PDA

View Full Version : Kan dit? Marshallkenners gevraagd.



shredneck
12 november 2004, 11:11
Hoi, ik ben op zoek naar een lead EN rythmsound met een goed te regelen volumeverschil. Boostpedalen werken imo niet, ik krijg alleen maar meer gain en dat wil ik juist niet.
Hier een tekening:

De betreffende amp is een marshall 2204 jcm800 mastervolume

A----- High ingang
gitaar--a/b pedaal---{
B-----Distortionpedaal(leads)----Low ingang

Wat ik wil weten is of ik beide ampingangen kan gebruiken/bezetten, en ze dan met een a/b switchen. Mijn versterker staat nu in de oefenruimte, dus ik kan het niet proberen.

Thanks.

doncker
12 november 2004, 14:41
geen probleem.

.ChiefRebelAngel.
12 november 2004, 15:34
veel kans niet denk ik, meestal worden de beide inputs 'low' als je 2 jacks inplugt...
het gaat, maar je schakelt dan tussen 2 identieke kanalen

sr.face
12 november 2004, 15:47
niet doen!

Mij is het ten sterkste afgeraden door mensen die er echt behoorlijk wat vanaf weten
Het schijnt dat de eenkanaals JCM dus daadwerkelijk een eenkanaals is :)
De high gain loopt over de low gain of andersom.

Was nogal beschamende situatie:
Ik kwam een winkel binnen met de mededeling dat ik een A/B pedaaltje nodig had. Tijdens het afrekenen: "Ja voor mijn Jcm 800 2203."" Zo trots als een pauw. Stoere bak namelijk. Maar goed ik uitleggen dat ik wou schakelen tussen de beide inputs etc. ik zeker van mijn zaak want ik had al op dit forum gelezen dat het wel kon!
Die kerel keek me al zo vaag aan, en zei simpelweg: "Op een eenkanaals JCM 800? Niet doen."
Heeft me wel het een en ander uitgelegd. Kreeg mijn geld terug en ging met een rooie kop de winkel uit.

Na die tijd nog bij iemand nagevraagd en die zei dat ik m dan moest laten modificeren. Was niet moeilijk, kon ik bij wijze van wel zelf. Maar ik ga niet slijpen/veilen/boren/solderen aan een JCM 800.

Hieruit kunnen jullie opmaken dat ik het blijkbaar dus nog nooit geprobeerd heb. Heeft iemand het wel gedaan en werkt het? Ik hoor het graag.

@donker. Heb je het van horen zeggen dat het wel kan of praktijk?

Graag jullie ervaringen hiermee. (praktijkervaring)

.ChiefRebelAngel.
12 november 2004, 15:52
bij een peavey 5150 gaat het, en kan het alleszins wel.

marc_o
12 november 2004, 15:58
gooi een volumepedaal in de effectloop en regel op die manier je master. Een pedaal kun je dan gewoon tussen gitaar en ingang zetten...wordt vaker gedaan en gaat prima.

Michael AE
12 november 2004, 16:06
JCM800's hebben geen effectsloop.

shredneck
12 november 2004, 16:14
gooi een volumepedaal in de effectloop en regel op die manier je master. Een pedaal kun je dan gewoon tussen gitaar en ingang zetten...wordt vaker gedaan en gaat prima.


Wat MichaelAE zei.


Maar goed, ik ben benieuwd of iemand dit wel eens gedaan heeft met een 800 of jmp, ik ga het anders gewoon maar eens proberen zodra ik een a/b pedaaltje heb geregeld.

Maar daar wacht ik nog heel even mee ivm reacties (hopelijk) hier.

marc_o
12 november 2004, 16:18
welk type is dit dan? Er zijn absoluut jcm 800's met effectloops. In ieder geval heeft de 2-kanaals jcm 800 een effectloop....maar die typenummers ken ik verder niet.

Negative K3 fan
12 november 2004, 16:21
alleen dede reissue 1 kanaals hebben ffx loop en verder de oude 2203s en 2204s niet.

maar ik denk dat het ook niet gaat werken, omdat je idd die dingen naar allebei low schakelt.

en ja het is volgens mij heel erg simpel te modificeren (in de trand van een weerstandje lossolderen oid) is en dat zou je uit kunnen zoeken.

