PDA

View Full Version : Big Muff Pi e.a. fuzzes



IndiepoprockJesse
13 november 2004, 22:44
PI=3,14

IndiepoprockJesse
13 november 2004, 22:44
Hallo,

Ik ging vandaag weer eens naar Nederland Muziek in Almere in de hoop dat ze daar een big muff zouden hebben (zou een pedaal krijgen voor mijn verjaardag) en mijn queeste is weer tot een goed einde gekomen..

Ik dacht laat ik maar gewoon wat pedalen uitproberen en ik heb uiteindelijk de volgende uitgetest:

Pedaal: Fulltone Ultimate Octave
Prijs: $199
Plaatje:
http://www.fulltone.com/images/uo_lg.jpg

Mijn mening:
Wow, wat is dit een vuil apparaat zeg, heel veel verschillende tonen kan je bereiken met dit ding.. maar het blijft heel erg vuil en backed off, misschien als je meer met de controls gaat kloten dat je wel een heel goed geluid kan krijgen, maar voor mij deed deze het toch niet helemaal..

Er zitten zoals vaak met een fuzz de standaard volume, toon en gain(fuzz) knoppen op..
Met de hoeveelheid fuzz kan je echt heel veel dirt produceren, bijna distortion achtig..

de fat/birght switch is opzich wel ok, maar de fat stand is naar mijn mening niet vet genoeg, en de bright stand is ietwat schel..

met de octave up switch kan je een octaaf hoger aan je sound toevoegen, ik vond niet heel super spannend klinken..

al met al dus niet een heel vet pedaal..


next.

Pedaal: Fulltone Soulbender
Prijs: €202
Plaatje:
http://www.fulltone.com/images/sb_lg.jpg

Mijn mening:
Hmm, deze heb ik niet uitvoerig kunnen testen, Wouter (van NM) die vond het voor een Les Paul helemaal niks en dat kon ik beamen.. Maar hij vertelde dat er iemand met een Strat op ging spelen en dat hij het onwijs vond klinken.. A

Als je de dirt knop voorbij de 10 uur schoof, klonk het echt helemaal niet lekker meer... en deze klonk eigenlijk nog minder goed dan de ultimate octave..

Pedaal: Jimi Hendrix Fuzz
Prijs: €129
Plaatje:
Niet kunnen vinden, maar het is deze maar dan in het zwart:
http://www.venuemusic.com.au/ClientImages/Prod_2204.jpg

Mijn mening:
Vrij eenzeidig geluid, ook door het ontbreken van een toon knop, en je moet echt de fuzz knop ver draaien om eeen beetje een vette sound te krijgen.. toch leek het wel alsof hij de toonbreedte van de gitaar heel erg verdund..

En als laatste mijn aankoop:

Pedaal: EHX Big Muff Pi
Prijs: €89
Plaatje:
http://www.ehx.com/ehx2/images/e_BigMuffPi.jpg

Mijn mening:
Ja ik heb em gekocht dus ik vind em goed, vrij logisch ahah.. maar goed, hij is ook geod, wow, echt een hele mooie sound.. je kan echt hele mooie dronende sounds maken ala the dandy warhols, maar hij heeft ook die jimi hendrix sound in zich.. de drie knoppen werken echt heel goed, de volume pot doet gewoonz e ding natuurlijk, maar me de tone pot kan je van heel donker en laag naar heel hoog gaan.. de sustain is heel romig en viool achtig en dreunt lekker als je em naar de top voert maar als je em helemaal terugdraait krijg je de perfecte fuzz voor bv 70's rock licks...... het pedaal is eigenlijk heel romig te noemen als ik 1 woord zou moeten geven.. heerlijk :D
Ben er errug blij mee, echt precies de sound die ik nodig had.. wiehoe :)


Voor de rest zijn alle geteste pedalen goed in elkaar gezet, zoals het hoort dus, allemaal stevige behuizing etc..

nou, dat was weer mijn report van de dag :)

Jesse//

Bericht gewijzigd door: indiepoprockjesse, op: 2004/11/14 00:43

Mitch
14 november 2004, 12:01
Leuk verslag ! Als dit soort verhalen nou eens in de Gitarist zou staan zou ik het weer wat vaker kopen :D
Ik kan je ervaringen wel beamen trouwens. Zeer veel mensen vinden de Ult. Oct. te weinig body hebben en de Soulbender gauw te modderig, tenzij je 'm (zoals ik 'm in jpb z'n rig heb gehoord) over een Fender/Fender combinatie gooit. Beetje het Tubescreamer-syndroom, zeg maar.
Re-issue FuzzFace is de slechtste fuzz die ik ooit gehoord heb en de Muff is redelijk veelzijdig inderdaad. Goedkoop en niet slecht ! Gefeliciteerd en veel plezier ermee !

