PDA

View Full Version : buizenversterker: en nu nog scheur



stratokai
13 november 2004, 23:46
Hallo,
Ik ben nieuw hier op gitaarnet, maar kijk al wel weken lang op deze site. Erg leuk allemaal. Maar nu ik weer wat fanatieker met gitaarspelen bezig ben, heb ik toch wat feedback nodig.

Sinds kort heb ik een music man buizenversterker met daarin een transistor voorversterker en in feite 1 kanaal. Het cleane geluid is erg goed, maar oversturen klinkt (door transistor voorversterker) niet echt.
Ook het boss pedaaltje os-2 klinkt als overdrive niet echt goed.
Omdat ik zowieso wat meer effetcen wil (delay, reverb, chorus ed.) zit ik bijvoorbeeld aan een vox tonelab se te denken of iets wat er op lijkt.

Vraag: krijg je uit een multi-effect apparaat een fatsoenlijk overdrive en distortion geluid?
Let op: op versterker zit geen effect-loop
2e vraag: als ik op termijn een goeie 2-3 kanaals buizentop koop (voor clean en overdrive/distortion) is dan genoemd multi-effect nog goed genoeg voor zeg maar de digitale effecten? Of zijn losse pedaaltjes dan alsnog beter?
Stijl: bluesy

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

weer een Rob

phx
14 november 2004, 12:38
Een goeie distortion uit een multifxbak halen lukt bijna niet, vooral niet als je een buizenamp hebt. Tip: koop een goeie losse overdrive/distortion die JIJ lekker vind klinken op je buizenbak en zet de multifx in je fxloop (indien aanwezig).

Voordeel van losse pedalen is dat je bijna altijd wel het geluid krijgt dat je zoekt. Nadeel: $pingping$ :(

IndiepoprockJesse
14 november 2004, 12:44
ja voor een goede distortion zou ik ook gaan zoeken naar een pedaal die van je transistor amp een buizenbeest maakt 8-)

misschien de fulltone '69 of '70, kosten wel 200 euro, maar dan heb je wel wat.. ik noem maar wat hoor, er zijn nog veel meer opties.. maar ik heb wel ondervonden dat je met het juiste pedaal een transistor amp heel erg vet kan laten klinken.. :lol:

Jesse//

Fuhgawz
14 november 2004, 12:54
Ik ben het hier met PHX eens. Je kunt het beste op zoek gaan naar een los scheurgeluid dat het beste bij jou past.
Verder: Voor de prijs van zo'n Tonelab SE kun je zeker wel een aantal goede losse effecten vinden. Vooral als je tweedehands gaat zoeken.

stratokai
14 november 2004, 14:31
Bedankt voor reacties
wat betreft distortion ed. weet ik nu waarnaar ik moet zoeken!
heb ik toch nog een paar vragen:
PHX; Je noemt wel een multifx. voor de overige effecten (reverb, chorus, delay). Aan wat voor een apparaat moet ik dan denken (als ik die allemaal los koop wordt het weer tapdansen en ook weer prijzig) Major ofzo?

Indiepop.. Merci, maar... Ik heb dus wel een buizenversterker
alleen is voorversterker transistor en eindversterker buizen.
Vraag. Komt scheur voornamelijk van voorversterker of zou ik ook de eindbuizen kunnen oversturen en bv een powerbrake daarvoor gebruiken
Fuhgawz Gelukkig zijn jullie het eens!

En ja, ik ga binnenkort wel weer even testen in gitaarwinkel!

stratokai
14 november 2004, 14:31
Bedankt voor reacties
wat betreft distortion ed. weet ik nu waarnaar ik moet zoeken!
heb ik toch nog een paar vragen:
PHX; Je noemt wel een multifx. voor de overige effecten (reverb, chorus, delay). Aan wat voor een apparaat moet ik dan denken (als ik die allemaal los koop wordt het weer tapdansen en ook weer prijzig) Major ofzo?

Indiepop.. Merci, maar... Ik heb dus wel een buizenversterker
alleen is voorversterker transistor en eindversterker buizen.
Vraag. Komt scheur voornamelijk van voorversterker of zou ik ook de eindbuizen kunnen oversturen en bv een powerbrake daarvoor gebruiken
Fuhgawz Gelukkig zijn jullie het eens!

En ja, ik ga binnenkort wel weer even testen in gitaarwinkel!

stratokai
14 november 2004, 14:32
Bedankt voor reacties
wat betreft distortion ed. weet ik nu waarnaar ik moet zoeken!
heb ik toch nog een paar vragen:
PHX; Je noemt wel een multifx. voor de overige effecten (reverb, chorus, delay). Aan wat voor een apparaat moet ik dan denken (als ik die allemaal los koop wordt het weer tapdansen en ook weer prijzig) Major ofzo?

