PDA

View Full Version : niet meer beschikbaar



Slashhh
13 november 2004, 19:51
ik heb gemerkt dat klassieke muziek hier gewaardeerd word dus heb effe vandaag wat opgenomen.

laatste deel van een luit suite in re-mineur van Weiss (vriend van Bach).
ik had t destijds op gehoor geleerd (ik lees geen noten, hoewel ik muziektheorie bestudeer).
alle noten van t origineel zitten erin verwerkt en daarbij nog mijn eigen versieringen erbij gedaan.
tis voor de luit dus niet te spelen op gitaar met normale stemming.
3 snaren zijn anders gestemd zodat unison noten gespeeld kunnen worden (soms klinkt t als 2 gitaren maar tis er 1), en voor sommige basnoten moet je je duim gebruiken en een een andere toonsoort voor t geheel.

-gitaar van 10 euro rommelmarkt, ik heb m al 6 jaar, zelf gemodificeerd en ik vind m lekker warm en oud klinken, nek 2 keer al gebroken en gelijmd 8-)
-mic van 35 euro, een beetje hisssss, geen mixer maar direct pc.
-cool edit pro en daarna wavelab galm edit.

1ste take zoals altijd :)

c.hultermans
13 november 2004, 20:29
Prachtig gewoon!!!!!!

Dit soort gitaarwerk geeft me altijd t gevoel van; Heee Conrad pak die klassieke gitaar weer eens, veeg t stof er eens af en ga dit soort werk eens proberen te spelen!!!!

Maarja,

goed gedaan Slashhhhhhhhh


Grtz,

Conrad

Das Schaap
13 november 2004, 20:41
Wat schoonheidsfoutjes ja maar erg netjes, vooral voor 1 take.
Maar wat is de stemming van ene luit, wil ik ook wel mee kloten. :)
Mooi stuk, kende em al erg lang wist alleen niet van wie die was. :cool:

Slashhh
13 november 2004, 21:11
@ conrad...thnx voor zo'n compliment, gewoon afstoffen dat ding, de afwisseling is inspirerend, je word gewoon beter electrisch.

hey schaapje :lol: , ik stem m voor dit stukje van laag naar hoog C, F, C, G, A, D, ...een luit is anders gestemd!!!!
dus ik gebruik geen luit stemming.

tis een erg interessante stemming die ik zelf heb uitgewerkt, je kan er veel dingen mee uithalen, maar wel flink oefenen, uitdagend, want t gaat tegen je gitaristen-verstand in, vooral de middelste C,G,A

Picker
14 november 2004, 17:29
Prachtig. Ik zou haast niet geloven dat je dit voor een paar Eurotientjes klaarspeelt. Houden die gitaar!

Nogmaals mijn complimenten!

spanky_franky
14 november 2004, 18:00
zonder bladmuziek ingestudeerd? :o zeker lang mee bezig geweest dan!

erg goed gespeeld, en het blijkt maar weer: gitaar spelen HOEFT niet duur te zijn :lol:

keep it up!

Slashhh
14 november 2004, 18:20
@ Picker, tis een aparte gitaartje hoor, heeeeel warm en oud klinkt ie, en hij staat op t punt uit elkaar te vallen helaas :cry: ...maar zolang ik m kan pleisteren en lijmen hou ik m! ik zal kijken of ik n foto kan posten van t oude monstertje :evil:
thnx.

@spanky_franky, t op tab zetten kostte me destijds (4 jaar geleden) alles bijmekaar ±5 uur (verspreid over een paar dagen), en dan kan je t meteen spelen want je hebt t chirurgisch uit mekaar gehaald.
ik doe alles op gehoor sinds t begin en dan word t na een tijdje second nature.
bedankt!

t beste

Picker
14 november 2004, 19:05
Als ik jou was zou ik die gitaar even door een pro laten opknappen. Ik heb zelf een Washburn uit 1890 (zie http://www.eltjohaselhoff.com/1890_washburn.htm), ongelooflijk hoe 'droog' en luchtig die klinkt. Dat ding is in perfecte conditie, maar ik vond laatst (per toeval!!!) foto's van de gitaar op het internet, van voor de restauratie! Die viel dus ook helemaal uit elkaar! Kortom, een goede gitaar moet gewoon even opgeknapt worden!

ResNovae
15 november 2004, 11:38
Slashhh, ik kan dit zeker waarderen!
Technisch zit het goed in elkaar, die paar foutjes die erin zitten neem ik graag voor lief!

