PDA

View Full Version : Rat II



IndiepoprockJesse
9 november 2004, 20:08
hee daar,

Ik was met Leon (een maat van mij in de band Paralyzed) naar Amsterdam gegaan omdat hij een nieuw distortion pedaaltje ging kopen (een jcm800 + epi LP en een Zoom 505 gaat natuurlijk niet, en die had het dus ook begeven) en ik ging mee voor de gezelligheid en ik wilde ook even koekeloerissen..

we zijn naar Dirk Witte gegaan (gellukig niet van die wankers die je normaal in gitaarshops tegenkomt) en daar wat dingetjes uitgetest (waaronder de hele drive en distortion lijn van boss, de rat en de ibanez tubescreamer)..

We zaten eerst een beetje te kloten met die boss dingen, maar die bleken uiteindelijk of heeel gruizig te zijn, of te weinig drive te geven, en op hogere volumes echt crap te klinken.. alhoewel de blues driver wel een erg lekker pedaal is..

na wat heen en weer geswap heeft leon uiteindelijk voor de proco rat gekozen, wat een erg lekker pedaal is voor zijn stijl van spelen (zeg maar binnen de band dan) en hij heeft een moderne sound die erg eigen is (er klinkt geen pedaal zo als deze, denk ik althans )..

Er zitten drie knoppen op, een voor de hoeveelheid distortion, een voor de volume en de derde die het pedaal echt afmaakt, de filter knopt, waarmee je de hoeveelheid gruis zeg maar kan wegfilteren (wat in extreme instellingen leidt tot een dof geluid) en zodoende een perfect geluid kan creeeren..

Ik denk een goed pedaal voor mensen die moderne rock n roll willen spelen.. en ook uitermate netjes geprijst (80 euries).. In tegenstelling tot de te digitaal klinkende boss pedalen..

plaatje bij:
http://image.www.rakuten.co.jp/gakkiwatanabe/img1041747912.jpeg


Jesse//

Antal
9 november 2004, 21:17
Klopt, er klinkt ook geen pedaal zoals een rat (terwijl die rats ook allemaal anders schijnen te klinken :-? ) Nadeel vind ik dat het ding niet echt veelzijdig is imo. Er komt maar 1 soort geluid uit. Maar als dat je sound is, is het een perfect dingetje.

Chris Wolstenholme
9 november 2004, 22:56
hehehe paralyzed

wij hebben nog met ze opgetreden en RARA wie zijn **** zoom t begaf in t eerste nummer :-D

btw ik hoorde dat ie problemen had om uit zijn jcm een fijne scheur te halen, maar volgens mij heeft ie er 1 met een enkel kanaal ( wat verklaard waarom er geen switch out is )

dus jah dan is zo'n pedaaltje wel handig :)

IndiepoprockJesse
9 november 2004, 23:47
hehehe paralyzed

wij hebben nog met ze opgetreden en RARA wie zijn **** zoom t begaf in t eerste nummer :-D

btw ik hoorde dat ie problemen had om uit zijn jcm een fijne scheur te halen, maar volgens mij heeft ie er 1 met een enkel kanaal ( wat verklaard waarom er geen switch out is )

dus jah dan is zo'n pedaaltje wel handig :)

Ho, dat verhaal ken ik niet (van de fijne scheur), wel heb ik de versterker gehoord toen ik em met em ging bekijken, en ik weet honderdduizend procent zeker, dat deze bak zeker een fijne scheur teweeg brengt, wel meer denk ik zelfs.. is gemodificeerd naar een soldano amp en heeft matching pair buizen.. dus lijkt me wel een vette amp.. en 1 kanaals versterkers zijn gewoon the bomb (om het even in slang uit te drukken :P)

maar dat effect is gewoon een goede toevoeging als hij van randje naar vette scheur wilt gaan..

Jesse//

Chris Wolstenholme
10 november 2004, 09:04
ook maar van via via via onze gitarist / hun bassist

maar t werd wel tijd voor descent shit voor hem :)

( nu nog een fijne gitaar voor de andere gitarist, schelle squier :P )

phx
10 november 2004, 09:39
De rat is een overdrive, clipped niet, zodat je nog steeds een gedefinieerd geluid krijgt (dit in tegenstelling tot een distortion, waarbij je soms niet het verschil hoord tussen een G en een B#).

Als het goed is wordt mijn Rat vandaag opgestuurd.... ksnap niet eens waarom ik hem eerder heb verkocht. Waarschijnlijk gas... :lol:

ijff
10 november 2004, 10:56
De rat is een overdrive, clipped niet, zodat je nog steeds een gedefinieerd geluid krijgt (dit in tegenstelling tot een distortion, waarbij je soms niet het verschil hoord tussen een G en een B#).