phx
14 november 2004, 12:02
Zo zie je maar weer, bring on the fuzz :gitarist:

Phx

Fuhgawz
14 november 2004, 12:49
Yup, leuk verslag! En zo zie je ook maar weer eens dat je niet altijd dure boutique pedalen nodig hebt voor een vette sound.

IndiepoprockJesse
14 november 2004, 14:34
Yup, leuk verslag! En zo zie je ook maar weer eens dat je niet altijd dure boutique pedalen nodig hebt voor een vette sound.

Ja inderdaad :D , het is gewoon maar wat je zoekt en welke sound jij mooi vind, daar heb je dus niet altijd meteen een duur boutique pedaal voor nodig blijkt dus maar weer..

maar kan me dus voorstellen dat zo'n soulbender dus onwijs vet klinkt met een fender/fender combinatie, terwijl het met een Les Paul dus modderig wordt..

Jesse//

phx
14 november 2004, 15:09
http://student-kmt.hku.nl/~jesse/lp/transform.jpg

Gefeliciteerd: van digitaal :???: :( naar analoog (en buis) :razz: :razz: :razz:

john.3001
15 november 2004, 13:05
Leuk verslag ! Als dit soort verhalen nou eens in de Gitarist zou staan zou ik het weer wat vaker kopen :D
Ik kan je ervaringen wel beamen trouwens. Zeer veel mensen vinden de Ult. Oct. te weinig body hebben en de Soulbender gauw te modderig, tenzij je 'm (zoals ik 'm in jpb z'n rig heb gehoord) over een Fender/Fender combinatie gooit. Beetje het Tubescreamer-syndroom, zeg maar.
Re-issue FuzzFace is de slechtste fuzz die ik ooit gehoord heb en de Muff is redelijk veelzijdig inderdaad. Goedkoop en niet slecht ! Gefeliciteerd en veel plezier ermee !

Inderdaad, die reviews in Gitarist daar heb je helemaal niks aan. Een beter principe vind je terug in "What Guitar" (een Engels tijdschrift), daar vergelijken ze een stuk of 8 verschillende producten die in dezelfde prijsklasse vallen. En meestal kiezen ze een prijsklasse waarin iedereen wel wat kan vinden/zoeken. Daar werden ook laatst Fuzz-doosjes in getest, en voor hun was de Voodoo Lab Proctavia de winnaar (is dan wel een octave-fuzz...)

Misschien moet ik toch maar es een USA Muff gaan testen, want die Russische die ik heb getest vond ik niet geweldig. Maar wat me idd wel opviel was dat je vet veel sustain krijgt - maar daar koop ik geen fuzz voor, ik wil m'n geluid zo smerig mogelijk maken, zonder dat het a-muzikaal wordt...

Dirk_Hendrik
15 november 2004, 13:52
Wat ik alleen niet volg is waarom iemand uit Koog ad Zaan door Amsterdam heen naar Almere gaat om een paar fuzzen te proberen in een, zacht uitgedrukt, vreemd gesorteerde zaak??

H.Manback
15 november 2004, 14:44
Wat trouwens ook erg ellendig is met fuzz pedalen (wat ik ten minste heb ondervonden) is dat het ook verdomd veel uitmaakt wat voor versterker er aan hangt. Ik bedoel ik heb een zelfbouw fuzz, en thuis is het niet echt een lekker geluidje vanwege mijn kutversterker (fender sidekick 25 Watt transistor)... Maarr ik was laatst dus aan het shoppen voor een gitaar, en heb m'n fuzz meegenomen om gelijk ff te kijken. Nou, dan komen er toch opeens veel lekkerdere geluiden uit!

Ook hebben humbuckers met mijn fuzz nogal de neiging modderig te klinken... maar dat geldt dan alleen voor bepaalde versterkers :-? Een crappy valvestate ging opeens lekker scheuren! Ook een of andere vage Marshall met allerlei ingebouwde crap ging lekker scheuren.

