PDA

View Full Version : dempen bij arpeggio's



ae
11 november 2004, 15:09
Hallo

Als ik een arpeggio speel hoor ik (zowel omhoog als omlaag sweepend) ''lawaai''. Ik weet niet precies hoe ik dit kan voorkomen. Want als ik heel snel mijn vingers van de noten haal (zodat ze niet samen klinken) hoor je dit :( . Hoe kan ik dit het best voorkomen?

Soulflyhigh
11 november 2004, 15:23
Met distortion of clean? Of allebei?

ae
11 november 2004, 16:54
Bij (veel) distortion.

Lacrimosa
11 november 2004, 17:27
Oefenen, heel veel oefenen.
Experiminteren van dempen met rechterhand als je de (sweep) arpeggios speelt.
Als je er dan zelf achterkomt wat het beste is (wat jij het fijnst vindt), dan kun je dit ook verder verwerken, en voordat je het weet heb je het onder controle!! :wink:



succes!!

taylor
12 november 2004, 12:32
sommige gitaristen dempen zowel met de linker als rechterhand als sweepen of arpegios spelen,ik ken niet zo uitleggen hoe, dat moet je gewoon zien om het te begrijpen,maar idd oefenen tot je erbij neervalt

Slashhh
12 november 2004, 13:13
ik demp met allebei, dat gaat automatisch nooit op geoefent, ik gebruik zelfs mijn linkerduim om te dempen heb ik net gemerkt.
zolang je ervoor zorgt dat je t in 1 vloeiende beweging doet kan t niet misgaan hoor.
tis 1 v/d makkelijkste technieken maar wel met een harde plectrum (ik gebruik 3mm dunlop) en veel attack zonder je arm te gebruiken...t moet voornamelijk vanuit je polsen en dan handen en vingers die je polsen volgen.
t helpt ook als je geometrische figuren gaat uitwerken in je hoofd, NIET opschrijven maar uit t hoofd.

succes

ae
12 november 2004, 18:01
Bedankt voor alle tips!!!
Ik denk dat ik het eigenlijk kan verhelpen door mijn rechterhand een beetje boven de snaren te houden zodat ik ze demp, maar geen harmonics veroorzaken. Mijn grootste probleem is toch linker-rechterhand coordinatie, dat zal gewoon veel oefenen zijn :wink: .

Oja, Slashhh hoe demp je in godsnaam snaren met je linkerduim? Die hoort toch op de hals te zitten? :o

Slashhh
12 november 2004, 19:20
Oja, Slashhh hoe demp je in godsnaam snaren met je linkerduim? Die hoort toch op de hals te zitten? :o

bij akkoorden wel ja, maar bij solos hang je m aan de hals zeg maar, en speel je ook weleens basnoten...als je m kan spelen met je duim kan je m ook dempen :razz:
als je een arpeggio speelt en je speelt de hoogste snaren, kruipt je duim wat over de hals als t ware en raakt ie vanzelf de lage E en soms A snaar.
dit gaat heel snel trouwens, niet langzaam, tis niet zo dat je duim een paar seconden seconden op de snaren rust...t duurt bijna net zo kort als de arpeggio zelf...ieder zijn eigen techniek :D

de coordinatie tussen de 2 handen moet wel exact zijn anders kun je arpeggios vergeten natuurlijk, net als de meeste technieken.

luister en kijk vaak naar malmsteen, becker, zelfs blackmore (grondlegger ervan)...kazaa moet wat videos van ze hebben.

succes

sneez0r
14 november 2004, 14:14
Ik geloof toch echt dat het spelen van arpeggio's in de jazz is uitgevonden. Ach, misschien was Blackmore de eerste die het voor een groter publiek deed :)

Soulflyhigh
14 november 2004, 14:17
Maar sweepte ze de arpeggios ook al in de jazz? :???:

Das Schaap
14 november 2004, 14:20
Nope. Hoewel het tegenwoordig niet gek is, hoor of zie je het eigenlijk nooit vroeger. Voor zover als ik hoor/zie, wat nog niet erg veel is :lol:

Slashhh
14 november 2004, 16:03
Ik geloof toch echt dat het spelen van arpeggio's in de jazz is uitgevonden. Ach, misschien was Blackmore de eerste die het voor een groter publiek deed :)

blackmore was een van de eerste die t sweepte, hij had zoiets van een country/blues-gitarist gehoord nota bene! :razz: ...maar t was nog geen volledige sweep (net als in jazz toen t niet was ) dus deed hij t wel want hij had een klassieke achtergrond en wist hoe tie t moest uitbouwen.
als je luistert naar zijn improvisaties van wring that neck live-versies (soms 47 minuten lang!) hoor je de eerste echte sweeps 8-)
in jazz werd destijds nooit gesweept, hoewel er wel een techniek a la django werd gebruikt die wat erop leek :wink:

mensen die zeggen dat malmsteen de pionier is van arpeggios en harmonische mineur hebben nooit naar blackmore geluisterd (vooral zijn live optredens in zijn eigen band rainbow)

Maiden Michiel
14 november 2004, 20:09
Ik heb Blackmore nooit horen sweepen, welke cd/welk nummer?

Slashhh
14 november 2004, 20:40
Ik heb Blackmore nooit horen sweepen, welke cd/welk nummer?

deep purple wring that neck, live in copenhagen (1969) hoor je t een paar keer.
ook, scandinavian nights live album, duidelijk 6-snarige sweep.

rainbow, je hoort t een beetje in de solo van kill the king (album long live rock&roll 1978/79).
hij gebruikte t vooral live, niet op studioalbums, luister naar de solos van 16th century greensleeves (rainbow on stage zeer duidelijk 1976) en ook de live versie van catch the rainbow (live in germany 1976, doet ie t minstens 13 keer achtemekaar!) 8-)

maar luister ook naar alle live materiaal van deep purple/rainbow na 1985, nadat iedereen t gebruikte liet hij meer zien dat hij t ook kon.
als je op kazaa deep purple concert 1993 of dusseldorf rainbow 1995 kan downloaden hoor je t tientallen keren.

hij gebruikt t niet all the time zoals de neo-classical meute maar alleen als een soort climax voordat de solo eindigt of overgaat naar iets softer.

Denis
20 november 2004, 17:15
Sweepen valt alleen te leren door te oefenen, en een videoband van Malsteen. :-D Zelf doe ik het al te lang om het uit te leggen. Maar het werkt best simpel. Ik gebruik zowel links als rechts een demp techniek. Met je speelhand d.m.v. je vingers te laten rollen bij baré of de toets loslaten. Met je aanslag hand demp je net zoals je metal riffs speeld. Succes met het oefenen!!!

ae
21 november 2004, 09:53
Dankje! Ik heb laatst met bittorrent al die instructie video's van malmsteen gedownload en vond ze eigenlijk vrij waardeloos :-? . Hij speelt alles zo snel dat je er niks aan hebt. En bovendien gaat alle aandacht naar zijn rechterhand, terwijl ik ook langzaam zijn linker zou willen zien. Gelukkig heb ik ze niet gekocht :-D

WICKED
14 mei 2005, 20:26
Ik geloof toch echt dat het spelen van arpeggio's in de jazz is uitgevonden. Ach, misschien was Blackmore de eerste die het voor een groter publiek deed :)

Zou Paginini het niet uitgevonden? Zou best kunnen volgens mij :D