PDA

View Full Version : Weer een (waarschijnlijk) onmogelijk idee...



Jax
10 november 2004, 14:37
Ok, ik barst deze dagen van de ideeën, die waarschijnlijk allemaal niet kunnen, maar de moeite waard zijn om te vragen. Zo bedacht ik me laatst het volgende. Stel dat je een goede cabinet koopt, 2x12 ofzo, wat dan ook. Hier sluit je dan zo'n tube-pre-amp pedaaltje aan vast, misschien een chorus pedaaltje ertussen en je hebt voor weinig geld een mooie sound... toch?....Waarschijnlijk zie ik nu iets over het hoofd, maar wat zou er dan niet kunnen? Sorry voor deze, waarschijnlijk stomme vraag!

Wormaap
10 november 2004, 14:39
Je ziet inderdaad wat over het hoofd, en da's dat je ook nog een eindtrap nodig hebt. Een PREamp pedaaltje is een voorversterker, daar moet nog'n eindtrap achteraan om op hoorbaar volume te komen.

shredneck
10 november 2004, 14:40
waar is dan de eindversterker?

bij de koch pedaltone zit er 1 in van een half watt, maar of dat werkt op een cab? geen idee.

Jax
10 november 2004, 14:51
daar moet nog'n eindtrap achteraan om op hoorbaar volume te komen.


Zou je me kunnen uitleggen wat dit is? Ik dacht altijd dat je een voor-versterker nodig had, en dat je van daaruit dan gewoon geluid uit je speakers kon krijgen

Jax
10 november 2004, 14:57
Geldt hetzelfde voor een Hughes and Kettner Cream machine voor een cabinet?

Lacrymosa
10 november 2004, 14:59
Geldt hetzelfde voor een Hughes and Kettner Cream machine voor een cabinet?
ja

Lord Abortion
10 november 2004, 15:12
Als je een actieve box hebt kan je dat eventueel wel doen.

Jax
10 november 2004, 15:16
een actieve box

Sorry, zou je dit ook even kunnen uitleggen? Wat doet het? Waarom is het actief? Nogmaals, sorry voor al deze vragen

Dirk_Hendrik
10 november 2004, 15:45
Kap es met sorry zeggen.
Aktieve speaker betekent dat er een EIND versterker in de speakerkast mee is ingebouwd.

Nocki
10 november 2004, 15:46
ok. voorverterker vormt het geluid en versterkt het geluid zodat een versterker er wat mee kan. de voor versterker is niet goed genoeg om een box aan te sturen. hiervoor is power nodig en een voorversterker is daar niet voor gemaakt.

dus heb je een eindversterker nodig.

een actieve box is een box met een versterker ingebouwd. meestal PA boxen. deze zullen niet mooi klinken voor gitaar. dus je hebt bij een gitaar altijd dit nodig.


signaal(gitaar) -> preamp (beinvloed het geluid) -> poweramp (versterkt het geluid) -> speakers.


NOcki

Anders Destium
10 november 2004, 15:48
Kun je een POD of Boss GT6 oid wel in een keer op een cabinet aansluiten of heb je dan hetzelfde probleem?

AART
10 november 2004, 15:54
Kun je een POD of Boss GT6 oid wel in een keer op een cabinet aansluiten of heb je dan hetzelfde probleem?

zelfde euvel

Negative K3 fan
10 november 2004, 15:55
:o

anders!!11 ik had jou toch wel wat slimmer ingeschat jongen!

je kunt trouwens voorversterkers volgens mij theoretisch gezien best op een cab aansluiten voor een écht laagvermogen geluid, maar dan moet er wel een trafootje tussen denk ik en dan zal er nauwelijks geluid uit komen.

misschien leuk om te proberen ofzo? je kunt er niks mee slopen :)

Anders Destium
10 november 2004, 15:59
Maar waarom kan het dan niet?

Negative K3 fan
10 november 2004, 16:05
te weinig vermogen.

Anders Destium
10 november 2004, 16:06
ach so.

Weet ik veel, versterkers boeien me niet. En wat ik niet interessant vindt, daar ga ik geen aandacht aan besteden :lol:

Negative K3 fan
10 november 2004, 16:20
maar je hecht wel veel waarde aan het goed gebruiken van de nederlandse taal en daar besteed je ook al weinig aandacht aan!

