PDA

View Full Version : linkshandige gitaristen graag Uw advies



rienvan
11 november 2004, 10:53
Hallo allemaal

Het zoontje van mijn vriendin (6 jr) is linkshandig en wil graag gitaar leren spelen.
Is het handig om hem direkt een linkshandige gitaar te geven of is het mogelijk om hem fdat rechtshandig aan te leren of gaat hij van lieverlee toch weer links spelen omdat ie links is..

Hoe te handelen?
Heeft m.i. geen zin een jaar rechtshadig te proberen als je toch weer in het 'links vervalt '

Zijn er linkshadige gitaristen die mij kunnen helpen

Thks
Rien

Thom TK
11 november 2004, 11:40
Hallo allemaal

Het zoontje van mijn vriendin (6 jr) is linkshandig en wil graag gitaar leren spelen.
Is het handig om hem direkt een linkshandige gitaar te geven of is het mogelijk om hem fdat rechtshandig aan te leren of gaat hij van lieverlee toch weer links spelen omdat ie links is..

Hoe te handelen?
Heeft m.i. geen zin een jaar rechtshadig te proberen als je toch weer in het 'links vervalt '

Zijn er linkshadige gitaristen die mij kunnen helpen

Thks
Rien

Je moet doen wat het beste aanvoelt.
Dus als hij een gitaarpakt, en hij houd hem linksom (zeg maar), dan is hij zeer waarschijnlijk ook linkshandig met gitaarspelen.

Ik zou hem gewoon een akoustische gitaar kopen, dan maakt het niet veel uit of je links- of rechtshandig speelt (je moet alleen wel de snaren omdraaien, natuurlijk).
Een electrische gitaar is ergonomisch gevormd, dus linkshandig spelen op een rechtshandige gitaar is niet handig.

En als hij gelijk een electrische gitaar wil...er zijn genoeg linkshandige goedkope gitaren wat dat betreft.

harrie-beton
11 november 2004, 13:21
ik ben links ( http://www.besidesthat.nl/gitaar )

deze discussie is vaker gevoerd.
Linkshandigheid is aangeboren en je zoontje wordt links in theorie een betere gitarist dan rechts...
Laat hem zelf een gitaar vasthouden en bepalen wat beter gaat.

Ik zou ook inderdaad op 3/4 gitaren akoestisch beginnen. 6 jaar is jong voor electrisch. eerst kruipen dan pas lopen.

Linkshandig spelen heeft ook nadelen als je gitaren wilt kopen of ergens zomaar wilt spelen. Als meer mensen links zouden spelen dat zou dat niet hoeven. 15% van de mannen is links dominant. ik denk 1% van de gitaristen.

Ik kan ook geen linkshandige golf spullen vinden.

Daevren
11 november 2004, 13:50
Ik ben zelf niet links maar ik krijg zo het idee dat het niet zoveel uit maakt of je nu linkshandig of rechtshandig gaat spelen. Beide handen moeten iets leren te doen wat ze normaal nooit doen, of je nu links of rechts bent.

Ik geloof niet dat iemand die links is linkshandig spelend in theorie een betere gitarist kan worden dan rechtshandig spelend.

Steve Morse is een goed voorbeeld van een linkshandige die gewoon rechtshandig speelt.

Je kunt niet halverwege omwisselen. Tenzij je ambidextrie hebt moet je dan helemaal opnieuw beginnen met leren. Allerlei verbindingen die in de hersenen gemaakt zijn om rechtshandig te spelen kunnen niet gebruikt worden om linkshandig te spelen. Die moeten helemaal opnieuw ontwikkelt worden. En echte natuurlijke ambidextrie is heel erg zeldzaam. Dit houd in dat de hersenen anders gestructureerd zijn en wanneer je iets met links leert doen kun je het dan automatisch ook met rechts doen.

Ik vraag me af of iemand die begint met gitaar spelen en links is en rechts speelt het idee heeft dat hij verkeerd om speelt.

Volgens mij kun je het beste naar een winkel gaan links en rechts proberen. Merkt hij geen groot verschil dan kun je denk ik het beste gewoon voor rechts gaan. Op de lange termijn maakt het niet uit en je hebt natuurlijk het voordeel dat bijna alle gitaren rechtshandig zijn.

