PDA

View Full Version : 19" versterker, of....



Thom TK
9 november 2004, 19:30
fest

Thom TK
9 november 2004, 19:30
Ik zoek een versterker(opstelling) wat een warm en vol geluid geeft, mijn rechtreekse voorbeeld is het Nightwish-geluid.
Ik zag ze gisteren in Paradiso en F*ck, wat een gaaf live geluid!
Ik weet niet hoe ik dat geluid het beste kan krijgen, via een Engl E530 en een Mesa 2:90 (oid), of via een top.
Eerst wou ik een Engl Savage/Powerball kopen, maar die hebben dat geluid niet.

Oh ja: als iemand weet wat die gitarist van Nightwish heeft, mag het ook zeggen!

Thom TK
9 november 2004, 19:31
Ik zoek een versterker(opstelling) wat een warm en vol geluid geeft, mijn rechtreekse voorbeeld is het Nightwish-geluid.
Ik zag ze gisteren in Paradiso en F*ck, wat een gaaf live geluid!
Ik weet niet hoe ik dat geluid het beste kan krijgen, via een Engl E530 en een Mesa 2:90 (oid), of via een top.
Eerst wou ik een Engl Savage/Powerball kopen, maar die hebben dat geluid niet.

Oh ja: als iemand weet wat die gitarist van Nightwish heeft, mag het ook zeggen!

AART
9 november 2004, 22:13
http://www.nightwish.com/pics/live/moscow/live8.jpg

iig een marshall cab

AART
9 november 2004, 22:15
http://www.nightwish.com/pics/live/chile/nightwish_en_chile2.jpg

zo te zien een pod xt pro live en een marshall 19"eindversterker, daar tussenin zal wel een wireless ding zitten..

AART
9 november 2004, 22:18
http://www.nightwish.com/pics/tuska04/HPIM0175.jpg

en hier een mesa, raar veranderlijk kereltje....

Thom TK
9 november 2004, 22:26
HAHA raar veranderlijk kereltje, jah :-D

Maar oke, een rectifier (daar gaan we dan even van uit)...maar ik dacht: er zijn zoveel negatieve verhalen over recto's (dat is dan wel erg subjectief, maarja) maar hij heeft echt een goed geluid.
Dus ik dacht: heey, mët een aparte voor- en eindversterker kan je dan een veel specifiekere, warmere tone krijgen.

BramVersteeg
10 november 2004, 00:15
Warmer denk ik niet. Een top is ook gewoon een voor- en eind versterker, maar dan in één behuizing. De grootste voordelen zijn dat het in een rack past en je nog beter je eigen geluid kan maken.
Ik vond zelf wel dat de negatieve verhalen over de Rectum Fires (deels) klopten. Maar schijnbaar doen nieuwe voor- en eindbuizen wonderen. Ze komen blijkbaar met goedkope chinese buizen.

Wormaap
10 november 2004, 01:13
Op Dynamo meen ik me te herinneren dat'ie Marshall kisten + tops had... Kan zijn dat m'n geheugen me in de steek laat (wat'n KUTgeluid trouwens tijdens dat optreden, echt zwaar teleurstellend, show was voor de rest te gek)

Epic
10 november 2004, 09:19
Misschien kan je hem het zelf vragen ? mailto:emppu@nightwish.com

marc_o
10 november 2004, 09:48
Ik snap echt dat negatieve gedoe over Rectifiers niet. Als je ze gebruikt waar ze voor zijn, heb je er 1 van de beste metalbakken ter wereld voor.
Afstellen, afstellen, afstellen....dat is het credo, ga er een tijdje voor zitten en draai niet zomaar bas op 10 mid op 0 en treble op 10, dan verknal je het natuurlijk.

Nocki
10 november 2004, 10:15
idd. ik draai nog steeds dagelijk aan mn top... en heb er al duizend verschillende sounds uit gekregen... mijn smaak veranderd dagelijks en mn amps dus ook. zo hoef ik niet meer telkens een nieuwe amp te kopen...

NOcki

Alain
10 november 2004, 10:23
Ik heb ze zondag in de AB in Brussel gezien en vond dat Emppu een kutgeluid had, en ik was niet de enige! Mijns inziens klonk dat niet als een goed afgestelde Mesa Boogie.

In België stonden wel 5 marshall kasten en 6 Warwick kasten op het podium.

marc_o
10 november 2004, 11:22
Ach, ik zag ooit een plaatselijk bandje, waarvan de gitarist een fullstack van de toen gloednieuwe Recto had staan, en dan nog wel de set met Traanplaat overal. Zag er tof uit. Hij had 2 Jems (ach, smaken verschillen, maar moet goed kunnen klinken) en ja hoor......haalde alles uit een Boss ME-5.................om te janken, werkelijk.

We hebben hem na het optreden hartelijk gefeliciteerd, want het kost zeer zeker moeite om dat voor elkaar te krijgen...

