PDA

View Full Version : Gitaar zonder potmeters en switch.... Kan dat ?



KingMick
13 november 2004, 23:39
Ik ben bezig een oude Ibanez RX nieuw leven in te blazen...

Ik wil een "minimalistische" gitaar ervan maken zonder single coils, switches en potmeter en ga alleen een EMG 81 gebruiken die ik dus rechtstreeks op de input van de gitaar wil aansluiten.
Er komt dus ook geen plaat op te zitten en de gaten van de huidige electronica worden opgevuld.

Het volume regel ik altijd met een expressiepedaal en de tone heb ik toch altijd helemaal open gedraaid...

Hier kan ik echter geen schema voor vinden...

Kan dit eigenlijk wel, of is er een goede reden waarom ik dit NIET zou moeten doen ?

H.Manback
14 november 2004, 01:07
Tsja, 't is jouw feestje :)

Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen, neem gewoon een schema van een gewone setup, vervang potmeters door de stand waarin je ze normaal zet (dus de weerstanden van pin tot pin er tussen hangen in plaats van de potmeter) en de switch dus weglaten en alleen de verbindingen maken die je wil hebben.

bert k
14 november 2004, 01:20
Schema? Weerstanden? Nee man, gewoon twee draadjes van het element aan de output jack solderen, klaar. Ik heb dat zelf ook wel gedaan. Geen probleem. Weerstanden verlagen je output, dat doe je al met je volumepedaal.
(Ik weet ff niet hoe dat met EMG 81 zit. Je moet natuurlijk wel het batterijtje ergens ertussen hangen)

hadv
16 november 2004, 00:05
bert k heeft gelijk
de tone-pot verwijderen/overslaan heeft merkbaar effect op je geluid, wordt helderder, al kan je dat weer verknallen met je volumepedaal. is die actief of passief ?

KingMick
16 november 2004, 11:38
Geen idee eigenlijk of het pedaal aktief of passief is...
Het is in ieder geval het pedaal op m'n Boss GT-6

Bedankt voor alle reaktie in ieder geval... Ik ga het gewoon proberen !

hadv
16 november 2004, 19:33
aktief, dan kun je je kwa geluid geen buil vallen