PDA

View Full Version : Schelle JCM 900?



MrHammett
14 november 2004, 16:32
Ik heb onlangs eindelijk een JCM 900 100W High Gain Dual Reverb gekocht :lol:
Maar daarvoor speelde ik op een Fender Roc Pro 1000 (halfbuizen) en die had een nogal schelle sound (solos ala metallica!). Omdat ik die sound gewend ben is het net of de JCM 900 een beetje ingehouden klinkt. Vooral bij de hogere tonen mis ik mis ik de 'scherpte', om het zo maar te noemen. Nu weet ik dat een JCM 900 niet zo aggressief klinkt, maar zijn er geen middelen om de sound wat aan te scherpen (en dan bedoel ik niet van die neppe distortionpedalen van Boss)?
Misschien equalizer? Of tubescreamer? Help me out!

Thom TK
14 november 2004, 16:40
Ik heb onlangs eindelijk een JCM 900 100W High Gain Dual Reverb gekocht :lol:
Maar daarvoor speelde ik op een Fender Roc Pro 1000 (halfbuizen) en die had een nogal schelle sound (solos ala metallica!). Omdat ik die sound gewend ben is het net of de JCM 900 een beetje ingehouden klinkt. Vooral bij de hogere tonen mis ik mis ik de 'scherpte', om het zo maar te noemen. Nu weet ik dat een JCM 900 niet zo aggressief klinkt, maar zijn er geen middelen om de sound wat aan te scherpen (en dan bedoel ik niet van die neppe distortionpedalen van Boss)?
Misschien equalizer? Of tubescreamer? Help me out!

Boss maakt best goed spul hoor, te eerste.
Maar een Fender Rock pro is een kutamp...en op dit forum wordt de JCM 900 ook niet echt gewaardeerd, mede door zijn schelheid.

Je kan ook nog een Boss Ge-7 kopen he? staat een leuk draadje over bij "effectpedalen".

Thom TK
14 november 2004, 16:40
dubbel

Wormaap
14 november 2004, 20:25
De JCM900 is van zichzelf al BEHOORLIJK aan de schelle kant hoor. Zoals Thom TK al zei wordt 'ie daardoor op dit forum ook niet echt gewaardeerd. Als je'm niet scherp genoeg vindt wil ik niet weten hoe die Roc Pro klinkt :o

Thom TK
14 november 2004, 21:01
De JCM900 is van zichzelf al BEHOORLIJK aan de schelle kant hoor. Zoals Thom TK al zei wordt 'ie daardoor op dit forum ook niet echt gewaardeerd. Als je'm niet scherp genoeg vindt wil ik niet weten hoe die Roc Pro klinkt :o

Dat wil je ook niet weten, trust me.
Maar ik denk dat een JCM 800 een betere keus was geweest eigenlijk...das toch een "beter" geluid voor je denk ik.

BLOK182
14 november 2004, 21:50
JCM900 vind ik ook een vrij schelle bak, niet echt lekker. Zanger van mun band heeft em, laatst alle buizen vervangen, maar het blijft niet echt een lekker soundje, alleen voor leads gaat het wel.

jaywalker
14 november 2004, 23:25
het lijk wel of alles boven de jcm 800 schel is\
Jcm2000 vind ik ook echt super schel, vandoar dat ik hem heb weg gedaan

josh.vandenberg
15 november 2004, 09:48
Jcm 900 schel?

Kwestie van goed met de knoppen omgaan en het juiste cap.

Dsl sl is scheller.

Mijn slx klinkt absoluut niet te schel en ik haal er alles uit Van queen tot van halen geluiden.

Phyrexian
15 november 2004, 11:05
JCM900's kunnen goed klinken, maar het is waar dat ze nogal makkelijk schel klinken. Deze schelheid hangt voor een groot stuk van je gitaar af; een Fender strat over deze amp klinkt een pak dunner dan een zware Gibson, believe me.