Ik heb ooit een recto lang getest toen ik ging shoppen voor de Engl sovereign en ik vond het prachtig en koos voor de sovereign omdat die wat veelzeidiger was, en zeker niet voor het geluid.

BramVersteeg
10 november 2004, 11:41
Ach, ik zag ooit een plaatselijk bandje, waarvan de gitarist een fullstack van de toen gloednieuwe Recto had staan, en dan nog wel de set met Traanplaat overal. Zag er tof uit. Hij had 2 Jems (ach, smaken verschillen, maar moet goed kunnen klinken) en ja hoor......haalde alles uit een Boss ME-5.................om te janken, werkelijk.

:seriousf: Doet ie goed!

guhlenn
10 november 2004, 11:55
rectifier moet wle ontzettend hard (imho) voordta ie echt lekker klinkt. Maar axchm, eigenlijk moeten alle buzien amps dta, alweer imho.

Zacht klinkt ie zoals een POD in rectifier stand (LMAO!)

Thom TK
10 november 2004, 15:28
rectifier moet wle ontzettend hard (imho) voordta ie echt lekker klinkt. Maar axchm, eigenlijk moeten alle buzien amps dta, alweer imho.

Zacht klinkt ie zoals een POD in rectifier stand (LMAO!)

Kijk, dat wil ik dus weer niet.
De powerball en Savage klinken perfect op laag volume...
Ik ga dan maar voor een triaxis + Mesa 50 watt eindtrap denk ik.
Wordt wel wat duurder dan de geplande Savage, maar dan heb ik wel een gaaf geluid (hoop ik).

Weet iemand hoeveel een Mesa 50:50 kost 2e hands ? (ik geloof dat ie zo heet)

marc_o
10 november 2004, 16:54
Heb jaaaaaaaren een Savage 120 gehad, en slecht klinken ze niet op huiskamervolume, maar goed is dan ook een overstatement natuurlijk.
Hij moet echt wel lekker openstaan hoor.

Thom TK
10 november 2004, 16:58
Heb jaaaaaaaren een Savage 120 gehad, en slecht klinken ze niet op huiskamervolume, maar goed is dan ook een overstatement natuurlijk.
Hij moet echt wel lekker openstaan hoor.

Als ik dan gewoon een 19" pre- en Poweramp neem, dan kan ik ze ook goed laten klinken op laag volume geloof ik (ivm aparte volumeregeling pre- poweramp).
toch?

guhlenn
10 november 2004, 17:00
nee.

BramVersteeg
10 november 2004, 17:03
Nope, het idee van een losse voor- en eindversterker is precies hetzelfde als dat van een top (maar dan los :wink: ).

Thom TK
10 november 2004, 17:07
hehe, verdorie, naja een 50 watts eindtrap scheelt dan weer...dan kan ik later (evt) een 90/100 watter nemen, mocht ik dat willen.

Nocki
10 november 2004, 17:10
tis vreemd maar ik heb gemerkt dat een buizen top eerder lekker klinkt dan 19" spul. ik denk dat het komt omdat een top ineen is gemaakt en lekkerder afgestemt is op de onderdelen. een pre en poweramp apart moet wat harder om lekker te klinken heb ik gemerkt...

NOcki

Thom TK
10 november 2004, 17:39
tis vreemd maar ik heb gemerkt dat een buizen top eerder lekker klinkt dan 19" spul. ik denk dat het komt omdat een top ineen is gemaakt en lekkerder afgestemt is op de onderdelen. een pre en poweramp apart moet wat harder om lekker te klinken heb ik gemerkt...

NOcki

Als dat waar is...dan ga ik toch maar de Dual Rectiefier Top overwegen..
Maakt qua prijs toch niet veel uit.

Thom TK
10 november 2004, 17:39
tis vreemd maar ik heb gemerkt dat een buizen top eerder lekker klinkt dan 19" spul. ik denk dat het komt omdat een top ineen is gemaakt en lekkerder afgestemt is op de onderdelen. een pre en poweramp apart moet wat harder om lekker te klinken heb ik gemerkt...

NOcki

Als dat waar is...dan ga ik toch maar de Dual Rectiefier Top overwegen..
Maakt qua prijs toch niet veel uit.

Nocki
10 november 2004, 17:49
dat zou astom zijn want wat ik zeg is subjectief.

ik zou eerst maar egwoon eens uitproberen... ik had het met mesa gear en iets anders kan wel heel veel uitmaken. mischien moet je eerst even vergelijken...

