PDA

View Full Version : probleem met gitaarsound



eddienew
9 november 2004, 19:24
ik heb een probleem met min gitaargeluid. Even in het kort,
Ik heb een fender strat USA met little'59 in brug en hotstacks in middle en neck. Zodra ik een noot speel op de hoge E tussen fret 5 en 12 dan klinkt deze noot niet strak, maar resoneerd deze als het ware, lijkt wel of er een soort echo in zit. Waar kan die aan liggen, heb het met 2 versterkers getest en op beide de zelfde problemen?

iemand een idee

VHsologitarist
9 november 2004, 19:31
Hay!!

veel verstand heb ik er niet van maar probeer eens een veertje achter eruit of erbij te zetten. (beetje mee spelen) (misschien dat de snaren er te laag of te hoog opliggen.

Verder kan ik je ni helpen sorry

groetjes

Diedo
9 november 2004, 20:30
misschien dat juist een veertje mee gaat resoneren... dat heb je soms. in dat geval zou je een stukje tape op de veren kunnen plakken zodat de resonantie een beetje gedempt wordt.

FrankS
10 november 2004, 12:21
Losse halspen kan ook.. heb ik ook eens gehad. Probeer die anders iets aan te draaien (als de afstelling het kan hebben) als je niets anders kunt vinden. Je kunt dit testen door ff met de muis van je hand achterop de hals te tikken op de plek waar die resoneert, dan hoor je em wel tegen het hout aan tikken.

grtz

Frank

nickelwound
10 november 2004, 18:33
Had je dit probleem ook al voordat je de pickups verving? Anders liggen deze misschien wat te dicht bij de snaren? Het kan ook gewoon een fret- buzz zijn omdat de snaar te laag zit. Of misschien een combinatie van beide?

shredneck
10 november 2004, 20:53
door fretslijtage kan het fretbuzz zijn, uiteraard eerst de afstelling controleren en correct zetten, dus:

1.Hals recht (zo recht mogelijk) zetten.
2.Aktie afstellen (standaard aktie is E=5/64" en e=3/64" bij de 12e fret)
3. Controleer de topkamhoogte (1/64" bij fret 1 voor alle snaren)

Als er hierna nog snaren aanlopen is het zeer waarschijnlijk een fretprobleem.

Succes, mocht je de problemen houden, dan kan ik je wellicht verder helpen.

guvnor
10 november 2004, 21:13
ik gok op stringpull. Elementen te dicht op de snaren en het magnetisch veld zorgt voor extra resonantie op de snaren. heb ik gehad met m'n Texas Specials...
er zijn richtlijnen voor de afstand tussen snaren en pups. (weet ze zo niet meer, maar google weet er wel raad mee)

shredneck
10 november 2004, 23:11
...tussen fret 5 en 12...stringpull lijkt me sterk, tenzij de p-ups erg dicht op de snaren staan, in dat geval zou je de p-ups wat dieper weg kunnen draaien en testen of het geluid nu weg is.

..hetgeen de topicstarter beschrijft duidt heel erg op een slecht afgestelde hals, waarschijnlijk te hol. In sommige gevallen (vooral op de hogere posities op de toets) doen zich op latere leeftijd nog wel eens fretproblemen voor.

marc_o
11 november 2004, 09:53
Toch kan het stringpull zijn, ik heb het ook eens gehad, erg hinderlijk.
Ik had een Dímarzio HS3 in de neckpositie, warrvan ik het geluid top vond, alleen trok ie te hard aan de snaren. Setje standaard SC's erin en voila, opgelost.