PDA

View Full Version : probleem zelfbouw fuzz face



Ché
12 november 2004, 16:31
dallas arbiter fuzz face cloontje is net af maar er scheelt duidelijk iets aan :(

er zitten dus 2 germanium transistors in maar ik vrees dat er daar iets mis mee is:
Als ik een akkoord of noot aansla klinkt het allemaal goed, lekkere fuzz dus :) maar van het moment dat ik niet meer aansla en dus laat uitklinken valt de fuzz weg. Maw de fuzz bromt nog heel eventjes "aan/uit aan/uit" en dan na max 1sec niks meer...


anybody?

dit is het schema: http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/fuzzface_lo_pn_3pdt.gif

ik had nog 2 transistors over die ik dan ook maar even heb getest, maar het probleem bleef...dus ligt het toch misschien niet daaraan?

birt
12 november 2004, 18:41
biasprobleem denk ik, meet de spanning op de collector van Q2. dat zou 4,5V moeten zijn. als dat niet zo is zul je de waarde van de 8k2 weerstand moeten aanpassen

H.Manback
13 november 2004, 14:23
Kan ook aan de transistors liggen, als de gain niet klopt (te laag) of hij heeft te veel lekkage kan je dit soort gating ook krijgen.

Mijn ervaring na veel te veel AC128s te hebben gekocht is dat de kwalitatief beste transistoren de japanse germaniums zijn. Klank is goed en ze zijn erg consistent in kwaliteit. Ik heb nu op Q1 een 2sb175 en op Q2 een 2sb178. Je moet wel ff een adresje hebben waar ze die dingen nog hebben liggen (dat kan wel eens lastig worden).

Controleer trouwens ook even je aarding. Ik heb dit probleem ook gehad (wel een stuk erger) en bij mij lag het aan een verkeerde aarding.

Wat birt noemt (biasing) kan goed helpen, maar sluit een potmeter aan voor de 8k2 weerstand, omdat met rotte transistoren de bias volgens mij ff anders moet zijn dan de 4.5 V.

Ché
24 november 2004, 18:33
hoihoi,

ik heb weer eens tijd gehad om het allemaal na te kijken en blijkbaar klopt het schema volledig, maar de volt waardes op de transistoren dus duidelijk niet.

Dit zijn de waardes die ik meet:
Q1: E=0
B=0,1
C=0,1

Q2: E=0,1
B=0,1
C=7,7


En zo zouden ze moeten zijn:

Q1 Collector .5
Base .1
Emitter 0

Q2 Collector 4.5
Base .5
Emitter .4


heb je enig idee waaraan dit kan liggen, of de transistoren rot zijn weet ik dus niet? de componenten heb ik nogmaals nagekeken en komen exact overeen met het schema. een potmetertje installen wil ik ook wel doen, maar dan klopt de voltage waarde toch ook niet op de andere transistor zoals het zou moeten zijn

thnx!
mvg

Antoon
24 november 2004, 20:41
Je kunt die transistoren ook even testen met een multimeter. Als je gain waardes van boven de 120 of zo meet (bijv opkruipend naar ca. 300) kun je er van uit gaan dat te te zeer lekken en je twee andere moet vinden.