Dus, wat ik wel interessant vind om er steeds bij te vermelden is wat voor versterker er aan hangt.

IndiepoprockJesse
15 november 2004, 15:26
Wat ik alleen niet volg is waarom iemand uit Koog ad Zaan door Amsterdam heen naar Almere gaat om een paar fuzzen te proberen in een, zacht uitgedrukt, vreemd gesorteerde zaak??


Is 30 minuten met de auto hoor :)

En ik ben gewon klant bij Nederland Muziek en heb daar goede ervaringen en wordt altijd fantastisch geholpen, dus is dat mijn eerste keus om te bezoeken.. Als ze dan niks hebben ( wat onwaarschijnlijk is) dan ga je naar een andere winkel, maar goed.. veel winkels hebben soms net die dingen niet (kwa fx) wat je zoekt, dus het blijft altijd een beetje een gok.. je kan wel meelen, maar kwa tijd was dat deze keer niet echt heel hulpzaam..

En nog ff over de amps.. ik heb de muff op een fender hot rod deluxe getest en klonk fantastisch.. en toen ik em thuis over mijn marshaal dsl401 gooide, had ik helemaal een fantastisch geluid.. :D
Maar het maakt natuurlijk wel uit, alhoewel je als je een goede fuzz hebt, die ook vaak veel versterkers mooier kan maken dan ze normaliter zijn, of ze zijn echt crap..

Jesse//

H.Manback
15 november 2004, 15:42
Is zeker zo, ik bedoel je molesteert objectief gezien je geluid volledig :-D dus dan vallen mindere versterkers een stuk minder goed op 8-)

Maarrrrr.... Er zijn natuurlijk wel grenzen, en ik heb toevallig een zo'n grens overschrijdend geval thuis staan :o

Maar goed, als ik eenmaal wat centen en tijd heb ga ik een P1-eXtreme in elkaar knutselen (http://www.ax84.com), en dan moet dat ook wel tot het verleden behoren.

Weet iemand trouwens of die Dallas Arbiter reissue nu gewoon het originele schema gebruikt maar dan met Si transistoren? Ik heb ook eerst geprobeerd Si's in m'n fuzz te prikken, maar dat vond ik veel te kil klinken.

Phyrexian
15 november 2004, 17:35
Leuke reviews! Meer van dit!

Mijn ervaring is ook dat fuzz boxjes goed klinken op sommige amps en compleet shit op andere amps. Best is de clean zo ingesteld dat hij al een klein randje heeft...

youngcoby
15 november 2004, 19:22
Leuke reviews! Meer van dit!

+1

Mitch
15 november 2004, 22:58
Nou heb ik al 's een uitgebreid verslag gemaakt van de Big Tone Parametric Overdrive en onlangs van de Pigtronix Phaser Envelope, maar daar kwamen vrijwel geen reacties op. Ligt dat aan het feit dat het hier een multi-test betreft ? Want hier zitten zowel duurdere als godekopere pedalen tussen.
Als ik 't weet kan ik nog 's wat schrijven dat ik niet achteraf denk "tijdverspilling" :)

IndiepoprockJesse
15 november 2004, 23:25
Ach Seymour, niet getreurd, ik neem het iig zeer in waardering.. altijd goed als er iemand een keer op het forum zoekt naar die pedalen die jij hebt besproken, en dan kan lezen wat jouw bevindingen zijn..

Wellicht is het de manier waarop het geschreven is dat mensen dit leuk vinden, ik weet het niet.. maar ik zou zeggen, elke test wordt gewaardeerd en heeft altijd nut, ik zou ook zeggen, Cross post je review (dus ook op andere fora, en bijvoorbeeld harmony-central ofz)

Jesse//

youngcoby
15 november 2004, 23:30
Offtopic, maar misschien toch interessant:

Hey Paul, een recensie van een pedaaltje geven is nooit tijdverspilling: je hebt zelf een leuke ervaring erbij en je deelt dat gewoon. Is toch de bedoeling van een forum.
Maar inderdaad krijgen we hier een aantal pedalen naast elkaar (niettegenstaande het over verschillende soorten effecten gaat).
Misschien iets voor een reeks van recenties op te starten: bijvoorbeeld distortions tot 100 euro, distortions tussen 100 en 150 euro etc.
Ofwel een reeks van hetzelfde merk (de pedalen van Marshall, Fulltone etc).
Eventueel met een klein groepje bij elkaar komen: 1 Tele, 1 Strat en 1 LP bijvoorbeeld en een aantal pedaaltjes met 3 verschillende amps uitproberen ergens in een oefenruimte. Hier dan een verslagje van maken en hop: een hele database van ervaringen.

youngcoby
15 november 2004, 23:32
blijkbaar toch dubbel ....