Heb je extra bas toegevoegd of ligt dit aan de opname?

delphiro
15 november 2004, 21:06
tja hoe moet ik het zeggen.. ik heb in ieder geval grote waardering voor je techniek want het klinkt (afgezien van de vele bas) prima en het is erg leuk om meer klassiek te horen :cool:

maar...

het is wel een ERG eigen interpretatie hoor :-D

Volgens mij is dit de Gigue uit Suite no. 2 (D majeur). Het 'echte' stuk moet strak gespeeld worden. Het is een 'gigue' en dus een dans en dus 'moet' het dansbaar zijn wat niet lukt als het ritme zo zweeft. In principe kan dit stuk ook goed gespeeld worden met enkel een naar D terug gestemde E snaar (houdt meteen zijn originele stemming) maar jouw stemming geeft wel meer een luitsfeer omdat die ook zulke mooie bassen hebben.

Ik vind het wel leuk om zo'n eigen interpretatie te horen al mag er af en toe wel wat snelheid uit (1'08-1'10 gaat mij veels te snel) en die slides aan het eind klinken mij veels te Rieu.. :-) Ook zit er wel erg veel verschil tussen de hoge tempo's en de uitgestreken akkoorden... (sorry voor deze zeikmodus)

Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar een strak gespeelde versie omdat die prachtige melodie dan beter uitkomt. Maar het kan ook zijn dat ik gewoon al te gewend ben aan de 'goede' Weiss. (ik speel zelf de bekende Passacaille en nog een stuk of 5 van zijn stukken en vind hem een geweldige componist, absoluut één van mijn favorieten!)

Wil je overigens de 'perfecte' Weiss horen dan moet je eens naar Hopkinson Smith luisteren. Dat is echt mijn favoriete vertolker van het Weiss repertoire (en eigenlijk ook de enige wereldberoemde luitspeler).

Hier een stukje van zijn CD (sterker nog.. jouw stukje als ik me niet vergis :-) ):
http://www.xstaze.nl/mp3/gigue_d_majeur.mp3

Mooi instrument zo'n luit.. als ik toch eens 9 levens had :roll:

Slashhh
15 november 2004, 21:22
sorry dat ik reageer, t mag eigenlijk niet maar DAT IS EEN ANDERE STUK, weet ik 100% zeker.
...ik heb t namelijk van cd geleerd en daar stond echt op Silvius Leopald Weiss, suite voor luit in re mineur :wink:
ik post nu effe de een na laatste deel van dat stuk zodat je m makkelijker kan opzoeken...tis wel weer first take en kon beter maar ik kan nu nniet opnemen vandaar:



weiss heeft veel stukjes die op mekaar lijken en dat kwam omdat in die tijd t gewoon was dat je een eigen thema nam en er iets anders van maakte, en dan t oude nooit meer speelde en de nieuwe wel :D

teveel bas komt door de gitaar, hij valt uit mekaar maar ik vind m lekker klinken, smaakverschil :P maar ook omdat ie in C is gestemd met zoals je boven in een post ziet een aparte stemming.
en ik speel altijd op mijn eigen manier, daarom ben ik muzikant :wink:

ik waardeer je input, ik wil altijd eerlijk weten wat voor soort indruk t maakt op mensen, dus bedankt! 8-)

delphiro
15 november 2004, 21:44
het zou best een ander stuk kunnen zijn maar het lijkt er erg veel op (en re = D dus ook dat klopt).. Maar inderdaad, Weiss stukken uit elkaar houden is een kunst :D

Dat stuk wat je net plaatste (en weer erg goed klinkt) is volgens mij niet het einde van een suite. Het klinkt als een prelude... mooi, rustig en gedragen en de voorbode voor meer en een eindstuk in die tijd bij Bach of Weiss was altijd een snel en pittig stuk (gigue dus vaak). Ik kan me niet voorstellen dat dit een 'eindstuk' was. Overigens ken ik dit stuk dus echt niet.. ik ben benieuwd of je de CD nog kunt achterhalen want ik wil 'm wel eens horen!

*edit* neem 't stukje mee op m'n mp3 speler naar mijn leraar.. die is Weiss expert (en heeft ook erg veel CD's) Het is overigens wel een bijzonder lief en mooi stukje, die moet ik ook gaan oefenen!

Slashhh
15 november 2004, 22:08
dat laatste stukje dat ik erop heb gezet is de een na laatste deel, en dan volgt dat snelle stukje die ik als eerste heb geplaatst als finale zeg maar :wink:

succes!

delphiro
16 november 2004, 08:43
..het wordt tijd voor een cursus goed lezen voor me :roll: sorry!

