PDA

View Full Version : HK Cream Machine mods



Jeroenvanhulsteijn
10 november 2004, 14:21
Hallo!

ik heb laatst een HK cream machine gekocht. Best leuk apparaatje. Natuurlijk meteen kapot gemaakt toen ik het apparaat uit elkaar aan het halen was (stroom was eraf hoor :wink: ). Gelukkig had onze electronica boer nog wat condensatortjes liggen.

Apparaat klonk leuk. Er zat alleen wat fizzle sizzle in. Op harmony central had iemand de suggestie gegeven een condensatortje op de output van de level knop te solderen. Dit werkt dan in combinatie met de weerstand als een laagdoorlaat filter als ik het goed heb begrepen. Nou, geprobeerd...en dat werkt prima. Sizzle is weg en het apparaat klinkt nu wat donkerder.

Maar nu het volgende. Het ding gaat niet clean. Ik heb er nu 2 buizen inzetten met een hele lage versterkingsfactor (Siemens ECC82). Nu heb ik van HK het schema gekregen:

Schematics HK Cream Machine (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/Temp/cream_machine.jpg)

Even als link, omdat het ding nogal groot is. Nu staat er op het schema een NE5532 (IC1). Dit is een dual opamp als ik het goed heb begrepen. Ofwel een transistor versterker. De ene opamp gaat naar het buizen circuit. De andere opamp gaat naar het bypass circuit.
Nu vermoed ik dat als ik de voorversterking voor het buizen circuit weghaal, dat de cream machine cleaner is af te stellen. Mijn vraag is nu...kan die voorversterking gebypassed worden? En hoe gaat dat in zn werk.

Ik ben momenteel aan het inlezen. Ik begrijp wel hoe het circuit rond zo'n opamp werkt. Alleen er zitten wat condensatortjes en weerstandjes bij die ik niet helemaal kan plaatsen. Na IC1 komt er bijvoorbeeld 2 weerstanden naar ground: 22k en 220k. Werkt dit als spanningsdeler ofzo? Anyways...ik hoop dat jullie nog wat advies en tips hebben. Het gaat er mij in eerste instantie om om het circuit zo aan te passen dat ik hem van clean naar dirt in kan stellen. Nu gaatie van dirt naar errm solo.

Alvast vriendelijk bedankt!!