PDA

View Full Version : Het watt topic



My Dying Bride
9 november 2004, 16:16
Ik ben vandaag naar mijn gitaarboer geweest en die zei zoiets van :

"Je kan versterkers vergelijken met per brommer naar de zee gaan , of je nu met een bromfiets ( hiermee bedoelt hij dus 50 W) naar de zee gaat of met een harley ( 100 W ) je komt uiteindelijk toch op je bestemming , het is meer op de manier waarop je er geraakt ... " Het ging btw over transistors ...


Nu vroeg ik mij dus af wat jullie vinden

1.Hoeveel watt heeft jullie versterker?
2.Hoeveel heb je volgens jou nodig om in een band te spelen ?
3. " " " " " " " live te spelen?
4.Vind jij watt(volume) belangrijker als klank?
5.Ben jij eerder tevreden met 50W als 100 W

dank u wel

NeeraDJ
9 november 2004, 16:26
1)50W en 30W
2) Verschilt per amp, en ampsoort. In een band kan van 15-120W wel
3) Hangt er van af waar je speelt, in een kroeg of kleine zaal heb je aan 30W-50W vaak wel genoeg, soms zelfs aan minder, maar het hangt nogmaals weer af van het type versterker. 100W zul je zelden voluit zetten
4)Domme vraag, natuurlijk niet! :roll:
5)Het boeit mij niet zo, de 50W op mijn Boogie was even hard zo niet harder dan de 100W op mijn JCM800. Boogies gaan vaak onwijs hard, hoewel mijn ervaring met ENGLs er weer op duidt dat ik de volumeknoppen toch nog wat meer open kan draaien. Voorlopig heb ik aan elke 50W versterker al genoeg (of teveel), maar 100W is ook niet zoveel luider in dB

Wormaap
9 november 2004, 16:31
1. 10 en 60
2. Aan mij 60 heb ik MEER dan genoeg!
3. In'n kroeg voor 200 man kon ik m'n 60W Fireball niet verder opengooien dan 1/4e
4. Wat'n onzin... Tone is ALTIJD belangrijker
5. Als ik niet meer genoeg heb aan m'n 60W Fireball, moet ik een hoorapparaat gaan halen...

charlie45
9 november 2004, 16:40
1. 50 watt
2. tenzij je een zwaar geluid wilt hebben wat in het laag beukt, 20-30 watt buizen. 100 watt transistor.
3. zelfde
4. natuurlijk vinden we het allemaal belangrijker hoeveel watt, alleen we durven er niet voor uit te komen.
5. mm, minder zwaar tillen en het kost minder om de buizen te vervangen. maar 100w klinkt wat voller in mijn oren. (heus)

Jeroenvanhulsteijn
9 november 2004, 17:07
1) 2x200 Watt (stereo)
2) geen idee. maar we gebruiken 1000 watt (600 + 2x200)
3) zie 2
4) watt = volume en klank
5) hoe meer watt hoe meer headroom, dus ik ga voor meer.








maar errrm ik speel dus over PA :razz:

skabouter
9 november 2004, 17:16
waar blijft lennart :D

Negative K3 fan
9 november 2004, 17:23
Ik ben vandaag naar mijn gitaarboer geweest en die zei zoiets van :

"Je kan versterkers vergelijken met per brommer naar de zee gaan , of je nu met een bromfiets ( hiermee bedoelt hij dus 50 W) naar de zee gaat of met een harley ( 100 W ) je komt uiteindelijk toch op je bestemming , het is meer op de manier waarop je er geraakt ... " Het ging btw over transistors ...
Ik vind die vergelijking werkelijk nergens op slaan, maarja, je gaat niet met een harley chopper (hoog stuur enzo) een beetje door het centrum manouvreren en je gaat niet met een puchje heen toeren of over de autosnelweg, zo zou ik het eerder zien


Nu vroeg ik mij dus af wat jullie vinden

1.Hoeveel watt heeft jullie versterker?
Ik heb een transistor bak van 150 watt en een vox met 4 el84s die volgens de specs voor ze vervormen 30 watt afleveren. Needless to say dat de vox tig keer harder gaat dan de transistor bak en zelfs duidelijk harder dan mn vorige buizen amp die 60 watt kon uitspugen

2.Hoeveel heb je volgens jou nodig om in een band te spelen ?
Hangt er vanaf, is geen duidelijk iets over, hoe hard speelt je band, wat voor band, hoe hard moet de gitaar in de band, PA etc. etc. Kan zijn van 2 tot 200 watt (voor een basstack ofzo)

