PDA

View Full Version : telecaster vraag



Dweezman
11 november 2004, 09:46
test

Dweezman
11 november 2004, 09:49
zoals te lezen in m'n sig: ik zoek een tele.

Ik weet zelf wat ik mooi vind aan uiterlijk e.d. dus daar kom ik wel uit :wink:

M'n vraag is eigenlijk: je ziet best veel variatie in de pick-ups. Nu ken ik het verschil tussen sc en hb's wel, maar tele's hebben vaak, in tegenstelling tot andere gitaren de hb in de neck positie, ipv bij de brug. Waarom is dit? Scheurt die daar harder bij een tele dan bij een andere gitaar? Of is dat juist om een tele meer bluesy te maken?

marc_o
11 november 2004, 10:01
Is een erfenisje van Keith Richards, die begon daarmee om dat lekkere dikke geluid te krijgen. Scheurt niet meer, maakt e.e.a. alleen vetter.

Gretsch6120
11 november 2004, 11:11
idd, de humbucker maakt het geluid een stuk vetter. De neckpositie heeft van nature al een warmer geluid, maar met een humbucker accentueer je dit nog meer. Er zijn ook teles met een humbucker in de brugpositie ('72 thinline, '72 deluxe) Wil je de ECHTE tele-sound, dan moet je natuurlijk een lipstick element in de neckpositie hebben.

matto
11 november 2004, 12:26
Bij een Tele is het best lastig om een Strat of humbucker pu in brugpositie te platsen en een Tele klinkt als een Tele juist vanwege de brugconstructie.
Daarom en omdat het vrij simpel te doen is zie je pick up modificaties bij een Tele meestal alleen in de hals positie. :roll:

Dweezman
11 november 2004, 13:10
aha! dat wordt er een met sc's voor mij dus.

michielv
11 november 2004, 14:40
Is een erfenisje van Keith Richards, die begon daarmee om dat lekkere dikke geluid te krijgen. Scheurt niet meer, maakt e.e.a. alleen vetter.

Mensen als Albert Collins deden dit al veel langer en waren voor Sir Keef de reden om dit ook te gaan doen :D

Overigens heeft Sir Keef dit natuurlijk wel mateloos populair gemaakt onder telecaster liefhebbers.

taylor
12 november 2004, 12:24
ik heb zelf 1 customshop tele,met dus zowel in hals als brug hums,om nou te zeggen dat het nog steeds als tele klinkt nee,de twang heb je niet meer maar wel veel boventoon in de brug stand,de hals stand heeft de nijging om meer jazzy te gaan klinken(warmer,voller) ,dit tegenover singlecoils.

maar is ook wel(1 beetje) afhankelijk van welk soort pick-up's je gebruikt