Harry
11 november 2004, 15:06
ik ben zelf linkshandig, maar speel rechtshandig. Ik weet niet of ik beter zou zijn geworden als ik links zou spelen, maar ik ben nog nooit 'vervallen' in met links te gaan spelen. Ik speel trouwens al zo'n 20 jaar gitaar. En dat ik niet snel ben komt omdat me dat niet interesseert en omdat ik lui ben.

Denk er ook aan dat linkshandige gitaren minder goed verkrijgbaar zijn!

Thom TK
11 november 2004, 23:31
Denk er ook aan dat linkshandige gitaren minder goed verkrijgbaar zijn!

Dat komt wel eens in me op :razz:

woutB
12 november 2004, 02:24
Gewoon linkshandig leren. Hoe meer hoe beter voor het aanbod. :D

rienvan
12 november 2004, 14:00
ok allemaal hartstikke bedankt voor jullie advies

Malochia
1 december 2004, 18:45
Je moet doen wat het beste aanvoelt.
Dus als hij een gitaarpakt, en hij houd hem linksom (zeg maar), dan is hij zeer waarschijnlijk ook linkshandig met gitaarspelen.


Ik ben zelf linkshandig, en voordat ik gitaar ging spelen hield ik een gitaar ook als een linkshandige vast (en linkshandig airguitar :P )
Maar toen ik voor het eerst echt een gitaar vasthield met de bedoeling om 'm te kopen en er op te leren gaan spelen, zei een vriend van me dat ik beter gewoon rechtshandig kon gaan spelen. Dat heb ik gedaan, en sindsdien heb ik er ook nooit meer last van gehad dat ik als linkshandige rechtshandig speel. Geen enkel probleem.
Het hangt er gewoon vanaf hoe je begint. (net zoals met bijvoorbeeld tennissen)
Wat je ook kiest, volgens mij is het gewoon allebei even goed te leren. (wat je ook bent, links of rechts)

En aangezien je als linkshandige gitarist toch voor problemen zal komen te staan (klein aanbod van gitaren, nooit op andermans gitaar kunnen spelen, enzovoorts), zou ik toch adviseren om gewoon rechtshandig te leren.


Ik durf trouwens zelfs te stellen dat linkshandigen misschien zelfs meer voordeel hebben van rechtshandig spelen dan rechtshandigen, omdat de linkerhand (bij rechtshandig spelen) de fret-hand is, en dat is toch de hand waarmee je complexere dingen doet dan met je rechter aanslag-hand.

woutB
4 december 2004, 22:41
Dat is echt de grootste onzin. :o

Want als dat zo zou zijn, hadden alle rechtshandigen het wel linkshandig geleerd.
Net zoals tennissen?...sorry hoor maar geloof echt niet dat je het logisch bekijkt.

Ik ben dus links en ben links bedoel ik ook links met armen en benen. Als ik een gitaar rechtshandig vasthoud( geloof me ik heb het vaak gedaan)kan ik er helemaal niets mee(nu ook niet :D )

Vroegah als kleine jongen zat ik op voetbal en was natuurlijk de linksbuiten met snelheid die het spelletje nodig heeft :D het voordeel van 2 benigheid was mijn toen ook al bekend en heb daar jaren in gestoken. op een gegeven moment was het best wel aardig maar wat ik met links kan leer ik nooit met rechts sterker nog, nu als oudere jongere en al jaren niet meer gevoetbald kan ik met recht helemaal niets meer en met links raak ik 'm nog best.

Ik wordt er een beetje moe van dat linkshandigheid nog steeds wordt beschouwd als aanstelleritus. dat is niet zo. ik geloof wel dat iemand meer links is dan een ander.

Joh, dan leer je het toch rechtshandig dat maakt niets uit want je kan nog niets het blijft het zelfde. ja doei, leren gitaar spelen vind ik zo al rete moeilijk

Links schrijven is ok maar de rest. en als je ergens last van hebt is het wel bij schrijven. dat leer je toch ook niet rechts.

woutB
4 december 2004, 22:48
Dus alle linkshandige gitaristen verenig u en sta op tegen de rechtshandige tirannie.

