PDA

View Full Version : HR Deville kraakt/sist/plopt



rsvarthur
11 november 2004, 22:37
M'n Hotrod Deville maakt sinds kort zachte (maar wel irritante) kraak/plop/sis geluiden :???: Volume en aard van dit bijgeluid is onafhankelijk van volumestand, kanaal, overige pot's. Als ik hard speel heb ik er dus nagenoeg geen last van, maar bij zacht spelen is het vrij irritant. Alleen als je hem op standby of helemaal uit zet is het weg.

Weet iemand wat het kan zijn?

rsvarthur
11 november 2004, 23:02
hmmmm, heb nog ff gesurfd en heb het vermoeden dat het dit is:

http://studentweb.eku.edu/justin_holton/plateloads.html

ook omdat 1 eindversterkerbuis wat minder fel gloeit dan de ander.

Weet iemand een betrouwbare amp-dokter in Twente of omstreken?

Negative K3 fan
13 november 2004, 14:11
als dat het zou zijn, zou je amp ook heel erg zacht moeten ouwehoern en altijd vervormen en niet per sé het gekraak en gepop.

probeer het eens met deze link

http://www.geofex.com/ampdbug/ampdebug.htm

rsvarthur
13 november 2004, 15:33
THNX

wat bedoel je met ouwehoern?

Weet jij als Haaksbergenees een goede reparateur in de buurt?

Negative K3 fan
13 november 2004, 16:30
dat hij heel zacht geluid zou moeten geven omdat 1 eindbuis het nog maar doet, jij zegt dat hij nog gewoon het volume heeft behouden wat hij altijd al had.

ik weet hier trouwens niks in de buurt, probeer zoveel mogelijk zelf en via internet op te lossen.

rsvarthur
13 november 2004, 17:43
Inmiddels sist en plopt hij niet meer, en komt er nauwelijks nog volume uit, en wat er nog uit komt is sterk vervormd (en niet op de manier zoals je zou willen :wink: )

PeeVee
15 november 2004, 17:30
Probeer eerst eens ander preamp buisje dan, 10 tegen 1 dat er zo'n rottig Sovtekkie uitgefikt is. Gewoon 1 buisje van iemand lenen en één voor één de drie buisjes even wisselen met dit exemplaar. Indien geen verbetering dan weer in originele staat brengen en volgende proberen.

Dat de ene eindbuis minder "gloeit" dan de andere is onzin, je ziet helemaal niets gloeien van de buis zelf, alleen het filamentje en die kun je nooit helemaal goed zien dus kun je verder weinig over zeggen. Verder hebben nieuwe buizen een beetje een blauwige gloed, dat gaat na verloop van tijd weg maar wil verder ook niet zeggen dat er iets aan de hand is als dat bij een buis wat meer is dan bij de anderen. Kortom: maak je daarover maar niet druk, zal gewoon iets in de preamp zijn, waarschijnlijk een buisje.

Zo'n HR Deville is een rotamp om in te werken; zit zowieso een print in, maar zit omgekeerd dus je hebt weinig overzicht en kunt overal zeer moeilijk bij. Print kan er wel uit, maar ook dat is een klote karwijtje. Reken bij een goeie amp tech op een uurtarief van minimaal €50, uit- en inuitbouwen van chassis en losmaken van de print ben je al ruim een uur mee bezig, nog uurtje checken en meten; ben je al weer min. een goeie €100 verder alleen maar om probleem te kunnen achterhalen, ik denk ik zeg het er maar even bij. Eén van de grote voordelen van PTP wiring; lekker overzichtelijk en heel service vriendelijk.

Probeer eerst die preamp buisje maar eens, grote kans dat gewoon en rotte fasedraaier is (kleine buisje die het dichtst bij de eindbuizen zit).