Probeer ook wat 'exotischere' EQ settings uit: bass op 10, mid op 10, presence op 5, en treble op 2 tot 4. Deze setting in samenwerking met een humbucker gitaar zou vrij goed moet klinken als 'rock-sound'.

Eventueel een Boss GE-7 in de fx-loop of tussen gitaar en amp om wat gewenste (of niet-gewenste) frequenties te boosten en te cutten.

AART
15 november 2004, 11:49
ik heb een sl-x(al een stuk minder schel dan een dual reverb) en je moet zoals al vaker gezegd hierboven ff goed zoekn met de eq.
maar ik vind lead sounds op een 900 al snel "dun" klinken, dus ik koop nog wel een keer een eq pedaal voor de leads.

maar wat men er ook van zegt, de 900's zijn zeer goede amps als je ze gebruikt waar ze voor gemaakt zijn: high gain scheuren!

Thijssie
15 november 2004, 13:18
maar ik vind lead sounds op een 900 al snel "dun" klinken, dus ik koop nog wel een keer een eq pedaal voor de leads.

Koop gewoon een goede gitaar....

AART
15 november 2004, 13:21
maar ik vind lead sounds op een 900 al snel "dun" klinken, dus ik koop nog wel een keer een eq pedaal voor de leads.

Koop gewoon een goede gitaar....

zelfs met een lp klinken de lead sounds dun, dus wat zeik je, ik kan hem wel afstellen zodat de leads ontzettend dik zijn, maar dan klinkt het niet als ik gewoon aan het scheuren ben, en aangezien ik niet zo'n metaalarbeider ben die de hele tijd staat te soleren moet er dus maar een eq pedaal komen...

Thijssie
15 november 2004, 14:24
Koop gewoon een goede gitaar....

zelfs met een lp klinken de lead sounds dun, dus wat zeik je, ik kan hem wel afstellen zodat de leads ontzettend dik zijn, maar dan klinkt het niet als ik gewoon aan het scheuren ben, en aangezien ik niet zo'n metaalarbeider ben die de hele tijd staat te soleren moet er dus maar een eq pedaal komen...

Hap hap hap!

Je hebt dus een kutgitaar? :razz:

Thom TK
15 november 2004, 14:37
ja. owned....

AART
15 november 2004, 14:38
Koop gewoon een goede gitaar....

zelfs met een lp klinken de lead sounds dun, dus wat zeik je, ik kan hem wel afstellen zodat de leads ontzettend dik zijn, maar dan klinkt het niet als ik gewoon aan het scheuren ben, en aangezien ik niet zo'n metaalarbeider ben die de hele tijd staat te soleren moet er dus maar een eq pedaal komen...

Hap hap hap!

Je hebt dus een kutgitaar? :razz:

:razz:

misschien wel ja :lol:

josh.vandenberg
15 november 2004, 15:08
jcm 900 met een superstrat of standaard les paul.

Een strat bespeel je met een fender versterker,niet met een marshall

Ik heb meer als 15 jaar alleen met jmp s of jcm 800 s gespeeld,iedereeen dacht een soort carriere te maken als ie een boogie kocht .Daar heb ik never aan mee gedaan,maar een jcm 800 is trager als een slx ,gvandaar de overstap.

Jcm 800 is heel leuk voor bleus rock tot aan Kiss achtig werk.Maar te traag als je erg precies speeld

josh.vandenberg
15 november 2004, 15:08
jcm 900 met een superstrat of standaard les paul.

Een strat bespeel je met een fender versterker,niet met een marshall

Ik heb meer als 15 jaar alleen met jmp s of jcm 800 s gespeeld,iedereeen dacht een soort carriere te maken als ie een boogie kocht .Daar heb ik never aan mee gedaan,maar een jcm 800 is trager als een slx ,gvandaar de overstap.

Jcm 800 is heel leuk voor bleus rock tot aan Kiss achtig werk.Maar te traag als je erg precies speeld

AART
15 november 2004, 15:23
jcm 900 met een superstrat of standaard les paul.