Slashhh
16 november 2004, 11:31
:-D :-D :-D :wink:

delphiro
16 november 2004, 19:26
gevonden! :-D

Het is suite no. 5 en niet no. 2 zoals ik dacht. Deze (overigens geweldige) site:
http://perso.wanadoo.fr/jdf.luth/index.html
heeft vrijwel alle bladmuziek van Weiss en daar vond ik 'Le manuscrit de Dresde' en daarvan suite 5 (en dan weer het tweede menuet en de gigue)

Overigens alle respect voor dat menuet! Als je de bladmuziek ziet is er geen versiering te vinden en in jouw herhaling versier je alles wat los en vast zit op een Weisswaardige manier.. erg mooi en knap want op klassiek zijn die trillers en andere ongein nog niet zo makkelijk.

Slashhh
16 november 2004, 20:13
echt hartstikke bedankt voor je woorden, doen me goed!...vooral vergeleken met die van de "shredders" :-D
ik "versier" altijd en ik weet dat meestal mensen t niet gepast vinden maar ik volg mn intuitie :)

en cool dat je zo'n site vind waar t allemaal opstaat...ik lees geen noten en doe alles op gehoor :razz: maar gelukkig is er ook een tab vorm, hoewel anders genoteerd dan normale tab maar ook daarvoor dank!

t beste

VHsologitarist
16 november 2004, 23:21
Zozo dit klinkt lekker (vind echt knap hoe je die versieringen er allemaal bij verzint).
Klinkt echt virtuoos (zal ook s vaker naar Weiss luisteren, was nog helemaal niet bekend bij me bevalt me prima)
bedankt voor het genot :-D


groetjes
fer

Slashhh
16 november 2004, 23:46
bedankt fer! :wink:

weiss is niet makkelijk maar ook niet t moeilijkst, je word er melodischer door heb ik gemerkt in je gitaarstijl, net als vivaldi je "harmonischer" en "spiritueler" laat klinken.
van paganini word je "virtuozer" om maar dat woordje te gebruiken maar ook expressiever/lyrischer.
van beethoven leer je structuur en enorme kracht, terwijl bach je dramatische kant belicht...tis een prachtige muzikale reis dat je maakt en waar je echt iets aan hebt, je groeit in je eigen stijl.

ik wacht eigenlijk op een interpretatie van jouw van eruption, want dat is een solo van van halen da ik kan waarderen, een beetje neo-classical een beetje blues 8-) ...gewoon fuzz op 100% en extra bas :-D

t beste

VHsologitarist
17 november 2004, 07:35
Eruption zou ik best s willen uitzoeken alleen is de backingtrack daarvan moeilijk te vinden (alleen gitaar klinkt ook zo iel)
Ik denk overigens ook dat je bij componisten van vroeger niet in hokjes moet gaan denken dat je bij de een melodischer wordt enz.
Neem bach (werd vroeger als muzikaal prediker gezien) en schreef zijn mukiek maar was niet altijd dramatisch. (ik kijk daar althans anders naar).
Maar ik zal mn best doen om iets te verzinnen op eruption.
groetjes
fer

Slashhh
17 november 2004, 10:55
check dit, misschien ken je m al maar cool om nog een keer te zien:

http://www.bobbyyang.com/video/750kb.htm

:-D

AcousticFreak
17 november 2004, 11:15
Mooie spanningsopbouw steeds :) En dat einde.. das altijd het mooist om te spelen vind ik zelf :lol:

Ben nu zelf bezig met een simpel klinkend stuk dat onwijs moeilijk te spelen is.. Hoe zit dat met deze?

greetz
Sjors

Slashhh
17 november 2004, 14:22
hey sjors,

datgene wat je in de eerste post hoort is vrij pittig, vooral omdat ik een niet-conventioneel stemming gebruik wat ik zelf heb uitgewerkt nl C F C G A D, van laag naar hoog...je moet t spelen met grepen dat je nog nooit hebt gepakt :)
in een wat andere stemming zo t ook mogelijk zijn te spelen maar dan zal je t niet kunnen laten klinken als 2 gitaren, wat op sommige momenten nodig is als effect....tenzij je hoger wil stemmen en 2 snaren anders stemt, maar dat klinkt te iel imo...i want bass!

dat langzame tweede stukje (onderaan pagina 1, wat een stukje is dat origineel voor deze snelle komt) is wat makkelijker met stemming C F C F A D, van laag naar hoog....maar nog steeds een aantal grepen dat je nog nooit hebt gespeeld en aan moet wennen.
deze moet te leren zijn voor je en t is echt mooi om te spelen ook.