Gooi weg je rechtshandige gitaar.
'' '' '' '' schaar
'' '' '' '' boormachine
'' '' '' '' toetsenboord
ect.. ect











En begin een kringloopwinkel :D

Azrael
5 december 2004, 02:19
Ik ben linkshandig en speel rechtshandig gitaar. Gitaarspelen kan ik nogsteeds niet dus trek je conclusie! :-D

ps....Kon het niet laten :razz:

Daevren
5 december 2004, 17:03
Er zijn bijna geen linkshandige pianisten die op een gespiegelde(linkse) piano spelen. Grote pianisten zoals Glenn Gould speelden gewoon normaal.

Bij gitaar en piano gebruik je gewoon beide handen. Ook je zwakke hand, of dat nu links of rechts is.

harrie-beton
6 december 2004, 01:16
er zijn wel linkse piano's. Ze worden weinig gebouwd wegens hoge kosten.
Piano is wel anders dan gitaar. Beide piano doen beide handen ongeveer dezelfde handeling maar bj de gitaar is je slag hand de belangrijkste.
Die 22 fretten heb je zo gevonden.

Dat blijft kwestie van vrije wil. Links of rechts - als je maar lekker speelt.

Daevren
6 december 2004, 14:09
Slag is zeker niet belangrijker. Ik denk dat het bij gitaar gelijkwaardiger is dan bij piano.

Ik heb zelfs mensen zien zeggen dat links belangrijker is sinds de gitaar een soloinstrument is geworden.

Er zijn zeker linkse piano's maar linkse piano's zijn nog even niets minder praktisch dan linkse gitaren.

woutB
6 december 2004, 20:15
Slag is zeker niet belangrijker. Ik denk dat het bij gitaar gelijkwaardiger is dan bij piano.


Ik heb zelfs mensen zien zeggen dat links belangrijker is sinds de gitaar een soloinstrument is geworden.
Beter gaan die dan linkshandig spelen

Er zijn zeker linkse piano's maar linkse piano's zijn nog even niets minder praktisch dan linkse gitaren.
Het verschil in houding ten opzichte van het instrument lijkt mij toch ook wel een factor die meetelt.
Bij een piano zit je er natuurlijk recht voor en je handen/vingers maken min of meer de zelfde bewegingen.[/b]

Richwoodje
7 december 2004, 15:18
ik ben zo linkshandig alst maar kan, en ik speel op een rechtshandige gitaar. Ik heb er niet echt last van. Met gitaarles ben ik ongeveer even goed (eerder beter dan slechter) dan die andere, terwijl hij ongeveer net zo veel oefent, en gewoon rechts is.

Als je een sologitarist ziet spelen zie je dat zijn linkerhand snellere dingen moet doen dan zijn rechterhand (op een rechtshandige gitaar)

Ook met akkoorden heb je er geen last van. Hoewel je met links akkoorden pakt, leer ik dat niet snel ofzo.

Kortom: Gitaar spelen is voor allebei je handen moeilijk om te leren

woutB
7 december 2004, 18:36
Slag is zeker niet belangrijker. Ik denk dat het bij gitaar gelijkwaardiger is dan bij piano.

Ben ik niet met jou eens. Slagritme op een gitaar is toch wel een hele andere beweging dan bij een piano waar je notabene ook nog eens recht voor het instrument zit. Je armen maken identieke bewegingen alleen de vingerbeweging wil nog wel eens verschillen

Ik heb zelfs mensen zien zeggen dat links belangrijker is sinds de gitaar een soloinstrument is geworden.

Totale onzin, want dan hadden die mensen wel de beslissing genomen om ook linkshandig te gaan spelen.







[/b]

woutB
7 december 2004, 18:39
Das kut,

Nou staat er ineens een post die ik gister gepost heb, die zojuist nog niet te zien was( voor mij)
Dus 2 x hetzelde gepost maar dan anders :-?

Daevren
8 december 2004, 01:43
Ik zie het probleem van de verschillende houding niet.

Wat maakt het uit dat slagritme een andere beweging is dan piano spelen? Of je het nu met je zwakke of sterke hand doet, je zult het toch moeten doen.


Totale onzin, want dan hadden die mensen wel de beslissing genomen om ook linkshandig te gaan spelen.

Wie zegt dat ze rechts zijn? En misschien hebben ze dat wel gedaan.

Ik denk zelf dat het qua moelijkheid niet uit maakt of je links of rechts gaat spelen.

Linkshandigen hoeven echt geen nadeel te hebben, zowel qua moeilijkheid als het vinden van linkshandige gitaren.