En wat ik niet interessant vindt

Anders Destium
10 november 2004, 16:21
Zie je, iets gaat over versterkers en ik heb gelijk mijn kop er niet meer bij :lol:

Negative K3 fan
10 november 2004, 16:23
lol :)

Lord Abortion
10 november 2004, 16:24
Maar waarom kan het dan niet?
Steek eens een hoofdtelefoon rechtstsreeks in je gitaar, en je zal merken dat er geen geluid uit komt. Hetzelfde principe voor de boxen.

Jax
10 november 2004, 16:26
Maar bij bv een stack heb je dan de pre-amp én de eind-versterker in de top? Want de rest is toch cabinet?

ijff
10 november 2004, 16:31
Maar bij bv een stack heb je dan de pre-amp én de eind-versterker in de top? Want de rest is toch cabinet?

Bingo!!

Jax
10 november 2004, 16:51
Kijk, nu komen we ergens :D
Dus als ik een Hughes and Kettner Cream Machine aan een combo zou zetten, dan zou deze ipv de pre-amp in de combo werken, terwijl de combo wel de eind-versterker zou zijn en tegelijkertijd de speaker.

Lord Abortion
10 november 2004, 17:07
Nee, de preamp in de combo zou nog werken, maar gewoon een sterk signaal binnenkrijgen. Het is niet zo dat een preamp zichzelf uitschakelt als je je signaal al versterkt hebt.

Jax
10 november 2004, 17:27
Nee, de preamp in de combo zou nog werken, maar gewoon een sterk signaal binnenkrijgen.

Wil dit dan zeggen dat de pre-amp in de combo het geluid als het ware doorlaat, ipv zelf te versterken, of werkt er dan een dubbele pre-amp op het geluid? (Of begrijp ik dit helemaal fout...)

Negative K3 fan
10 november 2004, 18:55
je krijgt dan een dubbele pre amp, dat is op te lossen door de pre amp te bypassen door die cream dinges van je in de fx loop return te drukken, dan stek je hem direct in de power amp.

morroow
10 november 2004, 19:47
maar dan krijg je wel ontiegelijk veel feedback :-?

BlackSun
10 november 2004, 22:11
maar dan krijg je wel ontiegelijk veel feedback


Hier heb ik nog nooit van gehoord...Ik doe het regelamatig, no problem at all :???:

morroow
11 november 2004, 08:50
ow ik hoor altijd dat als je overdive/distortion pedalen of pre-amp pedalen door fx loop gooit het nogal wil storen :???:

Jax
11 november 2004, 09:42
Ok, dan heb ik nog een vraag:

Stel je hebt een 2x12 cab en je wilt daar een top aansluiten van een ander merk, of eentje die er niet standaard bij kwam. Waar moet je dan op letten als het komt op bv het aantal watt? Stel je top is 100W, met welke cabinet's kan hij dan samen gaan? Of kan elke top samen met elke cabinet, ongeacht het aantal watt, en het soort speaker(s) van de cab?

Lord Abortion
11 november 2004, 09:48
ow ik hoor altijd dat als je overdive/distortion pedalen of pre-amp pedalen door fx loop gooit het nogal wil storen :???:is dat ook zo als je een pedaal hebt met aparte send/return uitgangen?

guhlenn
11 november 2004, 10:47
een voortrap levert geen volume. hij versterkt niet. 'T is een veredelde volume knop.

LOL

Jax
11 november 2004, 13:49
een voortrap levert geen volume. hij versterkt niet. 'T is een veredelde volume knop.

Was dit als reactie op mijn vraag? Want zo ja, dan ben ik weer helemaal de weg kwijt. Als je een top aan een cabinet sluit, dan zorgt de top toch voor de voor- en eind-versterking? En als de top alleen de voor-versterking regelt, dan moet er dus iets tussen de top en de cab in wat als eindversterker optreedt, toch?

guhlenn
11 november 2004, 14:26
LOL nee, ik had de tweede pagina gemist... anyway,op je vraag; je ohmage (weerstand) moet gelijk zijn wat betreft input op het cab en output van de amp. Verder is het (meestal) verstandig om meer watt in je cab dan op je amp te hebben. Als je er wat meer verstand vanhebt zijn er ooka ndere optiers, maar daar komje vanzelf wle achter.