al met al uitdagend maar te doen, een stuk van paganini of beethoven laat je meer zweten :razz:

t beste

delphiro
17 november 2004, 21:09
een stuk van paganini of beethoven laat je meer zweten
Pagannini is volkomen prut (netjes he! :D ) voor de gitaar. Een gitaar is geen viool en zit fysiek gewoon anders in elkaar. Ik ben ooit zo stom geweest om de bladmuziek voor de 24 Capricen (bewerkt voor gitaar) te kopen maar zelfs een virtuoos als Eliot Fisk slaagt er niet in om die stukken overtuigend te brengen. Eigenlijk vind ik ze muzikaal ook niet bijster interessant.. het was gewoon een Yngwie uit een andere eeuw. De capricen kunnen nog wel dienst doen als etudes maar dat is dan ook alles. De virtuositeit van de viooluitvoeringen is gewoonweg niet te evenaren tenzij je je gitaar laat krimpen en op je schouder legt en je nagels / plectrum verruilt voor een stijkstok.

Beethoven voor de gitaar is altijd de standaard rommel van piano bewerkt voor gitaar. Ook een onzinnige bezigheid tenzij je er een duet of meer van maakt. Ik snap nooit zo waarom mensen dat voor gitaar willen vertalen. Er zijn zoveel pure en goede gitaarcomponisten.. Assad of Rodrigo.. dat is pas echt gitaarzweetwerk!

Ik ben nu bezig met het laatste deel uit de Aquarelle suite van Sergio Assad.. man man.. dat iemand dat kan spelen. Je pink speelt bijna de hoofdrol in het stuk en er is geen rust (en dan is er een Engelsman (Graham Anthony Devine) die nog twee jaar jonger is dan ik die het stuk met een tempo speelt.. gigantisch! dat is echt virtuoos)

moet je luisteren (en vooral na 0'43).. dit is pas moeilijk en puur gitaar (ok, en wellicht een beetje modern als je dit soort muziek nog niet gehoord hebt) geweldig stuk vind ik dit.. net als je denkt hoe modern kan het komt er op een prachtig thema op 2'20.. geweldig! Ik speel het nu voor 2/3 op metronoom 60 en het moet naar >120.. :o Een levenswerk dus.

http://www.xstaze.nl/mp3/11_aquarelle_preludio_e_toccatina_(assad).mp3

JvD.
17 november 2004, 21:26
geweldig..

Slashhh
17 november 2004, 22:26
kijk delphiro, paganini moet je ook op de electrische gitaar spelen...dat snap je toch wel?
op klassieke gitaar zijn er weinig stukken van hem waar t beste naar boven komt drijven, t klinkt dan te droog, zie fisk.
en waarom beethoven willen spelen?...retorische vraag lijkt mij maar tis omdat hij gewoon de beste is.
ik arrangeer wat stukken van hem voor meerdere gitaren (soms 8 versch. gitaren) incl 2 delen uit zn 5de symfonie en voordat je t hebt gehoord kan je t niet afkraken lijkt mij :)
montschein sonata klinkt prachtig op 1 gitaar als je t laag stemt, vergeet segovia die speelde t vrij droog en hij skipt minstens 11 noten.

de gitaristen/gitarist-componisten die je net noemt vind ik teveel OLEEEE gehalte hebben, kitsch dus :-D
als er teveel spaanse of "moderne" invloeden in te horen zijn begint t sesamstraat muziek te worden voor mij, hoe technisch moeilijk t ook is :wink: ...mijn smaak verschilt duidelijk van de jouwe.

de technisch meest bekwame akoestische gitaristen zijn de flamenco "ole"-gitaristen en de hillbillie cowboys op hun stalen snaren, niemand met een goed oor ervoor kan dat ontkennen MAARRRR dat zegt niet dat de geluiden die daaruit vloeien iets waard zijn IMHO.
...net als dat stukje moderne klassieke/jazzy/flamenco muziek dat je hebt gepost (netjes he! :-D )
ik voel absoluut niets bij dat stukje muziek, behalve "wanneer houdt dat gefrustreerde gepingel op..." 8-)

t beste

Luc-O
17 november 2004, 22:41
MAARRRR dat zegt niet dat de geluiden die daaruit vloeien iets waard zijn IMHO.
...net als dat stukje moderne klassieke/jazzy/flamenco muziek dat je hebt gepost (netjes he! :-D )
ik voel absoluut niets bij dat stukje muziek, behalve "wanneer houdt dat gefrustreerde gepingel op..." 8-)

Tjongejongejonge zeg nou eens eerlijk: vind je het nu nog steeds gek dat je gebashed word??? Dit is gewoon een hele vervelende manier van mensen bejegenen en dan nog zo'n smiley met een zonnebril op het laatst... tssss. Ik heb voor jouw manier van met mensen omgaan echt geen goed woord over. Je bent gewoon een irritant ventje met een hoop blabla.