3. " " " " " " " live te spelen?
Idem dito

4.Vind jij watt(volume) belangrijker als klank?
Nee en dan nog, ik vind het niet echt een onderwerp waarover je over belangrijkheid kunt praten

5.Ben jij eerder tevreden met 50W als 100 W

ik denk het wel, aangezien het verschil tussen 50 watt en 100 watt (als de andere factoren hetzelfde blijven) UITERST miniem is, zowel in de theorie als in de praktijk.

ieme
9 november 2004, 17:24
1.Hoeveel watt heeft jullie versterker?
2.Hoeveel heb je volgens jou nodig om in een band te spelen ?
3. " " " " " " " live te spelen?
4.Vind jij watt(volume) belangrijker als klank?
5.Ben jij eerder tevreden met 50W als 100 W


1, 100
2, 30 watt buizen
3, 30 watt buizen
4, zonder volume geen klank... maar klank is voor mij erg belangrijk!
5, nee

een 30 watt buizen (vox ac30) gaat harder dan een 100 watt marshall transtistor

Negative K3 fan
9 november 2004, 17:26
de mensen die zeggen dat het verschil tussen 100 en 50 watt WEL uitmaakt hebben het waarschijnlijk over andere factoren, zoals bij marshalls ofzo waarbij de 100 watt versies meer ballen hebben, maar (nogmaals) echt verschil is er nauwelijks.

ijff
9 november 2004, 17:30
... en om 'clean' te blijven. Zo heb ik een 20 Watt buizenversterkertje.. dat op huiskamervolume al begint te vervormen..

Negative K3 fan
9 november 2004, 17:33
ja, daar kan ik inkomen. Daarvoor heb je headroom nodig, maar als je dan een lekere eindbuis oversturing wilt zit je meteen vast aan absurde volumes, tis waar je de prioriteiten legt.

ijff
9 november 2004, 17:33
Oh ja.. meteen dan maar even invullen:

1. 20 en 100
2. 15 Watt buizen (als je niet clean hoeft te spelen)
3. 15 Watt buizen (" en altijd gemic'd wordt)
4. Nee... alles draait om klank
5. maakt me niet veel uit, hangt van de versterker af...

BartL
9 november 2004, 17:38
4. natuurlijk vinden we het allemaal belangrijker hoeveel watt, alleen we durven er niet voor uit te komen.
Wat een onzin :???:


Of was het een grapje dat ik niet begrijp? :-D

NeeraDJ
9 november 2004, 17:38
4. natuurlijk vinden we het allemaal belangrijker hoeveel watt, alleen we durven er niet voor uit te komen.

Wat lul jij allemaal, als ik een mening heb durf ik er best voor uit te komen hoor. Stop nou geen woorden in mijn, of in dit geval onze mond(en), moron

Negative K3 fan
9 november 2004, 17:39
mwaha niet zo geprikkeld jongens!

dejohan
9 november 2004, 17:47
Je kunt wattages absoluut niet vergelijken.

ik heb vroeger in een band op 2 transistoramps gespeeld, alletwee van 80-100 watt. De mijne (valvestate) op bijna het maximum staan om even hard te staan als di van de andere gitarist die op 2 stond (Fender Deluxe Plus 112).
Nu heb ik een buizenamp, 40 watt, en nog moet ik op 4 staan om even hard te gaan als de transistor amp van 100 watt op 2.

Need to say more?

AART
9 november 2004, 17:50
1. 100 watt
2. 50 watt transistor of 20 watt buizen(ongeveer)
3. zelfde(grote zalen worden toch gemiced)
4. klank
5. mijn marshall klinkt op de 100 watt stand beter dan op de 50 watt stand, dus voor mij is het 100 watt.

BramVersteeg
9 november 2004, 18:16
1.Hoeveel watt heeft jullie versterker?
2.Hoeveel heb je volgens jou nodig om in een band te spelen ?
3. " " " " " " " live te spelen?
4.Vind jij watt(volume) belangrijker als klank?
5.Ben jij eerder tevreden met 50W als 100 W

dank u wel

1. 180 Watt buizen (Hell Yeah!)
2. Ik denk dat als je drummer een beetje hard slaat je toch wel 40 watt nodig hebt in de repetitieruimte.
3. Mist goed uitversterkt zal 20 Watt al wel genoeg zijn.
4. Hahahahaha, natuurlijk niet. Klank boven alles.
5. Nope, als je meer wattage hebt blijft je versterker op hogere volumes langer 'clean'.