Bloodline
12 december 2004, 12:55
een linkshandige gitarist hoort op een linkshandige gitaar te spelen. ik ben zelf links en rechts lukt voor geen meter. gitarist van deep puprle heeft toch ook iets? hijs links maar speel rechts. anyway als je het rechts aan leert zal het niet 10% goed komen. ik zat vroeger 8 jaar o pdrummen en heb nog steeds de nieging om met linkse hand eerst te slaan

Bluesbreaker
12 december 2004, 13:05
bedankt voor je verhelderende verhaal.....

Azrael
12 december 2004, 13:07
een linkshandige gitarist hoort op een linkshandige gitaar te spelen. ik ben zelf links en rechts lukt voor geen meter. gitarist van deep puprle heeft toch ook iets? hijs links maar speel rechts. anyway als je het rechts aan leert zal het niet 10% goed komen. ik zat vroeger 8 jaar o pdrummen en heb nog steeds de nieging om met linkse hand eerst te slaan

Wat een onzin dat je omdat jij zo slecht speelt met rechts gelijk iedereen links gitaar moet gaan spelen.
Wel...mijn gitaarspel gaat prima en ik ben links en speel rechtshandig. Waarschijnlijk had je linkshandig er ook niks van gebakt.

telecastermaster
13 december 2004, 14:53
Mijn opvatting:

1) Aanslaghand is traditioneel gezien het belangrijkste!! Kijk naar oude klassieke muziek of flamenco. De frethand (links) pakt meestal gewoon wat akkoorden, terwijl de aanslaghand(rechts) ingewikkelde patronen of ritmes moeten spelen, zoals tremolos, rasguedos etc. Rechtshandig spelen is dan logisch omdat de best ontwikkelde hand de moeilijkste dingen doet.

2) In de 20e eeuw is rol van en opvattingen over de gitaar sterk veranderd. Vooral door jazz (uitgebreide akkoorden) en metal (solos) is de nadruk meer komen te liggen op de frethand. Dat lijkt een beetje paradoxaal omdat de frethand (linkerhand) minder goed ontwikkeld is.

Als je linkshandige heb je dus het voordeel van een goede frethand maar het nadeel van een mindere aanslaghand. Zo heeft ieder voordeel zijn nadeel.
Ik zou me er verder niet druk over maken en gewoon rechtshandig gaan spelen. Dat is in ieder geval een stuk makkelijker als je nog een een andere gitaar wilt aanschaffen of de gitaar rondgaat bij het kampvuur.

Jim Marshall
14 december 2004, 18:28
Je moet gewoon doen wat het natuurlijkst aanvoelt. Je kunt het ook allebei doen, dus zowel linkshandig als rechtshandig leren spelen.
Maar dat is misschien weer onhandig.

Azrael
14 december 2004, 18:47
Je moet gewoon doen wat het natuurlijkst aanvoelt. Je kunt het ook allebei doen, dus zowel linkshandig als rechtshandig leren spelen.
Maar dat is misschien weer onhandig.

En dat heeft tot nut? :-?

Timba
16 december 2004, 22:45
Ik ben zo links als wat maar heb op kleine leeftijd rechtshandig gitaar leren spelen. Ik heb het idee dat als je gitaar op jonge leeftijd op een bepaalde manier (links of rechts) aanleert dat het niet zo veel uitmaakt met spelen als je wat beter bent. Ik zou nu bijvoorbeeld echt niet linkshandig gitaar kunnen spelen, maar als het me linkshandig was aangeleerd had ik niet rechtshandig gitaar kunnen spelen. Ik denk dat drums een instrument waar links of rechtshandig aanleren wel van belang is omdat je meer hard/zacht gevoel in je goede hand hebt dan in je slechte hand. Maar als je zoontje gewoon principieel weigert om rechtshandig te spelen, omdat linkshandig natuurlijker aanvoelt, moet hij gewoon linkshandig gaan spelen, want je moet natuurlijk niks forceren.

maylingjv
17 december 2004, 12:14
voila,das pas gesproken,kben ook van mening of je nu linkshandig bent of niet,hou je gitaar vast zoals je het het makkelijkst vind,ik vind het erg dat sommige lesgevers een kind rechts laten spelen terwijl het makkelijker is voor dat kind om die gitaar linkshandig te nemen,tzou is andersom moeten zijn,btw ik denk dat er ook linkshandigen zijn waarvoor rechtshandig leren spelen makkelijker uitkomt als links

Malochia
23 december 2004, 01:14
Dat is echt de grootste onzin. :o

Want als dat zo zou zijn, hadden alle rechtshandigen het wel linkshandig geleerd.


