PDA

View Full Version : zelfbouw 2x12 cabinet



gary less
9 november 2004, 17:47
Kunnen jullie me helpen,
Ik wil zelf een 2x12 cabinet bouwen. Ik heb al een 4x12 maar voor in de oefenruimte denk ik dat een 2x12 beter is. Nu is mijn vader erg handig en vind hij het ook leuk dus kan ik hem daar wel even mee bezig houden.

Maar nu komt het. Ik heb een Fender Prosonic top. Je ziet ze niet vaak maar ik vind hem top. Mooie Fender clean en een Mesa scheur vanwege de rectifier buis die erin zit.
Ik vind de Cel. Greenbacks mooier klinken, maar mijn versterker is in Class A stand, 30 watt. Nou las ik dat Greenbacks 25 watt zijn, gaat dit wel of niet? Of moet je het optellen. 50 watt dus. :-?

Wat voor hout kan je hiervoor het beste gebruiken?
:???:
Wat zou Bogner bijvoorbeeld gebruiken?
Tja, moet die open of dicht. Misschien wel open en dicht.

AART
9 november 2004, 17:53
een 2*12 met greenbacks is 50 watt, optellen dus..
berkenhout is het vbeste om te gebruiken, misschien moet je maar even wachten op de reactie van nocki, die is een 4*12 aan het bouwen.

hadv
10 november 2004, 01:26
gewoon 18mm multiplex van een fatsoenlijke kwaliteit

lespaul57
10 november 2004, 08:16
gewoon 18mm multiplex van een fatsoenlijke kwaliteit

yup, kan je gewoon bij de bouwmarkt halen. Dit is super om speakerkasten van te bouwen. Ik heb er nu al 4 2x12 mee gebouwd en ben bezig met een 4x12.

marc_o
10 november 2004, 11:34
te gekke versterker trouwens! Heb 'm ook gehad.
Wellicht zou je ook Vintage 30"s kunnen proberen, daar sloot ik 'm wel eens op aan. Ik had de combo en daar zaten customshop 2 keer 10"is.

Maak wel een lekkere diepe kast, anders wordt het iel.

Thijssie
10 november 2004, 14:40
Ik wil zelf een 2x12 cabinet bouwen.

Ik vind de Cel. Greenbacks mooier klinken, maar mijn versterker is in Class A stand, 30 watt. Nou las ik dat Greenbacks 25 watt zijn, gaat dit wel of niet? Of moet je het optellen. 50 watt dus. :-?

Wat voor hout kan je hiervoor het beste gebruiken?
:???:
Tja, moet die open of dicht. Misschien wel open en dicht.

Hoi,

Gebruik ook de zoekfunctie, er is al een hoop over geschreven.

Je kunt prima 2 Greenbacks gebruiken, het vermogen moet je bij elkaar optellen. Je zit dan op de 50w, dus dat is prima voor een 30w versterker.
Houd wel de impedantie in de gaten, als je versterker 8ohm cabinets lust, moet je 2 x 16ohm speakers paralel aansluiten.


Voor het hout kun je het beste 15- of 18mm multiplex gebruiken. Echter ik zou voor de baffle (het board waar de speakers in geschroefd zitten) even wat meer moeite doen en een mooi stukje berkenmultiplex van een uitmuntende kwaliteit, ergens vandaan halen.


De achterkant open, dicht of een combinatie, is ook een kwestie van smaak.

SymphonY-X
27 januari 2005, 14:18
Ik heb al flink wat rond zitten neuzen, en misschien kijk ik er ook gewoon wel overheen.. maar kunnen jullie me misschien vertellen of de combi van een 5150 combo, met een V30 212 eronder goed samen gaat klinken?
Ik ben namelijk ook van plan om zelf een extra 212 kastje te gaan bouwen om m'n amp nog even extra op z'n donder te geven :razz:

Zelf heb ik het idee dat de 5150 van zichzelf wat "scherp" klinkt, klopt het dan dat het dikke van de v30 dit mooi kan aanvullen??

SymphonY-X
27 januari 2005, 15:19
Wat ik mij nu pas bedenk.. er staat dus in de manual van peavey: "External speakerjack: Provided for the connection of an external speaker enclosure. Minimum speaker impedance is 16ohm" Betekend dit dat de speakers die je hierop aansluit een extra set speakers worden, of gaan deze "aan" ipv van de speakers in de combo?

Negative K3 fan
27 januari 2005, 17:04
is erbij...

josh.vandenberg
28 januari 2005, 10:25
Een speakerkast bouw je niet van van bouwmarkt berken, maar van goed baltisch berken,Met tand verbindingen.6mm sleuven.

De 5150 combo klinkt het best met G12T75 speakers,de peaveys zijn veel teschel voor 2x12 inch

.ChiefRebelAngel.
28 januari 2005, 16:24
de peaveys zijn veel teschel voor 2x12 inch

:-? :roll:
komaan man...

pol
28 januari 2005, 16:30
ik vond het ook al sterk dat er nog schellere speakers bestonden dan gt-75's :-?

josh.vandenberg
28 januari 2005, 18:16
Ja,in een 4 x 12 configuratie klikt het goed.2x12 niet.De peavey speakers in het combo heb ik vervangen voor G12T75 en dat klonk toch echt beter.De peaveys zijn te gevoelig voor zo'n monstertje

Ze zijn minder hard en de versterker kun je harder zetten .en dan wordt het geheel controleerbaarder.

SymphonY-X
30 januari 2005, 14:25
Voor mijn 212 denk ik dat ik toch voor v30's ga, weten jullie wat een betere keuze is, of dat er totaal geen verschil is..

Of 2 x v30 8 ohm in serie of 2 x v30 16ohm parallel? En dan bedoel ik eigenlijk vooral of er echt verschil in komt kwa geluid.

Misschien dat de een beter is op een voor de speaker laag volume? Want de combo is maar 60 watt als ik me niet vergis, dus samen met de andere twee speakers van de combo zelf zal hij niet in staat zijn de speakers tot het uiterste te drijven neem ik aan.

Squier4ever
30 januari 2005, 14:40
geinige nickname trouwes --> gary less ipv gary moore :P :-D