PDA

View Full Version : Benden op een acoustic



Liam Gallagher
30 mei 2002, 15:08
Ik vroeg me af of het mogelijk is te benden op een acoustische gitaar!? Ik heb een Yamaha Cpx, de action is vrij hoog. De dikte van snaren weet ik niet. Kan je wel benden als je de action verlaagd en de lichtste snaren er op zet? Is het geluid nog wel mooi dan? Wat zijn de lichtste snaren voor een acoustic?

Kjiratsiekoedel
30 mei 2002, 15:37
Ja hoor, je kan gewoon benden.
Hoe mooi het geluid is? Dat ligt eraan of je goed bend, maar het kan gewoon.
Dunste snaar, weet ik niet, maar je kan altijd nog (het zal niet mooi zijn) snaren van een electrische gitaar erop zetten.
Ik gebruik zelf 0.012.

Ray
30 mei 2002, 15:38
Tip: luister eens naar de cd "alone and acoustic" van buddy guy en Junior Wells,

oefen een lekkere bluesbend door wijsvinger op hoge e snaar op de vijfde positie te zetten en je volgende vinger op de b snaar zesde positie te zetten , vervolgens de twee snaren tegelijkertijd aanslaan en daarbij de b-snaar een halve toon op'benden', en lekker laten vibreren

hele dunne snaren hoef je er niet op te zetten, 0.11 is prima

MetalliCat
30 mei 2002, 15:45
Wat houdt benden eigenlijk in ? En wat is de action ?

waarismijnplectrum
30 mei 2002, 18:46
Nou, zal ik dat eens fijntjes uitleggen aan je :

- Benden dat is de snaar opdrukken, je hebt het vast al 300000x gehoord. je slaat bijvoorbeeld een snaar aan, en die druk je naar boven, en dat kan je een halve toon omhoog duwen, of een hele, of anderhalf, of 2 als je krachtige vingers hebt.

- Action dat is de term van hoe ver de snaren van je fretboard afstaan. Sologitaristen hebben die het liefst lekker dicht op het fretboard, terwijl slide gitaristen ze juist liever een stukje ervanaf hebben staan, Tenminste, zo denk ik dat het is.

MetalliCat
30 mei 2002, 20:28
OK, thnx, ik heb idd wel vaak gezien dat gasten het deden, wist niet hoe het heette.

dirkw83
30 mei 2002, 20:51
ja, da's idd één van de dingen die ik hier geleerd heb :smile:.

Benden op een akoestische gitaar gaat goed hoor. Ik bend altijd omlaag eigenlijk. Alleen niet op de hoogste snaar natuurlijk.

waarismijnplectrum
30 mei 2002, 20:59
Nou, dirk, dat naar beneden benden, je moet maar echt proberen aan te leren om het naar boven te doen, ik dee het eerst ook, maar ik heb het gevoel alsof ik er veel beter aan heb gedaan om alles gewoon naar boven te benden.

jaccoos
30 mei 2002, 21:28
Ik kan op een acoustische gitaar niet heel ver benden maar een halve noot lukt wel. Verder is voor een acoustische gitaar .010 wel het lichtste. heb net vanmiddag zo'n setje gekocht en ben benieuwd

dirkw83
30 mei 2002, 21:35
ja, misschien wel omhoog, maar voorlopig heb ik het nog niet echt nodig.

Halve noot is ook mijn maximum.

Liam Gallagher
31 mei 2002, 17:09
Halve noot is ook mijn maximum.
Weten jullie hoe ik erachter kom wat mijn maatje snaren is?

waarismijnplectrum
4 juni 2002, 15:44
Dan moet je op de verpakking kijken....
En als je een nieuwe gitaar heb gekocht waarvan de originele snaren nog opzitten, dan moet je het ff vragen aan waar je de gitaar heb gekocht.

Kjiratsiekoedel
4 juni 2002, 16:30
Je kan misschien ook op de site van het merk kijken. Bij mijn gitaar stond welk type snaren er van origine opzitten. Al hoef je je daar natuurlijk niet aan te houden. Verder kan je ook met een schuifmaat meten.

Moonchild
4 juni 2002, 17:13
Ik merk dat ik op mijn nylonsnarige klassieke gitaar ontzettend ver moet benden om te toon hoger te laten klinken (denk aan bends van ongeveer een half fretboardlengte), ligt dit aan mijn gitaar (die overigens niet van hoge kwaliteit is), of is dit in het algemeen zo bij klassieke gitaren?

waarismijnplectrum
4 juni 2002, 19:07
dat is over het algemeen zo met klassieke gitaren, die snaren hebben een stukje meer speling als stalen snaren, vandaar

Bouke
11 juli 2002, 21:13
Je kunt ook je gitaar een halfje naar beneden stemmen (Eb) en dat in combinatie met een setje d'Addario 0.010's werkt prima.

Ik heb een Seagul S6+CW met bovenstaande setup en dat is best lekker hoor!

Hele noten benden gaat prima (zeker met betonblokvingertoppen).

Actie is ongeveer gelijk aan m'n strat.

Bouke

Wbremer
12 juli 2002, 18:15
Nylon snaren zijn in het algemeen meer rekbaar dan staal. Dus meer benden om hetzelfde toonhoogte verschil te krijgen.....

Crutch
12 juli 2002, 18:37
Heb je al eens geprobeerd om met twee vingers te benden?

Is wel lastiger, maar dan hoef je niet lager te stemmen.

Alan Blues
12 juli 2002, 19:14
Op mijn folk speel ik op Martin Extra Light, en daar is het makkelijk mee benden. Vooral tussen de 5de en de 12de fret. Op mijn Dobro speel ik enkel slide, en daar staan er Martin Medium op. Die mediums zijn al hard genoeg om niet te kunnen benden. De action is dus ook heel hoog.

En, inderdaad, 'Alone And Acoustic' is een pracht-cd. Een schoolvoorbeeld hoe blues moet klinken.