PDA

View Full Version : Gehoor gaat voor op theorie



combo
9 november 2004, 16:06
Hey,

Uiteraard gaat gehoor voor op theorie, als het klinkt, fuck den theorie; maar ik probeer dat toch graag te analyseren, wat ik schreef...

dus, een 3e iets...


Het is een arpeggio met de noten G-D-F# en G-C#-F#

Hier ben ik uitgekomen bij G lydisch...


reacties welkom...

thankss

sneez0r
9 november 2004, 16:21
[ g d fis ] kan zowel een Gmaj7 als Gm(maj7) zijn.
[g cis fis] mist een terts en een kwint. Gmaj7(#11) komt het meest in de buurt. Dan zie je de cis als extensie van het septimeakkoord.

Allebei de arpeggio's zouden inderdaad bij de G lydische modus passen [ g a b cis d e fis g ]. Als je alle noten van die modus in één akkoord zou proppen, zou je een Gmaj7(9,#11,13) krijgen.

Kenmerkend voor de lydische modus is de #4, in dit geval de cis. In het tweede akkoord komt die inderdaad naar voren.

Als je duidelijk wilt maken met welk akkoord je bezig bent, moet je ook de terts laten klinken. Dat tweede akkoord zou je beter als g - b - fis - cis kunnen spelen, dat klinkt veel transparanter.

Dit is helaas allemaal niet zo modaal. Dat wordt het pas als je het op een speciale manier in een nummer toe zou passen. Door bijvoorbeeld de hele tijd een g als basnoot te spelen en/of een Gmaj7#11 te impliceren, en ion ieder geval een oplossing naar een G te forceren.

Ook zou je, bijvoorbeeld in een stuk in C majeur, in plaats van G mixolydisch, G lydisch kunnen gebruiken. Dus i.p.v. een G7-akkoord een Gmaj7 (eventueel #11) spelen.

taylor
10 november 2004, 12:28
gehoor gaat voor theorie, nee daar ben ik het niet mee eens,het gaat samen met theorie.

bedoel wat is 1 goed gehoor?jij kunt een solo schrijven over 1 stuk en denken dit klinkt goed(op jou gehoor), terwijl misschien de meeste denken van wat de fuck is die aan doen klinkt nergens na,het is vals, je snapt het wel denk ik

1 absoluut gehoor gaat boven theorie en dat hebben de meeste mensen niet van nature!

je moet denk ik meer je vragen eerst zelf proberen te begijpen anders kom je niet veel veder met theorie,het is ook zo dat iedereen theorie 1 beetje anders ziet en anders uitlegt dan kom je er helemaal niet meer uit...

sneez0r
10 november 2004, 15:08
In een cultuur hebben de meeste mensen anders wel - bij muziek dan - hetzelfde idee van vals / zuiver of aangenaam / vervelend. Simpelweg omdat je in je jeugd alleen al een paar duizend uur lang naar muziek luistert. Een enkeling heeft dat gevoel niet sterk, sommigen ontwikkelen dat idee heel sterk. Als je echt heel bewust met muziek bezig bent, kan je ook niet-laddereigen noten goed leren plaatsen.

Een absoluut gehoor is eigenlijk niet zo zaligmakend. Sterker nog, een goed ontwikkeld relatief gehoor is net zo aangenaam. Oefening is het sleutelwoord. Mensen met een absoluut gehoor kunnen zonder oefening net zo min geweldig spelen/improviseren/componeren.

taylor
11 november 2004, 11:14
iemand met 1 beter gehoor zou dingen veel sneller oppikken en begrijpen zonder dat je er theorie op los(hoeft) te laten,ik ken zelf ook gasten die niet 1 ladder ect bij naam kunnen noemen maar toch via het (goed) gehoor precies begrijpen wat er aan de hand is, dat absoluut gehoor was meer om het duidelijk(voorbeeld) te maken.

Slashhh
12 november 2004, 13:54
absoluut gehoor zit meestal in de weg...want muziek klinkt vrij snel vals voor ze omdat t niet "standaard" is gestemd...is ook de reden waarom de meeste voornamelijk pianomuziek waarderen/spelen.
naar muziek van andere tradities kunnen ze niet eens naar luisteren zonder te kwijnen, en dus missen ze eigenlijk heel veel.

muziektheorie is zeer belangrijk, er gaat een wereld voor je open, hoewel je niet alle geheimen van muziek hoeft te weten, t moet wel een beetje mysterieus blijven.
een goed gehoor is nog belangrijker, want dan hoef je ook minder energie te zetten in muziektheorie, want je voelt aan waar t naartoe gaat, tis al jouw taal zeg maar en t alfabet hoeft niet perse om t vloeiend te kunnen "spreken" 8-)
wat ook belangrijk is, je instrument kennen natuurlijk, van kam tot brug.

een combinatie van deze, en je hebt een solide basis wat niet kapot kan.