Graag gedaan :wink: .

Antal
9 november 2004, 19:31
1. 50 Watt buizen
2. Mijn versterker voldoet. Verder is er geen norm voor ofzo.
3. Zie 3.
4. Never nooit niet.
5. Het maakt me niet uit.

En kunnen we ajb verderlullen over het 'vermogen', en niet over 'hoeveel watt'?

Bins
9 november 2004, 21:32
1. 50 watt (buizen)
2. Kan je niet zomaar zeggen, hangt van veel factoren af (drummer/p.a/clean+luid enz.)
3. zie 2
4. Ik zou niet een amp kopen die erg lekker klinkt, maar niet boven de drummer uitkomt. Maar bij de soorten versterkers die bij mijn stijl passen, zal ik dat probleem nooit tegenkomen.
5. Maakt me geen zak uit. Ik heb een 50watt mesa, klinkt goed. Collega gitarist heeft een 120 watt 5150, klinkt ook goed..

p.s. je gitaarboer is een weirdo!

Negative K3 fan
9 november 2004, 21:44
bedenk trouwens wel jongens:

een 100 watt amp op standje 9 levert nog maar 50 watt en op standje 8 nog maar 25 watt!

verder ben ik blij met dejohans post, wattage zegt zooo weinig!!!!1

Lord Abortion
9 november 2004, 21:56
1. 15W & 150W & 450W
2. minimum 50, maar minimum 2x 12" speakers vooral
3. idem, maar liefst dan toch een 4x 12" kast als je zonder PA speelt (metal moet luid gaan)
4. niet belangrijker, maar voor live-toepassingen heb je toch wat kracht nodig
5. als het voor jou hetzelfde is, hoe meer hoe liever

ijff
9 november 2004, 21:58
bedenk trouwens wel jongens:

een 100 watt amp op standje 9 levert nog maar 50 watt en op standje 8 nog maar 25 watt!

verder ben ik blij met dejohans post, wattage zegt zooo weinig!!!!1

Shit.. heb ik voor een 100watt versterker.. terwijl ik aan 0,78watt voldoende zou hebben (kom nooit verder dan standje 3).

Negative K3 fan
9 november 2004, 22:05
min of meer ja!

ken je de nanoamp?? die levert volgens de specificaties maar een halve watt! Dat is niks zou je denken, maar ik heb ervaringen van mensen gelezen die ZELFS bij die halve watt versterker nog een attenuater gebruiken omdat het anders te hard gaat!

Bigfoot414
10 november 2004, 03:01
1. 50-100 watt buizen
2. 50, 100 is echt té voor de plaats waar we repeteren.
3. Zaterdag test ik het wel uit, dan ga ik optreden. Kijken wat het beste bevalt.
4. Klank is en blijft de 'Holy Grail' onder gitaristen. Je blijft altijd op zoek naar die amp die aan al jouw eisen voldoet. Nu zit ik in de periode dat ik live alleen maar over buizenbakken wil spelen. Misschien kom ik ovre een aantal jaar wel met een Line6 oid aanzetten.
5. 50 watt is voor mij hard zat. Maar die extra 'boost' van 100 watt heeft ook wel zn charme...

Javaca
10 november 2004, 09:53
1. 60w transistor
2. vanaf 30 w
3. ligt er aan hoe goed je geluidsman is, ik heb het weleens gedaan met een 15 w epiphone ampje met een goeie mic er voor
4. Wat is klank? Die 60 w versterker kostte me 50 euro en heeft een 2 bands eq en ingebouwde tremolo. Tone? wat wil je met een squier en korg ax-100g ervoor :lol:
5. 60w heb ik meer dan genoeg aan. Als ik hem op 1 heb staan is dat hard genoeg, bij 3 beginnen er in de ruimte er omheen allerlei dingen te ratelen en bewegen :D .

