PDA

View Full Version : Floyd/Kahler-achtige trem?



michielv
9 november 2004, 13:20
test

michielv
9 november 2004, 13:20
Hoi allemaal,

Een tijdje terug heb ik voor een leuke prijs een stokoude Japanse Epiphone Les Paul Junior gekocht (jaren '80 variant, metallic rood , voorzien van een humbucker, zwarte hardware, oorspronkelijk voorzien van een Kahler locking trem enz.). Op zich is dit een geweldig leuk ding en ik wilde eerst het gat van de (ontbrekende) kahler op gaan vullen om er een ouderwetse wrap-around brug op te zetten maar nu denk ik erover om toch een tremolo erop te zetten.

Aangezien ik totaal geen verstand heb van die dingen heb ik wat hulp nodig. Want ik ben op zoek naar een locking tremolo die min of meer boven op de body gemonteerd wordt. Er zit een flink gat in de body, dat is geen probleem, maar dit is geen stratocaster-achtig gat.

Een gewone Floyd Rose (licensed, bv van Schaller) gaat hem dus niet worden. Wat dan wel? Iemand een beetje zinnige tips?

Alvast bedankt! :D

1959SLP
10 november 2004, 09:21
Ik zou `m gewoon weer in oorspronkelijke staat terugbrengen, met een Kahlertrem dus. Heb je ook niks geen gezeik met eventuele afwerkingen (ivm dat gat). Verder heb ik persoonlijk liever met een Kahler dan met een Floyd te maken. Dit ivm de oude speeltechnieken die ik gebruik. Een Floyd is hier te gevoelig voor met valse tonen als resultaat.

Note: dit is geen tip maar mijn persoonlijke mening. suc6

michielv
10 november 2004, 12:28
Het probleem is dat ik dus geen flauw idee heb wat voor model er ooit op gezeten heeft. De reden dat ik denk dat het een kahler was is omdat er nog een (deel van) een kahler toplock op zat.

Origineel is die gitaar toch niet meer, sterker nog, ik denk erover een P90 die ik gisteren binnengekregen heb te monteren ipv de humbucker.

Met een Floyd heb ik geen problemen, zo'n ding heb ik vroeger al eens gehad en dat werkte uitstekend.

Heeft iemand misschien informatie over kahler modellen? Via google kan ik alleen vinden dat er iemand in de VS is die ze verkoopt maar ik zou liever hier in Nederland zo'n ding bekijken.

Joop M
10 november 2004, 15:24
Er zijn er nog wel te koop,
http://www.nealmoser.com/kahlerbridges.htm
Ik heb gezocht op google onder Kahler trem en daar was nog wel wat te vinden.
Grz joop

michielv
10 november 2004, 16:13
Klopt, deze site heb ik ook gevonden. Maar dit is dus een postorder in de VS. Aangezien ik geen flauw idee heb of ik kan krijgen wat erin past wil ik dus liever naar een winkel toe waar ik de bewuste gitaar mee heen kan nemen.

Lord Abortion
10 november 2004, 16:21
Neal Moser is een gitaarbouwer en ook dealer van Kahler bruggen, maar omdat hij nogal dicht samenwerkte met Gary Kahler is hij één van de eerste die ze nu heeft. Kahler is bezig met de productie opnieuw op te starten, dus eer je ze hier zal tegenkomen zal het nog wat wachten zijn. De productie van de flatmounts is al bezig, maar op distributie zal je helaas nog wat moeten wachten.

michielv
10 november 2004, 20:52
Aha, okay, dan denk ik dat ik Neal Moser eens ga benaderen. Het punt is dat ik geen echte flatmount moet hebben, er zit nogal een groot gat in de body.

Een andere optie is om de boel gewoon dicht te maken met een fatsoenlijk stuk hout en er een bigsby + tune-o-matic op te monteren. Inderdaad, een totaal ander type tremolo maar wel erg mooi ;)

Zeg, Gerrekat, had jij niet een tijdje terug een Dean waar achteraf een kahler opgemonteerd was en die je evt. door een bouwer weer in originele staat wilde laten herstellen? Wat voor Kahler is dat en wat zou je er eventueel voor moeten hebben, als het past natuurlijk? :D

Thom TK
10 november 2004, 21:08
Wat ik heb gehoord van Bigsby-trems, was niet echt positief hoor.
Ik heb er zelf nooit op gespeeld, maar ze schijnen best kut te zijn.

Daniël_san
10 november 2004, 21:24
Dat ligt er dus geheel aan wat je met je trem wilt doen. Als je vai achtige geluiden uit je paul wilt hebben DAT GAAT NIET MET EEN BIGSBY. Met een floyd of kahler weer wel.

michielv
11 november 2004, 07:50
Ik ben geen shredder of virtuoos maar juist meer geinteresseerd in "tone" en "feel" zeg maar.

Bigsby's zijn gewoon cool om te zien, niet om te gebruiken, dat weet ik ook wel ;)