PDA

View Full Version : Gehoor trainen



Ron4ld
13 november 2004, 18:20
Ik hoor meerdere mensen zeggen in hun antwoorden van probeer vooral op gehoor te luisteren en minder van de noten / tabs te lezen. Ik ben een beginnend gitarist (heb zo'n 15 lessen (spaans (klassiek) achter de rug) en ik vroeg me af hoe ik als beginnner daarop kan oefenen (op het leren horen). Ik denk hoe eerder hoe beter, zodat je er ingroeid zeg maar..of is dat een verkeerde benadering? Alvast bedankt voor je antwoord

groetjes,

Ronald

Slashhh
13 november 2004, 20:02
t beste is meteen dr mee beginnen en daarbij muziektheorie bestuderen, akkoorden, melodie, harmonie, toonschalen etc want dat heb je nodig als je echt op niveau wil spelen EN je zal makkelijker meespelen met wat je hoort want iedereen volgt dezelfde regels 8)
gewoon naar je favoriete albums luisteren en wat akkoorden meeslaan is al een goed begin.
naderhand de melodies, baslijnen en solos 8-)

je zal ook wel gemerkt hebben dat t spelen van spul op papier zo saaaai is als wat EN je traint je gehoor gewoon niet :evil:
van meespelen met betere muzikanten leer je ook veel, want...je MOET luisteren :wink: en dus ontwikkeld je gehoor, en vele andere dingen volgen.

succes en vooral veel plezier.

sneez0r
13 november 2004, 23:13
Lezen van papier loont ook wel. Ten eerste zal je het gewoon nodig hebben, en ten tweede zie je het verband tussen noten eerder, of dat nou melodisch of harmonisch is. Ik denk niet dat je echt muziektheorie kan bestuderen zonder notenschrift te lezen.

Een goede manier om je gehoor te ontwikkelen (eigenlijk kan je het beter 'leren luisteren' noemen) is (inderdaad) transcripties maken van muziek. Zet een CD op, en probeer mee te spelen en de muziek te noteren op papier. Het doel is om na verloop van tijd alle ritmes, intervallen en akkoorden te herkennen. Dan heb je eigenlijk niet eens een instrument nodig om te transcriberen. Misschien bereik je die vaardigheid nooit - dat geeft niet.
Probeer niet alleen mee te spelen. Dat is wel leuk, maar door het op te schrijven dwing je jezelf nauwkeurig over de ritmes na te denken en ook over hoe het geheel harmonisch en melodisch werkt.

[Vreemd eigenlijk dat de tweede s van trans-scribere samengetrokken is.]

Das Schaap
13 november 2004, 23:49
Ear Pro 4 8-)
In combinatie met gewoon nummers uitzoeken. En dingen van papier kunnen meespelen is juist goed, wou dat ik het nog in 1x vloeiend kon. :(
Je kan dan alles gewoon gelijk spelen. Hoewel sommigen dat met gehoor ook kunnen is dat toch wat moeilijker lijkt me zo. :roll:

sneez0r
14 november 2004, 12:18
O ja, GNU Solfege is ook een programma dat daarvoor geschikt is.

http://www.solfege.org/

Daevren
14 november 2004, 15:11
Earmaster Pro 4 goed zo :)

Verder heb je ook nog Auralia.

Earmaster Pro vind ik persoonlijk het fijnst.

savecracker85
14 november 2004, 21:07
ja earmaster heb ik ook..en werkt goed (voor zover ik het gebruik dan ;) )

Ron4ld
15 november 2004, 15:44
Ik heb de antwoorden zorgvuldig doorgelezen...Alvast bedankt !, maar ik heb toch nog een paar vraagjes

