PDA

View Full Version : versterkers aan elkaar schakelen ?



sambofan
9 november 2004, 20:43
ik zie bij optredens van grote artiesten..nouja groot...neem nou bijv. the darkness en bon jovi; er staan altijd een aantal marshall stacks op het podium, maar je kunt normaalgesproken maar in 1tje inpluggen, hoe doen deze gasten het dan ?? staan de versterkers aan elkaar geschakeld of iets dergelijks ??

Negative K3 fan
9 november 2004, 21:47
van die marshalls/versterkersn op de podiums staat er meestal geeneen aangesloten, waarschijnlijk zijn die cabs nog dummy's ook (dwz wel de behuizing, maar geen speakers erin) en staat er achter/naast het podium een versterker met een microfoon ervoor.

mocht je trouwens toch je gitaar in veel versterkers willen drukken, dan bestaan daar pedaaltjes/splitsers voor. Bij buizenamps is het niet genoeg om alleen het signaal te splitsen (meen ik) maar heb je ook een circuit nodig om het goed te splitsen.

Met een stereo chorus, bv. de boss ch1, kun je je signaal al twee keer naar buiten sturen en deze werkt dus niet alleen als een chorus maar ook als een splitser.

ieme
9 november 2004, 22:02
lennart, dat heb je mooi gezegd! :-D

andy
10 november 2004, 00:02
He Ieme,

Heb ik jou op de meeting dat kastje niet laten zien waar ik iig twee stacks mee aan kan sturen??
Paar inputs en wat draadjes om het signaal door te geven. Iets goedkopere oplossing dan die van Lennart. :-D

Epic
10 november 2004, 09:26
Jimi Hendrix (en andere '60 gitaristen) gebruikten altijd de tweede input van hun Marshall om een volgende aan te sturen.

http://twtd.bluemountains.net.au/cream/dualstacks.htm: verhaaltje over hoe clapton het deed...

Dick Wolkendeck
10 november 2004, 09:54
Hi there. Ik schakel mijn 5150 via een stereo effect door naar een london city top. Signaal uit de pre amp van de 5150 in het effect, links terug in de 5150 en rechts in de london city. Wel ff de aarde van de london city loskoppelen anders krijg je brom (aardlus). Mooie stereo sound! Ik neem aan dat je op deze manier ook nog meer stacks kan aansluiten (maar of dat nodig is, weet ik niet. Is hard genoeg zo :lol: )

Voordeel van meerdere speakerkasten (ik heb er dus twee) is dat je in feite minder hard hoeft op grote podia om jezelf te horen, stel de kasten zo op dat je het hele podium bereikt met je geluid. Bespaart ook een boel geneuzel met gitaar-over-de-monitor. Richt je speakerkasten liefst niet op het publiek en zeker niet op de geluidsmens. Vanaf de zijkant dwars over het podium heen. Laat de zaal maar naar de PA luisteren.