Slashhh
17 november 2004, 22:47
jaaja ik weet t, ik mag mijn mening niet uiten, terwijl anderen mij of de muziek dat ik mooi vond door de grond halen?

sounds fair!

8-)

Luc-O
17 november 2004, 22:51
Het verschil is dat jij het op een zeer ongenuanceerde, bijna kwetsende manier doet. Maar dat heb je blijkbaar zelf helemaal niet door of je voelt je gewoon heel snel aangevallen. Ik bedoel, wat is de reden om delphiro's muziek ineens 'gefrustreerd gepingel' te noemen?

Slashhh
17 november 2004, 23:41
Het verschil is dat jij het op een zeer ongenuanceerde, bijna kwetsende manier doet. Maar dat heb je blijkbaar zelf helemaal niet door of je voelt je gewoon heel snel aangevallen. Ik bedoel, wat is de reden om delphiro's muziek ineens 'gefrustreerd gepingel' te noemen?

hij vond mijn muziek "pruts"...lees eens goed meneer, vind je dat genuanceerd?

...NEEM MIJ NIET SERIEUS...doe ik ook niet :-D
en dit soort muziek vind ik gefrustreerd pingelen, er word niets gezegd of echt gespeeld alleen gekakeld...MIJN MENING.
wat zijn mensen toch makkelijk over de pis te krijgen zeg :-D
je hebt ook in een andere post gezegd hoe je over mijn gitaarspel dacht op een ongenuanceerde manier...al vergeten?

anyway. als wat ik doe je niet bevalt (en ik weet dat bijna iedereen zo drover denkt...) wat doe je dan in mijn thread?
zelfde geld voor delphiro...wat heeft t voor nut om naar mijn thread te komen en te zeggen dat als ik paganini speel, t "pruts" is zonder mij ooit paganini te hebben horen spelen?

en dan ben ik de boef :roll:

AcousticFreak
17 november 2004, 23:49
ik ga me hier maar buiten houden :roll:

Slashhh
17 november 2004, 23:53
ik ga me hier maar buiten houden :roll:

gewoon meedoen, is lachuh om deze "shredders" :roll: te zien janken als je maar iets in hun richting zegt...nemen zichzelf te serieus en ik lach me weer kapot luc want WEER trap je erin 8-)

VHsologitarist
18 november 2004, 00:38
een stuk van paganini of beethoven laat je meer zweten
Pagannini is volkomen prut (netjes he! :D ) voor de gitaar. Een gitaar is geen viool en zit fysiek gewoon anders in elkaar. Ik ben ooit zo stom geweest om de bladmuziek voor de 24 Capricen (bewerkt voor gitaar) te kopen maar zelfs een virtuoos als Eliot Fisk slaagt er niet in om die stukken overtuigend te brengen. Eigenlijk vind ik ze muzikaal ook niet bijster interessant.. het was gewoon een Yngwie uit een andere eeuw. De capricen kunnen nog wel dienst doen als etudes maar dat is dan ook alles. De virtuositeit van de viooluitvoeringen is gewoonweg niet te evenaren tenzij je je gitaar laat krimpen en op je schouder legt en je nagels / plectrum verruilt voor een stijkstok.

Beethoven voor de gitaar is altijd de standaard rommel van piano bewerkt voor gitaar. Ook een onzinnige bezigheid tenzij je er een duet of meer van maakt. Ik snap nooit zo waarom mensen dat voor gitaar willen vertalen. Er zijn zoveel pure en goede gitaarcomponisten.. Assad of Rodrigo.. dat is pas echt gitaarzweetwerk!

Ik ben nu bezig met het laatste deel uit de Aquarelle suite van Sergio Assad.. man man.. dat iemand dat kan spelen. Je pink speelt bijna de hoofdrol in het stuk en er is geen rust (en dan is er een Engelsman (Graham Anthony Devine) die nog twee jaar jonger is dan ik die het stuk met een tempo speelt.. gigantisch! dat is echt virtuoos)

moet je luisteren (en vooral na 0'43).. dit is pas moeilijk en puur gitaar (ok, en wellicht een beetje modern als je dit soort muziek nog niet gehoord hebt) geweldig stuk vind ik dit.. net als je denkt hoe modern kan het komt er op een prachtig thema op 2'20.. geweldig! Ik speel het nu voor 2/3 op metronoom 60 en het moet naar >120.. :o Een levenswerk dus.

http://www.xstaze.nl/mp3/11_aquarelle_preludio_e_toccatina_(assad).mp3



Zo dit had ik nu eigenlijk niet verwacht van een man als jij eerlijk gezegd (heb je manuel barrueco's versie gehoord van 24 capriche????)
Oke het is inderdaad geen viool maar als ik het barrueco hoor spelen dan klinkt het echt als een dijk. En jawel hij kan die virtuositeit wel aan (ik neem aan dat je zijn versie nooit gehoord hebt als ik je quote lees).

groetjes
ferry

VHsologitarist
18 november 2004, 00:54
ik heb m ff tijdelijk hier neergezet zodat als je m nog niet heb beluisterd nu kunt beluisteren.
De Caprice op 1 No. 24 van Manuel Barrueco
http://members.home.nl/ferrybrouwer/barrueco.mp3

groetjes
ferry

Slashhh
18 november 2004, 01:49
das strak gespeeld :)

hij laat wel wat noten weg, en de arpeggios zijn ook niet kompleet maar dat heeft met de klassieke gitaar zelf te maken, ik kan ze wel op de elektrische spelen nl., ook door zeg maar op de humbuckers te "fretten", gespeeld op de snelheid van de interpretatie van violist itzhak perlman.

*denkt terug aan zn electrische gitaar en pinkt een traantje weg*

t beste

delphiro
18 november 2004, 09:00
zo he.. wat een emoties :-)

ik voel me niet aangevallen hoor en het was ook niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen ik heb alleen een beetje (te) ongenuanceed gezegd wat ik van die muziek vind (dat is mij helaas nogal eigen).

Beethoven heeft prachtige dingen geschreven maar het is gewoon vrijwel niet voor gitaar te bewerken (met z'n 3,5 octaven tegen de 8 van de piano en 5 tegen 10 vingers om maar te zwijgen over een orkest vs een aantal gitaren!). Veelal zonde van de moeite al heb je er gelijk in dat ik eerst zou moeten luisteren maar ik heb er al flink wat gehoord en ik ben er nog nooit van onder de indruk geraakt dat ik nu al (een wellicht voorbarige) conclusie trek (zeker als het Beethovens 5de betreft.. dat is pompeus!)

Die versie van Barrueco kende ik niet.. heeft ie ze allemaal opgenomen - dat is een flinke prestatie. Toch blijf ik erbij dat dit niet de waarde heeft die de vioolversies hebben. Het is niet dat ik het niet knap vind of zo (Barrueco heeft volgens mij de mooiste Bach CD's gemaakt) maar er zijn volgens mij stukken die het bewerken niet waard zijn omdat je dan de sfeer van het origineel compleet weghaalt en een 'leuk luisterstukje' achterlaat. Een slap aftreksel dus.

dit vind ik dan ook veel mooier.. het instrument is er gewoon voor bedoeld:
http://www.xstaze.nl/mp3/caprice_no._24_in_a_minor.mp3

Er zijn zat stukken waar de bewerking wel lukt zoals de viool sonata's van Bach (alhoewel ik die prelude en togatta uit de orgelwerken weer vreselijk vervelend op gitaar vind klinken). Ook het prachtige Aqua e Vino van Gismonti (van piano voor duo gitaar bewerkt door de Assads) is prachtig gelukt. Het kan wel maar de gitaar heeft zijn beperkingen en er zijn mensen die doorschieten en de 'pompeuzere' componisten (die de orkestmogelijkheden compleet uitbuiten) als Beethoven of Tsjaikovsky zijn in mijn ogen niet voor gitaar te bewerken. Wat te denken van de bewerkingen van Yamashita.. 'pictures at an exhibition' is nog gelukt maar daarna slaat ie compleet door door stukken van Dvorak en Stravinsky (en ook Beethoven!) voor twee gitaren te bewerken. Ik heb de CD's gehoord (ze zijn haast niet te krijgen maar zoals eerder gezegd mijn leraar heeft een indrukwekkende collectie :-) maar die muziek is echt waardeloos.. 1 gitaar strumt een beetje akkoorden en de tweede speelt krampachtig de herkenbare melodie. In principe ongelovelijk virtuoos wat die man uit zijn gitaar haalt maar het slaat de plank compleet mis.

Ik heb dus meer op met pure gitaarcomponisten als Rodrigo, Ponce en Assad. Die kennen de beperkingen van de gitaar en weten het uiterste uit het instrument te halen en muzikaal te blijven.

Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat dat stuk van Assad op de zenuwen werkt. Mijn vriendin vind het ook niks. Ik vind het prachtig omdat het virtuoos is en er hele mooie melodielijnen in zitten. De gehele suite bevat ook het prachtige Valseana (ooit een keer opgenomen hier). Mooie contrasten en ik denk dat je het meer gaat waarderen als je meer naar dit soort muziek gaat luisteren (Dyens / Frank Martin / Carlevaro etc).

Maar nog wel mijn welgemeende excuses als ik in mijn commentaar uit de bocht vloog.

Bouke
18 november 2004, 09:05
een stuk van paganini of beethoven laat je meer zweten
Pagannini is volkomen prut (netjes he! :D ) voor de gitaar. Een gitaar is geen viool en zit fysiek gewoon anders in elkaar. Ik ben ooit zo stom geweest om de bladmuziek voor de 24 Capricen (bewerkt voor gitaar) te kopen maar zelfs een virtuoos als Eliot Fisk slaagt er niet in om die stukken overtuigend te brengen. Eigenlijk vind ik ze muzikaal ook niet bijster interessant.. het was gewoon een Yngwie uit een andere eeuw. De capricen kunnen nog wel dienst doen als etudes maar dat is dan ook alles. De virtuositeit van de viooluitvoeringen is gewoonweg niet te evenaren tenzij je je gitaar laat krimpen en op je schouder legt en je nagels / plectrum verruilt voor een stijkstok.

Beethoven voor de gitaar is altijd de standaard rommel van piano bewerkt voor gitaar. Ook een onzinnige bezigheid tenzij je er een duet of meer van maakt. Ik snap nooit zo waarom mensen dat voor gitaar willen vertalen. Er zijn zoveel pure en goede gitaarcomponisten.. Assad of Rodrigo.. dat is pas echt gitaarzweetwerk!

Ik ben nu bezig met het laatste deel uit de Aquarelle suite van Sergio Assad.. man man.. dat iemand dat kan spelen. Je pink speelt bijna de hoofdrol in het stuk en er is geen rust (en dan is er een Engelsman (Graham Anthony Devine) die nog twee jaar jonger is dan ik die het stuk met een tempo speelt.. gigantisch! dat is echt virtuoos)

moet je luisteren (en vooral na 0'43).. dit is pas moeilijk en puur gitaar (ok, en wellicht een beetje modern als je dit soort muziek nog niet gehoord hebt) geweldig stuk vind ik dit.. net als je denkt hoe modern kan het komt er op een prachtig thema op 2'20.. geweldig! Ik speel het nu voor 2/3 op metronoom 60 en het moet naar >120.. :o Een levenswerk dus.

http://www.xstaze.nl/mp3/11_aquarelle_preludio_e_toccatina_(assad).mp3

Hey Delphiro,

Dit is een mooi stuk man, zelfs op deze snelheid, moet 'ie echt sneller? Dit is erg lekker zo hoor, mooi duidelijk. Prachtig!

Bouke

Bouke
18 november 2004, 09:08
Of heb ik ht gewoon verkeerd begrepen en bij jij dit niet :???: Nou ja, what ever, mooi muziekje :D

Bouke

delphiro
18 november 2004, 09:11
Bouke. als ik dat was dan was ik ineens 200% beter geworden :-D

Dit is Anthony Graham Devine.. een Engelsman met een virtuoze techniek en hij speelt dit stuk eigenlijk een tikkie te snel.. ik denk dat hij het te makkelijk vond :-)

Overigens een naam om te onthouden want die man is briljant!

Bouke
18 november 2004, 09:59
Hehehe, ik had de eerste reactie getypt en toen nog eens gelezen en toen dacht ik al dat ik er naast zat :D

Maar inderdaad erg mooi, heb je nog meer links naar deze meneer?

Bouke

delphiro
18 november 2004, 10:27
nog eentje dan :-)

Dit is een zeer bekend Brazeliaans liedje en (succesvol :-) ) bewerkt voor gitaar solo. Overigens wel een heel andere sfeer dan dat nummer van Assad :-D

http://www.xstaze.nl/mp3/garoto_de_ipanema.mp3

(het is trouwens Graham Anthony Devine.. ik schreef het in de verkeerde volgorde)

De complete CD kost slechts een euro of 8 en is beschikbaar bij het Naxos label. ( Graham Anthony Devine - Guitar Music from Brazil - Naxos 8.557295 ) Ik liep er toevallig tegenaan bij Broekmans en Van Poppel maar de populaire zaken (Free Record Shop e.d.) willen ook wel eens een aantal Cd's van dit label hebben en anders is ie vast wel online te bestellen. Er staat heel veel mooie en originele muziek op en ik zou je (als je dit ook een mooi nummer vindt) zeker aanraden de CD te kopen.