Daevren
12 november 2004, 18:06
Ik geloof niet dat absuluut gehoor in de weg zit, maar is niet zo belangrijk als relatief gehoor. Ik vraag me trouwens wel af wat absuluuut gehoor doet met met ongelijkzwevende stemming of stemmingen waarin C lang niet 261,6 is. Het schijnt dat het niet uitmaakt. Je zou met absuluut gehoor gewoon een soort 'kleur' horen en dan elke noot in het klankenspectrum kunnen plaatsen. Het zou geen binair systeem zijn. Als een toon iets lager is dan is de 'kleur' gewoon wat lichter of als de toon hoger is wat 'donkerder'. Iemand die rood en geel kan zien wordt ook niet helemaal gek als deze oranje ziet. Of wanneer deze een kleur ziet die tussen oranje en rood inzit. Het schijnt met absoluut gehoor hetzelfde te zijn. Het is dus niet een hokjessyteem maar een breed spectrum. Schijnt.


En verder, bijna alle muziektheorie zit onderbewust in het hoofd van van de gemiddelde muziekluisterende niet-muzikant. De muziektheorie die dat niet is is alleen belangrijk voor muziekwetenschappers :)

sneez0r
12 november 2004, 18:20
absoluut gehoor zit meestal in de weg...want muziek klinkt vrij snel vals voor ze omdat t niet "standaard" is gestemd...is ook de reden waarom de meeste voornamelijk pianomuziek waarderen/spelen.
naar muziek van andere tradities kunnen ze niet eens naar luisteren zonder te kwijnen, en dus missen ze eigenlijk heel veel.
Dat lijkt het me helemaal lastig met die '442-hype'. Bovendien weet ik dat veel studiopianisten bewust hun piano helemaal tweaken, en soms ook omhoog of omlaag stemmen. Glenn Gould bijvoorbeeld. Lijkt me vervelend luisteren.

Slashhh
12 november 2004, 19:06
nou ik ken er toevallig 1, en die zegt ook dat t meer kleuren zijn dat ie hoort...maar dat hebben wij allemaal lijkt me toch?

hij kan absoluut niet naar bv anatolisch muziek luisteren, alles klinkt off-key voor hem, terwijl ik t dan juist heel mooi vind klinken, en als muzikant weet dat t NIET vals is.
nou moet gezegd worden dat de meeste westerse oren sommige kwart noten van anatolisch of indisch of arabiscke muziek als valse noten beschouwen, maar bij hem is t echt alles.
en hij kan bv niet naar een interpretatie van yehudi menuhin luisteren...hij zegt dat ie vrij vaak vals speelt :razz:
hij houdt t bij piano-muziek hoewel die ook wel eens getweaked worden inderdaad.

in ieder geval hij ziet t als een minpunt, en vind t lachwekkend dat muzikanten dat willen bereiken met training.

Daevren
12 november 2004, 20:52
Dat die persoon atonale muziek niet fijn vind klinken heeft denk ik niet met absuluut gehoor te maken. Hij is het denk ik sowiezo niet gewend.

Ik kan niet inzien wat er qua absuluut gehoor vals aan zou zijn. Ik kan wel inzien dat het niet past in het functionele tonale harmonieplaatje.

Met oosterse muziek met kwarttoonstappen zou ik me het wel kunnen bedenken. Het is voor mij ook zeker dat voor veel westerse mensen het per definitie vals is. Ik denk dat het heel goed mogelijk is dat hiet hetzelfde proces in werking is als bij het eerste punt.

Ik denk dat absuluut gehoor niet gebaseerd is op het star in 12 hokjes verdelen van de tonen en die dan heel goed onthouden, maar heel subtiel naar een specifieke kwaliteit in de toon luisteren, vandaar de kleuranalogie.

Ik weet zelf dat ook sommige muzikanten in het oosten absoluut gehoor hebben.

Trouwens, atonale muziek heeft niets te maken met kwarttoonstappen. Je kunt het gewoon op de piano spelen. Het is atonaal omdat er geen hierarchie tussen de noten onderling is. Alle noten zijn gelijkwaardig. Het is dus muziek de alle 12 tonen van de westerse muziek gelijkwaardig gebruikt.

sneez0r
12 november 2004, 22:24
Anatolisch =/= atonaal.

Daevren
12 november 2004, 23:54
*Is dyslexies*

Ik lees alleen de eerste en de laatste letter, dan vul ik de rest in met dat wat al in m'n hersenen zit.

*Kijkt* *Ziet dat anatolisch dus a-h is en atonaal dus a-l is*

Hmmm...


