PDA

View Full Version : Het probleem met mijn zelfbouw 18watt!



birt
9 november 2004, 22:28
ik heb het gevonden!!!
de voedingstrafo is stuk.

zo was de bedrading:
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/18watt/PT+tekst.gif (daar was ik toe gekomen met de hulp van nico, waarvoor dank :) )
in begin kreeg ik heel weinig geluid, na wat op en afzetten tijdens het zoeken naar de fout werd dit erger en begon hij te piepen. uiteindelijk knapte gewoon de zekering elke keer.

de 2 windingen die gebruik maakten van centertaps naar aarding bleken het probleem. ik ben dus gaan zoeken wat er mis was met de aarding maar kon het niet vinden. blijkt dat E (de aarding dus) het probleem zelf is.
de trafo is dus stuk.
alles werkt echter wel als ik die E niet aansluit en de centertaps aard zonder ze met E te verbinden. als ik dan meet van E naar chassis heb ik 89Vac

Nu komt de vraag:
is het gevaarlijk om E niet aan te sluiten en gewoon de rest van de trafo (het gedeelte dat wel werkt dus) nog te gebruiken?

Antoon
10 november 2004, 00:00
begrijp ik dat je 1 spoel uiteindelijk op twee verschillende takken geaard hebt (kortsluiting)? Dan verkoolt er inderdaad vrij snel een winding en dat merk je als het te laat is. Zonde..

birt
10 november 2004, 00:09
begrijp ik dat je 1 spoel uiteindelijk op twee verschillende takken geaard hebt (kortsluiting)? Dan verkoolt er inderdaad vrij snel een winding en dat merk je als het te laat is. Zonde..
dat begrijp je verkeerd denk ik.
de kortsluiting zat in de trafo zelf en daardoor vond ik ze niet. het is ook alleen meetbaar als de trafo onder spanning staat, dan 'slaat hij door'

hadv
10 november 2004, 01:30
waar is die E goed voor, is dat het aarden van het trafo-blik ?
en waarom sluit je die aan op de N van de secundaire kant ?, ik snap niet helemaal wat er gebeurt

wat ik ook vreemd vind is dat je de kortsluiting niet meet als-ie niet is aangesloten (even alle draden los en een ohmmetertje er op)

Mr.Jay
10 november 2004, 09:13
begrijp ik dat je 1 spoel uiteindelijk op twee verschillende takken geaard hebt (kortsluiting)? Dan verkoolt er inderdaad vrij snel een winding en dat merk je als het te laat is. Zonde..
dat begrijp je verkeerd denk ik.
de kortsluiting zat in de trafo zelf en daardoor vond ik ze niet. het is ook alleen meetbaar als de trafo onder spanning staat, dan 'slaat hij door'

Klein ( 23V, 1/10e ) spanningkje ( schrijf je dat zó ? ) gebruiken bij de 1e keer voorkomt ook vaak schade

JaY

birt
10 november 2004, 10:40
waar is die E goed voor, is dat het aarden van het trafo-blik ?
en waarom sluit je die aan op de N van de secundaire kant ?, ik snap niet helemaal wat er gebeurt

wat ik ook vreemd vind is dat je de kortsluiting niet meet als-ie niet is aangesloten (even alle draden los en een ohmmetertje er op)

die centertaps moeten geaard worden (N en 0 0,23A dus) en die E was in de originele versterker ook geaard. als je doormeet zonder spanning op de trafo lijkt die E nochtans met geen enkele andere winding verbonden. het probleem doet zich alleen voor onder spanning.

maar zou ik dit eigenlijk mogen aansluiten zonder die E te gebruiken?
in het 18watt schema staat bij de trafo gewoon helemaal geen extra aarding en zijn alleen die centertaps geaard.
(en dit zou me de kosten besparen van een nieuwe trafo te kopen of er ergens een oude te moeten gaan zoeken.)
maar anderzijds wil ik mezelf ook niet gaan blootstellen aan gevaarlijke spanningen.

Franc
10 november 2004, 13:14
Laat iemand me verbeteren als ik echt complete bullshit praat, maar een centertap is feitelijk slechts een referentiepunt voor de spanning.
Het kan brom verhelpen/voorkomen en zorgt ervoor dat je spanning niet gaat zweven, maar gevaarlijk bij niet aansluiten kan mi niet.

Zolang je chassis netjes geaard, etc, is natuurlijk.