Bouke
18 november 2004, 11:00
Hey thanks delphiro! Ik zal me er eens in gaan verdiepen, 't klinkt allemaal zo mooi wat hier gepost wordt.

Bedenk ik me ineens dat ik nog niet eens op de stukkies van Slashhh heb gereageerd. Al lang gedownload en al vaak afgespeeld, maar nog niet eens m'n bewondering voor dit spel opgeschreven. Erg mooi hoor! Het klinkt erg lekker en goed gespeeld. Ik ben geen expert op dit gebied dus foutjes hoor ik niet echt, Voor mij klinkt het erg relaxed, misschien wat veel galm, maar dat zou er bij kunnen horen.

@ Slashhhh: Als je nu eens net zo subtiel ging posten als dat je speelt kunnen we misschien de vrede op dit forum ook nog een beetje bewaren :D, het zou jammer zijn als kwalitatief goede gitaristen worden uitgekotst om de verkeerde redenen. Een beetje respect voor elkaar (en dat geldt voor alle partijen in deze) is wel op z'n plaats. En als er dan toch zonodig heen en weer geflamed moet worden, doe dat dan in 'Off Topic' zodat niet iedereen er steeds weer van hoeft mee te genieten. En deze oproep geldt dus niet alleen voor Slashhhhhh... Nou doe ik helaas zelf ook mee aan dit geouwehoer, maar ik zal er verder geen woorden aan vuil maken.

Bouke

Negative K3 fan
18 november 2004, 11:03
http://www.xstaze.nl/mp3/caprice_no._24_in_a_minor.mp3


jammer van de opname, vind dan de gitaar versie wat leuker klinken al is daar wel het 1 en ander weggelaten.

weet je wie ik pas irritant vindt in dit topic, luc-o, heeft zich nergens in gemengd, maar zodra er iemand begint over gefrustreerd gepingel spring hij hoog en laag om te ouwehoern.

VHsologitarist
18 november 2004, 11:23
Laten we elkaar niets verwijten (schiet je allemaal niets mee op).
Delhpiro nu ik die viool versie gehoord heb vind ik die ook stukken mooier. (alleen minder strak gespeeld).
Sommige stukken zijn inderdaad niet voor de gitaar (dit geld trouwens ook voor de chaconne van bach). Ook hier worden veel noten weggelaten maar het resultaat op de gitaar (weer barrueco) vind ik oorverbluffend. Kan ook niet zeggen welke ik nu het mooiste vind de viool of gitaar versie.

groetjes
fer

Bouke
18 november 2004, 11:37
Hey,

Die Bobby Yang is ook leuk (gave site trouwens). Moderne violen, gaaf!

Bouke

Slashhh
18 november 2004, 14:20
dit vind ik dan ook veel mooier.. het instrument is er gewoon voor bedoeld:
http://www.xstaze.nl/mp3/caprice_no._24_in_a_minor.mp3

Maar nog wel mijn welgemeende excuses als ik in mijn commentaar uit de bocht vloog.

die is van yehudi menuhin, en die gast speelt t vals op sommige plekken :-D ...dat hoor je toch wel neem ik aan, hoewel hij werd gezien als de beste v/d 20ste eeuw :???: en deze versie is technisch echt niet beter dan die van barrueco op gitaar :)
check deze veel betere versie van itzhak perlman 3 decenia geleden:

http://members.home.nl/perfectstranger/24%20-%20artist%20-%20track%2024.mp3

ik wou dat ik mn electr gitaar nog had, kon ik je effe laten horen dat de 24ste daarop ook viool-waardig kan klinken, imho zelfs expressiever en virtuozer klinkt (ja noem me maar arrogant :razz: )...niet gespeeld op een metal manier!
gewoon solo gitaar 8-)

en nooit je excuses aanbieden, je zegt wat je denkt gewoon zo houden, maar wel inhoudelijk reageren op de reactie drop, niet omdat t leuk is maar dan leer je over jezelf (unlike others!) en dat heb je gedaan dus, case closed :wink:
als mensen mij beledigen ben ik nooit onder de indruk, maar dan wil ik WEL zien hoe ZIJZELF reageren als zo'n soort commentaar hun kant op komt :wink:

@bouke, bedankt, vandaag knal ik er effe een improvisatie erop, in een nieuwe thread, enjoy music.

Gert-Jan
19 november 2004, 21:56
Bye bye