Wat is anatolisch? Ik ken het niet? Wat betekent het in het engels? Het staat niet in m'n muziekwoordenboek en ook niet in m'n nederlandse woordenboek.

Ik dacht dat ik naar aleatorisch alles wel gehad had...

Slashhh
13 november 2004, 00:25
*Is dyslexies*

Ik lees alleen de eerste en de laatste letter, dan vul ik de rest in met dat wat al in m'n hersenen zit.

*Kijkt* *Ziet dat anatolisch dus a-h is en atonaal dus a-l is*

Hmmm...


Wat is anatolisch? Ik ken het niet? Wat betekent het in het engels? Het staat niet in m'n muziekwoordenboek en ook niet in m'n nederlandse woordenboek.

Ik dacht dat ik naar aleatorisch alles wel gehad had...

heheheeee, ik keek ook een beetje raar op van je eerste antwoord, maar nou snap ik m :wink:

anatolische muziek (anatolian music sir :D ), muziek uit centraal turkije, ze gebruiken vrij aparte versieringen in hun muziek, echt prachtig gewoon.
maar voor een westerling als vals jammergenoeg, maar na een tijdje apprecieert echt iedereen t die ik t heb aangeraden.
tis turkse muziek, maar veel zwaarder, expressiever en melancholischer.

t beste

taylor
13 november 2004, 11:22
nou 1 absoluut gehoor lijkt mij toch wel aardig om te hebben,ik heb zeker niet maar als je als beethoven of bach (wie was het)nadat je doof bent nog steeds kunt componeren,dat lijkt me toch wel 1 groot voordeel maarja om je zelf nou te gaan "vergelijken" met dat soort grootheden gaat erg ver

maar om 1 vb te geven

mijn reactie was ook meer tegen de topic starter zo van gehoor gaat boven theorie en fuck de regels of zoiets ik heb zoiets om de regels te breken moet je ze eerst goed kennen en die indruk krijg ik niet bij hem.

Daevren
13 november 2004, 13:28
Aah. Ik houd zelf erg van carnatische muziek :)

Als je me wat namen aan kan raden hoor ik het wel.

Slashhh
13 november 2004, 14:48
Aah. Ik houd zelf erg van carnatische muziek :)

Als je me wat namen aan kan raden hoor ik het wel.

met plezier!

erkan ogur, al zijn cd's 8-) , anadolu besik (anatolia the cradle), bir omurluk misafir (a lifetime guest), eskiya, gulun kokusu var (once there was a scent to a rose), hic (nothing but infinity), fuad (met djivan gasparyan!), fretless ( met zware jazz invloeden en hij speelt een fretloze klassieke gitaar).

nummers zoals (als je t wil downloaden van internet als test):
yemen, iki keklik, pencereden kar geliyor, firat agiti, volor molor, derdim coktur hangisine yanayi, yarim senden ayrilali, mamos, divane asik gibi.
als deze nrs je bevallen kan je gewoon de cd's kopen, en daarna deze artiesten proberen:

-zara (heeft ook een album met zware jazz invloeden)
-neset ertas (de langzame nrs zoals zahidem, anam aglar, emine, su garip halimden, haydar)
-yansimalar

als je ook andere "wereldmuziek" wil:
-djivan gasparyan (ken je waarschijnlijk, armenisch met zware anatolische invloeden)
-dhafer youssef (prachtig arabisch gemixed met jazz)
-claude chalhoub (arabisch gemixed met klassiek en indisch)
-ali jihad racy zijn album Ancient Egypt, prachtig
-armenian navy band (armeniers, turken etc die samenspelen met jazzzz, album New Apricot)
-grevorg dabagian (in de stijl van djivan gasparyan)

je horizon word meteen verbreed, veel luister plezier!

sneez0r
15 november 2004, 20:58
Chinezen hebben trouwens negen keer vaker een absoluut gehoor dan Amerikanen (en Europeanen), zo werd laatst gepubliceerd. Het Chinees is een 'toontaal', d.w.z. dat de intonatie van een woord zeer belangrijk is. Dat is waarschijnlijk de doorslaggevende factor. Chinese kinderen kunnen bovendien later (als ze acht of negen jaar oud zijn) nog een absoluut gehoor ontwikkelen.

Het helpt ook om je kind vroeg actief met muziek in aanraking te brengen. Muziekles dus, op zeer jonge leeftijd.

Daevren
15 november 2004, 23:58
In Thailand en/of Vietnam hebben ze een taal die je enkel kunt spreken met absoluut gehoor, heb ik ooit gehoord. Maar dat kan net zo goed een urban legend zijn.

Taal is in iedergeval wel belangrijk, muziek is een bijproduct van taal.

sneez0r
16 november 2004, 16:35
http://www.stanford.edu/~meep/abspitch.html#language

Staat iets meer over taal en absoluut gehoor.