PDA

View Full Version : Aarde bij buizenversterkers



MrHammett
11 november 2004, 14:10
Zo mn eerste post!
Ik heb een vraag: ik sta op het punt een buizenverserker (top) te kopen.
Meestal staat er dan in zo'n handleiding dat je altijd in alle omstandigheden ervoor moet zorgen dat je versterker geaard is.
Maar nou is het probleem dat de stopcontacten in mn kamer helaas niet geaard zijn (nogal oud huis).

Mn vraag is nu:
kan ik ECHT ONMOGELIJK de buizentop ongeaard aansluiten, of
is het (zoals wel vaker) overdreven door de fabrikant (het gaat hier om Marshall)?

Alvast bedankt!

Robbert
11 november 2004, 15:12
Kan wel natuurlijk. Maar als er iets mis gaat, tja, kan wat pijn doen.

Je kan ook een geaard verlengsnoer kopen en dat vanaf de keuken of via de CV naar je kamer leiden.
Ikzelf het alleen een aarde draadje vanaf een geaard stopcontact doorgetrokken.

Epic
11 november 2004, 15:26
Ik doe het ook gewoon zonder. Alleen het is wel riskant als je per ongeluk je biertje laat vallen oid.

Er worden namelijk nogal hoge gelijkstroom voltages opgebouwd in een buizen versterken (meer dan 350V DC).

Verder vermindert de ruis een beetje bij een geaarde versterker.

Negative K3 fan
11 november 2004, 16:02
het is absoluut niet aan te raden, niet alleen vanwege veiligheidsredenen (daar zou ik me eigenlijk niet zoveel zorgen over maken, gewoon zorgen dat je verder geen onderdeel uitmaakt van een stroomkring). Maar vooral vanwege broms/storingen/ruis. Omdat de aarde bij buizenversterkers vrij structureel in alles zit verwerkt is een goede aarding vanuit het stopcontact een absolute voorwaarde voor een goede klank/toon uit je versterker. Maar je zou dan bijvoorbeeld (als je toch alleen op je kamer speelt en verder goederop let dat je geen stroomkring maakt) je stekker een keer kunnen omdraaien, kan vaak al redelijk wat helpen.

Nicci
11 november 2004, 18:43
gewoon doen. doe ik thuis ook. daar zitten de geaarde stopcontacten in de keuken en niet in mijn woonkamer . . . .
geeft geen enkel probleem.

pimmetje
11 november 2004, 19:40
Je kan ook - totdat je een goede oplossing hebt - het chassis van je versterker aarden op bijvoorbeeld een radiator in je kamer. Gewoon een draadje met krokodillenbekjes (of aan de kant van de versterker net wat anders om contact te maken).

Als variant daarop kan je ook snel een stekkerdoosje in elkaar knutselen waaruit een ongeaarde stekker naar het stopcontact op je kamer gaat en een draadje met krododillenbekje van de aarde in de stekkerdoos naar je radiator of een ander punt waarop je gaat aarden.

stimmt
11 november 2004, 20:05
ik weet het, I suck, maar wat is een 'geaard stopcontact' en wat niet? :o

H.Manback
11 november 2004, 22:27
ik weet het, I suck, maar wat is een 'geaard stopcontact' en wat niet? :o

Kan je niet echt met 100% zekerheid zeggen als je een wand contact doos ziet, maar het komt er op neer dat een geaard stopcontact contactpunten heeft (boven en onder de gaten) die verbonden zijn met aarde. Dit is aan te raden bij apparaten zoals wasmachines enzo omdat als er dan kortsluiting onstaat (water) de stroom door de aarding naar aarde gaat in plaats van door jou naar aarde. Voor versterkers is het van belang omdat ze een absolute 0 voltage geven, en zo brom onderdrukken (hoe dat precies werkt is me toch een beetje vaag, aarding van dingen is af en toe zo vaag :o).

Een niet geaard stopcontact kan je altijd herkennen, omdat ze geen contactpunten hebben naast de twee gaten. Kijk maar naar je stopcontacten in de keuken om geaarde contactdozen te zien

Negative K3 fan
11 november 2004, 22:42
klopt niet manback, je hebt vaak genoeg stopcontacten met wel vna die aardepinnetjes maar die gewoon niet zijn aangesloten.

Toffe gozer
12 november 2004, 02:17
Je kan ook - totdat je een goede oplossing hebt - het chassis van je versterker aarden op bijvoorbeeld een radiator in je kamer. Gewoon een draadje met krokodillenbekjes (of aan de kant van de versterker net wat anders om contact te maken).

Als variant daarop kan je ook snel een stekkerdoosje in elkaar knutselen waaruit een ongeaarde stekker naar het stopcontact op je kamer gaat en een draadje met krododillenbekje van de aarde in de stekkerdoos naar je radiator of een ander punt waarop je gaat aarden.

Dit NOOIT doen , de meeste cv leidingen van nu zijn niet meer ge-aard dus wanneer er een sluiting optreedt in je versterker komt er dus spanning te staan op je radiator LEVENSGEVAARLIJK
De kans dat dit gebeurt is uiteraad erg klein ,maar toch ,ik zou deze manier toch echt afraden

Robbert
12 november 2004, 10:51
Dit NOOIT doen , de meeste cv leidingen van nu zijn niet meer ge-aard dus wanneer er een sluiting optreedt in je versterker komt er dus spanning te staan op je radiator LEVENSGEVAARLIJK
De kans dat dit gebeurt is uiteraad erg klein ,maar toch ,ik zou deze manier toch echt afraden

Is inderdaad al vaker gezegd.

pimmetje
12 november 2004, 11:36
Ik heb het trucje van een electricien die we toen in de band hadden. Die waarschuwde wel, maar zei dat de kans dat er iets fout ging echt zéér klein was...
Maar daarom zei ik ook dat je 't kon doen zolang je nog goede oplossing hebt verzorgd (verlengsnoer leggen of aarde doortrekken naar je kamer).
Als je 't als permanente oplossing neemt, ben je te lui :D.

Ik vind de "nooit doen" ietwat overdreven.
Met "nooit als lange termijn oplossing gebruiken" kan ik zeker wel instemmen.

josh.vandenberg
12 november 2004, 12:48
Als je met je stemmers een verwarming aanraakt ,is je stemmechaniek zwart ,tel uit je winst.Als je dan nog je gitaar beet hebt,speel je een tijdje niet

H.Manback
14 november 2004, 12:53
klopt niet manback, je hebt vaak genoeg stopcontacten met wel vna die aardepinnetjes maar die gewoon niet zijn aangesloten.

Beetje overbodig nu misschien maar dat is wel wat ik schreef:


Kan je niet echt met 100% zekerheid zeggen als je een wand contact doos ziet, maar het komt er op neer dat een geaard stopcontact contactpunten heeft (boven en onder de gaten) die verbonden zijn met aarde.