Een strat bespeel je met een fender versterker,niet met een marshall

Ik heb meer als 15 jaar alleen met jmp s of jcm 800 s gespeeld,iedereeen dacht een soort carriere te maken als ie een boogie kocht .Daar heb ik never aan mee gedaan,maar een jcm 800 is trager als een slx ,gvandaar de overstap.

Jcm 800 is heel leuk voor bleus rock tot aan Kiss achtig werk.Maar te traag als je erg precies speeld

+1

jcm 800 is een hele vette versterker, maar soms net niet toereikend.

PeeVee
15 november 2004, 17:17
Eén woord: SPEAKERS

Ik weet het, zo voor de hand liggend dat je er niet opkomt maar toch is het zo. Een JCM900 is een schelle midrangy amp dus als jij geen "scherpte" hebt, moet je nodig eens aan andere speakers gaan denken. Omdat een JCM900 ook wat body mist, zijn b.v. Celestion Lead 80's misschien wel een goeie optie, een duootje moet al voldoende zijn. Succes!

AART
15 november 2004, 18:51
Eén woord: SPEAKERS

Ik weet het, zo voor de hand liggend dat je er niet opkomt maar toch is het zo. Een JCM900 is een schelle midrangy amp dus als jij geen "scherpte" hebt, moet je nodig eens aan andere speakers gaan denken. Omdat een JCM900 ook wat body mist, zijn b.v. Celestion Lead 80's misschien wel een goeie optie, een duootje moet al voldoende zijn. Succes!

weer eens +1

als je een jcm 900 op een standaard jcm 900 kast gooid is het een erg schelle amp zonder body, zet je hem op een kast met greenbacks of v30's dan is het een monster 8-)

MrHammett
15 november 2004, 19:54
Mwoah ik ben op zich wel erg tevreden over de gain die de JCM 900 levert. Het is alleen jammer dat hij in de hoge tonen zo weinig sustain heeft. Maar misschien ligt dat aan het feit dat ik mijn buizen al jaren niet heb laten vervangen :oops:

lcvanderhelm
15 november 2004, 20:31
Mr. Hammet dat ligt eerder aan je gitaarelementen.Probeer hem maar eens uit met een Gibson les paul classic[keramische elementen] dat gilt als een gek.Alnico 2 elementen klinken veel warmer,maar hebben daardoor minder sustain in de hoge regionen.

Negative K3 fan
15 november 2004, 21:00
Mr. Hammet dat ligt eerder aan je gitaarelementen.Probeer hem maar eens uit met een Gibson les paul classic[keramische elementen] dat gilt als een gek.Alnico 2 elementen klinken veel warmer,maar hebben daardoor minder sustain in de hoge regionen.

iemand liep onder mijn naam te ouwehoern, ik ben het gedeeltelijk met dit verhaal eens, want ook al zijn die dingen waar, ik denk dat de schelheid eerder te wijten valt aan de speaker kast dan aan de elementen omdat speakerkasten een veel grotere impact op puur de sound kunnen hebben.

MrHammett
15 november 2004, 21:16
In dat geval ben ik benieuwd naar JOUW verklaring... :razz:
En trouwens, ik heb nooit problemen gehad met mijn standaard
humbuckers van mn epiphone. Maar heb idd wel ns nagedacht over
EMG's te plaatsen... Ideetje voor op JCM 900? Meer output dus meer gain?

IndiepoprockJesse
15 november 2004, 22:05
het lijk wel of alles boven de jcm 800 schel is\
Jcm2000 vind ik ook echt super schel, vandoar dat ik hem heb weg gedaan

hmm, ik vind zelf de jcm900 ook niets (voor mij dan), maar jcm2000 super schel?!

welke heb je getest?! De jcm2000 heeft namelijk de TSL, de DSL en dan ook nog allemaal in combo en head versies met verschillende wattages.. ik heb zelf een jcm2000 dsl401 en die is echt niet schel hoor!!!

en ik denk dat zoals eerder genoemd, een andere speakerkast een verschil kan maken, maar is dat echt zo'n verschil dat de jcm helemaal niet meer schel klinkt?!?!