Als het goed is wordt mijn Rat vandaag opgestuurd.... ksnap niet eens waarom ik hem eerder heb verkocht. Waarschijnlijk gas... :lol:

Een B#? De meeste muzikanten noemen dat gewoon een C .. maar goed...

Dirk_Hendrik
10 november 2004, 11:15
De rat is een overdrive, clipped niet, zodat je nog steeds een gedefinieerd geluid krijgt (dit in tegenstelling tot een distortion, :
Dan denk jij aan een andere RAT dan ik. Volgenz mij zit een RAT al in de categorie Fuzzpedalen an anders in de hogere regimenten van de categorie distortion. Een overdrive (van overdriven (amp)) is het zeker niet. Da's de categorie tubescreamers etc. Enne, reken maar dat een Rat clipped.

dejohan
10 november 2004, 11:41
De rat is een overdrive, clipped niet, zodat je nog steeds een gedefinieerd geluid krijgt (dit in tegenstelling tot een distortion, waarbij je soms niet het verschil hoord tussen een G en een B#).

Als het goed is wordt mijn Rat vandaag opgestuurd.... ksnap niet eens waarom ik hem eerder heb verkocht. Waarschijnlijk gas... :lol:

Een B#? De meeste muzikanten noemen dat gewoon een C .. maar goed...

Hehe, daar ga ik volgende repetitie onze bassist eens mee in de war brengen: "Neenee, die riff is een B#, dan een E# en dan een Fb".
:-)

phx
10 november 2004, 12:11
Darn ik bedoel natuurlijk een Bb (bes) dat snappen jullie wel heh :lol:

En persoonlijk vind ik de rat GEEN fuzz, maar idd ik heb nog even goed geluisterd, bij voledige gain (why?) clipped hij idd een beetje.

Maar ik ben dan natuurlijk wel de uitvinder van de B# :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Antal
10 november 2004, 12:15
Dan denk jij aan een andere RAT dan ik. Volgenz mij zit een RAT al in de categorie Fuzzpedalen an anders in de hogere regimenten van de categorie distortion. Een overdrive (van overdriven (amp)) is het zeker niet. Da's de categorie tubescreamers etc. Enne, reken maar dat een Rat clipped.

Ben ik het mee eens.

DREAMMACHINE
10 november 2004, 12:34
....@ phx....ik ben eindelijk klaar, en ren nu met je rat2 naar t postkantoor!
' :cool:

phx
10 november 2004, 12:36
Happy happy joy joy :razz:

Dirk_Hendrik
10 november 2004, 12:39
En persoonlijk vind ik de rat GEEN fuzz, maar idd ik heb nog even goed geluisterd, bij voledige gain (why?) clipped hij idd een beetje.


Leg eens uit wat jij onder clippen verstaat? Als ik het goed begrijp werkt jouw Rat dus als een soort van cleanboost?

IndiepoprockJesse
10 november 2004, 13:21
ook maar van via via via onze gitarist / hun bassist

maar t werd wel tijd voor descent shit voor hem :)

( nu nog een fijne gitaar voor de andere gitarist, schelle squier :P )

okee, maar goed ik kan het me niet voorstellen dat het kut zou klinken maar goed, vooral live rockede het wel, alleen met een zoom ervoor is het natuurlijk niks (en gewoon zwaar zonde)..

en idd, die andere gitarist moet ff een fatsoenlijke strat of iets dergelijks kopen, want dit is idd niks.. alhoewel het met ze voxje erbij weer minder schel kan klinken, maar vooral de DI-out van de vox was erg schel terwijl de box zelf erg warm klonk, erg bizar.. maar goed..

Jesse//

phx
10 november 2004, 14:20
Dirk,

clippen bedoel ik distortion mee. Je weet wel: als je een overdrive clipped, krijg je distortion.

Dirk_Hendrik
10 november 2004, 14:27
Get it. Leg dan je referentie 1 stapje terug. Dan zit je in sync met de rest van de wereld :wink: Clippen is alles waarbij het signaal niet clean meer is. Overdrive is dus al clippen. Distortion is gewoon meer clippen. Ik begrijp nu wel waarom je je RAT niet vond clippen.

phx
10 november 2004, 15:37
aha, weer wat geleerd. Ik d8 nl altijd dat het clippen van je overdrive distortion heette. :???:

Phyrexian
10 november 2004, 15:40
Iemand op't forum hier met een gemodde RAT van Robert Keeley?