NOcki

pikasso
10 november 2004, 19:55
Ik heb MichaelAE op de gear-meeting horen spelen zijn Dual Rectifier, ik vond het echt een waanzinnig geluid (ben al druk aan het sparen...). Maar ja, dat is subjectief

Thom TK
10 november 2004, 20:31
Ik heb MichaelAE op de gear-meeting horen spelen zijn Dual Rectifier, ik vond het echt een waanzinnig geluid (ben al druk aan het sparen...). Maar ja, dat is subjectief

:)

BramVersteeg
10 november 2004, 23:07
Ik heb MichaelAE op de gear-meeting horen spelen zijn Dual Rectifier, ik vond het echt een waanzinnig geluid (ben al druk aan het sparen...). Maar ja, dat is subjectief

Bedenk wel dat ie er een Anderson bij had :wink: .

pikasso
11 november 2004, 09:03
Ik heb MichaelAE op de gear-meeting horen spelen zijn Dual Rectifier, ik vond het echt een waanzinnig geluid (ben al druk aan het sparen...). Maar ja, dat is subjectief

Bedenk wel dat ie er een Anderson bij had :wink: .

Ik ebn zo naief om te denken dat als iemand een smak geld wil neertellen voor een MESA hij ook wel een goede gitaar zal hebben... :-D

marc_o
11 november 2004, 09:28
Ik vond de Single rectifier echt wel te gek trouwens.
Beetje duur is het wel natuurlijk, maarja, leuk speelgoed kost altijd een hoop.

Thom TK
11 november 2004, 09:32
Ik heb MichaelAE op de gear-meeting horen spelen zijn Dual Rectifier, ik vond het echt een waanzinnig geluid (ben al druk aan het sparen...). Maar ja, dat is subjectief

Bedenk wel dat ie er een Anderson bij had :wink: .

Ik ebn zo naief om te denken dat als iemand een smak geld wil neertellen voor een MESA hij ook wel een goede gitaar zal hebben... :-D

over dat naief zijn heb je gelijk... :lol:
Ibanez RG 470L.
Maar die word NA de versterker geupdate...ik bedoel, ik koop eerst een nieuwe amp en dan een nieuwe gitaar.
Zeg maar een total make-over.

Maar die recto's zijn idd redelijk duur, jah...maarja, 1200 euro 2e hands vind ik nog wel te doen.
En anders koop ik alsnog 19" apparatuur...dan hoef ik minder te sparen :-D . Maarja, ik ga nog testen, dus...er kan nog van alles gebeuren.

guhlenn
11 november 2004, 10:43
ik ben het ecth ontzettend met Nocki eens, heb triaxis, jmp rockmaster gehad enm nog veel meert geprobeerd, maar uiteindelijk houd ik van tops. Vind het zelf vreemd maar waar, wellicht is het ook dat de hoeveelheid aan opties er voor zorgt dat je je geluid verkloot. Ik weet het niet.

iig houd ik het bij tops. die hebben de x-factor LOL

Thom TK
11 november 2004, 10:52
ik ben het ecth ontzettend met Nocki eens, heb triaxis, jmp rockmaster gehad enm nog veel meert geprobeerd, maar uiteindelijk houd ik van tops. Vind het zelf vreemd maar waar, wellicht is het ook dat de hoeveelheid aan opties er voor zorgt dat je je geluid verkloot. Ik weet het niet.

iig houd ik het bij tops. die hebben de x-factor LOL

Ja dat verbaast me dan ook wel weer ja...
Maarja, je ziet toch erg weinig dat artiesten ALLEEN over een rack spelen...vaak hebben ze een top en gooien ze er een triaxis oid achter.

pikasso
11 november 2004, 17:56
wat ook waanzinnig klinkt is een JCM800 met een tubescreamer ervoor.

Thom TK
11 november 2004, 22:45
wat ook waanzinnig klinkt is een JCM800 met een tubescreamer ervoor.

Jah, Sonata Arctica (de gitarist van) speelde over een JCM 800...klonk errug goed, alleen had hij er een Triaxis bij.
Maar ik schrik altijd terug van een JCM 800...ik weet niet waarom.
Misschien ben ik wel té anti Marshall. :wink:

doncker
12 november 2004, 00:18
eigenlijk kun je de jcm 800 geen marshall noemen , iig geen new marshall.

Ibanez RuleZ
12 november 2004, 02:03
wat ook waanzinnig klinkt is een JCM800 met een tubescreamer ervoor.

Jah, Sonata Arctica (de gitarist van) speelde over een JCM 800...klonk errug goed, alleen had hij er een Triaxis bij.
Maar ik schrik altijd terug van een JCM 800...ik weet niet waarom.
Misschien ben ik wel té anti Marshall. :wink:

hmm, ik heb de heren van SA in Vosselaar gezien eergister en ik zag idd een triaxis, een gforce, maar kon nergens een poweramp ontdekken. zijn geluid was trouwens wel goed, behalve dat het door de steve's special ietsje schril klonk op de hoge noten.

maar dat is dus zn poweramp. ik dacht dat hij vroeger een JMP1 en een een 9200 gebruikte. die is dus de deur uit blijkbaar

harrald

Thom TK
12 november 2004, 13:10
Ja ik zag een JCM 800, en die ging toch écht weg toen Nighwish kwam :) , maar ik heb gemerkt dat gitaristen vaak meerdere dingen gebruiken.