G

Johnny Tsunami
11 november 2004, 14:31
Juist...

een voorversterker zorgt voor de vorming van je geluid (de kleuring als het ware...)

een eindversterker versterkt dit signaal uit, zodat een speaker het weer kan geven (zorgt dus voor volume)

Een top is een voorversterker en eindversterker in één (en een combo een top en speaker in één)

de voorversterker kun je bypassen door je preamp, fx-unit of pedaaltje in je fxloop-return te steken, je gebruikt dan alleen de eindversterker in je top of combo

wattage van je cabinet (aantal watts per speaker bij elkaar optellen) moet gelijk of groter zijn als het wattage van je versterker, omdat je anders de kans loopt je speakers te beschadigen

Jax
11 november 2004, 14:50
Ok, dus de ohmage van de input van de cab moet gelijk zijn aan de ohmage van de output van de top. Verder moet de hoeveelheid watt van de cab het liefst groter zijn dan de hoeveelheidm watt van de top. Klopt dit? Zijn er nog verder vereiste dingen die het aansluiten van een top aan een cabinet mogelijk/niet mogelijk zouden maken?

guhlenn
11 november 2004, 15:44
zonder kabel werkt het niet.

Jax
11 november 2004, 15:58
:razz: Ok, dat had ik ook nog wel bedacht

Negative K3 fan
11 november 2004, 16:04
Zijn er nog verder vereiste dingen die het aansluiten van een top aan een cabinet mogelijk/niet mogelijk zouden maken?

Nooit! een signaal/gitaarsnoer gebruiken als snoer tussen je amp en speakerkast!!!11

guhlenn
11 november 2004, 16:41
waarom niet?

Lord Abortion
11 november 2004, 17:29
Ik ben niet zeker, maar ik denk dat je een gebalanceerde kabel moet hebben om je box aan te sluiten, en een gitaarkabel is ongebalanceerd.

Negative K3 fan
11 november 2004, 18:26
niks gebalanceerd, een gitaarkabel is gemaakt om een hoogohmig laagvermogen signaal naar de input te brengen zonder te veel ruis toe te voegen, het is een relatief dunne draad met een kern en een omwikkeling erom heen. Het singaal uit je amp is precies andersom, laagohmig en hoogvermogen, daar moet je een dikke draad hebben en daar boeit afscherming niet zoveel omdat het niet echt gevoelig is voor ruis etc. Bij zon dunne kabel loop je meer kans op kortsluiting of dat door het vermogen de draad/isolatie gaat smelten en dan weer kortsluiting en dat sloopt je amp.

hadv
11 november 2004, 23:54
een stroomkabel is ook handig, en een stopkontakt






:razz: :razz: :razz:

guhlenn
12 november 2004, 09:39
Een gitaarkabel mag dunner zijn, maar is het (mits je een goede hebt) niet. Ik ken het verhaal wel maar het is niet meer dan een verhaal.

Maar natuurlijk is een speakerkabel beter. wat nuance was imho nodig.

Dick Wolkendeck
12 november 2004, 10:58
ow ik hoor altijd dat als je overdive/distortion pedalen of pre-amp pedalen door fx loop gooit het nogal wil storen :???:

Inderdaad. Een distortionpedaal in je fx loop, dus na je preamp, geeft niet alleen ruis van zichzelf, maar vertienvoudigd ook nog eens de ruis van de preamp. Double fun dus. :wink: Daarom alleen chorus, delay, tremolo etc. in je fx loop, geen disto's en compressors.

@ morroow: Je reageerde op "feedback". Storing is iets anders dan feedback. Een feedback is een keiharde piep, storing is ruis & brom (leuke naam voor een versterkermerk of koffie?) en radio Moskou.

Johannes
12 november 2004, 12:06
Een speakerkabel heeft 2 dezelfde draden met dus ook dezelfde weerstaan voor het inkomende en uitgaande signaal. De draden in een gitaarsnoer zijn niet identiek en hebben ook niet dezelfde weerstand en zijn dus niet goed bruikbaar als speakerkabel.

marc_o
12 november 2004, 16:12
Geldt hetzelfde voor een Hughes and Kettner Cream machine voor een cabinet?
ja

nee, die kun je wel op een box aansluiten omdat daar ook een 1 watt eindtrap inzit. Het klinkt zelfs errug goed.