Indiepop.. Merci, maar... Ik heb dus wel een buizenversterker
alleen is voorversterker transistor en eindversterker buizen.
Vraag. Komt scheur voornamelijk van voorversterker of zou ik ook de eindbuizen kunnen oversturen en bv een powerbrake daarvoor gebruiken
Fuhgawz Gelukkig zijn jullie het eens!

En ja, ik ga binnenkort wel weer even testen in gitaarwinkel!

phx
14 november 2004, 15:30
3x :lol:

phx
14 november 2004, 15:34
Je hebt in feite geen buizenbak, maar waarschijnlijk een transistor amp met 1 buis in de eindtrap. Klinkt vetter dan een trans.amp, maar het is nog steeds een trans.amp.

Een goeie multifx voor weinig... ik heb zelf ervaring met de me30 van boss:

http://www.route666.pwp.blueyonder.co.uk/me30.gif


Geen moeilijk in te stellen apparaat, goede kwaliteit, geen delay tussen het switchen tussen effecten, je kunt meerdere effecten stapelen. 2ehands vind je ze tussen de 80 en 100 euri.

stratokai
14 november 2004, 15:35
:oops:

Moet ook al steeds 3x inloggen :???:

stratokai
14 november 2004, 15:43
He PHX, bedankt voor de tip!
en de versterker (losse top) is een ouwe Music Man en heeft toch echt de vreemde combi van transistor voor en 4 gloeiende buizen als eind. 8)

phx
14 november 2004, 16:18
Stoer 8-) , wil je die top eens posten (foto op linkje naar foto via google) kben toch wel benieuwd naar deze unieke amp.

stratokai
14 november 2004, 17:26
http://www.pacair.com/mmamps/
Heb je wel iets van Java nodig om te kunnen bekijken

de weisheid van voor en eindtrap heb ik van de reviews van http://www.harmony-central.com/
Kies Music Man HD-130

Zit overigens wel 1 buisje in voorversterker. Hoe een en ander werkt weet ik verder ook niet. Niet echt techneut.

stratokai
14 november 2004, 17:28
wijsheid :D

Ronald
14 november 2004, 18:44
waarom gebruik je nie gewoon de distortion van je amp? buizenversterkers zijn tich zo goed? waarom heb je dan nog een pedaalke nodig?

H.Manback
14 november 2004, 19:56
Omdat je dat ding zo rete hard moet zetten voordat je eindbuizen eindelijk gaan oversturen...

Voorversterker distortion is een stuk aangenamer voor je trilhaartjes omdat je dan je eindtrap op een laag volume kan zetten. Jammer genoeg heeft zijn versterker dus een transistor voorversterker (distortion is dus ruk daar van) en een buizen eindtrap (goeie distortion, maar alleen bij straaljager op 1 meter afstand volume, lichtelijk overdreven gezegd ;)).

Ronald
14 november 2004, 20:07
ah zo, ja das weer het nadeel aan buizen ja, het verschil van geluidskwaliteit bij laag en hoog volume is gewoon erg groot. bij transistort zit daar nie zo heel veel verschil tussen.

Antal
14 november 2004, 20:29
Merci, maar... Ik heb dus wel een buizenversterker
alleen is voorversterker transistor en eindversterker buizen.

Feitelijk heb je een hybride versterker.

H.Manback
14 november 2004, 20:54
Hee dan klinkt het weer een stuk beter ;)

Nee maar ff serieus, is er geen aansluiting toevallig voor een externe pre-amp? Dat zou dan wel een stuk handiger zijn, gewoon een buizen pre-amp er in pluggen, 19 inch of pedaal vorm.

IndiepoprockJesse
14 november 2004, 21:22
Merci, maar... Ik heb dus wel een buizenversterker
alleen is voorversterker transistor en eindversterker buizen.

Feitelijk heb je een hybride versterker.

dus uiteindelijk heeft het wel zin om mijn advies miss een keer uit te proberen in de winkel ofzow.. :)

Jesse//

stratokai
14 november 2004, 22:24
Manback:
Precies wat ik ook dacht maar ik hield me even in.

Aansluiting voor pre-amp is er niet (amp= uit ±1974), maar.. Ik ben wat langer aan het kloten geweest met en ik krijg er al een stuk beter geluid uit met m'n Boss pedaaltje. Had gewoon wat meer geduld moeten hebben. De guitarinputs verschillen namelijk ook nogal. Heb actieve elementen

Antal: Hybride dat is het! thanx
IndiepoprockJesse: ga ik nog zeker doen.