PDA

View Full Version : Arion HU-8500 tuner -> pitch?



jethro
13 november 2004, 15:08
Hallo allemaal,

Dit is m'n 1e post op dit forum.

Vandaag heb ik een tuner gekocht, de Arion HU-8500 om precies te zijn. Helaas zat er geen manual bij en nu heb ik dus een vraag. Er zit zo'n pitch-knopje op. Als ik erop druk dan verschijnt er een cijfer in het display. Dit gaat van 0 tot en met 5.
Mijn vraag is: wat kan ik ermee / hoe werkt het?

Groetjes,
Jethro

Harry
13 november 2004, 16:59
welkom! Ik heb hetzelfde apparaat, ooit gekregen zonder gebruiksaanwijzing, en ik weet ook niet waar dat knoppie voor is. Maar kijk maar even hier voor ervaringen van andere gebruikers:

http://www.harmony-central.com/Effects/Data/Arion/HU8500_Stage_Tuner-01.html

jethro
13 november 2004, 17:04
welkom! Ik heb hetzelfde apparaat, ooit gekregen zonder gebruiksaanwijzing, en ik weet ook niet waar dat knoppie voor is. Maar kijk maar even hier voor ervaringen van andere gebruikers:

http://www.harmony-central.com/Effects/Data/Arion/HU8500_Stage_Tuner-01.htmlDie site heb ik ook uitgebreid gelezen ja. De mensen zijn er positief over. Alleen nu nog dat pitch knopje...

Weet jij overigens of je met deze tuner een basgitaar ook goed kan stemmen? Ik speel namenlijk gitaar én basgitaar.

Harry
13 november 2004, 17:06
probeer het, zou ik zeggen...

Iemand op die site dacht dat die knop voor aangepaste stemmingen is, maar ook dat heb ik niet uitgeprobeerd.

Jeroenvanhulsteijn
16 november 2004, 10:47
mss kun je daarmee de toonhoogte veranderen waarmee gestemd wordt. Bij de meeste apparaten gaan ze uit van de referentie toonhoogte A=440 hZ. Maar er zijn genoeg bands en orkesten die andere pitches gebruiken, variėrend van A=438-446 hZ ofzo. Misschien kun je met die pitch knop de A frequentie instellen van 440-445 hZ.

Antal
16 november 2004, 11:15
mss kun je daarmee de toonhoogte veranderen waarmee gestemd wordt. Bij de meeste apparaten gaan ze uit van de referentie toonhoogte A=440 hZ. Maar er zijn genoeg bands en orkesten die andere pitches gebruiken, variėrend van A=438-446 hZ ofzo. Misschien kun je met die pitch knop de A frequentie instellen van 440-445 hZ.

Dit lijkt me, zonder het apparaat te kennen verders, wel het meest waarschijnlijk ja.

jethro
16 november 2004, 11:27
Zoiets dacht ik ook ja. Maar dan moet ik nog wel erachter zien te komen welk cijfertje (0 t/m 5) voor welk Hz staat...

skanky
16 november 2004, 11:36
dit staat er op Musicians Friend:

Designed for use onstage next to effect pedals. With LED lights and note indicator, you can tune accurately from a distance, even in the dark. 9 red LEDs light progressively closer to center as you approach true pitch, center green LED lights when you're precisely in tune. Pitch adjuster selects base from 440Hz-445Hz. Tuning accuracy is within one cent. Low-impedance output for clear sound.

jethro
16 november 2004, 15:38
dit staat er op Musicians Friend:

Designed for use onstage next to effect pedals. With LED lights and note indicator, you can tune accurately from a distance, even in the dark. 9 red LEDs light progressively closer to center as you approach true pitch, center green LED lights when you're precisely in tune. Pitch adjuster selects base from 440Hz-445Hz. Tuning accuracy is within one cent. Low-impedance output for clear sound.Oke, problem solved, ik kan dus schakelen tussen 440 en 445 Hz. 0 = 440, 1 = 441, etc.

Dus als ik die Hz verander stem ik in verschillende toonhoogten?

skanky
16 november 2004, 15:58
Yep

de standaard is A=440Hz maar bv Barok wordt vaak in 441Hz gespeeld