PDA

View Full Version : 2 amps op 1 cab, de mogelijkheden.



shredneck
10 november 2004, 11:58
Ik heb 2 amps (! of versterkers) die ik op 1 cabinet wil aansluiten, ik wil daartussen kunnen switchen. Nu weet ik dat er zijn:
1. de Weber Fourhead
2. de Radial Bonehead


De weber is de beste oplossing, daarbij hou je de speakerkabels het kortst en de load/schakelunit ligt in principe niet voor je op het podium, alleen het switchboard. Bij de Radial zit alles in 1 unit en dat houdt in dat er ontzettend veel kabels over het podium lopen, kwetsbare speakerkabels dus.

Weet iemand nog meer opties? De weber is ideaal, maar moet uit de usa komen, in Nederland heeft niemand hem, ook Haar niet.

Thanks in advance.

BramVersteeg
10 november 2004, 12:29
Soundsculpture AB Cadabra
Soundsculpture HeadTrip (en natuurlijk de Switchblade)
Axess HS-2

shredneck
10 november 2004, 13:39
Thanx man, die ga ik eens ff checken!

Als iemand nog meer opties heeft.....gaarne!

shredneck
10 november 2004, 14:00
hmz, die axess switcher is precies goed, heeft geen verdere opties, maar das ook niet nodig.

De headtrip ( de enige van SS met een load voor heads, de rest zijn gewoon luxe a/b boxjes) heeft enorm veel opties, die heb ik niet nodig, dat wordt ook te duur denk ik.

De Weber koste bij elkaar zo'n 300 dollar (incl verzenden) dus ik ga eens checken wat de axess kost.

shredneck
10 november 2004, 14:06
hmz....kost 275 dollar ex verzenden....de Weber ( https://weberspeakerscom.secure.powweb.com/store/four1.htm ) kost evenveel met meer opties (er kunnen meer heads aan, totaal 4 en bij de axess 2) dus ik denk dat de weber de shizzle is.


Die headtrip kost helaas te veel, want die is nog iets meer de shizzle.


*hmz*

Sparen of blijven maren?

shredneck
10 november 2004, 14:08
foutje...de weber is ook nog eens goedkoper... zo'n 50 dollar....

BramVersteeg
10 november 2004, 14:10
Ik zou niet meer kopen dan nodig is. Ik ken de andere apparaten niet maar ik weet dat Mario(de man achter Axess) super customer service heeft en kwalitatief ook zeer goed is. Wat voor versterkers heb je en wat voor cabinet?

shredneck
10 november 2004, 14:37
De versterkers zijn 2x 2204 heads van Marshall, het cabinet is een Bogner 4x 12 (v30)

Ik kan ook een switchchannel head kopen, maar deze 2204's zijn superb, klinken erg goed en bovenal zijn ze niet echt zwaar. Ik bouw er een case voor overigens, de weber unit moet er bij in gebouwd.

Ik snap dat de axess in principe goed is, maar de weber is cheaper, en ik kan er ook nog eens 2 heads meer op kwijt.

jorrit
11 november 2004, 16:49
uhm vraagje, waarom heb je 2 dezelfde versterkers, back up? combinatie gebruik?

shredneck
11 november 2004, 20:35
Hoi,

In de eerste instantie was de ene de backup van de andere, maar aangezien deze amps erg betrouwbaar blijken te zijn heb ik er nog nooit gebruik van hoeven maken.

Zoals ik het in dit topic voorstelde wilde ik gewoon 1 amp harder zetten als de ander, voor een leadsound dus. Beide amps zijn origineel op de buizen na ( beide JJ's) en ik wilde dus ook geen mods toepassen zoals bv een fx loop of 2e mastervolume.
De Weber die ik wilde bestellen, die laat ik maar ff voor wat het is, ik ben nu in een stadium dat ik 1 amp laat modificeren en de ander gewoon lekker origineel laat, of wellicht koop ik in de zeer nabije toekomst wel een andere amp....

De bogner xtc is mijn favo (van wie niet he) maar de knaken....damn....

Nu speel ik wel vrij veel leads in mijn band, en die zijn nu dus nagenoeg niet te horen, of in ieder geval veel te zacht.

Een andere optie is een 2e cabinet en dan a/b en....voor de leads een 1936 of zo, das ook een optie.

Man o man, als je dus 1 keer aan die sound vastzit,want zo voelt het, dan zijn andere amps ook gelijk niet meer zo interessant. Een Engl zou ik bv nooit kopen, maar een nieuwere Marshall ook niet, die klinken gewoon anders.

Sheit.

BramVersteeg
11 november 2004, 21:15
Koop gewoon een booster!
Kost geen hond, en hoef je geen 2 amps mee te slepen.

ijff
11 november 2004, 22:24
Je zou wellicht ook aan Weber kunnen vragen of ze een Load dump of MASS kunnen modificeren zodat de 'bypass' op afstand te bedienen is... gebypassed heb je dan je solo geluid, en als de Load Dump aan staat je normale geluid...
Maar goed, is allemaal wel erg moeilijk doen terwijl een goede clean boost waarschijnlijk prima werkt....

shredneck
12 november 2004, 11:04
jow.

Ik heb heel vaak geprobeerd met een boost te werken, o.a. een Boss SD1, Boss ge7, ibanez tubescreamer (brownmod of zoiets, iig cleaner) en ook een Big Muff nog geprobeerd.

Als ik de preamp op 6 zet, dan is er nog wel een verschil in volume(tussen boost en amp) waarneembaar, zij het te weinig voor een leadsound. Als ik de preamp over de 6 zet zorgt een boost alleen maar voor meer gain.

