PDA

View Full Version : Zelfstudiemateriaal?



Conundrum
18 september 2001, 19:25
Yo, ik ben van plan om elektrische gitaar te leren spelen door zelfstudie (ik heb vroeger nog 2 jaar akoestische gitaar en dus ook 3 jaar notenleer gedaan, maar die notenleer was saai en nam al je vrije tijd in beslag; en de liedjes die ik speelde op akoestische waren nu niet echt mijn stijl). Ik zou vooral Rock, Metal...willen spelen maar ik heb nog nergens een goede cursus gevonden. Het enige wat ik al heb is zo'n tipboek en een (redelijk ingewikkeld) boek met CD over akkoorden. Kent er iemand een goed boek om bovengenoemde stijlen te leren spelen op elektrische gitaar (van die akoestische gitaar weet ik niets meer)?

bonecollector
18 september 2001, 23:31
Metallica heeft accoorden/tab boeken. Als je dat kan spelen nou dan ben je een end op weg.

Outshine
19 september 2001, 12:12
K heb t gewoon geleerd door de simpelste riffjes er tussen uit te pikken, die te leren en op die manier steeds meer van een nummer te leren spelen. Alleen maar uit tablatuur van internet.
Als eerste wel ff de basisakkoorden geleerd, maar das voor jouw natuurlijk al lang geen probleem meer.

Kitaarhiero
19 september 2001, 15:04
Tab boeken zijn over het algemeen goede leermeesters op het gebied van zelfstudie. zelf ben ik ook een gitarist die het voor het grootste deel zelf heeft uitgevonden (kon al noten lezen, 7 jaar pianoles gehad).
Internet tabs zijn vaak slordig, onduidelijk en niet altijd even goed.
Ik heb vooral gitaar leren spelen door bladen als TotalGuitar, wat in principe best een cursusblad is. er staat vanalles in, van interessante nieuwe gitaar albums, intervieuws met bands tot tablatuur en apparatuur recensies (minstens 3x zo dik als de "gitarist"). Er zit een CD bij het blad waar de "getabde" nummers op staan (Met backing tracks, zonder zang). Ook staan er demo's van de geteste apparatuur op.
Voor de beginnende gitarist is het een ideaal blad, het kost echter wel geld. Zo'n 26,75 in de winkel en een abbonement van een jaar (+een gratis TAB-boek) is ongeveer 300 gulden.
Ik persoonlijk vindt het een ideaal blad want de tabs zijn divers (maar altijd wel een rock of metal tab) en overzichtelijk.

Total Guitar heeft van mij in een jaar een veelzijdige gitarist gemaakt met veel kennis over bands, gitaren en versterkers.

taylor
19 september 2001, 16:58
ik vind tab boeken geen goed studie materiaal.

je leert alleen maar overspelen wat er staat en je begrijpt niks van wat je doet, ook solos

dan wordt je zo'n lickjes gitarist van (zo noem ik dat)

zo van ik ken die lick oh ja die ken ik ook nog enz

het beste is gewoon om allround studie te doen dus van klassiek tot metal+theorie.

Jimi Hendrix
19 september 2001, 20:37
Yep
begrip komt wat mij betreft vooraf en niet achteraf

Conundrum
19 september 2001, 22:07
En waar haal je dat begrip dan vandaan (welke boeken of sites)?

Btw: ik heb enkele dagen geleden een "Total Guitar" gekocht en het is zijn prijs zeker waard!

Jimi Hendrix
20 september 2001, 08:18
Van je leraar natuurlijk!
En dan hoef je het NIET van te voren te begrijpen want je leraar snapt het heus wel en weet wat goed voor je is (waarschijnlijk).

Kitaarhiero
20 september 2001, 14:41
Total Guitar is ideaal, want ze leveren een hoop theorie (geïlustreerd met voorbeelden en tabs) in verstaanbare taal (als je engels kan vertaan). Mijn kennis van toonladders, akkoorden en techniek namen (legato, stattaco etc) komt uit dat blad.

Ik ben het met jimi hendrix eens dat je van tab boekjes lickjes gitaristen krijgt (Hoeveel gitaristen kennen slechts de intro van Smells like teen spirit? bijna alle!). Van inetrnet tabs wordt je dat ook.

Bladen (als TG) en échte lesboeken zijn de beste papieren leermeesters.

In TG is het trouwens ook veel licks wat de klok slaat, maar een beetje gitarist kan die op vele manieren syncoperen en toepassen (laatst op een jam-sessie heb ik een aantal funk-licks uit TG aangepast en tot een consistent riff gevormd).

taylor
20 september 2001, 21:01
begrijp me niet verkeerd tab(of van het net) boeken zijn opzich oke.(voor iemand die gevordert is)

maar je kunt beter eerst zelf het nummer uit gaan zoeken en als bv uit sommige passages van de solo niet uitkomt dan zo,n boek erbij dan zul je ook vaak achter komen dat die boeken vaak niet kloppen.

de noten klopen wel maar allemaal in zeer vreemde possitie enzo dus leer je dingen verkeerd aan en gevordert iemand weet dat dit anders gespeelt kan worden.

