PDA

View Full Version : Waarom geen OD pedaal met eindbuis?



Rutger
12 november 2004, 13:27
Hoi,

ik zit zo wat te peinzen over overdrive pedalen. er zijn veel pedalen met een pre-amp buisje voor een lekkere tube-overdrive. maar waarom bestaan er geen pedalen met eindbuizen? oversturing van een eindbuis heeft zoveel voordelen boven een pre-amp buis. is dat technisch/economisch soms niet haalbaar? en waarom?

Dirk_Hendrik
12 november 2004, 13:30
Om die eindbuis te laten werken als een eindbuis moet hij ook geschakeld zijn en werken als een eindbuis..... Dat wordt dus een vrij groot pedaal.... :-D

Jeroenvanhulsteijn
12 november 2004, 13:32
die zijn er wel. De HK crunchmaster en creammachine werken met een eindbuis. De crunchmaster heeft een EL34 of 84, weet ik even niet. De creammachine gebruikt een dubbele triode als eindversterker.

Zijn weliswaar niet in pedaalvorm (half 19"). Maar hebben wel een bypass circuit en zijn voetschakelbaar.

Rutger
12 november 2004, 13:32
oke,

alle randbeperkingen even daargelaten (geen beperkingen aan grootte en onderdelen). het is dus wel mogelijk? wat is er dan voor nodig een dergelijk pedaal te bouwen?

Antal
12 november 2004, 13:32
Een eindbuis levert relatief gezien veel vermogen. Dit is bedoelt om direct een speaker aan te sturen. Zou je dit in pedaalvorm maken dan kun je er alsnog alleen een speaker op aansluiten. Lijkt me niet helemaal wat jij bedoelt.

Maar als je eindbuisvervorming wil kun je misschien een attenuator (schrijf je dat zo?) proberen.

Rutger
12 november 2004, 13:39
ja, daar had ik ook al aan gedacht, je zult ook een hoop vermogen krijgen wat je zult moeten afvoeren.

ben intussen ff naar die H&K's aan het zoeken. :)

Antal
12 november 2004, 13:43
Ik weet niet hoe het zit met die H&K, maar dat er een eindbuis in zit, wil nog niet zeggen dat zeze ook voor vervorming zorgt natuurlijk.

Rutger
12 november 2004, 14:02
ja, goeie vraag, komt de OD dan uit de buis of uit de triodes?

een paar schrale soundclips:
http://www.tonygoodall.clara.net/music/mus_hk.htm

matto
12 november 2004, 18:57
En als je nou eens een champ of zo koopt en die met een shure sm57 of zo :P doorversterkt naar een zwaardere versterker?

Dirk_Hendrik
12 november 2004, 20:44
Rutger,
ADA had zo'n apparaat. Niet zozeer een eindbuis maar wel de 2 helften van een 12ax7 die als push pull eindversterker geschakeld zijn en als uitgangssignaal een lijnsignaal geven. Dat is ook alles wat ik weet. Voor de rest kun je misschien Telecastermaster mailen/pm-en. Die heeft er 1.

Lucluc
13 november 2004, 15:36
http://www.stephensonamps.com/stagehog.htm

Lucluc
13 november 2004, 15:37
http://www.stephensonamps.com/stagehog.htm

Mitch
13 november 2004, 16:51
Die man bouwt echt geweldige spullen, check ook die versterkers eens !
Dit kastje had ik nog niet gezien van 'm, very very cool !

Rutger
14 november 2004, 00:36
ah, te gek! ik vroeg het me eigenlijk gewoon af, k heb geen intentie er een te kopen. :) maar nu we het er zo over hebben, zie ik in dat ik eigenlijk al die tijd in pedalen zoek wat je alleen uit eindbuisoversturing kunt halen: die geweldige compressie, sustain en dynamiek bij weinig gain. t zal wel een hot plate worden. :)

Goose
14 november 2004, 01:46
He luitjes,

Wat dachten jullie van een Nanohead van Zvex. Geweldig spul maakt die kerel. Check vooral zijn demo filmpjes van zijn pedaaltjes en natuurlijk die van de Nanohead. Dat is een 0,5 watt buizenamp in de vorm van een pedaaltje die je gewoon kan aansluiten op een 4x12 kast van 8 of 16 ohm. Kijk maar even of het iets is.

www.zvex.com

Greets Lex.

Robbert
14 november 2004, 11:01
De Nano is leuk, ik kan het weten ;)

Maar niet te vergelijken met een effect pedaal vóór de versterker.

Rutger
14 november 2004, 12:27
nee idd, dat is een buizenamp op zich.

heeft iemand trouwens ervaring met fender tube amps vs. attenuators? werkt dat goed samen?

marc_o
15 november 2004, 14:03
Een overdrive met een eindbuis noemen we gewoon een versterker en ja, dat kan, die zijn er genoeg, je hebt ze van marshall, peavey, Diezel, Mesa...en ga zo nog maar even door.

Rutger
16 november 2004, 00:07
:razz: