PDA

View Full Version : Hoger zetten van elementen?



nozem
30 mei 2002, 23:06
Wat gebeurt er als ik de elementen van mijn ouwe Squiertje helemaal omhoog draai, krijg ik dan een ander geluid en gaat dan eindelijk die irritante zoem eens weg als ik em hard en clean heb staan of maakt het allemaal niet zo veel uit hoe hoog die elementen staan?

Over dat zoem geluid kan ik misschien beter een apart topic openen want ik heb geen flauw idee wat ik hier aan kan doen, als ik mijn marshall op clean zet en ik draai em ver open dant maakt mijn gitaar echt een onwijs trillend/zoemend geluid.. Wat is hier tegen te doen, opnieuw laten afstellen ofzo?

sickpunk
31 mei 2002, 09:25
zoemen kan je voorkomen door je versterker... in een geaard stopcontact te doen........
en als jeje elementen omhoog draait verneuk jeje geluid waarschijnlijk

aadplagiaat
31 mei 2002, 12:15
Omdat je speciaal zegt dat je gitaar alleen zoemt bij (bijna) vol volume denk ik aan rondzingen. Dit heeft te maken met de feedback van je gitaarelementen en je speakergeluid. De combinatie volume-> afstand tot je versterker (speaker)-> gevoeligheid van je elementen zorgt er dan voor dat het geluid wat je versterker produceert opnieuw door je elementen (of gitaar) wordt opgevangen en versterkt en weer wordt opgevangen en daarmee is het cirkeltje rond.
Inderdaad kun je je afvragen of je elementen wel goed staan afgesteld. Moet je daarom je versterker zo hard zetten? Je elementen omhoogschroeven kan geen kwaad mits je het niet te gek maakt. Draai de schroeven b.v. niet zo vast dat ze afbreken of andere gekkigheid. Hou in de gaten of de balans in het volume van de hoge t.o.v. de bas snaren goed blijft. Verder opletten dat je geen "string-pull" krijgt. Dit is sustain verlies omdat je elementen de snaren magnetisch vast gaan houden.

Succes

jamar
31 mei 2002, 12:29
Op 2002-05-30 23:06, schreef nozem:
Wat gebeurt er als ik de elementen van mijn ouwe Squiertje helemaal omhoog draai, krijg ik dan een ander geluid en gaat dan eindelijk die irritante zoem eens weg als ik em hard en clean heb staan of maakt het allemaal niet zo veel uit hoe hoog die elementen staan?

Over dat zoem geluid kan ik misschien beter een apart topic openen want ik heb geen flauw idee wat ik hier aan kan doen, als ik mijn marshall op clean zet en ik draai em ver open dant maakt mijn gitaar echt een onwijs trillend/zoemend geluid.. Wat is hier tegen te doen, opnieuw laten afstellen ofzo?


Als op deze site (http://www.mrgearhead.com/) kijkt vind je de "standaard" afstellingen voor je Squier denk ik wel. Ben je ook op de hoogte dat enkelspoels elementen altijd brommen/zoemen de z.g. 60Hz Hum? Wat ik verder zou willen zeggen heeft Aadplagiaat al gezegd.
Succes.