Ik de demos gedownload van de verschillende luister-programma's en heb ze geprobeerd en ik vond Earmaster Pro toch wel het fijnst tot nu toe. Maar als ik het nu in de praktijk wil brengen. ik bedoel als ik een echt nummer wil ontleden...moet ik dan niet weten wat de grondtoon ( ?) is ofzoiets zodat ik niet verloren raak in al die akkoord en toon-mogelijkheden? wat dat zijn er nogal wat :O. Hoe ontdek ik dat , ik dacht gelezen dat het te maken heeft met de eerste toon die gespeeld wordt of waarmee je eindigd ofzoiets? help :-D Met andere woorden heb je bepaalde grenzen waar je tussen kan zoeken en hoe ontdek je die? Mischien dat ik in de verkeerde richting denk :O

Alvast bedankt voor je antwoord

Groetjes,

Ronald

Negative K3 fan
15 november 2004, 15:59
www.good-ear.com

sneez0r
15 november 2004, 17:10
[...]
Ik wil het graag uitleggen, maar ik weet niet hoeveel theoriekennis je al hebt. Begrijp je het concept van toonladders al?

Ron4ld
15 november 2004, 19:05
Hey ,

Bedankt. Mijn theoretische kennis is nog niet echt veel, ik kan enkele noten lezen in de 1e positie en begin nu eigenlijk muziek te spelen in de 1e en 2e positie, ik weet de functie van # en b, dus sommige dingen begrijp ik wel. maar voor de rest weinig. Ik weet wat er met een interval bedoeld word., ik moet er mischien bij zeggen dat ik op het moment alleen fingerpicking leer , dus ik denk zelf al dat ik akkoorden erbij moet gaan leren. Komt mischien een beetje vreemd over ofzo :-?

Als je me er iets kan over uit leggen graag, maar ik kan me voorstellen dat het teveel is om uit te leggen en dat ik eigenlijk me eerst moet concentreren op het theoretische gedeelte en daarna pas moet beginnen met het echt leren luisteren.

Alvast bedankt voor je hulp!

Groetjes,

Ronald

sneez0r
15 november 2004, 19:49
Ik zal wel even kort iets uitleggen. Je leraar kan je vast verder op weg helpen, bovendien zijn er duizenden boeken en sites over muziektheorie geschreven.

De mensheid heeft over de eeuwen een toonsysteem met twaalf tonen ontwikkeld. Dat vinden we nou eenmaal aangenaam.

Daaruit zijn meerdere groepen tonen te onderscheiden die samen een consistent geheel vormen. Die groepen zou je toonladders kunnen noemen.
Van belang zijn nu even twee types: majeur- en mineur toonladders. Allebei bestaan ze uit zeven tonen. Er zijn ook toonladders met meer of minder tonen.

(Als we het over hele en halve tonen hebben, bedoelden we dat een hele toon twee halve tonen beslaat. Een hele toon is twee frets verschil, en halve toon is één fret verschil.)

Laten we beginnen met de majeurtoonladder. De toonladder van C majeur ken je vast al [c d e f g a b c] (die laatste c is alleen een herhaling van de eerste, en telt eigenlijk niet mee). Je merkt dat vijf tonen worden overgeslagen: cis/des, dis/es, fis/ges, gis/as en ais/bes. Je kan nu een patroon opstellen dat vastlegt welke tonen wel en niet gespeeld worden. In dit geval ziet dat er zo uit:

c HEEL d HEEL e HALF f HEEL g HEEL a HEEL b HALF c.

Bij de hele stappen wordt een toon overgeslagen. Tussen c en d, bijvoorbeeld, is dat de cis/des.

Dat patroon van heel en half geeft aan welk karakter de toonladder heeft.
Je zou met hetzelfde patroon ook op d kunnen beginnen. Dan zou de volgende toonladder ontstaan:

d (heel) e (heel) fis (half) g (heel) a (heel) b (heel) cis (half) d.
[d e fis g a b cis d].

Die toonladder klinkt hetzelfde als die van C majeur, alleen een hele toon hoger. We noemen hem D majeur. In plaats van een f wordt er een fis gebruikt, en in plaats van de c een cis.