Een boost werkt denk ik het beste met een amp die niet onwijs overstuurt. Nu weet ik dat op dit forum vooral metalheads zitten en dus het woord "oversturing" al gauw wordt gezien als een enorme bak distortion. Ik (hoewel mijn naam anders doet vermoeden vrees ik) bedoel met oversturing meer een aangezette rocksound, de jcm800's geven echt ONTIEGELIJK veel gain in mijn opinie, vooral met mijn LP's waar ik toch vooral live mee speel.

Het probleem is dat ik ook de sound die die boosts produceren vaak "te metal" vind, van die buzzige leadsounds, daar houdt deze jongen niet van en daarom doe ik zo moeilijk en sleep ik 2 amps mee(die ik toch al als backup mee nam).

Catch my drift?

een interessante optie is de volgende:

Je signaal naar een a/b box, a naar de highgain ingang koppelen en b naar een distortionpedaal koppelen en die weer doorkoppelen naar de low ingang.
Ik weet niet of dit werkt omdat ik dan beide ingangen gebruik, wel afzonderlijk, maar goed.

ff topic over starten.

BramVersteeg
12 november 2004, 11:53
Nou ja, 2 marshalls is natuurlijk ook niet verkeerd! Als je het er voor over hebt om te slepen zou ik het zeker zo houden.

charlie45
12 november 2004, 12:30
als je de low gain ingang gebruikt wordt de andere ingang ook low gain, dit werkt dus niet.

je sleept dus twee marshalls mee omdat je een volume boost nodig hebt?
in ieder geval ben je serieus over je sound.

wat heb je tegen mods? ik vermoed dat dit probleem perfect is op te lossen zonder enig geluidsverlies, je sound blijft even mooi. een schakelbare tweede mastervolume bijvoorbeeld.

ik denk trouwens dat je verkeerde boosters hebt geprobeerd.

ik zou een rc of ac booster gebruiken, die klinken absoluut niet scooped of metal maar maken houden je toon mooi rond en dik.

shredneck
12 november 2004, 18:13
Hoi,

Ik heb niets tegen mods an sich, maar de sound die ik nu heb bevalt me gewoon echt enorm goed. Ik speel nu zo'n 15 jaren gitaar, heb ontzettend veel amps gehad, maar de 800's (2203 en 2204) zijn de enige waar ik mee kan leven tot nu toe. Er is onderling ook nog een enorm verschil in amps, zo heb ik meerdere marshall anniversary's gehad, 5150's, een zooi rackgear, een aantal typen boogie en ook nog een twin, ik vrees dat ik er wel wat vergeten ben, maar goed.

Feit is dat ik mijn gitaar wil horen, dwars door de sound van de amp heen en ook moet de amp open en transparant zijn.

Ik denk erover om ook mijn buisvoeten te vervangen voor voeten met vergulde contacten en meer van dat. Wellicht laat ik me dan ook ff goed voorlichten over een evt 2e mastervolume.
Voorzover ik weet zit de 2203 en 2204 ruim in de voeding (trafotype is hetzelfde als van de 2205 2210 en die hebben reverb en fxloop en dus 1 extra buis etc etc) dus modden moet qua voeding iig geen probleem zijn.

Ik ga heel hard denken of ik dit ga proberen.

Weet niemand een geschikte geluidsman? haha!

shredneck
12 november 2004, 18:14
kun je wat meer vertellen over rc en ac boosters?

charlie45
15 november 2004, 12:14
ik houd ook erg van gitaar -> jcm 800->cab. het voelt bijna alsof je gitaar direct aan de speaker vastzit. meer om praktische redenen gebruik ik een multi channel preamp.

rc en ac booster zijn kleine (dure) boost pedaaltjes. je kunt ze o.a. krijgen via haarguitars.nl.

een ervan is alleen een cleane boost, andere is met drive. dat is het verschil. ze zijn heel transparent en het beetje kleur wat ze geven is heel mooi. en uitgeschakeld zijn ze true bypass.

maar bel ernst fliek gewoon op.. die kan je meteen vertellen of er een mod bestaat die doet wat jij wil.

Epic
15 november 2004, 14:21
Net gezien bij vd Haar Guitars:

http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Tonebones/headbone.htm

Mark S
15 november 2004, 14:52
En met een simpele GE-7 moet het toch te doen zijn?

Ik heb een 2204 en met een matige pre-amp instelling (standje 5: al een mooie ronk) als ik dan de GE-7 intrap heb ik precies de juiste hoeveelheid gain- en volumeboost. Dit werkt trouwens niet als je de pre te ver open heb staan, dan krijg je idd alleen meer gain, is leuk voor muted powerchords en high-gain gedoe maar klinkt shitty voor singlestring solo's, als je dat wil moet je wat anders kopen!

Ik ben trouwens ook van mening dat je de beste booster ter wereld (zeker voor een JCM-800) gratis en voor niets bij iedere gitaar krijgt en ook wel bekend staat als de volumeknop! :razz:

shredneck
15 november 2004, 20:22
Daar kan ik me wel in vinden, en de GE7 trouwens ook wel, echter is het volumeverschil een ietsje te klein EN ik vind het geluid dan nog steeds TE metal...de preamp staat bij mij op 6, de andere top staat op 6.

De headbone heb ik ook gezien, is niet handig. stel dat de headbone vooraan het podium ligt, dan moeten je speakerkabels daar dus ook heen. Dat vind ik t elink en ik vind dat er sowieso te veel kabels aan 1 apparaat zitten. Dan is de weber fourhead beter geschikt denk ik.

Ik heb me neergelegd bij 2 tops en 2 cabs, switchen met de lehle en klaar.

Thanks iig.