PDA

View Full Version : starten met zelfbouw



arie boom
11 november 2004, 21:55
Ik speel nu zo'n 25 jaar gitaar en het lijkt me leuk om eens te proberen of ik zelf een gitaar kan bouwen.

Graag zou ik (globaal) willen weten :

Hoe lang doe je er over ?
Hoe duur is het ?
Waar haal je de info vandaan ?
Hoe moeilijk is het ?

Deze laatste vraag is natuurlijk niet te beantwoorden, maar ik wil graag weten of je nog specifieke kennis moet hebben.
Ik werk in een fijn mechanishe werkplaats, metalen onderdelen met een tolerantie van 0.01 mm. De machines ( draaibanken-freesbanken-boormachines-zaag machines ) heb ik dus ook tot mijn beschikking.

Bij voorbaat dank

Random_hero
12 november 2004, 14:44
http://www.projectguitar.com is een zeer handige website om veel dingen te leren. Ook heeft die site een zelfbouwforum met veel informatie. Ik zou als ik jou was eens een hoop tutorials lezen op Project Guitar en dan zelf inschatten of je het kan of niet.
Binnenkort ga ik er ook een bouwen alleen zonder al die mooie tools die jij tot je beschikking hebt... Een nek ga ik dan ook maar gewoon los kopen.

heeres gitaarbouw
17 november 2004, 09:42
Voor een akoestische of klassieke gitaar is het boek van Natelson en Cumpiano een prima begin. Als je een electrische gitaar wilt bouwen kun je voor het boek van Koch kiezen.
Beide zijn te koop bij Texas & Tweed (0118 470935) en Vox Humana (010 4346628).

Materiaal kost, afhankelijk van de kwaliteit, tussen de € 500,- en € 2.500,-. Materialen zijn te koop bij bovenstaande adressen en bij www.ksdb.nl.

Hoe lang je er over doet en hoe moeilijk het is, is afhankelijk van hoe handig je bent. 50 uur lijkt me minimaal. Na 300 uur moet je misschien overwegen te stoppen.


Succes!