Kitaarhiero
20 september 2001, 22:18
Da's waar, Tab boeken brengen dan uitkomst, alleen moet je die niet aléén gebruiken.
Met Tab van het internet is opzich niets mis, maar als je het héle liedje wilt kunnen spelen is een boek of blad toch beter. verder zijn die tabs vaak zelf uitgevonden ("hé dit klinkt wel een beetje als..."), of uit een boek overgeschreven. volledig zijn ze echter zelden, de solo bijvoorbeeld staat er bijna nooit in, en van de +/- 7 sites waarop ik (mijn stokpaardje) "Smells like teen spirit" (vanaf nu: SLTS) op heb gezien had er geen één de brug (FFFG#G#, "hey") getabd staan, slechts de solo (die vaak ook dichter bij de nek staat geschreven dan kurt hem speelde) en het gewone riff staan er in.

Tabs op internet zijn voor mijn gevoel: slecht te vinden (als je de minder bekende bands zoekt) en incompleet.

Iedereen die ik ken die SLTS van het internet heeft gehaald blijkt niet in staat te zijn de hele vorm (van het lied) door te kunnen spelen.
Hetzelfde geld ook voor Come as you are eigenlijk, ik jamde een keertje met een paar gozers en toen ik aan het stukje van "I don't have a gun" begon stonden ze ook raar te kijken. Tab van internet!

taylor
20 september 2001, 23:02
ik weet niet maar voor de meeste nirvana nummers heb je geen tab nodig die zijn zo simpel.

ik denk zelfs dat iemand die een jaar of 2 (serieus)speelt die nummers groten deels kan uitzoeken op gehoor.

Kitaarhiero
21 september 2001, 12:56
ja, veel heb ik ook zelf uitgevonden, de brug van SLTS bv. en een liedje (cover!) als Son of a Gun. Toch is Kurt Cobain, hoe simpel zijn muziek ook mag zijn volgens de F1 spelers de belangrijkste gitarist van de jaren negentig, van invloed geweest op Brit-rock en NU-metal. zijn gebruik van effecten stond op hetzelfde niveau als Andy Summers.

taylor
21 september 2001, 18:33
het mooiste wat curt cobain heeft gedaan is eigenlijk dat die en shotgun op zijn hoofd heeft gezet.

ik vind het 2 keer niks.

Kitaarhiero
21 september 2001, 22:21
Hij was een erg goede song-writer, technisch gesproken, qua opbouw en akkoorden was het allemaal brilliant (op de meeste "Bleach" en een aantal "In Utero" nummers na). Luister maar eens goed en je zult er vanalles in ontdekken, over smaak valt niet te twisten, maar Kurt Cobain heeft écht wel goede muziek gemaakt!
Qua tekst zijn als z'n songs top...
neem een keer de moeite naar de unplugged nummers te luisteren.

Als je echter een hair-metal gitarist bent heeft het echter weinig zin om je te overtuigen van Kurt Cobain's kwaliteiten.

Nirvana is trouwens wel op het juiste moment gestopt.

taylor
21 september 2001, 22:56
nee hoor ik ben geen metal gitarist

ik ben met metal/rock opgegroeid.

maar doe er niet meer veel mee.(met metal dan,al noem ik alles gewoon rock)

was ook en beetje en brute opmerking sorry,ik snap wel wat je bedoelt(de waarde ervan),maar ik vind grunch muziek echt hellemaal niks gewoon alles(ook de attitude) maar voornamelijk op de manier zoals gespeelt wordt. zo sloppy

Jimi Hendrix
22 september 2001, 09:34
In de nirvana tijd zelf vond ik het niks, laatst hoorde ik echter smells like teen spirit nog es en ik was er toch wel van onder de indruk

Kitaarhiero
22 september 2001, 10:58
Dat bedoel ik, het is hard maar ook erg melodieus.

ik dacht vannacht over de "Nieuwe gitaarhelden", zo'n beetje de 90's generatie, en met wie je ze qua invloed op de muziek (wereld) kan vergelijken:
Kurt Cobain: Jimi Hendrix. Dit gaat niet om techniek maar om experimentatie, gebruik van effecten etc.
Matt Bellamy: Frank Zappa, klassieke invloeden duidelijk te horen
Tom Morello: Eddie Van Halen, luister naar Eruption en daarna na een RATM plaat, whammy misshandeling, feedback en riffs.

NB! Het is geen stijl/techniek vergelijking! dat zou niet kloppen.

Conundrum
22 september 2001, 11:39
Op 2001-09-21 21:21, schreef Kitaarhiero:
Hij was een erg goede song-writer, technisch gesproken, qua opbouw en akkoorden was het allemaal brilliant (op de meeste "Bleach" en een aantal "In Utero" nummers na). Luister maar eens goed en je zult er vanalles in ontdekken, over smaak valt niet te twisten, maar Kurt Cobain heeft écht wel goede muziek gemaakt!
Qua tekst zijn als z'n songs top...
neem een keer de moeite naar de unplugged nummers te luisteren.

