje snaren gewoon spelen.

Zelf speel ik dan in een punkband, duren de shows meestal niet echt langer dan 3 kwartier, maar toch het werkt allemaal wel.

Na de gig gebruik ik de snaren ook om te oefenen tot het moment dat ze of dood klinken of dat er 1 van het setje knapt.

Maar om eventjes on-topic te komen: De jeugd kan echt bar-weinig, ze laten zelfs hun brommertjes opvoeren bij de garage, terwijl ik mijn geld wel aan andere doeleinden kan besteden (GAS anyone?).

Ze durven gewoon niet een misser te maken. Ik heb ook menig setje verkloot toen ik snaren leerde monteren, rijk was ik niet dus knutselde ik de snaar maar weer aan de ball-end, maar uiteindelijk draai ik mijn hand er niet meer voor om. Ook een stemapparaat had ik niet, en nu ik steeds beter leer stemmen lukt het me ook steeds beter om akkoorden uit te zoeken als ik eens met cd meespeel.

Afstellen laat ik daarentegen wel over aan de pro!

Javaca
19 november 2004, 10:26
Tegenwoordig is het lessysteem zo ingesteld dat je alles voorgekauwd zelf uit moet vinden. Echt zelf dingen uitvinden is er niet meer bij.

Snaren wisselen, banden plakken, autolamp vervangen, schilderijtje ophangen, muurtje metselen, stucken, electriciteitskabels trekken, radio inbouwen, het zijn allemaal dingen die veel mensen tegenwoordig niet meer zelf kunnen.

Ik verbaas me er over hoeveel leeftijdsgenoten pappa of de fietsenmaker er bij halen om een lekke band te plakken.
Als je het wel kan ben je tegenwoordig altijd de lul voor zulk soort klusjes. (Ow Jan kun je ff helpen met die verhuizing, ikeakast, aanleggen stopcontact, aansluiten stereo) :evil: Een beetje eigen initiatief is overbodig.

Zelf wil ik zo veel mogelijk kunnen, lukt het me niet (alleen) dan vraag ik er hulp bij.

Gitaaronderhoud doe ik zelf. Ook voor anderen, afstellen, (kleine) reparaties.

Stratman70
19 november 2004, 10:52
Ik heb nog nooit de snaren op mijn Floyd vervangen, en ik heb hem nu bijna 4 maand. Maar als het nodig is zal ik toch wel eens vragen aan iemand om het voor te tonen. Maar met mijn oude string-thru-body was dat wel een heel gemakkelijk klusje, en stemmen is nu ook de wereld niet.

Lijkt dat jou nou echt zo moeilijk, om snaren van een Floyd te verwisselen? Daar heb je toch hopelijk geen voorbeeld voor nodig? Dat DOE je toch gewoon. En oké, al doe je het verkeerd (alle snaren er in één keer afhalen, voordat je er pas nieuwe op zet bijv. :D), nou, daar kom je dan snel genoeg achter dat je dat zo de volgende keer niet zo moet doen en dat je ze dan beter één voor één vervangt.) Dit voorbeeldje is natuurlijk totale onzin, je kunt ze gerust er eerst allemaal afgooien hoor. :D :D :D

Leer toch gewoon zelf door zelf het wiel uit te vinden. En wat maakt jou dat nou uit dat jouw wiel eerst nog zeshoekig blijkt te zijn. zodra je (door ervaring) eenmaal een rond wiel hebt gevormd, zal jouw wiel misschien ronder zijn dan andere.

Ik wil maar zeggen: zoek het gewoon zelf uit, da's veel leuker. je instrument vind het heerlijk die aandacht en gefriemel die je er daardoor meer aan besteedt.

MazeMouse
19 november 2004, 12:22
Ik heb nog nooit met tremolo gewerkt dus daar laat ik me niet over uit maar een gewoon setje snaren wisselen dat kan verdomme toch iedere VMBO-dropout??? (niks tegen VMBO hoor :))

En stemmen kan ik helaas nog niet op gehoor dus dat doe ik nog via mijn V-amp.

Ik ben inmiddels uit hoe ik mijn trussrod moet afstellen dus ook dat kan ik inmiddels helemaal zelf (niet dat ik het graag doe, ben er toch nog een beetje huiverig voor)

Enige waar ik niet aankom is de electronica binnen in de gitaar, dat laat ik toch liever door iemand doen die er verstand van heeft als dat nodig mocht zijn :)

bert k
19 november 2004, 13:28
Meeste mensen vinden stemmen wel lastig in het begin. Dus koop je voor een tientje een stemapparaat :D

http://www.feedback.nl/pix/qwik-tune.jpg

Chris Wolstenholme
19 november 2004, 14:15
stemmen dat begint wel te komen na een tijdje, je hoort dan vanzelf of iets 'klopt' of niet, en dan kom je stapje voor stapje bij zelf stemmen ( hoewel ik in een winkel zo'n gitaar die maanden die bespeeld is niet ff stem met me oren )

snaren tja dat is sociaal werkplaats gebeuren zo makkelijk, trussrod mwsa huiverig zoals je zegt, daar kan je serieus wat mollen.
elektronica, tja, een passieve bas durf ik wel aan te komen, daar heb ik wel is nieuwe elementen in gezet maar actief is me ff teveel.

hadv
20 november 2004, 00:47
als je zelf geen snaren kunt verwisselen wordt het allemaal wel heel erg treurig. klinkt een beetje als autorijden maar niet weten hoe je moet tanken.
met al die tremolo-zooi kan ik me wel voorstellen dat het wat tijd kost, ik heb ooit een gitaar met zo'n versnellingsbak gehad, maar ik kreeg hem gewoon niet goed zuiver (snaren verwisselen ging overigens niet erg moeilijk)

stemmen is imho toch wel het minste dat je moet kunnen. je mag best een tuner gebruiken om um op de juiste hoogte te krijgen, maar als je tijdens een gig last krijgt van valsigheid zul je het toch heel snel moeten kunnen regelen (of een roadie hebben met een zwik gestemde gitaren
:razz: :razz: )

The Mule
20 november 2004, 08:12
Vanaf het moment dat ik me met (bas)gitaar ging bezighouden heb ik altijd zelf m'n afstelling, snaren verwisselen gedaan. Gewoon een beetje logisch nadenken, stemapparaatje gekocht, boekje/tijdschriftje erbij en later kwam gelukkig internet (jaja, ouwe lul :oops:). Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt, en bovendien: het was me teveel moeite en kostte me teveel geld om het te laten doen...

Wormaap
20 november 2004, 15:20
Stemmen doe ik op gehoor als't een béétje klopt om mee te beginnen. Een nieuw set snaren stem ik toch even met'n stemapparaat, en m'n Floyd na een gebroken snaar al helemaal, daar is geen beginnen aan dezonder zo'n beetje, en al helemaal niet snel.
Element vervangen heb ik laatst ook voor het eerst gedaan, en dat viel reuze mee (alleen nog draadjes moeten verlengen, waren minder dan 1cm te kort) en als ik haast heb en hoe het eruit ziet me niet boeit (snaar omgedraaid door het mechaniek voeren (balletje boven dus) en niet afknippen) kan ik een snaar op m'n Model 6 vervangen in 2 minuutjes, alleen het stemmen daarna duurt zo lang :x