Verder weet ik niet of ik het verhaal verder helemaal volg birt...
Is E nou een centertap of niet? En als niet, waar is ie dan wel voor?
Ik neem aan dat je een beschrijving bij de trafo hebt, wat staat daar in over E?

Negative K3 fan
10 november 2004, 14:19
die center tap moet toch wel worden geaard? Ik heb namelijk schema's gezien waarvan de stand by schakelaar de centertap met de aarde kan verbinden (dan staat hij dus aan), maar als die verbinding open is, staat hij in stand bij, dus hij zou wel geaard moeten zijn denk ik.

Franc
10 november 2004, 14:51
Sorry NegK3 maar dat klinkt me heel onwaarschijnlijk...
De trafo's die ik ken geven gewoon hun spanning af, ongeacht of de centertap is geaard of niet.

Je kunt een centertap ook simuleren dmv 2 weerstanden die je in serie tussen de 2 uiteinden soldeert en de verbinding tussen de 2 weerstanden doe je dan aan aarde.
Dit doe je bijvoorbeeld bij gloeispanningen als je trafo geen centertap heeft.
Je creeert zo een centertap en voorkomt brom.

Wellicht kan birt zoiets maken als de echte centertap kapot is (al zie ik zo 123 niet hoe zo'n ding stuk zou kunnen zonder dat de hele trafo kapot is).

Misschien wordt het tijd dat een echte expert-dpethetzelvert zich er even in mengt :-D

birt
11 november 2004, 11:29
Laat iemand me verbeteren als ik echt complete bullshit praat, maar een centertap is feitelijk slechts een referentiepunt voor de spanning.
Het kan brom verhelpen/voorkomen en zorgt ervoor dat je spanning niet gaat zweven, maar gevaarlijk bij niet aansluiten kan mi niet.

Zolang je chassis netjes geaard, etc, is natuurlijk.

Verder weet ik niet of ik het verhaal verder helemaal volg birt...
Is E nou een centertap of niet? En als niet, waar is ie dan wel voor?
Ik neem aan dat je een beschrijving bij de trafo hebt, wat staat daar in over E?

de centertaps zijn geen probleem, die E zou een extra aarding moeten zijn en het is die die het probleem geeft.
nu zou ik graag weten of het gevaarlijk kan zijn als ik die extra aarding niet aansluit.
bij de meeste trafos is die extra aarding er gewoon niet aan, maar ik weet het allemaal niet zo goed dus vraag ik hier hulp va de experts :wink:

Negative K3 fan
11 november 2004, 16:06
@frans

zelfs de laatste ax84 revisie gebruikt de center tap als standby, kijk maar http://195.178.239.50/ax84/media/ax84_m37.pdf dus tja, verder snap ik het niet, ik constateer het alleen maar.

nicoverduin
11 november 2004, 18:28
E is de afscherming tussen primair en secundair. Als daar dus contact is tussen E en een van de wikkelingen betekent het dat de trafo ergens een keer gekookt heeft en deels verbrand is.
M.a.w. in het kader van veiligheid en jouw ervaring zou ik de trafo vervangen.
Nico

matto
11 november 2004, 18:32
E is de afscherming tussen primair en secundair. Als daar dus contact is tussen E en een van de wikkelingen betekent het dat de trafo ergens een keer gekookt heeft en deels verbrand is.
M.a.w. in het kader van veiligheid en jouw ervaring zou ik de trafo vervangen.
Nico

+1

mathe
11 november 2004, 18:40
2x255Vac is wel wat weinig voor een 18 watter als je een EZ81 als gelijkrichter gebruikt. Heb je de voeding aangepast of gebruik je een diode gelijkrichter?

Marc

birt
13 november 2004, 17:26
ik heb even voorzichtig wat geprobeerd.

heaters van de ez81 aangesloten. 6,9Vac gemeten, buis erin, werkte goed.
dan de heaters van de andere buizen aangesloten, ook iets van een 6,9Vac aan alle buisvoeten.
dan ben ik begonnen met een voor een de buizen erin te steken.
eerst de preampbuizen.
v1: ok
v2: ok
v3: zekering knalt
ik haal dus v3 er weer uit, kijk de bedrading na maar kan niets fout vinden. ik zet de amp weer even aan zonder v3, de zekering knalt opnieuw.
wil dit zeggen dat mijn trafo elke keer ik em aanzet verder stuk gaat?