Als je echter een hair-metal gitarist bent heeft het echter weinig zin om je te overtuigen van Kurt Cobain's kwaliteiten.

Nirvana is trouwens wel op het juiste moment gestopt.

Yep, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb de "bloeitijd" van Nirvana niet echt meegemaakt (toen ze stopten in 1993 was ik nog maar 8 jaar). Maar een tijdje geleden hoorde ik nog eens "Smells like teen spirit" en dat was gewoon prachtig! Die tekst past gewoon perfect bij Kurt's stem, en die intro (ook al kan iedereen die wel spelen) vind ik toch zeker geslaagd.
PS: Weet er iemand of hun laatste CD "Nevermind" nog ergens te vinden is?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Conundrum op 2001-09-22 10:41 ]</font>

taylor
22 september 2001, 23:08
Op 2001-09-22 09:58, schreef Kitaarhiero:


Kurt Cobain: Jimi Hendrix. Dit gaat niet om techniek maar om experimentatie, gebruik van effecten etc.

NB! Het is geen stijl/techniek vergelijking! dat zou niet kloppen.


jimi geen techniek??? man die kan 2 noten spelen op 1 manier zoals niemand dat kan,dat is de ultimie techniek.

luister is naar het intro van voodoo child die paar noten en probeer het dan zelf maar is te doen.

techniek heeft niks te maken met de hoeveelheid noten die je kunt spelen.

snelheid kan iederen aangeleerd worden.

ik heb dat nummer van nirvanna af en toe ook wel eens gejamt met mijn band toen het in was.(niet mijn idee)

ik snap jullie standpunt wel maar toch vind ik het niet echt wat.

Jimi Hendrix
23 september 2001, 10:49
Kijk, als je zo weinig techniek hebt als Kurt Cobain, kun je ook slechts hele basale dingen overbrengen. Voor subtielere zaken (lees voodoo child YEAHH) heb je meer techniek nodig.

Kitaarhiero
23 september 2001, 13:01
Op 2001-09-22 10:39, schreef Conundrum:


Op 2001-09-21 21:21, schreef Kitaarhiero:
Hij was een erg goede song-writer, technisch gesproken, qua opbouw en akkoorden was het allemaal brilliant (op de meeste "Bleach" en een aantal "In Utero" nummers na). Luister maar eens goed en je zult er vanalles in ontdekken, over smaak valt niet te twisten, maar Kurt Cobain heeft écht wel goede muziek gemaakt!
Qua tekst zijn als z'n songs top...
neem een keer de moeite naar de unplugged nummers te luisteren.

Als je echter een hair-metal gitarist bent heeft het echter weinig zin om je te overtuigen van Kurt Cobain's kwaliteiten.

Nirvana is trouwens wel op het juiste moment gestopt.

Yep, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb de "bloeitijd" van Nirvana niet echt meegemaakt (toen ze stopten in 1993 was ik nog maar 8 jaar). Maar een tijdje geleden hoorde ik nog eens "Smells like teen spirit" en dat was gewoon prachtig! Die tekst past gewoon perfect bij Kurt's stem, en die intro (ook al kan iedereen die wel spelen) vind ik toch zeker geslaagd.
PS: Weet er iemand of hun laatste CD "Nevermind" nog ergens te vinden is?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Conundrum op 2001-09-22 10:41 ]</font>
Ja, bij ALLE platenzaken!

Ibanez
23 september 2001, 15:42
Op 2001-09-22 08:34, schreef Jimi Hendrix:
laatst hoorde ik echter smells like teen spirit nog es en ik was er toch wel van onder de indruk


Tis inderdaad wel een vet nummer.

taylor
23 september 2001, 23:14
ja ik vind het ook wel oke maar niet meer dan dat.

tis niet zo van jezus dat is goed.

maarja ik vind het hele grunge gebeuren niet veel(niks) aan.daar door kan ik er denk ik ook niet echt over oordelen.

sleep_to_saturate
24 september 2001, 11:58
Qua melodie is Kurt Cobain gewoon een genie, een melodie is het moeilijkste bij nummers schrijven. Hij is geen goede gitarist, maar wel een goede songwriter.
Jimi's muziek is natuurlijk een heel ander verhaal. Veel meer op de gitaar gericht, er zit ook weinig melodie in de zangpartijen.

Kitaarhiero
24 september 2001, 12:09
Ja, Hendrix's teksten zijn meer melodieuze raps. de melodie komt van de gitaar. Veel van zijn nummers zijn trouwens ook nog covers (Die hij wél meesterlijk vertolkt).

Ic3gl0vE
24 september 2001, 19:57
Misschien heb je wat aan deze sites als je gitaar wil spele:

http://www.cyberfret.com (af en toe wel wat onstabiele server)
http://www.metallica-tablature.com (les+alle metallica tabZ)
http://www.olga.net (tabZ)
http://www.rawktabs.com (tabZ dus ja :smile: )

kijk maar ff rond veel plezier d'rmeej!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ic3gl0vE op 2001-09-24 18:58 ]</font>