Jesse//

Punkrockerke
16 november 2004, 13:59
Jcm2000 vind ik ook echt super schel, vandoar dat ik hem heb weg gedaan
Puur een kwestie van de vele knopjes goed af te stellen. Mijn TSL klinkt helemaal niet schel (behalve wanneer hij slecht is afgesteld), maar ik heb dan ook een SD Invader in m'n strat...

AART
16 november 2004, 17:45
ik zit bij mijn amp mestal rond deze settings:

presence: 4.5
bass: 7-8
mid: 7-8
treble: 5
pre - amp: 10
met de gain wissel ik wat af....

neem dit eens als standaard en ga daarna een beetje draaien naar wat je leuk vind...

met deze settings heb ik een lekkere volle ragsound en een schreeuwende leadsound.

en niet te veel gain er in draaien, dan word je sound ongedefinieerd, bij metallica heb ik de gain meestal op 2 of 3.(SL-X)

sebastiaan88
28 januari 2006, 00:12
Heej people,
Ik heb ook een JCM 900 dual reverb 4100 en idd... soms mis ik wat.. maar het is niet het schelle...
Maar het is wel een amp die idd erg afhankelijk is van hoe je hem instelt..
ik heb zelf ook een epiphone lespaul, Maar wil een nieuwe gitaar liefst een valley arts custom pro steve lukather.. maar ik heb pas op een fender american strat deluxe gespeelt (nieuwste model) en die vond ik toch ook wel heel heerlijk klinken.. Op een vox ac15tje dacht ik.. Nou je maakt mij niet wijs dattie dan gaar klinkt op mn marshall die bij feedback nog voor 1249euri te koop staat:P
Maar wat ik dus mis is zegmaar de echte buizen warmte met de overdrive kanalen (zonder verdere effecten).. Ik vind em wat warmer klinken als ik mn tone regelaars van mn gitaar dicht draai.. alleen ik zelf ben daar altijd een beetje tegen.. zeker bij zon goedkope epiphone.
Nu is mij al aangeraden een tubescreamer een boss EQtje en dan die greenbacks... maar kunnen deze in de buurt komen van deze sound
En wie kan er een beetje een omschrijving geven hoe hij zou klinken met een
American strat deluxe SSS / American strat HSS (wie weet beide wel met een leuk setje als de EMG SL20 omdat ik nogal een toto fan ben)

MVG Sebastiaan...

Dude
28 januari 2006, 00:16
pomptiedom


mjah... 900's.... zie sig blabla ;)

drap
28 januari 2006, 00:18
Heej people,
Ik heb ook een JCM 900 dual reverb 4100 en idd... soms mis ik wat.. maar het is niet het schelle...
Maar het is wel een amp die idd erg afhankelijk is van hoe je hem instelt..
ik heb zelf ook een epiphone lespaul, Maar wil een nieuwe gitaar liefst een valley arts custom pro steve lukather.. maar ik heb pas op een fender american strat deluxe gespeelt (nieuwste model) en die vond ik toch ook wel heel heerlijk klinken.. Op een vox ac15tje dacht ik.. Nou je maakt mij niet wijs dattie dan gaar klinkt op mn marshall die bij feedback nog voor 1249euri te koop staat:P
Maar wat ik dus mis is zegmaar de echte buizen warmte met de overdrive kanalen (zonder verdere effecten).. Ik vind em wat warmer klinken als ik mn tone regelaars van mn gitaar dicht draai.. alleen ik zelf ben daar altijd een beetje tegen.. zeker bij zon goedkope epiphone.
Nu is mij al aangeraden een tubescreamer een boss EQtje en dan die greenbacks... maar kunnen deze in de buurt komen van deze sound
En wie kan er een beetje een omschrijving geven hoe hij zou klinken met een
American strat deluxe SSS / American strat HSS (wie weet beide wel met een leuk setje als de EMG SL20 omdat ik nogal een toto fan ben)

MVG Sebastiaan...

Misschien een ander zetje buizen niet wat?