Het is ook niet een algemeen geaccepteerde stelling/waarheid, het is maar een stelling van me. (waarvan ik trouwens wel van de waarheid ervan overtuigd ben, alhoewel het wel van iemands speelstijl afhangt)

En mensen die beginnen met gitaar spelen, gaan echt niet uit zichzelf eerst bedenken welke hand beter zal zijn om te fretten.

Malochia
23 december 2004, 01:17
Ik heb zelfs mensen zien zeggen dat links belangrijker is sinds de gitaar een soloinstrument is geworden.



Ik speel zelf nooit solo's (in ieder geval geen snelle shred-solo's, gadverdamme zeg) Maar ik speel wel ingewikkelde en ongewone akkoorden, met veel verschillende en wisselende accenten en nuances erin. Dat doe ik toch echt wel graag met m'n beste hand.

Malochia
23 december 2004, 01:18
een linkshandige gitarist hoort op een linkshandige gitaar te spelen. ik ben zelf links en rechts lukt voor geen meter.

Ja DUH, logisch als je linkshandig spelen al aangeleerd hebt. Dan is het al te laat.

Bluesbreaker
23 december 2004, 10:04
Ik speel zelf nooit solo's (in ieder geval geen snelle shred-solo's, gadverdamme zeg) Maar ik speel wel ingewikkelde en ongewone akkoorden, met veel verschillende en wisselende accenten en nuances erin. Dat doe ik toch echt wel graag met m'n beste hand.

wat doe je graag met je beste hand, want daar draait het hele verhaal om

Malochia
23 december 2004, 22:32
Ik speel zelf nooit solo's (in ieder geval geen snelle shred-solo's, gadverdamme zeg) Maar ik speel wel ingewikkelde en ongewone akkoorden, met veel verschillende en wisselende accenten en nuances erin. Dat doe ik toch echt wel graag met m'n beste hand.

wat doe je graag met je beste hand, want daar draait het hele verhaal om

"Maar ik speel wel ingewikkelde en ongewone akkoorden, met veel verschillende en wisselende accenten en nuances erin. Dat doe ik toch echt wel graag met m'n beste hand."

Bluesbreaker
23 december 2004, 23:21
Ik speel zelf nooit solo's (in ieder geval geen snelle shred-solo's, gadverdamme zeg) Maar ik speel wel ingewikkelde en ongewone akkoorden, met veel verschillende en wisselende accenten en nuances erin. Dat doe ik toch echt wel graag met m'n beste hand.

wat doe je graag met je beste hand, want daar draait het hele verhaal om

"Maar ik speel wel ingewikkelde en ongewone akkoorden, met veel verschillende en wisselende accenten en nuances erin. Dat doe ik toch echt wel graag met m'n beste hand."

ik neem aan dat je met twee handen die akkoorden pakt, wat doe je dan graag met je beste hand

Malochia
26 december 2004, 15:51
Ik speel zelf nooit solo's (in ieder geval geen snelle shred-solo's, gadverdamme zeg) Maar ik speel wel ingewikkelde en ongewone akkoorden, met veel verschillende en wisselende accenten en nuances erin. Dat doe ik toch echt wel graag met m'n beste hand.

wat doe je graag met je beste hand, want daar draait het hele verhaal om

"Maar ik speel wel ingewikkelde en ongewone akkoorden, met veel verschillende en wisselende accenten en nuances erin. Dat doe ik toch echt wel graag met m'n beste hand."

ik neem aan dat je met twee handen die akkoorden pakt, wat doe je dan graag met je beste hand

Met twee handen akkoorden pakken? :???: Ja, het gaat lekker met je. :P

willem1940
28 december 2004, 12:53
Ik ken iemand die virtuoos zowel gitaar als bas speelt ... "verkeerd-handig" zou ik het durven noemen, want houdt een rechtse gitaar omgekeerd vast en maakt vingerbewegingen die grotendeels "onbestaanbaar" zijn voor de argeloze toeschouwer.

Hij is trouwens ook pianist en zanger, tal van muziekstijlen, ook jazz en klassiek.

Eén van de websites waarop ik Arthur de Boer vond:

http://www.artthebo.be/