PDA

View Full Version : Idee voor een delay



Lucluc
9 november 2004, 14:14
Misschien een wat technische vraag, maar er zullen vast mensen op dit forum zijn die het weten:

Is het mogelijk om een delay te maken die, als je het effect aanschakelt, het originele geluid nog steeds zeg maar true bypass doorlaat?

Ik heb een Trex Replica en die is true bypass, maar als je de delay aanzet, dan verandert ook de toon van je gewone signaal via de normale uitgang, maar niet van de 'direct out'.

Het is gewoon een vraag of dit uberhaupt technisch mogelijk is. Ik vind true bypass en mooie feature op een delay, maar de keerzijde is dat als je een fuzz aan hebt en dan de delay aanschakelt, je signaal ineens erg dof wordt.

JL

ijff
9 november 2004, 14:30
Moet mogelijk zijn, alhoewel dit waarschijnlijk toch gevolgen zal hebben voor je geluid. Je kan het 'droge' signaal gewoon splitten en dan 1 deel door de delay sturen en het andere deel direct naar de output. Door het splitten verzwak je het signaal alleen... en dat zal gevolgen hebben voor de toon.... denk ik .

Dirk_Hendrik
9 november 2004, 16:02
Afgezien van het feit dat je droge signaal dus niet meer True bypass is op het moment dat je signaal erbij wordt gemengd.

Waar je om vraagt is een delay waarbij het droge signaal qua klank zo min mogelijk wordt aangetast. Dat betekent dat de aftakking voor signaal voor de delay sectie geen of minimale load moet geven op je ingang. Hoge ingangsimpedantie dus. Dat betekent meteen dat je geen levelverlies hebt. Idemdito moet de mixsextie waar droog en delay met elkaar gemixed worden hoogimpedant zijn zodat de signalen elkaar zo min mogelijk beeinvloeden.
Dat gezegd hebbende; De toon van je directe signaal zal sowieso veranderen door frequentieverschillen die faseuitdoving doen. (zeg maar het resultaat van twee tonen die in meer of mindere mate precies in tegenfase zijn.}

Antal
9 november 2004, 18:30
Valt me vaak op dat mensen het over true bypass hebben, maar geen idee hebben wat het inhoud.

oddman
9 november 2004, 18:45
TB is inderdaad overroepen .. (zie andere threads)

Het idee op zich is wel leuk, maar niet eenvoudig of haalbaar ..

ja kan met een microcontroller gaan werken, die afhankelijk van de delaytijd wacht op een trigger van het eerste delaysignaal voor hij alles doorlaat ...
en dus je originele signaal niet mee gaat doorlaten ..
dan proberen mixen (maar lees dirk_hendrik)

Heb ooit eens in een toepassing een mixertje gemaakt, mits goede buffer met hoge ingangsimpedantie is het signaal vrij origineel (zelfde als begin)

maar was geen audiotoepassing dus no idea

dirk_hendrik heeft altijd gelijk dus ... :wink:

Antal
9 november 2004, 19:09
dirk_hendrik heeft altijd gelijk dus ... :wink:

Haha... Je hebt nogal een reputatie Barend!

H.Manback
9 november 2004, 20:36
TB is inderdaad overroepen .. (zie andere threads)

Het idee op zich is wel leuk, maar niet eenvoudig of haalbaar ..

ja kan met een microcontroller gaan werken, die afhankelijk van de delaytijd wacht op een trigger van het eerste delaysignaal voor hij alles doorlaat ...
en dus je originele signaal niet mee gaat doorlaten ..
dan proberen mixen (maar lees dirk_hendrik)

Heb ooit eens in een toepassing een mixertje gemaakt, mits goede buffer met hoge ingangsimpedantie is het signaal vrij origineel (zelfde als begin)

maar was geen audiotoepassing dus no idea

dirk_hendrik heeft altijd gelijk dus ... :wink:

??? Niet eenvoudig of haalbaar ???

Correct me if I'm wrong, maar kan je niet gewoon een opamp schakeling nemen voor je input en de output daarvan gebruiken voor een delay pad? Idem aan de uitgang, en volgens mij ben je dan wel klaar!

Wat het oplevert is een ander verhaal uiteraard, maar ik denk dat het met de uitdovingen wel rare effecten zal geven aangezien de frequenties gelijk zijn bij 1 noot of akkoord aanslaan en vasthouden tot de delay er in komt.

Edit; ff nagelezen en die buffer schakeling is volgens mij hetzelfde als wat ik bedoel. Een opamp met op de + de input en de out direct aan de - verbonden. Hoge ingangs impedantie (afhankelijk van de opamp) en een gain van 1

Lucluc
9 november 2004, 22:01
Wat ik dus bedoel met 'zeg maar true bypass' is dat m'n originele signaal onaangetast blijft, ook al worden er repeats van de delay aan het geluid toegevoegd.

Die Replica is echt een prima ding, alleen jammer dat als je hem aanzet, je originele signaal ook wat compressed en processed gaat klinken. Het moet toch mogelijk zijn om de input direct door te lussen naar de output, of het effect nou aanstaat of niet....... Sorry, maar ben geen techneut.

oddman
9 november 2004, 22:56
wat ik bedoelde met ni haalbaar gaat inderdaad over de faseverschillen ..

volgens mij ga je nooit het droge signaal en het delaysignaal in fase kunnen krijgen en dus ga je op sommige plaatsen uitdoving krijgen of faseveranderingen ..

en dat hoor je wel ..

H.Manback
10 november 2004, 01:02
Ik denk dat we allemaal een beetje verward zijn (als iedereen ten minste het zelfde heeft gelezen als mij :wink:). Delays mixen toch altijd je originele signaal met het gedelayde signaal?!? En dat van die fase uitdoving enzo zou je dus met elk delay pedaal moeten hebben.

Ik denk dat wat de topic starter bedoelt, is dat zijn signaal wordt aangetast zodra hij de delay aanzet, origneel signaal en misschien ook het gedelayde signaal. Dat komt dus neer op een slecht ontwerp van het pedaal waarbij de ingangsweerstand van het delay circuit te laag is.

hadv
10 november 2004, 01:40
oftewel, elk pedaal verandert je geluid (anders had je um niet gekocht)
tb bestaat wel, maar gaat over het 'cleane' geluid, niet het effect/gemixte geluid
dus appels en kamelen

Dirk_Hendrik
10 november 2004, 09:52
dirk_hendrik heeft altijd gelijk dus ... :wink:

:o :o :o

Lucluc
10 november 2004, 12:23
Het is dus gewoon onmogelijk om een dergelijk ontwerp te maken dat je originele signaal altijd direct naar de output gaat, ongeacht of het effect aanstaat of niet.

Ik ga het toch eens proberen met de 'direct out' van de delay. Bij de Boss DD-3 was het zo dat als je die uitgang gebruikte, er geen origineel signaal meer door de normale output kwam, alleen nog de repeats.

Dirk_Hendrik
10 november 2004, 12:49
Het is dus gewoon onmogelijk om een dergelijk ontwerp te maken dat je originele signaal altijd direct naar de output gaat, ongeacht of het effect aanstaat of niet.

Sterker nog, Je wilt het niet eens.
Je zult op een plek droog met nat signaal moeten mixen. Stel nu dat je direct letterlijk een draad is waarvan je delayingang z'n ingangssignaal neemt en waar de delayuitgang z'n uitgangssignaal opzet. Wat heb je dan? Ongelimiteerde feedback want in en uitgang van de delay zijn op dezelfde plaats (die draad) aangesloten!