PDA

View Full Version : onderhoud



L4A
30 mei 2002, 23:49
Ja, ik weet 't, hier is al eerder een topic over geweest maar de vraag die ik heb werd daar niet in beantwoord.

Ik heb namelijk Dunlop polish&cleaner gekocht en vroeg me af of dat nou alleen voor de body of ook voor het fretboard bedoeld is (staat niet op 't flesje en kan het ook nergens op internet vinden). Ik heb 't idee van niet, maar zou 't schadelijk zijn voor 't fretboard?

Tot zover maakte ik m'n fretboard altijd schoon met wasbenzine en deed er vervolgens een of andere meubelwas overheen.
(maarja, nu nieuwe gitaar en die wil ik zo lang mogelijk mooi houden :smile: )

synesthesia
31 mei 2002, 00:04
geen antwoord op je vraag, maar nog een vraag erbij :smile: Ik heb hier al vaker gelezen over schoonmaakmiddelen om je gitaar en met name je snaren en fretboard schoon te maken, maarre dat heb ik nog nooit gedaan...
Is dit aan te bevelen, ik bedoel: knapt het er erg van op, want ik heb namelijk niet het idee dat ie nu zo smerig is. Schijn bedriegt?

sash
31 mei 2002, 00:32
Voor het poetsen van m'n fretboard gebruik ik een of andere lichtbruine olie speciaal voor dat soort hout, het knapt er erg van op en het speelt weer lekker soepel. Ik doe het als volgt als ik m'n snaren vervang:
-eerst m'n fretboard behandelen met die olie
-dan m'n frets en fretboard met GHS FastFret
-dan m'n nieuwe snaren erop

Dat GHSFastFret kan je ook voor 'tussendoor' gebruiken, als je snaren smerig zijn.

pimmetje
31 mei 2002, 13:28
Voor m'n fretboard heb ik een flesje blokfluit-olie. Iedere zuurloze olie is geloof ik goed. Daarmee maak ik de hals schoon en voed ik 'm. Ik gebruik dus geen middelen als wasbenzine of zo.

Het gaat erom om alle huid en andere urft regelmatig van het hout af te halen. Daar zitten zuren in en die bijten nogal in het hout op de lange termijn. Zo'n drie keer in een jaar de hals echt goed schoonmaken met olie is volgens mij wel voldoende.

Markie
31 mei 2002, 13:38
Ik ben er ook voorstander van om regelmatig te poetsen. Denk dat de levensduur en geluidskwaliteit er zeker op vooruit gaan (of eigenlijk: niet op achteruit gaan).

Het blijft hout.

L4A
31 mei 2002, 16:07
Ja, okee, maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op m'n vraag.

Wie helpt me ff?

DOLBY
31 mei 2002, 17:30
t hangt er van af wat voor fretboard je hebt. Is tie van maple, dan zit er een laklaag over en die kun je met dat spul van jou wel poetsen. De meeste fretboards zijn van rosewood en sommige van ebony. Die zijn onbeschermd en zou ik niet met een poetsmiddel te lijf gaan. Af en toe met wat citroen-olie schoonmaken wordt het meest geadviseerd.

L4A
31 mei 2002, 20:12
Op 2002-05-31 16:30, schreef DOLBY:
t hangt er van af wat voor fretboard je hebt. Is tie van maple, dan zit er een laklaag over en die kun je met dat spul van jou wel poetsen. De meeste fretboards zijn van rosewood en sommige van ebony. Die zijn onbeschermd en zou ik niet met een poetsmiddel te lijf gaan. Af en toe met wat citroen-olie schoonmaken wordt het meest geadviseerd.


Mijne is idd ook van rosewood. Okidoki, dankjewel, zo ff naar de groenteboer om wat citroenen te kopen :smile:
Thanx!

The Dude
31 mei 2002, 22:13
Nou, ik heb dat spul ook. En het is eigenlijk niets meer dan een grime verwijderaar. Als je een zwarte gitaar hebt. En je gaat daar met je vingers tegen aan komt er van dat vet op. En met dat spul kan je het eraf halen.
Het laat je gitaar een beetje glimmen erdoor. Maar waarom zou je fretboard ermee schoonmaken ? Dat doe je gewoon eens een keer met een vochtig doekje.

L4A
31 mei 2002, 23:49
Jamaar, alleen een vochtig doekje is dus niet voldoende, daar verzorg je 't hout niet mee. Daarom gebruik ik ook altijd sowieso antiekwas was erbij.
Is wel verstandig om iets meer aan onderhoud te doen dan alleen een nat doekje hoor, houdt je fretboard langer in goede conditie.