AART
13 november 2004, 19:49
misschien moet je reissues halen, die hebben een effectsloop, maar ik betwijfel of ze even goed zijn als het origineel...

Guinness
14 november 2004, 00:30
Probeer anders een jcm 900 sl-x. Die heeft 2 identieke kanalen met een te regelen volumeverschil. Precies wat je zoekt. Koffie?

shredneck
14 november 2004, 01:47
@aart , deze amps voldoen prima, zijn niet heel zwaar etc. Ik heb al een oplossing. Ik verkoop wat items en heb een 1936 cab op het oog voor de "leads" , inmiddels wel een lehle a/b gekocht.

@guinness , ik heb de sl-x al gehad....goede amp, maar de gainstructuur is anders dan een 800, veel meer compressie ... ook schoont ie maar moeilijk op als je het volume terugdraait van je gitaar....de sl-x is een prima amp, maar te "metal" voor mijn gebruik, de 800's zijn meer "rock" qua sound.

ehm.....geld? (ik word gewoon straatmuzikant!)

qwerty
14 november 2004, 10:27
op een 2203 zal het niet gaan werken. De high gain input gebruikt een extra helft van de eerste buis. als je inplugt in de low input dan wordt hier het contact met de eerste overdrive stage verbroken en heb je dus helemaal geen geluid meer uit je high gain input.

doncker
14 november 2004, 10:53
Als je 2 ingangen hebt, die beide bruikbaarzijn, wat maakt het dan uit als je om beurt 1 van de 2 kanalen gebruikt ?
Ksnap niet dat het kwaad zou kunnen.

qwerty
14 november 2004, 11:37
Het kan geen kwaad, maar het gaat niet werken.
De 2203 is een 1 kanaals amp. In de voorversterker zitten 2 12ax7's dus 4 triodes. Met de high gain input gebruik je al deze triodes. De low input heeft een ingebouwde schakelaar waardoor het signaal van de eerste gainstage niet meer bij de tweede kan komen, omdat de low input hier het signaal in de versterker stopt, en dus maar 3 triodes worden gebruikt... Dus zodra er een plug in de low ingang zit komt er geen geluid meer uit je high input....

Kijk anders naar het versterkerschema op www.schematicheaven.com dan zul; je het zelf zien....

shredneck
14 november 2004, 15:53
Nee.

In de preamp zitten 3 stuks 12ax7's ,ook denk ik dat het met een kleine mod moet lukken, maar goed. Ik ben er inmiddels uit, heb gisteren een Lehle a/b gekocht en ga nu een 1936 scoren voor mijn tweede head. Dan gewoon switchen tussen de 2204's.

Thanx voor de reacties!

Negative K3 fan
14 november 2004, 16:05
met een kleine mod is zoiets al te verhelpen, met dat 'probleem' wat qwerty beschrijft.

AART
14 november 2004, 16:09
Nee.

In de preamp zitten 3 stuks 12ax7's ,ook denk ik dat het met een kleine mod moet lukken, maar goed. Ik ben er inmiddels uit, heb gisteren een Lehle a/b gekocht en ga nu een 1936 scoren voor mijn tweede head. Dan gewoon switchen tussen de 2204's.

Thanx voor de reacties!

staat ook veel vetter bij een optreden 8-)

qwerty
14 november 2004, 19:47
Nee.

In de preamp zitten 3 stuks 12ax7's ,ook denk ik dat het met een kleine mod moet lukken, maar goed. Ik ben er inmiddels uit, heb gisteren een Lehle a/b gekocht en ga nu een 1936 scoren voor mijn tweede head. Dan gewoon switchen tussen de 2204's.

Thanx voor de reacties!




nee

kijk maar eens op het schema bij deze link: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/schematics.htm
de derde buis is de fasedraaier (PI) en hoort bij de poweramp.

shredneck
15 november 2004, 07:23
ah check!


dank u voor deze wijze les qwertysan.


je bent toch niet boos? :-D

bloodboiler
15 november 2004, 13:06
JCM800's hebben geen effectsloop.

Een effectloop is erg makkelijk in te bouwen in een jcm 800, ik geloof dat ik er nog geen 100 gulden voor kwijt was, en als je een beetje handig bent kun je het met een paar euro's aan onderdelen zelf doen.