PDA

View Full Version : ERNSTIG verkrachte Ibanez RG550 herstellen?



Maniaaaak!!
14 november 2004, 14:05
Hoi,

Ik ben nog niet zolang aan het rondspoken op dit forum, maar vind het erg leuk om mee te lezen. Cool om te zien dat er veeeeel mensen gitaarspelen en er over het algemeen veel verstand van hebben.

Ikzelf speel nu een jaar of 15 gitaar, heb meerdere gitaren staan maar vond laatst voor een ZEER mooie prijs een Ibanez RG550. het ding is Candy Apple Red (of in ieder geval erg dichtbij die kleur) maar is door de jaren heen nogal verkracht door de vorige eigenaar(s).

Om te beginnen zit de achterkant van de gitaar vol met butsen, loopt er een gigantische barst door de lak van de zijkant naar de voorkant en om het allemaal af te maken heeft de vorige eigenaar er met een scherp mes of iets dergelijks allerlei teksten en plaatjes in gekrast :-?

ik heb dus in feite maar 1 optie; verf eraf krabben en eventueel opnieuw finishen.

Nou wil ik een aantal dingen weten, ik heb een en ander niet in andere posts terug kunnen vinden namelijk:

- ik heb in het verleden een ouwe stratocaster weleens van de verf ontdaan middels een fohn en een krabber (zo'n driehoek zeg maar) dit werkte prima. Mijn vraag is wat gebeurd er precies als ik een gitaar body alleen helemaal glad schuur en vervolgens NIET aflak? Mijn feitelijke vraag is dus eigenlijk MOET een gitaar een finish hebben of kan het ook zonder?

- Mijn idee was om het hele ding zonder een kleur, dus alleen met een doorzichtige laklaag, te maken. Kan ik hier gewoon met een spuitbus met bijvoorbeeld parketlak voor gebruiken, gaat het er dan om dat al het hout op de body bedekt is zodat er geen vocht e.d. intrekken? Of heeft de finish ook nog impact op de toon van het instrument (ik neem aan van wel?)

Later wil ik ook de standaard Lo-Pro edge tremelo vervangen voor een Schaller Lo Pro en wil ik de standaard elementen eruit halen en vervangen door Dimarzio's of SD's. Ik weet hiervan ook een paar dingen niet, maar als het mag wil ik het daar later nog weleens over hebben...

groeten Chris