Bluesbreaker
15 november 2004, 23:36
everman?

edit: nouja, zal voor velen wel niet fuzz genoeg zijn misschien, maar ik ben er dik tevreden mee

Phyrexian
16 november 2004, 10:22
Nou heb ik al 's een uitgebreid verslag gemaakt van de Big Tone Parametric Overdrive en onlangs van de Pigtronix Phaser Envelope, maar daar kwamen vrijwel geen reacties op. Ligt dat aan het feit dat het hier een multi-test betreft ? Want hier zitten zowel duurdere als godekopere pedalen tussen.
Als ik 't weet kan ik nog 's wat schrijven dat ik niet achteraf denk "tijdverspilling" :)

Ik heb die reviews toen wel gelezen hoor. Die Big Tone Parametric Overdrive staat sindsdien op m'n gas-list. :-D

Eerlijk gezegd vind'k die multi-reviews altijd interessant. Vergelijkingen met verwante pedalen zijn meestal héél boeiend. Wat mij betreft toch.

Antal
16 november 2004, 11:21
Nou heb ik al 's een uitgebreid verslag gemaakt van de Big Tone Parametric Overdrive en onlangs van de Pigtronix Phaser Envelope, maar daar kwamen vrijwel geen reacties op. Ligt dat aan het feit dat het hier een multi-test betreft ? Want hier zitten zowel duurdere als godekopere pedalen tussen.
Als ik 't weet kan ik nog 's wat schrijven dat ik niet achteraf denk "tijdverspilling" :)

Ik heb ze zeker wel gelezen hoor. Ik had verders niets zinnigs te vragen over deze 2. Hou het er dus maar op dat je volledig bent geweest :wink:

En iets toe te voegen had ik ook niet, want ik ken beide niet.

Fuhgawz
16 november 2004, 18:25
Nou heb ik al 's een uitgebreid verslag gemaakt van de Big Tone Parametric Overdrive en onlangs van de Pigtronix Phaser Envelope, maar daar kwamen vrijwel geen reacties op. Ligt dat aan het feit dat het hier een multi-test betreft ? Want hier zitten zowel duurdere als godekopere pedalen tussen.
Als ik 't weet kan ik nog 's wat schrijven dat ik niet achteraf denk "tijdverspilling" :)

Ik heb ze zeker wel gelezen hoor. Ik had verders niets zinnigs te vragen over deze 2. Hou het er dus maar op dat je volledig bent geweest :wink:

En iets toe te voegen had ik ook niet, want ik ken beide niet.

+1 Ik denk dat het vooral het probleem is dat niemand die pedalen echt kent.

Mitch
16 november 2004, 23:17
Oké ! Zal het jullie zeker niet onthouden als ik wat mafs heb (al ben ik niet meer van plan me op onverkend pedalengebied te gaan begeven binnenkort) maar ik zal zeker eens kijken of ik nog een aardige multi uit koker kan trekken. U hoort nog !

IndiepoprockJesse
17 november 2004, 22:06
Oké ! Zal het jullie zeker niet onthouden als ik wat mafs heb (al ben ik niet meer van plan me op onverkend pedalengebied te gaan begeven binnenkort) maar ik zal zeker eens kijken of ik nog een aardige multi uit koker kan trekken. U hoort nog !

we wachten in spanning af :D

Jesse//

kokteejl
17 november 2004, 23:40
Wie heeft hier eigenlijk een fuzz factory?

Robbert
18 november 2004, 00:32
Luca had er één. :D

Mitch
18 november 2004, 21:40
Onze bassist heeft er één. Daar een review van hebben ? Of kan ik gewoon zeggen dat ik het niks bijzonders vind :D

robzilla
18 november 2004, 22:33
Onze bassist heeft er één. Daar een review van hebben ? Of kan ik gewoon zeggen dat ik het niks bijzonders vind :D

Neem hem mee naar de pedalendag! Lijkt me eens leuk om te proberen..

Mitch
18 november 2004, 22:58
Dat kan ik wel vragen inderdaad. Goed plan.