DaveItUp
28 januari 2006, 01:02
Heb alles al geprobeerd met de dual reverbs in de oefenruimte. Uiteindelijk tot een min of meer acceptabel(bij gebrek aan beter) geluid gekomen. Een compromis. Nog steeds te schel en veel oncontroleerbare feedback(iets wat ik met m'n jcm800 absoluut niet had). Slaggeluid was mwoah, maar het kon. Leads suckte hard.

Absolute kutamp vind ik t. Kan er helemaal niets mee. SL-X klonk al veel beter.

andy
28 januari 2006, 01:06
pomptiedom


mjah... 900's.... zie sig blabla ;)

Niet geluisterd naar het advies van de oude rot??? ;)
Ik heb weet ik veel hoeveel amps getest, vaak kreeg ik toch een redelijk aanvaardbaar geluid, maar bij de JCM 900 lukte me dat niet na vele uren. Zelfs niet met de 'beste', de SL-X.
Een speakerkast maakt zeker wat uit, maar ik heb er drie verschillende onder gehangen, de standaard, een ouderwetse LC bak en iets wat door gaat voor Vintage sound. Het was drie keer niks.

Dude
28 januari 2006, 11:23
Nou nee hoor dat is het niet, ik heb echter een tsl combootje gehoord en mjah... misschien iets bruikbaarder in een coverbandje. Die 2 schakelbare masters zijn compleet wat ik nodig had en zocht en werken ook goed. Maar het aantal gigjes loopt nu ineens zo snel op dat ik mezelf niet 2 keer per maand een complete top + cab + 3 gitaren + 2 koffers met shit heen en weer zie sjouwen en doen. En bovendien probeer ik mn aankopen / verkopen steeds een beetje te balanceren qua geld bijleggen zodat ik niet teveel verlies.

En als laatste puntje..... ik woon nog 4 weken alleen.. daarna komt het samenwonen er aan en is dat feest over dus ik sla nog effe snel mn slag haha

Thijssie
28 januari 2006, 13:09
Heb alles al geprobeerd met de dual reverbs in de oefenruimte. Uiteindelijk tot een min of meer acceptabel(bij gebrek aan beter) geluid gekomen. Een compromis. Nog steeds te schel en veel oncontroleerbare feedback(iets wat ik met m'n jcm800 absoluut niet had). Slaggeluid was mwoah, maar het kon. Leads suckte hard.

Grappig, ik vind de 100w dual reverb juist een van de mooiste leadgeluiden hebben die er is. Het is geen amp waarbij het spelen "vanzelf" gaat; je moet echt "werken" maar dan krijg je ook een heel heftig reagerend leadgeluid.

Dat schelle hebben ze inderdaad, zeker met een mindere gitaar en/of de standaard g12t75 speakers. Maar met een goede Les Paul en donkere speakers kun je uit zo'n amp echt wel een heel bruut scheurgeluid en een hele mooie (britse) clean halen.

renier
28 januari 2006, 14:01
ik heb een sl-x(al een stuk minder schel dan een dual reverb) en je moet zoals al vaker gezegd hierboven ff goed zoekn met de eq.
maar ik vind lead sounds op een 900 al snel "dun" klinken, dus ik koop nog wel een keer een eq pedaal voor de leads.

maar wat men er ook van zegt, de 900's zijn zeer goede amps als je ze gebruikt waar ze voor gemaakt zijn: high gain scheuren!


ik heb ooit eens van een versterkerbouwer gehoord dat alles wat je nodig hebt voor een goed geluid een buizenversterker, een degelijke gitaar en een EQ pedaal is. ik heb zelf regelmatig een Boss GE-7 in de effectloop zitten, en het verschil in sound is dan echt ongelofelijk!

mijn amp klinkt van zichzelf een beetje vox/fender achtig, maar met de GE-7 in de loop kan ik net zo makkelijk een dikke bluesbreaker sound maken, of juist een glasachtige twin.

zeker even doen dus. EQ ervoor heeft wel wat minder effect. eigenlijk wil je juist na de voortrap je signaal regelen.