Lacrymosa
10 november 2004, 10:08
Ik gebruik zelf een 50 watt buizenbak (koch multitone)
maar het vermogen van je versterker zegt niet zo heel erg veel, het KAN 3 dB schelen (en 3 dB wordt ervaren als een net hoorbaar geluidsverschil, vaak ook aangeduidt als 2 keer zo hard)
Maar het rendement van je speakers bepaalt toch hoeveel van die Watten er door de ruimte geblazen worden.
Je kan een 100 watt buizenbak op een kast met greenbacks zetten, deze zal dan hoorbaar zachter zijn dan de zelfde top op een kast met Vintage30's

Ook maakt het aantal speakers uit, 2x12 inch heeft meer spreiding dan 1x12 inch, waardoor het ook vaak ervaren wordt als luider

NeeraDJ
10 november 2004, 11:23
Bedoel je niet 50W? :razz:

Lacrymosa
10 november 2004, 11:51
oeps. foutje, ik bedoel idd 50watt

ieme
10 november 2004, 12:23
allemaal watjes

PeteRS
10 november 2004, 12:49
Momenteel speel ik 100W transistor (modeling), maar ik gas weer naar een buizenstack/2x12" combo.
In het geval van buizen ben ik voorstander van 100W (headroom, maar ik vind een 100/50/25W switch wel erg handig). Ik heb ooit een 1x12 50W buizencombo gehad (koch kc50), en die had dus echt te weinig volume in een band/live situatie (uitzondering op de regel, met de meeste 50 watters blaas je de rest van je band weg).

morroow
10 november 2004, 20:02
1.Hoeveel watt heeft jullie versterker?
2.Hoeveel heb je volgens jou nodig om in een band te spelen ?
3. " " " " " " " live te spelen?
4.Vind jij watt(volume) belangrijker als klank?
5.Ben jij eerder tevreden met 50W als 100 W

1. 50 watt
2. bij elke versterker is dat weer anders
3. das ook bij elke versterker weer anders; een class A buizenversterker gaat harder dan een normale buizen versterker die weer harder gaat als een transistor. Ligt er ook nog aan ze een microfoon voor je versterker gooien als je optreed.
4. Klank is belangrijker. Als je live clean wilt spelen is meer watt vaak handig.
5. Ik hou het bij de 50watt versterkers. Als ik ooit in stadions optreedt komt er misschien nog een 100watt vertserker voor in de plaats... :roll:

Dick Wolkendeck
12 november 2004, 13:15
1.Hoeveel watt heeft jullie versterker?
2.Hoeveel heb je volgens jou nodig om in een band te spelen ?
3. " " " " " " " live te spelen?
4.Vind jij watt(volume) belangrijker als klank?
5.Ben jij eerder tevreden met 50W als 100 W



1. 120 W 5150 en 100 W London City
2. 30 W buizen minimaal of 50 W transistor, maar als je een beest van een drummer hebt, dan deze bedragen maal 2...
3. Net zo veel. Gebruik een PA en zet een microfoon voor je speakers.
4. Klank is zo'n beetje het eerste waar het om gaat, maar volume doet ook veel. Metal op 50 dB is geen metal, broekspijpen moeten dan wapperen :razz:
5. Voor een cleane sound is veel vermogen wel fijn, 100 W blijft langer clean.

charlie45
12 november 2004, 13:45
4. natuurlijk vinden we het allemaal belangrijker hoeveel watt, alleen we durven er niet voor uit te komen.

Wat een onzin :???:
Of was het een grapje dat ik niet begrijp? :-D



4. natuurlijk vinden we het allemaal belangrijker hoeveel watt, alleen we durven er niet voor uit te komen.

Wat lul jij allemaal, als ik een mening heb durf ik er best voor uit te komen hoor. Stop nou geen woorden in mijn, of in dit geval onze mond(en), moron


HAHAHA!!

HAP!

NeeraDJ
12 november 2004, 14:06
79 posts en misdraagt zich nu al, get a life dude :roll:

charlie45
12 november 2004, 14:10
ik bedoelde het niet gemeen hoor.

Anders Destium
12 november 2004, 14:13
Ik zou eerder zeggen dat je geen leven hebt als je veel posts hebt hier :wink: :oops: . Je hapt wel voortreffelijk :lol:

1 50 Watt buizen
2 +/- 30 Watt
3 50 Watt
4 Klank is belangrijker, volume is voor paupers
5 Ja

NeeraDJ
12 november 2004, 14:48
Hmm je begrijpt er niks van hè Anders D misschien ook wel begrijpelijk, ik bedoelde: "Get a life", omdat hij hier geintjes uit loopt te halen die nergens op slaan (hap). En zeg dat trouwens niet te hard, jij hebt bijna 9 keer zoveel posts als mij :razz:

Anders Destium
12 november 2004, 15:14
Waar dacht je dat de :oops: voor diende :lol:

Mensen die hier net zijn hebben net zoveel recht om flauwe grappen te maken als mensen die er wat langer zitten toch? :) Door de reacties bleek dat het écht zo is, toys for boys :wink: