PDA

View Full Version : Stel: je hebt geld en je wilt een strat...



ResNovae
12 november 2004, 17:21
Hey luitjes,

Ondanks het mooie geluid wat er nog altijd uit die Epiphone ES-335 van mij komt, wil ik toch iets anders erbij. Ik heb altijd al een zwak gehad voor een goed stratgeluid en zit dus te overwegen om een strat aan te schaffen.

Nu ben ik geen expert als het op verschillen in stratocasters aankomt, dus hoop ik dat jullie wat leuke modellen voor mij weten. Ik zit te twijfelen of ik een nieuwe zal kopen (bijvoorbeeld zo'n 50th anniversary deluxe) of een wat 'oudere dame'. Zijn er hier mensen die een voorkeur hebben voor nieuw of juist voor '70 & '80 en waarom? En wat zou dan eventueel een goede mogelijkheid zijn voor de 1500 euro die ik in gedachten heb?

Ik speel zelf veelal blues en de wat klassiekere rock (Dire Straits, Genesis). Bespeelbaarheid is van ondergeschikt belang; spelen mag best moeite kosten.

BVD,

Erik

Slashhh
12 november 2004, 17:41
ik ben persoonlijk een les paul-aanhanger maar heb weleens op een fenders gespeeld, en t was wel aardig hoor.
wel totaal anders dan wat jij nu gewend bent wat overigens een cool ding is 8-)
ik vond de jaren tachtig fender die een vriend had wel strak klinken, de nieuwe fenders heb ik een paar van getest en vond ze minder om 1 of andere reden :???:

ik zou voor tweedehands gaan, meestal helft v/d prijs en toch kwaliteit als t een liefhebber is waar je m van koopt.

succes

BLOK182
12 november 2004, 18:03
Voor dat geld kan je bij Erik vd Haar www.haarguitars.nl wel wat mooi laten bouwen! Een Fender USA 57/62 reissue komt ook in budget, mooie dingen, of evt een usa artist signature.

punkydude
12 november 2004, 18:39
De Mark Knopfler strat, echt de mooiste...

Bobbel
12 november 2004, 19:43
De Eric Clapton strat is heel mooi, ik kan je in ieder geval de Fender lace Sensor Gold Pickups aanraden, ik heb ze nu ook een tijdje in mijn strat zitten en hij klinkt zo mooi!

R. Flagg
12 november 2004, 22:12
Zo een v/d haar strat is inderdaad een goed idee, staat er ook een op mijn verlanglijstje. Vorige maand stond er in de gitarre und bass een review van een aantal topstrats, suhr, anderson grosh en de v/d haar. De v/d haar was de goedkoopste 1400 en de rest zat er ongeveer 1000 euro boven, maar de v/d haar deed zeker niet minder gezien het prijsverschil van de duurdere merken.

Wat ook een leuk merk is, is Melancon daar hoor ik veel goede dingen over, je zou ook eens kunnen kijken naar een 2e hands topstrat zoals Zion heel soms kom je deze voor een zeer leuk bedrag tegen. Voor 1500 euro moet er zeker iets te vinden zijn.

Misschien offtopic en waarschijnlijk onwetend maar zit er eigenlijk een prijsverschil tussen een gitaar die v/d haar in opdracht voor je bouwt, en dan denk ik niet zozeer aan verschillende of andere onderdelen. Maar gewoon een bepaalde kleur en verder zelfde spec als zijn gitaren van 1400 euro.

MazeMouse
13 november 2004, 00:07
Geen 'echte' strat maar ik heb er pas eentje gehoord....
Blade RH4 (als je dan toch geld hebt... ;))

Anders Destium
13 november 2004, 00:13
Zion, Melancolon, Suhr, Tom Anderson, vd Haar, Eggle.... Volgens mij heb je de meeste al voorbij zien komen. Als je er zoeen 2ehands ziet te vinden ben je spekkoper :lol:

ResNovae
13 november 2004, 10:20
Die v/d Haar gitaren zien er inderdaad uitermate goed uit! Geeft in ieder geval ook wat mogelijkheden om haar volledig naar eigen voorkeur te laten bouwen. Probleem met die artist signature series is altijd dat je het met de setup van iemand anders moet doen.

Dat relicen van hem ziet er trouwens nog best authentiek uit.

Denk dat ik maar eens een keer ga kijken cq spelen.

Bedankt tot zover.

ResNovae
13 november 2004, 10:21
Die v/d Haar gitaren zien er inderdaad uitermate goed uit! Geeft in ieder geval ook wat mogelijkheden om haar volledig naar eigen voorkeur te laten bouwen. Probleem met die artist signature series is altijd dat je het met de setup van iemand anders moet doen.

Dat relicen van hem ziet er trouwens nog best authentiek uit.

Denk dat ik maar eens een keer ga kijken cq spelen.

Bedankt tot zover.

Shaggy
13 november 2004, 11:51
Een blade ziet er nog beter uit en is ook een gitaar voor profs. Gister zag ik de leadgitarist van shania twain op (domino day) een rh4 classic spelen :P in de kleur honeyburst. In jouw budget kun je die 2dehands en nieuw in duitsland aanschaffen.

taylor
13 november 2004, 11:59
80e jaren strats zijn nog wel betaalbaar omdat dat door de verzamelaars nog niet echt als vintage wordt gezien.

70e jaren strats ,ja waarom heeft het je voorkeur ,gewoon omdat het vintage is of??ik heb er zelf 1 paar en je kunt zeggen ong 76/79 strat zijn allemaal erg zwaar(body)de hals is boomstam achtig vergeleken bij strats of gitaren van nu,van voor 75/71 zijn meestal lichter(body)
71 tot 74 hebben andere staggerd pickups dan 75 tot 79 flushed poles

je kunt hele goeie exemplaren tegen komen maar het meerendeel blijft toch niet erg veel waard voor dat geld,ja "vintage" gezien wel maar als instrument bedoel ik dan.

het zijn gitaren waar je veel harder moet werken,zo voelt het,maar dat gevoel heb je denk ook als je les paul mensuur gewent bent en dan overstapt op strat

Svenson
13 november 2004, 12:02
En iemand die op een USA strat speelt is geen prof?? Een Eric Clapton, Mark Knopfler enz enz zijn maar amateurs? :)

Ik zou trouwens geen relic kopen, is zo nep, maar ja, dat moet je zelf weten. Of het moet een originele strat uit '63 zijn ofzo :)

Een Fender Signature Strat is altijd wel goed, of natuurlijk een '97 california fat strat :p

Shaggy
13 november 2004, 12:05
de california fatstrat is idd een heerlijk gitaar .. de gitaar die ik ooit bespeelde had standaard een seymour duncan in de brug

ResNovae
13 november 2004, 18:05
je kunt hele goeie exemplaren tegen komen maar het meerendeel blijft toch niet erg veel waard voor dat geld,ja "vintage" gezien wel maar als instrument bedoel ik dan.


Dat was eigenlijk ook het enige criterium waar het mij om ging. Ik ben toch niet zo 'relic-geil', tenzij er een goede, geluidstechnische reden is om wel een 'oudere' gitaar te overwegen.

Iemand al ervaringen met die 50th anniversary strat deluxe die ik eerder noemde?

Maiden Michiel
13 november 2004, 20:48
Bespeelbaarheid is van ondergeschikt belang; spelen mag best moeite kosten.


:-D Da's een mooie!

Traai
14 november 2004, 03:17
ik ben geen strat fan, maar moest ik toch een kopen, dan graag deze Richie Sambora :)

http://electron.tailfeatherz.com/FDP/images/FDP_StratMartin.jpg

jaywalker
14 november 2004, 09:40
Een 57é maple neck.

Ik zou iig geen 50th jubuleum ding kopen want die zuigen echt big time

matto
14 november 2004, 10:15
De Fender USA Highway serie klinkt en speelt helemaal goed voor een bedrag van minder dan 1000 euro heb je een echte USA strat die wat minder dik in de lak zit en juist daardoor weer zo lekker klinkt.

Michael AE
14 november 2004, 10:52
De vraag is natuurlijk of je een vintage sound of een iets modernere sound wilt. Voor de vintage sound zou ik een begin '70 strat zoeken. Wel een aantal exemplaren proberen, want er zit wel eens een slechte tussen. Voor de iets modernere sound zou ik voor een John Suhr gaan. Er zijn er wel een aantal op ebay te vinden.

stimmt
14 november 2004, 13:39
heeft iemand ervaring met de '60's stratocaster' (http://www.fender.com/products/show.php?partno=0131000)?

Waar is deze gefrabiceerd?
Bij feedback hebben ze hem voor iets van 650 euro ofzo...

ResNovae
14 november 2004, 16:04
heeft iemand ervaring met de '60's stratocaster' (http://www.fender.com/products/show.php?partno=0131000)?

Waar is deze gefrabiceerd?
Bij feedback hebben ze hem voor iets van 650 euro ofzo...

Bij mijn weten komt de 'classic' serie uit mexico.

Ik zal trouwens die Fender die ik op het oog had even nader specificeren, want ik zag dat de classic serie ook een 50th anniversary heeft en die bedoelde ik dus niet.
Ik bedoel deze uit de American serie: http://www.fender.com/products/show.php?partno=0112004

michielv
15 november 2004, 08:48
Zion, Melancolon, Suhr, Tom Anderson, vd Haar, Eggle.... Volgens mij heb je de meeste al voorbij zien komen. Als je er zoeen 2ehands ziet te vinden ben je spekkoper :lol:

Een oude (originele, dus niet de latere Samick series) Valley Arts of Charvel (de originele van Wayne Charvel zelf, uit San Dimas) is ook heeeel prettig. :D

dejohan
15 november 2004, 12:53
Als je bij Fender wil blijven, vind je volgens mij de beste prijs/kwaliteitsverhouding met een gewone USA Stratocaster uit eind jaren 80/begin jaren 90. Zijn tweedehands veel goedkoper dan de recentere strats, en zijn in ieder geval stukken beter dan de CBS-Strats van de jaren 70 tot 1985, die vele malen duurder zijn (vintage waarde).
Je kan met een beetje geluk een mooi exemplaar vinden voor minder dan 600€. Dan heb je een supergoede strat voor weinig geld.

Lucluc
15 november 2004, 19:18
Voor maximaal 1500 euro kun je naar mijn mening het beste een strat proberen te kopen uit de periode 1971-1974. Dan heb je nog de staggered polepieces, prima pickups. Moderne 'standard' stratocasters zijn absoluut NIET beter dan strats uit de eerste helft van de jaren '70. Nieuwe strats zijn vrijwel allemaal hetzelfde, bij die oude modellen zit er erg veel verschil tussen. Dat is juist de fun, om een unieke strat te hebben.