Je kan een toonladder op elke toon laten beginnen, zonder zijn karakter te beinvloeden. Zo bestaat er ook een toonladder van Es majeur, G majeur, B majeur, Ais majeur, enzovoort.
______________________________________

Er is nog een tweede type toonladder dat vaak voorkomt: de mineurladder.

c (heel) d (half) es (heel) f (heel) g (half) as (heel) bes (heel) c.
[c d es f g as bes c]

Deze toonladder noemen we C mineur.
Je ziet dat dit patroon er iets anders uitziet. In principe gaan dezelfde regels voor de majeur- en mineurtoonladder op. De halve stapjes zijn alleen verschoven. Veel mensen vinden stukken die de mineurtoonladder gebruiken droevig klinken.

Een mineurtoonladder die je heel veel tegen zal komen, is die van A mineur. [ a b c d e f g a ]. Net zoals bij die van C majeur, staan bij deze toonladder ook geen kruisen of mollen voor de kantlijn. Dat leest makkelijker.

Ron4ld
16 november 2004, 18:03
Onwijs bedankt, en ik ga hier zeker mee aan de slag ! :)

Groetjes,

Ronald



*keep up the good work !

dejohan
17 november 2004, 10:53
Mijn vrouw zegt ook dat ik mijn gehoor moet trainen.

taylor
17 november 2004, 11:30
hahaha


maar ff nog over die gehoor training,als beginner moet je denk beginnen bij intervallen/akoorden op gehoor trainen,dat kan bv bij die leraar om na 15 lessen gelijk met 1 sofware training te beginnen is denk ik en beetje teveel van het goeie...(of je moet het heel simpel houden)

de eerste solfege lessen die ik had,was gewoon de leraar speelt 1 akkoord (met de rug na me toe)dan moest ik zeggen op gehoor of het mineur of majeur ect akkoord was,op gehoor.dus leg het is bij je leraar neer,dit lijkt misschien erg simpel maar echt sommige mensen hebben hier zelfs moeite mee in het begin.

Ron4ld
17 november 2004, 15:53
dejohan: lol

Taylor: met name doordat ik nog niet genoeg theoretische kennis heb valt het tegen om met het software programma te werken. Ik hou het voormezelf nog heel erg simpel. Ik snap je punt.

Over het na je rug toekeren en dan akkoorden aanslaan en dan zeggen welk akkoord het is lijkt me ook een goed idee (Tommy Emmanuel heeft het ook zo geleerd)..maar heb een half uur per week les en in die tijd is er eigenlijk weinig tijd denk ik om dat uit te oefenen. Helaas ken ik van mij familie en vrienden niemand die ook gitaar speelt zodat ik het samen met hem of haar zou kunnen doen. Op dit moment zoek ik verschillende hulpmiddelen op het internet zoals oefenen van termen en herkennen van sommige aspecten van eenvoudige liedjes.

Bedankt voor je inbreng. :)

Groetjes,

Ronald

sneez0r
17 november 2004, 17:35
Je hoeft niet met een andere gitarist te oefenen hoor. Met elk harmonieinstrument (pianisten in de familie?) kan je akkoorden en samenklanken oefenen.

Ron4ld
17 november 2004, 22:31
ze spelen geen enkel instrument :), maar dit leid me wel tot de volgende vraag. Als ik de verschillende tonen ga leren, met gitaar, leer je het dan ook gelijk voor piano ofzo? ik bedoel dat heeft toch een andere klank met dezelfde toon? Zit er een herkenningspunt in de toon die ik dan aanleer en dus kan toepassen op verschillende instrumenten?

Groetjes,

Ronald

sneez0r
17 november 2004, 22:55
Het enige wezenlijke verschil in geluid tussen alle instrumenten is timbre, of klankkleur.
De eigenschap die je gebruikt bij het herkennen van intervallen, is toonhoogte (frequentie=trillingen/seconde). En die is bij alle instrumenten gelijk, voor dezelfde tonen dan.

Ron4ld
17 november 2004, 23:18
Wederom bedankt :)

taylor
18 november 2004, 11:06
ja ,theorie lessen geleden voor elk instrument,dus niet specifiek voor gitaar.

ik heb ook solfege lessen op piano gehad,dit instrument is optisch veel simpeler dan gitaar om dat de noten alleen naast elkaar liggen.